Wprowadzenie do komparatystyki
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1.S2.FP.KF.1 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Wprowadzenie do komparatystyki |
Jednostka: | Wydział Filologiczny |
Grupy: |
Studia stacjonarne Studia stacjonarne |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Poziom studiów: | studia II stopnia |
Kierunek studiów: | Filologia polska |
Semestr, w którym realizowany jest przedmiot: | 2 |
Profil kształcenia: | ogólnoakademicki |
Rodzaj przedmiotu: | fakultatywne |
Tryb prowadzenia: | Lektura monograficzna |
Literatura uzupełniająca: | 1. Antologia zagranicznej komparatystyki literackiej, red. H. Janaszek-Ivaničkowa, Warszawa 1997. 2. Archipelag porównań. Szkice komparatystyczne, red. M. Cieśla-Korytowska, Kraków 2007 3. Bilczewski T., „Czytać po wieży Babel”. Komparatystyka – hermeneutyka – przekład, [w:] Hermeneutyka i literatura. Ku nowej koiné, red. M. Januszkiewicz, K. Kuczyńska-Koschany. Poznań 2006. 1. Borowy W., O wpływach i zależnościach w literaturze, Kraków 1921. 2. Dąbrowski M., Literatura polska w perspektywie porównawczej: modernizm – awangarda – postmodernizm. Rekonesans. W: Projekt krytyki etycznej. Studia i szkice literackie. Kraków 2005. 4. Fulińska A., Media, [w:] Kulturowa teoria literatury, red. R. Nycz, M.P. Markowski, Kraków 2006. 5. Hejmej A., Muzyka w literaturze. Perspektywy komparatystyki interdyscyplinarnej, Kraków 2008. 6. Literatura a malarstwo – malarstwo a literatura. Panorama myśli polskiej XX wieku, red. G. Królikiewicz i in., Kraków 2009. 7. Praz M., Mnemozyne. Rzecz o powinowactwie literatury i sztuk plastycznych, przeł. W. Jekiel, Warszawa 1982 8. Zepetnek de, S. T., de, Nowa Literatura Porównawcza jako teoria i metoda, przeł. A. Zawiszewska i A. Skrendo, komentarz J. Madejski, [w:] Konstruktywizm w badaniach literackich. Antologia, red. E. Kuźma, A. Skrendo, J. Madejski, Kraków 2006 (wszystkie pozycje dostępne w BU) - oraz dodatkowa literatura przedmiotowa i podmiotowa wybierana w aktualnym kursie |
Nakład pracy studenta: | 3 punkty ECTS: A. Godziny kontaktowe (30 h / 0,4 ECTS) - udział w zajęciach konwersatoryjnych: 30 h B. Praca własna studenta: (45 h / 1,6 ECTS) - przygotowanie ustnych referatów: 25 h - przygotowanie prezentacji: 20 h |
Założenia: | Praktyczne zapoznanie z metodami komparatystyki filologicznej |
Skrócony opis: |
Przedstawienie różnych możliwości i perspektyw interpretacyjnych w ujęciu komparatystycznym (teksty literackie i kulturowe) |
Pełny opis: |
Komparatystyka stanowi ważną propozycję metodologiczną dla współczesnego literaturoznawstwa, pozwalającą poszerzyć nasze rozumienie literatury i kultury, a także wykształcić specyficzną świadomość humanistyczną. Cele konwersatorium: prezentacja różnych metod porównawczych (związki genetyczne, typologiczne, intersemiotyczne. intermedialne i interdyscyplinarne: sztuki i dyskursy we wzajemnych relacjach, historia idei, studia kulturowe); ćwiczenie praktycznych umiejętności analitycznych oraz interpretacyjnych w odniesieniu do tekstów/dyskursów różnych kręgów językowych i kulturowych; rozwijanie zdolności rozumienia własnej kultury w relacji wobec innych kultur w kontekście historycznym i współczesnym. |
Literatura: |
