Przedmiot uzupełniający z zakresu kształcenia kulturowo-literackiego 1:
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1.S2.FP.NJPO.16.2 |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0232) Literatura i językoznawstwo (lingwistyka)
|
Nazwa przedmiotu: | Przedmiot uzupełniający z zakresu kształcenia kulturowo-literackiego 1: |
Jednostka: | Wydział Filologiczny |
Grupy: |
Studia stacjonarne |
Punkty ECTS i inne: |
1.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Poziom studiów: | studia drugiego stopnia |
Kierunek studiów: | filologia polska |
Semestr, w którym realizowany jest przedmiot: | II |
Profil kształcenia: | studia stacjonarne |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Tryb prowadzenia: | Realizowany w sali |
Wymagania: | znajomość literatury antycznej i staropolskiej przewidzianej w toku kształcenia |
Literatura uzupełniająca: | 1. P. Chaunu, Cywilizacja wieku Oświecenia, Warszawa 1993. 2. M. Horkheimer, T. Adorno, Dialektyka Oświecenia, Warszawa 2023. 3. B. Baczko, Rousseau: samotność i wspólnota, Gdańsk 2009. |
Nakład pracy studenta: | Godziny kontaktowe: 15h - 0,5 ECTS - aktywne uczestnictwo w zajęciach *Godziny dodatkowe (w ramach dyżuru) - możliwość skonsultowania eseju Praca własna studenta: 15h - 0,5 ECTS - przygotowanie do zajęć, zredagowanie eseju, przygotowanie do ustnego zaliczenia i udział w nim |
Założenia: | Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z literaturą powszechną XVIII wieku; poznanie procesu historycznoliterackiego, przemian konwencji, form i gatunków literackich. Literatura powszechna omawiana jest w powiązaniu z szeroko rozumianą kulturą (głównie filozoficzną), estetyką oświecenia oraz poprzez zauważalne związki z literaturą polską |
Skrócony opis: |
Przedmiot podejmuje problematykę związaną z prądami literackimi, które rozwinęły się w Europie w XVIII wieku oraz towarzyszącym im przemianom filozoficzno-estetycznym. Podczas zajęć studenci będą analizować i interpretować reprezentatywne wówczas teksty, między innymi autorów francuskich, angielskich czy niemieckich. |
Pełny opis: |
Konwersatorium obejmuje: ogólną charakterystykę literatur krajów europejskich w perspektywie rozwojowej XVIII wieku; zagadnienie wielostronnych zależności, wpływów, inspiracji pomiędzy literaturami narodowymi; zakres znaczeniowy pojęcia „kanon”; problem zmian w dyskursie filozoficznych oraz ich wpływ na ówczesną kulturę i światopogląd; elementy estetyki i jej oddziaływanie na literaturę polską. Podczas zajęć przeprowadza się analizę i interpretację wybranych dzieł literatury światowej. Analizuje się poszczególne etapy, formy rozwoju gatunków literackich; dokonuje się przeglądu myśli teoretycznej i najważniejszych ośrodków twórczych. Literatura powszechna omawiana jest w kontekście tendencji rozwojowych kultury, a także poprzez zauważalne związki z literaturą polską. |
Literatura: |
Literatura podmiotowa: 1. Wolter, Kandyd, Kraków 2018. 2. D. Diderot, Kubuś Fatalista - dostęp online: https://archive.org/details/pbc.gda.pl.PBK_408_1920_12404/page/n3/mode/2up 3. P. Beaumarchais, Wesele Figara, Warszawa 1951 (bądź inne dowolne wydanie). 4. G. E. Lessing, Natan mędrzec, Kraków 2002. 5. L. Sterne, Podróż sentymentalna, Wrocław 2009. 6. J. J. Rousseau, Nowa Heloiza, Wrocław 1962 (bądź inne dowolne wydanie), 7. J. Macpherson, Pieśni Osjana , przeł. S. Goszczyński, Kraków 2005 (stąd: Fingal, Pieśni z Selmy), 8. Antologia angielskiej poezji metafizycznej XVII stulecia, wyboru dokonał, przeł., wstępem opatrzył i oprac. S. Barańczak, Kraków 2009. Literatura przedmiotowa: 1. Literatura świata: Literatury narodowe. Twórcy i dzieła. Prądy i kierunki, Warszawa 2007. 2. Dzieje literatur europejskich, pod red. W. Floryana, Warszawa 1977 (wybrane zagadnienia). 3. Literatura Europy, pod red. A. Benoit-Dusausoy i G. Fontaine’a, Gdańsk 2009. |
Efekty uczenia się: |
WIEDZA: ABSOLWENT ZNA I ROZUMIE k_W01 w zaawansowanym stopniu – najważniejsze nurty, pojęcia, motywy literatury europejskiej XVIII wieku, k_W03 teorie związaną ze zjawiskami różnorodności genologicznej oświecenia europejskiego oraz nomenklaturę estetyczną opisującą te zjawiska, k_W04 metody analizy i interpretacji tekstów literackich z wykorzystaniem myśli teoretycznej dla najważniejszych ośrodków twórczych literatury i kultury XVIII wieku, UMIEJĘTNOŚCI: ABSOLWENT POTRAFI k_U01 dokonywać krytycznej oceny posiadanej wiedzy, wykorzystuje posiadaną wiedzę w doborze literatury podmiotu i przedmiotu do przygotowania eseju, k_U02 analizować problemy badawcze, dobiera metodologie badań w opisie dzieł literatury podmiotowej, k_U05 brać udział w debacie bądź dyskusji– przedstawiać i oceniać omawiane teksty kultury, |
Metody i kryteria oceniania: |
Ustalenie oceny końcowej na podstawie ocen z pracy na zajęciach: Sposób zaliczenia: zaliczenie z oceną 1. Aktywność na zajęciach - 50% (efekty: K_W01, k_W03, k_W04) 2. Przygotowanie eseju i ustne zaliczenie lektur - 50% (efekty: k_U05, k_U02, K_U01) Zaliczenie przedmiotu od 60% Metody dydaktyczne: Zaliczenie przedmiotu od 60% Metody dydaktyczne: wykład konwersatoryjny, prezentacja multimedialna, dyskusja, metoda warsztatowa, praca z tekstem |
Praktyki zawodowe: |
nie dotyczy |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/2025" (w trakcie)
Okres: | 2025-03-01 - 2025-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Tomasz Wielg | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Opolski.