Uniwersytet Opolski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Praktyka przedmiotowa ciągła (szkoła ponadpodstawowa)

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 1.S2.FP.NJPO.15
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Praktyka przedmiotowa ciągła (szkoła ponadpodstawowa)
Jednostka: Wydział Filologiczny
Grupy: Studia stacjonarne
Studia stacjonarne
Punkty ECTS i inne: 2.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Poziom studiów:

magisterski

Kierunek studiów:

FP .NJPO

Semestr, w którym realizowany jest przedmiot:

trzeci, zimowy

Profil kształcenia:

ogólnoakademicki

Literatura uzupełniająca:

Wybrane artykuły z czasopism: "Edukacja Humanistyczna"", Polonistyka. Innowacje", "Polonistyka. Czasopismo dla Nauczycieli", "Zeszyty Szkolne".

Nakład pracy studenta:

Liczba punktów ECTS: 2

Godziny kontaktowe: (30 h/1 ETCS)"

1 ETCS - bezpośredni kontakt z opiekunem praktyk (30 h).

Praca własna studenta:( 30 h/ 1 ETCS):

1 ECTS - przygotowanie i prowadzenie zajęć (30 h).


Kontakt z prowadzącym: bolszewska@uni.opole.pl


Skrócony opis:

Zapoznanie się ze specyfiką pracy w szkole i obowiązkami nauczyciela polonisty.

Poznanie dokumentów regulujących pracę szkoły (podstawy programowej, programu nauczania, rozkładu materiału, planu wynikowego i in.).

Aktywny udział w życiu szkoły.

Hospitacja lekcji języka polskiego.

Przygotowanie konspektów lekcyjnych wykorzystujących zróżnicowane metody i techniki pracy.

Samodzielne prowadzanie różnych lekcji języka polskiego.

Sprawdzenie i ocena pracy domowej, arkuszy maturalnych.

Pełny opis:

Zapoznanie się ze specyfiką pracy w szkole i obowiązkami nauczyciela polonisty.

Poznanie dokumentów regulujących pracę szkoły (podstawy programowej, programu nauczania, rozkładu materiału, planu wynikowego i in.).

Aktywny udział w życiu szkoły.

Hospitacja lekcji języka polskiego.

Przygotowanie konspektów lekcyjnych wykorzystujących zróżnicowane metody i techniki pracy.

Samodzielne prowadzanie różnych lekcji języka polskiego.

Sprawdzenie i ocena pracy domowej, arkuszy maturalnych.

Literatura:

Edukacja polonistyczna jako zobowiązanie. Powszechność i elitarność polonistyki, t. 1-2, red. E Jaskółowa i inni, Katowice 2016.

Edukacja polonistyczna. Metamorfozy kontekstów, Lublin 2017.

Innowacje i metody. W kręgu teorii i praktyk, red. M. Kwiatkowska-Ratajczak, Poznań 2011.

Kompetencje szkolnego polonisty. Szkice i artykuły z metodyki, red. B. Chrząstowska, t. 1-2, Warszawa 1995 (t. 1), 1997 (t. 2).

Literatura współczesna w edukacji polonistycznej, t. 1 Analizy i reinterpretacje, red. E. Mazur, Rzeszów 2017, t. 2 Interpretacje - wartości - konteksty, red.. U. Kopeć, Rzeszów 2017.

Nowoczesność i tradycja w kształceniu literackim. Podręcznik metodyki dla studentów filologii polskiej, red. B. Myrdzik, Lublin 2000.

Projektowanie i modelowanie edukacji zintegrowanej, red. I. Adamek, Kraków 2002Wybrane z edukacji polonistycznej, red. H. Kurczab, U. Kopeć, E. Kozłowska, Rzeszów 2002.

Efekty uczenia się:

W zakresie wiedzy:

1. posiada wiedzę merytoryczną i metodyczną do prowadzenia i oceny zajęć w SPP (K; P6S_WG),

2. zna dokumenty regulujące pracę szkoły i obowiązki nauczyciel polonisty (K-W-8; P6S_WK),

w zakresie umiejętności:

3. efektywnie prowadzi lekcje języka polskiego (K-U9; SKN*);

4. aktywizuje uczniów do pracy, korzystając z nowoczesnych technologii (K-U-9; SKN);

5. umiejętnie tworzy konspekty lekcji języka polskiego wykorzystujące zróżnicowane techniki i metody nauczania (K-U-7; P6S_UO);

6. umiejętnie zadaje pracę domową, sprawdza ją i ocenia (K-U-9; SKN)

w zakresie kompetencji społecznych:

7. krytycznie ocenia lekcje innych nauczycieli (k-k-1; P6S_KR);

8. aktywnie uczestniczy w życiu szkoły (k-K-5; SKN).

*Standardy kształcenia nauczycieli

Metody i kryteria oceniania:

Dokumentacja praktyki (dzienniczek praktyk, twórcze scenariusze, arkusze hospitacyjne, sprawdzone pisemne i zadania domowe, opinia opiekuna praktyk) - efekty: 1-8.

Praktyki zawodowe:

Szczegółowy opis organizacji praktyk: http://cedu.uni.opole.pl

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/2024" (zakończony)

Okres: 2024-03-01 - 2024-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Praktyka, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Tomasz Wielg
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Praktyka - Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Opolski.
pl. Kopernika 11a, 45-040 Opole https://uni.opole.pl kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.0.0-www4-www4-5 (2024-09-13)