1. Badania porównawcze. Dyskusja o metodzie. Pod red. Aliny Nowickiej - Jeżowej, Izabelin 1998. 2. Ďurišin D., Podstawowe typy związków i zależności literackich, „Pamiętnik Literacki” 1968, z. 3 3. Hatzfeld H., Literatura w świetle sztuki [w:] Współczesna teoria badań literackich za granicą. Antologia, oprac. H. Markiewicz, t. 2, Kraków 1976 4. Heistein J., Wprowadzenie do literaturoznawstwa porównawczego, Wrocław 1992. 5. Hejmej A., Interdyscyplinarność i badania komparatystyczne, [w:] Literatura i wiedza, red. W. Bolecki i E. Dąbrowska, Warszawa 2006. 6. Hejmej A., Muzyczność dzieła literackiego, Wrocław 2001 7. Kasperski E., O teorii komparatystyki, [w:] Literatura. Teoria. Metodologia, red. D. Ulicka, Warszawa 1998. 8. Markiewicz H., Zakres i podział literaturoznawstwa porównawczego, [w:] tenże, Przekroje i zbliżenia dawne i nowe, Warszawa 1976. 9. Szczęsna E., Interpretacja i polisemiotyczność, [w:] taż, Poetyka mediów, Warszawa 2007. 10. Wysłouch S., Literatura a sztuki wizualne, Warszawa 1994 (wszystkie pozycje dostępne w BU) - oraz dodatkowa literatura przedmiotowa i podmiotowa wybierana w wybierana w aktualnym kursie |
Efekty uczenia się: |
WIEDZA: ABSOLWENT ZNA I ROZUMIE w stopniu podstawowym wybrane zjawiska i problemy z literatury powszechnej (m_W_01) UMIEJĘTNOŚCI: ABSOLWENT POTRAFI dobierać metody i narzędzia analityczno-interpretacyjne z wykorzystaniem wiedzy z zakresu komparatystyki filologicznej (m_U_01) dostrzegać różne punkty widzenia i odbioru tekstu z uwzględnieniem perspektywy interdyscyplinarnej (m_U_02) |
Metody i kryteria oceniania: |
Metody: analiza i interpretacja, dyskusja, prezentacja Sposób weryfikacji efektów: - referaty ustne (m_W_01) - prezentacje (m-U-1; m-U-2) Kryteria: - obecność i aktywność w zajęciach konwersatoryjnych (30%) - ocena referatów ustnych (30%) - ocena prezentacji (40%) Ocena dostateczna od 60% |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/2025" (zakończony)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-02-28 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Aneta Mazur, Tomasz Wielg | |
Prowadzący grup: | Aneta Mazur | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
|
Dyscyplina: | literaturoznawstwo |
|
Rodzaj przedmiotu: | fakultatywne |
|
Literatura: |
Literatura przedmiotowa: 1. R. Stachura, Mech, kamień i diabelskie sztuczki w „Pleśni świata” Bolesława Prusa, [w:] List, opowiadanie, nowela. Analizy i interpretacje, red. T. Budrewicz, H. Bursztyńska, wyd. nowe poszerz., Kraków 2001 2. M. Janion, Apokalipsa bez zbawienia. Tematy jeanpaulowskie, [w:] taż, Żyjąc tracimy życie. Niepokojące tematy egzystencji, Warszawa 2001 3. A. Paja, „Przeszłość przyszłości”. „Pleśń świata”, czyli los wygranych z raju, „Pamiętnik Literacki” 2003, z. 2 4. M. Janion, Kobiety i duch inności, Warszawa 2006 (tu: Panna i miłość szalona) 5. L. Wiśniewska, Między Bogiem a naturą. Komparatystyka jako filozofia kultury, Bydgoszcz 2009 6. M. Wasilewska-Chmura, Przestrzeń intermedialna literatury i muzyki. Muzyka jako model i tworzywo w szwedzkiej poezji późnego modernizmu i neoawangardy, Kraków 2011 7. J. Czernik, Między indywidualizmem a kolektywizmem. Jednostka i zbiorowość w literaturze romantycznej, Kraków 2014 (tu: Historia idei – literatura – komparatystyka) 8. L. Libera, Gottfried August Bürger – autor „Lenory”, Białystok 2016 Literatura podmiotowa: Gottfried August Bürger, Lenora (w różnych przekładach). Adam Mickiewicz, Ucieczka (w różnych edycjach)) Edgar Allan Poe, Kruk (w różnych przekładach) Jean Paul (Richter), Mowa wypowiedziana przez umarłego Chrystusa ze szczytu kosmicznego gmachu o tym, że nie ma Boga, tłum. M. Żmigrodzka, „Ogród. Kwartalnik” 1991, nr 2 Bolesław Prus, Pleśń świata (wyd. dowolne) Henryk Sienkiewicz, Wiry (wyd. dowolne) (dostępność: BU) |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Opolski.