Uniwersytet Opolski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Wprowadzenie do komparatystyki

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 1.S2.FP.KF.1
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Wprowadzenie do komparatystyki
Jednostka: Wydział Filologiczny
Grupy: Studia stacjonarne
Studia stacjonarne
Punkty ECTS i inne: 3.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Poziom studiów:

studia II stopnia

Kierunek studiów:

Filologia polska

Semestr, w którym realizowany jest przedmiot:

2

Profil kształcenia:

ogólnoakademicki

Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Tryb prowadzenia:

Realizowany w sali

Literatura uzupełniająca:

1. B. Bakuła, Historia i komparatystyka. Szkice o literaturze i kulturze Europy Środkowo-Wschodniej XX wieku. Poznań 2000.

2. T. Bilczewski, „Czytać po wieży Babel”. Komparatystyka – hermeneutyka – przekład. W zb.: Hermeneutyka i literatura. Ku nowej koiné. Pod red. M. Januszkiewicza, K. Kuczyńskiej-Koschany. Poznań 2006.

3. M. Cieśla-Korytowska Komparatystyka w Polsce, „Ruch Literacki” 1995, z. 4.

4. M. Dąbrowski, Literatura polska w perspektywie porównawczej: modernizm – awangarda – postmodernizm. Rekonesans. W: Projekt krytyki etycznej. Studia i szkice literackie. Kraków 2005.

5. R. Etiemble, Porównanie to jeszcze nie dowód. Przeł. W. Błońska. „Pamiętnik Literacki” 1968, z. 3.

6. A. Fulińska, Media. W zb.: Kulturowa teoria literatury. Pod red. R. Nycza, M.P. Markowskiego. Kraków 2006.

7. J. Heistein Wprowadzenie do literaturoznawstwa porównawczego, Wrocław 1992.

8. M. Kuziak, Komparatystyka na rozdrożu? „Porównania” 2008.

9. E. Możejko, Między kulturą a wielokulturowością: dylematy współczesnej komparatystyki. W zb.: Sporne i bezsporne problemy współczesnej wiedzy o literaturze. Pod red. W. Boleckiego, R. Nycza. Warszawa 2002.

11. R. Nycz Od polonistyki do komparatystyki (i z powrotem), „Teksty Drugie” 1992, nr ½.

12. Polonistyka w przebudowie. Literaturoznawstwo – wiedza o języku – wiedza o kulturze – edukacja. Zjazd Polonistów Kraków, 22-25 września 2004. T. I - II. Redakcja zbiorowa. Kraków 2005 [referaty z sekcji komparatystycznej].

13. E. Prokop-Janiec, Etniczność a literatura. W zb.: Kulturowa teoria literatury. Pod red. R. Nycza, M.P. Markowskiego. Kraków 2006.

14. S. T. de Zepetnek, Nowa Literatura Porównawcza jako teoria i metoda (przekład A. Zawiszewska i A. Skrendo, komentarz J. Madejski). W zb. Konstruktywizm w badaniach literackich. Antologia. Pod red. E. Kuźmy, A. Skrendy, J. Madejskiego. Kraków 2006.

Nakład pracy studenta:

udział w zajęciach 30 h 1Ects

przygotowanie do zajęć, przygotowanie eseju lub prezentacji 45 h 1,5 ECTS

przygotowanie do zaliczenia 15 h 0,5 ECTS

Założenia:

Wiadomości z zakresu historii i teorii literatury, umiejętności interpretowania tekstu literackiego i kulturowego.

Skrócony opis:

Zajęcia mają wykształcić z jednej strony praktyczne umiejętności interpretacyjne, dać podstawy metody porównawczej lektury tekstu. Z drugiej – perspektywa porównawcza kształtuje zdolności rozumienia współczesnej kultury i fortunnego funkcjonowania w niej (w relacji wobec innych kultur, w kulturze o charakterze palimpsestu). Student analizuje i interpretuje teksty różnych literatury i różnych sztuk oraz dyskursów we wzajemnych relacjach.

