Uniwersytet Opolski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Wprowadzenie do komparatystyki

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 1.S2.FP.KF.1
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Wprowadzenie do komparatystyki
Jednostka: Wydział Filologiczny
Grupy: Studia stacjonarne
Studia stacjonarne
Punkty ECTS i inne: 3.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Poziom studiów:

studia II stopnia

Kierunek studiów:

Filologia polska

Semestr, w którym realizowany jest przedmiot:

2

Profil kształcenia:

ogólnoakademicki

Rodzaj przedmiotu:

fakultatywne

Tryb prowadzenia:

Lektura monograficzna
Realizowany w sali

Literatura uzupełniająca:

1. Antologia zagranicznej komparatystyki literackiej, red. H. Janaszek-Ivaničkowa, Warszawa 1997.

2. Archipelag porównań. Szkice komparatystyczne, red. M. Cieśla-Korytowska, Kraków 2007

3. Bilczewski T., „Czytać po wieży Babel”. Komparatystyka – hermeneutyka – przekład, [w:] Hermeneutyka i literatura. Ku nowej koiné, red. M. Januszkiewicz, K. Kuczyńska-Koschany. Poznań 2006.

1. Borowy W., O wpływach i zależnościach w literaturze, Kraków 1921.

2. Dąbrowski M., Literatura polska w perspektywie porównawczej: modernizm – awangarda – postmodernizm. Rekonesans. W: Projekt krytyki etycznej. Studia i szkice literackie. Kraków 2005.

4. Fulińska A., Media, [w:] Kulturowa teoria literatury, red. R. Nycz, M.P. Markowski, Kraków 2006.

5. Hejmej A., Muzyka w literaturze. Perspektywy komparatystyki interdyscyplinarnej, Kraków 2008.

6. Literatura a malarstwo – malarstwo a literatura. Panorama myśli polskiej XX wieku, red. G. Królikiewicz i in., Kraków 2009.

7. Praz M., Mnemozyne. Rzecz o powinowactwie literatury i sztuk plastycznych, przeł. W. Jekiel, Warszawa 1982

8. Zepetnek de, S. T., de, Nowa Literatura Porównawcza jako teoria i metoda, przeł. A. Zawiszewska i A. Skrendo, komentarz J. Madejski, [w:] Konstruktywizm w badaniach literackich. Antologia, red. E. Kuźma, A. Skrendo, J. Madejski, Kraków 2006

(wszystkie pozycje dostępne w BU)


- oraz dodatkowa literatura przedmiotowa i podmiotowa wybierana w aktualnym kursie


Nakład pracy studenta:

3 punkty ECTS:


A. Godziny kontaktowe (30 h / 0,4 ECTS)

- udział w zajęciach konwersatoryjnych: 30 h


B. Praca własna studenta: (45 h / 1,6 ECTS)

- przygotowanie ustnych referatów: 25 h

- przygotowanie prezentacji: 20 h


Założenia:

Praktyczne zapoznanie z metodami komparatystyki filologicznej

Skrócony opis:

Przedstawienie różnych możliwości i perspektyw interpretacyjnych w ujęciu komparatystycznym (teksty literackie i kulturowe)

Pełny opis:

Komparatystyka stanowi ważną propozycję metodologiczną dla współczesnego literaturoznawstwa, pozwalającą poszerzyć nasze rozumienie literatury i kultury, a także wykształcić specyficzną świadomość humanistyczną. Cele konwersatorium: prezentacja różnych metod porównawczych (związki genetyczne, typologiczne, intersemiotyczne. intermedialne i interdyscyplinarne: sztuki i dyskursy we wzajemnych relacjach, historia idei, studia kulturowe); ćwiczenie praktycznych umiejętności analitycznych oraz interpretacyjnych w odniesieniu do tekstów/dyskursów różnych kręgów językowych i kulturowych; rozwijanie zdolności rozumienia własnej kultury w relacji wobec innych kultur w kontekście historycznym i współczesnym.

Literatura:

1. Badania porównawcze. Dyskusja o metodzie. Pod red. Aliny Nowickiej - Jeżowej, Izabelin 1998.

2. Ďurišin D., Podstawowe typy związków i zależności literackich, „Pamiętnik Literacki” 1968, z. 3

3. Hatzfeld H., Literatura w świetle sztuki [w:] Współczesna teoria badań literackich za granicą. Antologia, oprac. H. Markiewicz, t. 2, Kraków 1976

4. Heistein J., Wprowadzenie do literaturoznawstwa porównawczego, Wrocław 1992.

5. Hejmej A., Interdyscyplinarność i badania komparatystyczne, [w:] Literatura i wiedza, red. W. Bolecki i E. Dąbrowska, Warszawa 2006.

