Uniwersytet Opolski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Wprowadzenie do humanistyki

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 1.S3.ED.1
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Wprowadzenie do humanistyki
Jednostka: Wydział Filologiczny
Grupy: Studia stacjonarne
Studia stacjonarne
Punkty ECTS i inne: 1.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Poziom studiów:

studia I stopnia

Kierunek studiów:

Edytorstwo

Semestr, w którym realizowany jest przedmiot:

1

Profil kształcenia:

ogólnoakademicki

Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Tryb prowadzenia:

Realizowany w sali

Literatura uzupełniająca:

Literatura uzupełniająca

Antropologia kultury – antropologia literatury. Na tropach koligacji, red. E. Kosowska, A. Gomóła, E. Jaworski, Katowice 2007

Balcerzan E., Humanisto, kim jesteś? Kraków 2018

Bałus W., Mundus melancholicus, Kraków 1996

Bielik-Robson A., Melancholia i ekstaza: dwie formuły subiektywności, [w:] taż, Inna nowoczesność. Pytania o współczesną formułę duchowości, Kraków 2000

Grzegorczyk A., Humanistyka i obecność, Poznań 2014

Horyzonty humanistyki, red. S. Gajda, Opole 2012

Humanistyka przełomu wieków, red. J. Kozielecki, Warszawa 1999

Humanizm polski i wspólnoty: naród – społeczeństwo – państwo – Europa, red. M. Cieński, Warszawa 2010

Janion M., Humanistyka: poznanie i terapia, Warszawa 1974

Legutko R., Raj przywrócony, Kraków 2005

Markowski M.P., Polityka wrażliwości. Wprowadzenie do humanistyki, Kraków 2013

Scruton R., Kultura jest ważna. Wiara i uczucie w osaczonym świecie, tłum. T. Biedroń, Poznań 2010

Todorov T., Ogród niedoskonały. Myśl humanistyczna we Francji, przeł. H. Abramowicz, J. M. Kłoczowski, Warszawa 2003

Źródła humanistyki europejskiej, red. K. Korus, Kraków 2008-2013


Nakład pracy studenta:

1 punkt ECTS:

0,5 ECTS – udział w wykładzie (15 godz.)

0,5 ECTS – praca własna: przygotowanie pisemnego zaliczenia wykładu (13 godz.)

Skrócony opis:

Omówienie wybranych problemów z historii oraz współczesności dyscyplin humanistycznych, ze szczególnym uwzględnieniem pluralistycznych aspektów funkcjonowania oraz statusu humanistyki doby obecnej. Kondycja humanistyki w kontekstach historycznych, filozoficznych, metodologicznych i kulturowych.

Kontakt:

amazur@uni.opole.pl

Pełny opis:

Historyczne tradycje humanistyki europejskiej (dziedzictwo antyczne, renesansowe, oświeceniowe); Humanistyka a nauki ścisłe; Emancypacja dyscyplin humanistycznych w kontekście przełomu antypozytywistycznego; Orientacje metodologiczne w humanistyce dwudziestowiecznej (strukturalizm, hermeneutyka); Postmodernizm w humanistyce; Komparatystyka jako dyscyplina humanistyczna; Humanistyczne modele intertekstualności i dialogowości; Kwestia podmiotowości w humanistyce; Topika melancholii w historii humanistyki (sztuka, filozofia, religia, psychologia, socjologia); „Zwroty” w humanistyce XX i XXI wieku (m.in. zwrot lingwistyczny, kulturowy, antropologiczny, etyczny, afektywny, posthumanistyczny); Obecność tradycji i dziedzictwa „duchowego” w humanistyce (m.in. humanistyka a religia); „Nowa humanistyka”; Perspektywy i trendy najnowsze w dyscyplinie (m.in. humanistyka digitalna).

Literatura:

Antropologizowanie humanistyki. Zjawisko – proces – perspektywy, red. J. Kowalewski, W. Piasek, Olsztyn 2009

Bachmann-Medick D., Cultural turns. Nowe kierunki w naukach o kulturze, przeł. K. Krzemieniowa, Warszawa 2002

Burzyńska A., Dekonstrukcja i interpretacja, Kraków 2000

Dokąd zmierza współczesna humanistyka?, red. T. Kostyrko, Warszawa 1994

Domańska E., Historia egzystencjalna. Krytyczne studium narratywizmu i humanistyki zaangażowanej, Warszawa 2012

Dybel P., Oblicza hermeneutyki, Kraków 2012

Humanitas. Projekty antropologii humanistycznej. Część pierwsza. Paradygmaty – tradycje – profile historyczne, red. A. Nowicka-Jeżowa, Warszawa 2009-2010

Kasperski E., Kategorie komparatystyki, Warszawa 2010

Kasperski E., Metody i metodologia (metodologia ogólna, nauki humanistyczne, wiedza o literaturze). Podręcznik akademicki, Warszawa 2017

Komunikacja naukowa w humanistyce, red. E. Kulczycki, Poznań 2017

Kuderowicz Z., Dilthey, wyd. drugie zmienione i uzupełnione, Warszawa 1987

Kulturowa teoria literatury. Główne pojęcia i problemy, red. M.P. Markowski, R. Nycz, Kraków 2006

Literatura. Teoria. Metodologia, red. D. Ulicka, Warszawa 2001

Nowa humanistyka. Zajmowanie pozycji, negocjowanie autonomii, red. P. Czapliński, R. Nycz, D. Antonik, J. Bednarek, A. Dauksza, J. Misun, Warszawa 2017

Płużański T., Humanizm i struktury, Warszawa 1980

Postmodernizm. Antologia przekładów, wybór, oprac. i wstęp R. Nycz, Kraków 1996

Sens humanistyki dzisiaj, red. J. Brzozowski, A. Hennel-Brzozowska, M. Lenart, Kraków 2016

Wolska D., Odzyskać doświadczenie. Sporny temat humanistyki współczesnej, Kraków 2012

„Zwroty” badawcze w humanistyce. Konteksty poznawcze, kulturowe i społeczno-instytucjonalne, red. J. Kowalewski, W. Piasek, Olsztyn 2010

„Znak” 2009, nr 10 („Bankructwo humanistyki”)

Efekty uczenia się:

Wiedza – absolwent zna i rozumie:

1. podstawowe nurty i dyskursy tradycyjnej oraz współczesnej humanistyki (k_W02; P6S_WG)

Umiejętności – absolwent potrafi:

2. przedstawić wybrane stanowiska i poglądy humanistyczne (literaturoznawcze) (k_U05; P6S_UK)

Kompetencje społeczne – absolwent jest gotów do:

3. krytycznej oceny statusu oraz roli humanistyki w świecie współczesnym (k_K01; P6S_KK)

Metody i kryteria oceniania:

Udział w zajęciach (obecność na wykładzie) 60% (1, 3)

Zaliczenie pisemne 40% (2, 3)

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-02-29
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Aneta Mazur, Tomasz Wielg
Prowadzący grup: Aneta Mazur
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/2025" (w trakcie)

Okres: 2024-10-01 - 2025-02-28
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Aneta Mazur, Tomasz Wielg
Prowadzący grup: Aneta Mazur
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Opolski.
pl. Kopernika 11a, 45-040 Opole https://uni.opole.pl kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.0.0-5 (2024-09-13)