Wybrane zagadnienia z historii literatury polskiej i powszechnej 3
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1.S3.ED.16 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Wybrane zagadnienia z historii literatury polskiej i powszechnej 3 |
Jednostka: | Wydział Filologiczny |
Grupy: |
Studia stacjonarne Studia stacjonarne |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Poziom studiów: | studia I stopnia |
Kierunek studiów: | Edytorstwo |
Semestr, w którym realizowany jest przedmiot: | 3 |
Profil kształcenia: | ogólnoakademicki |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Tryb prowadzenia: | Realizowany w sali |
Nakład pracy studenta: | uczestnictwo w zajęciach 30 h 1.25 ECTS przygotowanie się do zajęć, studiowanie literatury 15 h 0,75 ECTS |
Skrócony opis: |
zaznajomienie z najważniejszymi tekstami i zjawiskami estetycznymi epoki; wykształcenie umiejętności przeprowadzenia historycznoliterackiej analizy i interpretacji tekstu romantycznego z uwrażliwieniem na techniki i decyzje edytorskie; |
Pełny opis: |
zaznajomienie z najważniejszymi tekstami i zjawiskami estetycznymi epoki; wykształcenie umiejętności historycznoliterackiej analizy i interpretacji tekstu romantycznego z uwrażliwieniem na techniki i decyzje edytorskie; |
Literatura: |
A. Literatura podmiotu (obowiązuje znajomość wstępów do wskazanych edycji tekstów w serii BN): Do wyboru 20 pozycji, przy czym teksty omawiane na wykładach i analizowane w ramach zajęć stają się obowiązkowe. Literatura polska: Idee programowe romantyków polskich, oprac. A. Kowalczykowa, BN I 261; Romantyczna gawęda szlachecka. Antologia, oprac. A. Waśko, Kraków 1999 (wybór). J. B. Dziekoński, Sędziwój; S. Goszczyński, Zamek kaniowski; A. Fredro, Śluby panieńskie, oprac. M. Inglot, BN I 22; A. Fredro, Pan Jowialski, oprac. W. Billip, BN I 36; A. Fredro, Zemsta, oprac. M. Inglot; BN I 32; J. Korzeniowski, Kollokacja, oprac. S. Kawyn, BN I 28; Z. Krasiński, Irydion, oprac. W. Kubacki, BN I 42; Z. Krasiński, Listy. Wybór, oprac. Z. Sudolski, BN I 282; Z. Krasiński, Nie-Boska komedia, oprac. M. Janion, BN I 24; J. I. Kraszewski, Ulana; lub: Poeta i świat, lub: Latarnia czarnoksięska (seria I). T. Lenartowicz, Wybór poezji, oprac. J. Nowakowski, BN I 5; A. Malczewski, Maria, oprac. R. Przybylski, PIW; A. Mickiewicz, Dziady kowieńsko-wileńskie, (cz. II, IV, I) oprac. J. Skuczyński, Wrocław 2012, BN I 317; A. Mickiewicz, Dziady drezdeńskie, (cz. III) oprac. J. Skuczyński, Wrocław 2012, BN I 318; A. Mickiewicz, Grażyna; A. Mickiewicz, Konrad Wallenrod, oprac. S. Chwin, BN I 72; A. Mickiewicz, Pan Tadeusz, oprac. S. Pigoń, BN I 83; A. Mickiewicz, Wybór poezyj, t. I-II, oprac. Cz. Zgorzelski, BN I 6. C. Norwid, Pierścień Wielkiej Damy, oprac. S. Świontek, BN I 274; C. Norwid, Vade-mecum, oprac. J. Fert, BN I 271; W. Pol, Wybór poezji, oprac. M. Janion, BN I 180 H. Rzewuski, Pamiątki Soplicy (wybrane 3 gawędy); J. Słowacki, Balladyna, oprac. M. Inglot, BN I 51; J. Słowacki, Beniowski. Poema. Pięć pierwszych pieśni, oprac. A. Kowalczykowa, BN I 13/14; J. Słowacki, Kordian, oprac. M. Inglot, BN I 2; J. Słowacki, Krąg pism mistycznych, oprac. A. Kowalczykowa, BN I 245; J. Słowacki, Wiersze, oprac. J. Brzozowski, Z. Przychodniak, BN I 319; W. Syrokomla, Wybór poezji, oprac. F. Bielak, BN I 54; Korespondencja Juliusza Słowackiego, oprac. E. Sawrymowicz, t. I-II (wybór); L. Sztyrmer, Powieści nieboszczyka Pantofla; K. Ujejski, Wybór poezji, oprac. K. Poklewska, BN ; J. B. Zaleski, Wybór poezji, oprac. B. Stelmaszczyk-Świontek, BN I 30; N. Żmichowska, Poganka, oprac. G. Borkowska, Wrocław 2013, BN I 121; Literatura obca: Manifesty romantyzmu, oprac. A. Kowalczykowa, Warszawa 