6. Hejmej A., Muzyczność dzieła literackiego, Wrocław 2001

7. Kasperski E., O teorii komparatystyki, [w:] Literatura. Teoria. Metodologia, red. D. Ulicka, Warszawa 1998.

8. Markiewicz H., Zakres i podział literaturoznawstwa porównawczego, [w:] tenże, Przekroje i zbliżenia dawne i nowe, Warszawa 1976.

9. Szczęsna E., Interpretacja i polisemiotyczność, [w:] taż, Poetyka mediów, Warszawa 2007.

10. Wysłouch S., Literatura a sztuki wizualne, Warszawa 1994

(wszystkie pozycje dostępne w BU)

- oraz dodatkowa literatura przedmiotowa i podmiotowa wybierana w wybierana w aktualnym kursie

Efekty uczenia się:

WIEDZA: ABSOLWENT ZNA I ROZUMIE

w stopniu podstawowym wybrane zjawiska i problemy z literatury powszechnej (m_W_01)

UMIEJĘTNOŚCI: ABSOLWENT POTRAFI

dobierać metody i narzędzia analityczno-interpretacyjne z wykorzystaniem wiedzy z zakresu komparatystyki filologicznej (m_U_01)

dostrzegać różne punkty widzenia i odbioru tekstu z uwzględnieniem perspektywy interdyscyplinarnej (m_U_02)

Metody i kryteria oceniania:

Metody:

analiza i interpretacja, dyskusja, prezentacja

Sposób weryfikacji efektów:

- referaty ustne (m_W_01)

- prezentacje (m-U-1; m-U-2)

Kryteria:

- obecność i aktywność w zajęciach konwersatoryjnych (30%)

- ocena referatów ustnych (30%)

- ocena prezentacji (40%)

Ocena dostateczna od 60%

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/2025" (zakończony)

Okres: 2024-10-01 - 2025-02-28
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Aneta Mazur, Tomasz Wielg
Prowadzący grup: Aneta Mazur
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę
Dyscyplina:

literaturoznawstwo

Rodzaj przedmiotu:

fakultatywne
monograficzne

Literatura:

Literatura przedmiotowa:

1. R. Stachura, Mech, kamień i diabelskie sztuczki w „Pleśni świata” Bolesława Prusa, [w:] List, opowiadanie, nowela. Analizy i interpretacje, red. T. Budrewicz, H. Bursztyńska, wyd. nowe poszerz., Kraków 2001

2. M. Janion, Apokalipsa bez zbawienia. Tematy jeanpaulowskie, [w:] taż, Żyjąc tracimy życie. Niepokojące tematy egzystencji, Warszawa 2001

3. A. Paja, „Przeszłość przyszłości”. „Pleśń świata”, czyli los wygranych z raju, „Pamiętnik Literacki” 2003, z. 2

4. M. Janion, Kobiety i duch inności, Warszawa 2006 (tu: Panna i miłość szalona)

5. L. Wiśniewska, Między Bogiem a naturą. Komparatystyka jako filozofia kultury, Bydgoszcz 2009

6. M. Wasilewska-Chmura, Przestrzeń intermedialna literatury i muzyki. Muzyka jako model i tworzywo w szwedzkiej poezji późnego modernizmu i neoawangardy, Kraków 2011

7. J. Czernik, Między indywidualizmem a kolektywizmem. Jednostka i zbiorowość w literaturze romantycznej, Kraków 2014 (tu: Historia idei – literatura – komparatystyka)

8. L. Libera, Gottfried August Bürger – autor „Lenory”, Białystok 2016

Literatura podmiotowa:

Gottfried August Bürger, Lenora (w różnych przekładach).

Adam Mickiewicz, Ucieczka (w różnych edycjach))

Edgar Allan Poe, Kruk (w różnych przekładach)

Jean Paul (Richter), Mowa wypowiedziana przez umarłego Chrystusa ze szczytu kosmicznego gmachu o tym, że nie ma Boga, tłum. M. Żmigrodzka, „Ogród. Kwartalnik” 1991, nr 2

Bolesław Prus, Pleśń świata (wyd. dowolne)

Henryk Sienkiewicz, Wiry (wyd. dowolne)

(dostępność: BU)

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Opolski.
pl. Kopernika 11a, 45-040 Opole https://uni.opole.pl kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.2.0-www3-9 (2025-07-14)