Pełny opis:

Komparatystyka stanowi ważną propozycję metodologiczną dla współczesnego literaturoznawstwa, propozycją pozwalającą poszerzyć nasze rozumienie literatury i kultury, a także pozwalającą na budowanie specyficznej Zajecia prezentują dzieje dyscypliny i główne paradygmaty komparatystyki (z uwzględnieniem komparatystyki polskiej), jej problemy badawcze i metody. Uwzględniona zostanie kwestia relacji komparatystyki do historii oraz teorii literatury, problem badań interdyscyplinarnych (literatura a inne sztuki, dyskursy, literatura a media, kulturowe rozumienie literatury). Szczególna uwaga zostanie zwrócona na najnowsze tendencje w komparatystyce (np. postkolonializm). Zajęcia prowadzone z perspektywy pytań o komparatystyczną lekturę literatury małego narodu, osadzonego w realiach środkowoeuropejskich.

Literatura:

1. Antologia zagranicznej komparatystyki literackiej. Pod red. H. Janaszek-Ivaničkowej, Warszawa 1997.

2. Badania porównawcze. Dyskusja o metodzie. Pod red. Aliny Nowickiej - Jeżowej, Izabelin 1998.

3. W. Borowy O wpływach i zależnościach w literaturze, Kraków 1921.

4. H. Janaszek-Ivaničkowa, O współczesnej komparatystyce literackiej, Warszawa 1989.

5. E. Kasperski O teorii komparatystyki, w: Literatura. Teoria. Metodologia. Pod red. D. Ulickiej, Warszawa 1998.

6. Literatura a malarstwo – malarstwo a literatura. Panorama myśli polskiej XX wieku. Pod red. G. Królikiewicz i innych. Kraków 2009.

7. H. Markiewicz Badania porównawcze w literaturoznawstwie polskim; Zakres i podział literaturoznawstwa porównawczego, w: Przekroje i zbliżenia dawne i nowe, Warszawa 1976.

8. R. Wellek, Kryzys literatury porównawczej. Przeł. Z. Łapiński. „Pamiętnik Literacki” 1968, z. 3.

9. E. Szczęsna, Interpretacja i polisemiotyczność. W: Poetyka mediów. Warszawa 2007.

10. A. Hejmej, Interdyscyplinarność i badania komparatystyczne. W zb. Literatura i wiedza. Pod red. W. Boleckiego i E. Dąbrowskiej. Warszawa 2006.

11. Komparatystyka dla humanistów. Pod red. M. Dąbrowskiego. Warszawa 2012.

12. Niewspółmierność. Perspektywy nowoczesnej komparatystyki. Antologia. Pod red. T. Bilczewskiego. Kraków 2012.

Efekty uczenia się:

WIEDZA: ABSOLWENT ZNA I ROZUMIE

k_W_02

k_W_03

k_W_04

k_W_05

k_W_07

k_W_09

m-W-1

m-W-2

m-W-3

m-W-4

UMIEJĘTNOŚCI: ABSOLWENT POTRAFI

k_U_01

k_U_02

k_U_03

k_U_04

k_U_07

k_U_08

k_U_09

m-U-1

m-U-2

m-U-3

m-U-4

KOMPETENCJE SPOŁECZNE: STUDENT JEST GOTÓW DO

k_K01

k_K02

Metody i kryteria oceniania:

aktywny udział w zajęciach 40 %

esej lub prezentacja zaliczeniowa 60 %

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/2024" (zakończony)

Okres: 2024-03-01 - 2024-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Tomasz Wielg
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/2025" (w trakcie)

Okres: 2024-10-01 - 2025-02-28
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Aneta Mazur
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Opolski.
pl. Kopernika 11a, 45-040 Opole https://uni.opole.pl kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.0.0-www4-www4-5 (2024-09-13)