Edukacja polonistyczna w praktyce 1
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1.S2.FP.NJPO.5 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Edukacja polonistyczna w praktyce 1 |
Jednostka: | Wydział Filologiczny |
Grupy: |
Studia stacjonarne Studia stacjonarne |
Punkty ECTS i inne: |
1.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Poziom studiów: | studia II stopnia |
Kierunek studiów: | filologia polska, moduł: nauczanie języka polskiego jako obcego |
Semestr, w którym realizowany jest przedmiot: | 02 |
Profil kształcenia: | ogólnoakademicki |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Tryb prowadzenia: | Mieszany: realizowany zdalnie i w sali |
Wymagania: | Praktyka zawodowa śródroczna (szkoła podstawowa) |
Literatura uzupełniająca: | Wybrane artykuły z czasopism: „Polonistyka. Innowacje”; „Polonistyka. Czasopismo dla Nauczycieli”; „Język Polski w Szkole Podstawowej”; artykuły z serii wydawniczej „Język a Edukacja” i in. |
Nakład pracy studenta: | 0,5 ECTS – udział w zajęciach (15h); 0,5 ECTS – udział w konsultacjach, przygotowanie oceny zajęć pod kierunkiem prowadzącego (15h). |
Założenia: | Zajęcia służą omówieniu lekcji hospitowanych i prowadzonych w ramach przedmiotu "Praktyka zawodowa śródroczna (szkoła podstawowa)". |
Skrócony opis: |
Zajęcia mają na celu przygotowanie studentów do pracy zawodowej w szkole podstawowej na stanowisku nauczyciela języka polskiego. Kontakt z wykładowcą: marta.chyb@uni.opole.pl |
Pełny opis: |
Krytyczna ocena zajęć. Dodatkowe zagadnienia: Dokumenty regulujące pracę szkoły. Prawa i obowiązki nauczyciela polonisty. Nowoczesne metody i techniki pracy z uczniami. Elementy neurodydaktyki. Nauczanie i ocenianie kształtujące. Praca domowa – współczesne dylematy. Tworzenie autorskich narzędzi dydaktycznych. |
Literatura: |
Chrząstowska B. (red.), Kompetencje szkolnego polonisty. Szkice i artykuły z metodyki, t. 1. Warszawa 1995. Chrząstowska B. (red.), Kompetencje szkolnego polonisty. Szkice i artykuły z metodyki z lat 1994-1996, t. 2, Warszawa 1997. Dziak A., Żurek S. J., E-polonistyka, Lublin 2009. Kowalik J., Narodziny nauczyciela polonisty. Szkice edukacyjne, Kraków 2006. Kruszewski K. (red.), Sztuka nauczania. Czynności nauczyciela, Warszawa 1991. Kwiatkowska-Ratajczak M. (red.), Innowacje i metody. W kręgu teorii i praktyki, Poznań 2011. M. Żylińska, Neurodydaktyka. Nauczanie i uczenie się przyjazne mózgowi, Toruń 2013. Podstawa programowa kształcenia ogólnego z komentarzem. Szkoła podstawowa. Język polski, https://www.ore.edu.pl/wp-content/uploads/2018/03/podstawa-programowa-ksztalcenia-ogolnego-z-komentarzem.-szkola-podstawowa-jezyk-polski.pdf. Seria wydawnicza Edukacja nauczycielska polonisty pod red. Anny Janus –Sitarz. Sterna D., Uczę się uczyć. Ocenianie kształtujące w praktyce, Warszawa 2016. Synowiec H. (red.), Podręczniki do kształcenia polonistycznego w zreformowanej szkole – koncepcje, funkcje, język, Kraków 2007. Taraszkiewicz M., Jak uczyć lepiej? Czyli refleksyjny praktyk w działaniu, Warszawa 2006. Wiśniewska H., Gry i zabawy w kształceniu językowym. Propozycje, scenariusze, projekty, Lublin 2000. |
Efekty uczenia się: |
Student: a) w zakresie wiedzy: 1. zna dokumenty regulujące pracę szkoły (K_W09; P7S_WK: m-W-4); 2. wie, jakie prawa i obowiązki ma nauczyciel polonista w rzeczywistości szkolnej (K_W09; P7S_WK: m-W-4); 3. zna najnowsze osiągnięcia z zakresu dydaktyki ogólnej i dydaktyki języka polskiego (K_W09; P7S_WG: : m-W-1; m-W-2; m-W-3); b) w zakresie umiejętności: 4. tworzy narzędzia dydaktyczne aktywizujące uczniów do pracy (k_U09; P7S_UW; k_U09: m-U-1); 5. efektywnie wykorzystuje wiedzę dydaktyczną w praktyce (K_U09; P7S_UW; K_U09: m-U-1,2,3,4); 6. aktywnie uczestniczy w dyskusji (k_U09; P7S_UK); c) w zakresie kompetencji społecznych: 7. krytycznie ocenia siebie i innych (k_K01; P7S_KK; k_K05: m-K-1); 8. dostrzega potrzebę ustawicznego rozwoju (k_K03; P7S_KR; k_K05: m-K-3); 9. korzysta z dostępnych narzędzi i pomocy dydaktycznych z poszanowaniem praw autorskich (k_K05: m-K-4); 10. komunikuje się z innymi w sposób efektywny i etyczny (k_K05: m-K-2). |
Metody i kryteria oceniania: |
60% - pisemna analiza hospitacji zajęć (efekty: 1,2, 3, 5, 7, 8, 9, 10). 20% - formularz oceny lekcji (efekty: 1,2, 3, 7, 8, 9, 10). 20% - udział w dyskusji (efekty: 6, 7, 8, 10 ). |
Praktyki zawodowe: |
Praktyka zawodowa śródroczna (szkoła podstawowa) |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2024-03-01 - 2024-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT KON
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Marta Chyb-Winnicka, Tomasz Wielg | |
Prowadzący grup: | Marta Chyb-Winnicka | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/2025" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2025-03-01 - 2025-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Opolski.