1995; Twarde dno snu. Tradycja romantyczna w poezji języka angielskiego, oprac. Z. Kubiak, Warszawa 2002; H. de Balzac, Ojciec Goriot; G. G. Byron, Giaur; G. G. Byron, Manfred; J. W. Goethe, Cierpienia młodego Wertera, oprac. O. Dobijanka-Witczakowa, BN II 22; J. W. Goethe, Faust, cz. I (przeł. F. Konopka); W. Hugo, Hernani, oprac. L. Łopatyńska, BN II 34; A. de Musset, Nie igra się z miłością, oprac. L. Łopatyńska, BN II 74; A. Puszkin, Eugeniusz Oniegin, przeł. A. Ważyk, oprac. R. Łużny, BN II 35; F. Schiller, Zbójcy, przeł. F. Konopka, oprac. O. Dobijanka-Witczakowa, BN II 30; B. Literatura przedmiotu: Do wyboru 5 pozycji – w tym obowiązkowy podręcznik (poz. 1 z listy) A. Witkowska, Literatura romantyzmu, Warszawa 1989 i wyd. nast. lub A. Witkowska, R. Przybylski, Romantyzm, Warszawa 1997. Słownik literatury polskiej XIX wieku, red. J. Bachórz i A. Kowalczykowa (hasła: Bajeczne dzieje w literaturze, Bajronizm, Ballada, Dramat, Dygresyjny poemat, Epopeja (Epos, Poemat heroiczny), Fantastyka, Gotycyzm, Ironia romantyczna, Liryka romantyczna, Mesjanizm, Mistycyzm, Orientalizm, Powieść poetycka), Sztuka interpretacji, t. I-III. E. Auerbach, Mimesis. Rzeczywistość przedstawiona w literaturze Zachodu, przeł. Z. Żabicki, R. Przybylski, Klasycyzm, czyli prawdziwy koniec Królestwa Polskiego, Gdańsk 1996. M. Stanisz, Wczesnoromantyczne spory o poezję, Kraków 1998. I. Opacki, „W środku niebokręga”. Poezja romantycznych przełomów, Katowice 1995. Antoniemu Malczewskiemu w 170 rocznicę pierwszej edycji "Marii", red. H. Krukowska, Białystok 1997. Z. Stefanowska, Próba zdrowego rozumu. Studia o Mickiewiczu, Warszawa 1976 i wyd. nast. W. Weintraub, Poeta i prorok. Rzecz o profetyzmie Mickiewicza, Warszawa 1998. Jokiel, Lornety i kapota. Studia o Mickiewiczu, Opole 2006; M. Burzka-Janik, W poszukiwaniu centrum. Dom i bezdomność w życiu i twórczości Adama Mickiewicza, Opole 2009. Cz. Zgorzelski, O sztuce poetyckiej Adama Mickiewicza, Warszawa 1976. Cz. Zgorzelski, Liryka w pełni romantyczna. Studia i szkice o wierszach Słowackiego, Warszawa 1981; A. Kowalczykowa, Słowacki, Warszawa 1994. M. Piwińska, Juliusz Słowacki od duchów, Warszawa 1992. Juliusz Słowacki w kontekstach kulturowych dawnych i współczesnych, red. E. Dąbrowska, I. Jokiel, Opole 2012. Piękno Juliusza Słowackiego, red. J. Ławski i in., Białystok 2012-2015, t. I-III (wybór). A. Waśko, Zygmunt Krasiński. Oblicza poety, Kraków 2001; Księga w dwusetną rocznicę urodzin Aleksandra Fredry, red. J. Kolbuszewski; Wrocław 1994. I. Jokiel, Pasja i milczenie. O życiu i twórczości Aleksandra Fredry w latach 1839-1876, Częstochowa 1993. W. Rzońca, Norwid a romantyzm polski, Warszawa 2005. G. Halkiewicz-Sojak, Nawiązane ogniwo. Studia o poezji Cypriana Norwida i jej kontekstach, Toruń 2010. Europejskość i rodzimość. Horyzonty twórczości Józefa Ignacego Kraszewskiego, red. W. Ratajczak, T. Sobieraj, Poznań 2006. Kraszewski. Poeta i światy, red. T. Budrewicz, E. Ihnatowicz, E. Owczarz, Toruń 2012. J. Skuczyński, Odmiany form dramatycznych w okresie romantyzmu (Słowacki, Mickiewicz, Krasiński), Toruń 1993; M. Kalinowska, Los. Miłość. Sacrum. Studia o dramacie romantycznym i jego dwudziestowiecznej recepcji, Toruń 2003. M. Dybizbański, Romantyczna futurologia, Kraków 2005. M. Dybizbański, Tragedia polska drugiej połowy XIX wieku, Poznań 2009 (część I). E. Owczarz, Między retoryką a dowolnością. Wśród romantycznych struktur powieściowych w okresie międzypowstaniowym, Toruń 1993. |
Efekty uczenia się: |
