Uniwersytet Opolski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Teoretyczne podstawy diagnozy logopedycznej

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 1.S2.L.PP.3
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Teoretyczne podstawy diagnozy logopedycznej
Jednostka: Wydział Filologiczny
Grupy: Studia stacjonarne
Punkty ECTS i inne: 4.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Poziom studiów:

II stopnia

Kierunek studiów:

Logopedia

Semestr, w którym realizowany jest przedmiot:

1

Profil kształcenia:

praktyczny

Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Tryb prowadzenia:

Realizowany w sali

Literatura uzupełniająca:

Krajna E., Żebryk-Stopa A. (2012) Zasady diagnostyki neurologopedycznej [w:] A. Obrębowski (red.) Wprowadzenie do neurologopedii, Termedia, Poznań

Kurowska M., Wolańska E. (red.) (2015). Metody i narzędzia diagnostyczne w logopedii, Elipsa.

Kwasiborska-Dudek J., Emiluta-Rozya D. (2020). Diagnoza i terapia małego dziecka z ASD. Gdańsk: Harmonia Universalis.

Nakład pracy studenta:

A. Godziny kontaktowe: 75h/ 3 ECTS

Udział w zajęciach: 45h

Udział w zaliczeniu, realizacja projektu w placówce, raportowanie z realizacji projektu, prezentacja wniosków: 30h


B. Praca własna studenta: 30h/ 1 ECTS

Przygotowanie do zajęć: 20h

Przygotowanie do kolokwium: 10h

Skrócony opis:

Pogłębienie wiedzy z zakresu zaburzeń komunikacji występujących u dzieci i dorosłych: objawy, przyczyny, rodzaje.

Pełny opis:

Zakres tematów:

1. Diagnoza logopedyczna przesiewowa.

2. Diagnoza logopedyczna szczegółowa.

3. Diagnoza logopedyczna dzieci, młodzieży i dorosłych.

4. Diagnostyka różnicowa zaburzeń mowy, wymowy i komunikacji u dzieci i młodzieży.

5. Diagnostyka różnicowa zaburzeń mowy i komunikacji u dorosłych.

6. Narzędzia diagnostyki logopedycznej.

7. Model diagnozy zespołowej zaburzeń mowy i komunikacji.

8. Analiza przypadków poszczególnych zaburzeń wymowy, mowy i komunikacji

Literatura:

Literatura wymagana do ostatecznego zaliczenia zajęć

Grabias S., Woźniak T., Panasiuk J. (2015). Logopedia. Standardy postępowania logopedycznego. Lublin: UMCS.

Iskra I., Szuchnik J. (2005). Diagnoza logopedyczna [w:] Gałkowski T., Szeląg E., Jastrzębowska G., Podstawy neurologopedii, Opole.

Jastrzębowska G. (2005). Diagnoza i terapia rozwojowych zaburzeń mowy [w:] Gałkowski T., Szeląg E., Jastrzębowska G., Podstawy neurologopedii, Opole.

Jastrzębowska G., Pelc - Pękała O. (2003). Metodyka ogólna diagnozy i terapii logopedycznej [w:] G. Jastrzębowska, T. Gałkowski (red.) „Logopedia” t. 2.

Jastrzębowska G. (2003). Zaburzenia komunikacji językowej (wyjaśnienie podstawowych pojęć). [W:] red. nauk. T. Gałkowski, G. Jastrzębowska. Logopedia. Pytania i odpowiedzi. Podręcznik akademicki. Tom 1. Interdyscyplinarne podstawy logopedii, Opole.

Jauer-Niworowska O., Emiluta-Rozya D. (2021). Logopedyczne i psychologiczne aspekty diagnozowania zaburzeń mowy.

Efekty uczenia się:

Wiedza: student zna i rozumie

1. procedury i narzędzia diagnozowania zaburzeń mowy, wymowy i kompetencji komunikacyjnych u dzieci, młodzieży i dorosłych (K_W05);

2. narzędzia przesiewowe do badania artykulacji i mowy dziecka (K_W06);

Umiejętności: student potrafi

3. zróżnicować na podstawie objawów i/ lub dostępnej dokumentacji medycznej zaburzenia mowy, wymowy i kompetencji komunikacyjnych, aby postawić trafną diagnozę (K_U04);

4. określić niezbędne w wyposażeniu gabinetu pomoce dydaktyczne oraz inne środki niezbędne do diagnozy logopedyczne (K_U08);

5. na podstawie analizy konkretnych materiałów (sporządzonych we własnym zakresie i zaprezentowanych na zajęciach) dokonać diagnozy logopedycznej (K_U05).

Kompetencje społeczne: student jest gotów do:

6. przestrzegania zasad obowiązujących w podjętej działalności zawodowej logopedy, dotyczących utrzymywania i podwyższania jakości prowadzonej działalności (K_K02);

7. tworzenia, utrzymywania i rozwijania właściwych relacji w logopedycznym środowisku zawodowym oraz z innymi specjalistami, podejmowania diagnozy zespołowej. (K_K01).

Metody i kryteria oceniania:

Metody dydaktyczne: Wykład konwersatoryjny, dyskusja, ćwiczenia praktyczne

Metody i kryteria oceniania:

A. Formy zaliczenia (weryfikacja efektów uczenia się) Kolokwia pisemne (efekty 1,2,3,4,5); projekt badawczy (efekty 1,2,3,4,5,6); aktywność na zajęciach (efekty 1,2,3,4,5,6,7,8,9,10).

B. Podstawowe kryteria ustalenia oceny

Ustalenie oceny końcowej na podstawie średniej oceny za kolokwia pisemne (50%) , projekt (30%) i aktywności na zajęciach (20%).

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/2025" (zakończony)

Okres: 2024-10-01 - 2025-02-28
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 45 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Natalia Ogórek, Monika Rokosa-Wilk
Prowadzący grup: Monika Rokosa-Wilk
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Konwersatorium - Egzamin

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2025/2026" (jeszcze nie rozpoczęty)

Okres: 2025-10-01 - 2026-02-28
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 45 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Natalia Ogórek
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Konwersatorium - Egzamin
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Opolski.
pl. Kopernika 11a, 45-040 Opole https://uni.opole.pl kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.2.0-4 (2025-05-14)