Teoria języka
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1.S2.L.PP.1 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Teoria języka |
Jednostka: | Wydział Filologiczny |
Grupy: |
Studia stacjonarne |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Poziom studiów: | studia II stopnia |
Kierunek studiów: | Logopedia |
Semestr, w którym realizowany jest przedmiot: | 1 |
Profil kształcenia: | praktyczny |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Tryb prowadzenia: | Realizowany w sali |
Literatura uzupełniająca: | Furdal A., Językoznawstwo otwarte, Wrocław 2000 Grzegorczykowa R., Wprowadzenie do semantyki językoznawczej, wyd. 3, Warszawa 2001, Lachur Cz., Zarys językoznawstwa ogólnego, Opole 2004. Łuczyński E., Maćkiewicz J., Językoznawstwo ogólne. Wybrane zagadnienia, Gdańsk 1999. Pelc J., Wstęp do semiotyki, Warszawa 1981. Przybylska R., Wstęp do nauki o języku, Kraków 2003. Stalmaszczyk P. (red.), Metodologie językoznawstwa. Współczesne tendencje i kontrowersje, Warszawa 2008. |
Nakład pracy studenta: | A. Godziny kontaktowe: 25h/ 1 ECTS Udział w zajęciach: 15h Udział w zaliczeniu, realizacja projektu w placówce, raportowanie z realizacji projektu, prezentacja wniosków: 10h B. Praca własna studenta: 25h/ 1 ECTS Przygotowanie do zajęć: 15h Przygotowanie do kolokwium: 5h Przygotowanie prezentacji: 5h |
Założenia: | Zakres tematów: 1. Językoznawstwo jako dyscyplina naukowa. Związki językoznawstwa z innymi naukami. 2. Semiotyczne podstawy języka i językoznawstwa – język jako system znaków. 3. Językoznawstwo opisowe – budowa języka. 4. Początki refleksji lingwistycznej. Językoznawstwo historyczno-porównawcze. 5. Lingwistyczne paradygmaty badawcze: strukturalizm, generatywizm, kognitywizm. 6. Językoznawstwo zewnętrzne (socjolingwistyka, psycholingwistyka, pragmalingwistyka, lingwistyka kulturowa i międzykulturowa). 7. Współczesne metody i orientacje w badaniach lingwistycznych (stylistyka tekstu i dyskursu, lingwistyczna analiza dyskursu, krytyczna analiza dyskursu, lingwistyka korpusowa, genologia lingwistyczna, mediolingwistyka). 8. Lingwistyka stosowana |
Skrócony opis: |
Pogłębienie wiedzy o paradygmatach, koncepcjach, metodologiach i metodach badawczych językoznawstwa. |
Pełny opis: |
Spojrzenie na język jako przedmiot badań lingwistycznych, który może być badany na różne sposoby. Zapoznanie z historią badań nad językiem, głównymi koncepcjami i kierunkami badań lingwistycznych; usystematyzowanie wiedzy o językoznawstwie jako nauce, relacjach z innymi dyscyplinami naukowymi; pokazanie języka w różnych kontekstach: psychologicznym, społecznym, kulturowym, komunikacyjnym; poszerzenie zasobu ogólnej terminologii językoznawczej. Zajęcia mają pogłębić świadomość znaczenia wiedzy teoretycznej z zakresu językoznawstwa do rozwiązywania problemów logopedycznych i wyposażyć studentów w narzędzia teoretyczne i aparat pojęciowo-terminologiczny przydatny do opisu i analizy zjawisk językowych i komunikacyjnych. |
Literatura: |
Literatura wymagana do ostatecznego zaliczenia zajęć A1. wykorzystywana podczas zajęć Anusiewicz J., Lingwistyka kulturowa. Zarys problematyki, Wrocław 1995. Bobrowski I., Zaproszenie do językoznawstwa, Kraków 1998. Grabias S., Język w zachowaniach społecznych, Lublin 1994. Grębowiec J., Mówić i działać. Wykłady z pragmatyki językowej, Wrocław 2013. Grucza F., Lingwistyka stosowana. Historia – Zadania – Osiągnięcia, Warszawa 2007. Grzegorczykowa R., Wstęp do językoznawstwa, Warszawa 2008 Kurcz I., Psychologia języka i komunikacji, Warszawa 2005. Milewski S., Językoznawstwo, Warszawa 2005. Tabakowska E., Kognitywne podstawy języka i językoznawstwa, Kraków 2001. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza: student zna i rozumie 1. wybrane teorie, paradygmaty i metodologie lingwistyczne (K_W02); 2. podstawy teoretyczne współczesnych subdyscyplin językoznawczych (K_W02); 3. terminologię z zakresu językoznawstwa ogólnego (K_W02). Umiejętności: student potrafi 4. stosować odpowiedni aparat pojęciowy i ogólną terminologię językoznawczą do opisu zjawisk językowych (K_U01); 5. wykorzystać posiadaną ogólną wiedzę językoznawczą do analizy problemów logopedycznych (K_U01); Kompetencje społeczne: student jest gotów do 6. uznawania znaczenia teoretycznej wiedzy językoznawczej w rozwiązywaniu problemów logopedycznych (K_K03). |
Metody i kryteria oceniania: |
Metody i kryteria oceniania: A. Formy zaliczenia (weryfikacja efektów uczenia się) prezentacja (efekty 1,2,3,4); kolokwium zaliczeniowe (efekty 1,2,3) aktywność na zajęciach (efekty 1,2,3,4,5,6). B. Podstawowe kryteria ustalenia oceny Ustalenie oceny końcowej na podstawie oceny za prezentację (20%), kolokwium (40%) i aktywności na zajęciach (40%). Metody dydaktyczne: wykład konwersatoryjny, prezentacja, dyskusja |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/2025" (zakończony)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-02-28 |
Przejdź do planu
PN WT KON
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Marzena Makuchowska, Natalia Ogórek | |
Prowadzący grup: | Marzena Makuchowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2025/2026" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2025-10-01 - 2026-02-28 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Natalia Ogórek | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Opolski.