WIEDZA: ABSOLWENT ZNA I ROZUMIE k_W01 w zaawansowanym stopniu – wybrane fakty, obiekty i zjawiska kulturowe oraz dotyczące ich metody i teorie literaturoznawcze i językoznawcze (w tym tekstologiczne) wyjaśniające złożone zależności między nimi, stanowiące podstawową wiedzę ogólną z zakresu polonistycznego literaturoznawstwa i językoznawstwa z elementami kulturoznawstwa (w tym edytorstwa i liternictwa), tworzące jej podstawy teoretyczne oraz wybrane zagadnienia z zakresu szczegółowej wiedzy z obszaru literaturoznawstwa i językoznawstwa polskiego k_W02 miejsce i znaczenie polskiego literaturoznawstwa i językoznawstwa w systemie nauk humanistycznych i społecznych, ich specyfikę przedmiotową i metodologiczną oraz kierunki ich rozwoju k_W03 teorie, metodologię i terminologię ogólną i szczegółową z zakresu literaturoznawstwa i językoznawstwa oraz szczegółową z zakresu edytorstwa (projektowania i przygotowywania do druku publikacji zwartych i ciągłych) k_W04 metody analizy, interpretacji oraz edycji, redakcji, korekty tekstów literackich, naukowych oraz popularnonaukowych w obrębie wybranych tradycji, teorii i szkół badawczych w literaturoznawstwie k_W05 poszczególne fazy powstania utworu literackiego, naukowego i popularnonaukowego, jak również znaki stosowane w aparacie krytycznym w wydaniach krytycznych dzieł literackich, naukowych i popularnonaukowych przy zestawiania różnych wersji tego samego tekstu literackiego UMIEJĘTNOŚCI: ABSOLWENT POTRAFI k_U01 wykorzystywać posiadaną wiedzę literaturoznawczą i językoznawczą (w tym szczególnie dotyczącą korekty, redakcji i edycji krytycznej dzieł literackich, naukowych oraz popularnonaukowych) – formułować i rozwiązywać złożone i nietypowe problemy dotyczące zjawisk literackich oraz wykonywać zadania w warunkach nie w pełni przewidywalnych przez: - właściwy dobór źródeł oraz informacji z nich pochodzących, dokonywanie oceny, krytycznej analizy i syntezy tych informacji, - właściwy dobór technik i metod pracy edytora związanych z przygotowaniem tekstu do druku (m.in. prace organizacyjne, adiustacja, dbałość o właściwy poziom merytoryczny, artystyczny, graficzny, typograficzny wydawanego dzieła) - dobór oraz stosowanie właściwych metod i narzędzi, w tym zaawansowanych technik informacyjno-komunikacyjnych (ICT) k_U02 formułować i analizować problemy badawcze, dobierać metody i narzędzia ich rozwiązania z wykorzystaniem wiedzy z zakresu literaturoznawstwa i językoznawstwa (z możliwością uwzględnienia wiedzy z nauk pokrewnych, w tym szczególnie z zakresu edytorstwa i liternictwa) k_U03 rozpoznać teksty literackie oraz przeprowadzić ich krytyczną analizę i interpretację z zastosowaniem typowych metod literaturoznawczych pozwalających na ocenę ich znaczenia i oddziaływania w procesie historyczno-kulturowym k_U04 komunikować się z użyciem specjalistycznej terminologii dotyczącej opisu tekstów literackich, naukowych i popularnonaukowych posługując się filologicznymi i tekstologicznymi metodami badawczymi k_U05 brać udział w debacie – przedstawiać i oceniać różne opinie i stanowiska w zakresie tematycznym dotyczącym zjawisk kultury oraz dyskutować o nich KOMPETENCJE SPOŁECZNE: STUDENT JEST GOTÓW DO k_K01 krytycznej oceny posiadanej wiedzy literaturoznawczej i językoznawczej (w tym z dziedziny edytorstwa) oraz uznawania znaczenia wiedzy o literaturze, języku i kulturze w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych k_K02 wypełniania zobowiązań społecznych, współorganizowania działalności na rzecz środowiska społecznego k_K04 uczestniczenia w życiu kulturalnym i korzystania z jego różnorodnych form |
Metody i kryteria oceniania: |
Sposób zaliczenia: zaliczenie z oceną; Formy zaliczenia: udział w dyskusji zajęciowej; prezentacja lub kolokwium; Podstawowe kryteria: prezentacja lub kolokwium; aktywność podczas zajęć; |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Opolski.