Uniwersytet Opolski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Elementy archiwistyki i dokumentalistyki

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 1.S3.ED.3
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Elementy archiwistyki i dokumentalistyki
Jednostka: Wydział Filologiczny
Grupy: Studia stacjonarne
Studia stacjonarne
Punkty ECTS i inne: 2.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Poziom studiów:

studia I stopnia

Kierunek studiów:

Edytorstwo

Semestr, w którym realizowany jest przedmiot:

1

Profil kształcenia:

ogólnoakademicki

Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Tryb prowadzenia:

Realizowany w sali
Realizowany w terenie

Wymagania:

brak

Literatura uzupełniająca:

Bibliografia dotycząca archiwistyki znajduje się na stronie Naczelnej Dyrekcji Archiwów Państwowych"


https://www.archiwa.gov.pl/pl/133-materia%C5%82y-pomocnicze/bibliografia-archiwistyczna


Nakład pracy studenta:

udział w zajęciach 30 h 1.25 ECTS


przygotowanie do zaliczenia i udział w nim 20 h 0.75 ECTS

Skrócony opis:

Zajęcia mają na celu wykształcenie umiejętności w zakresie tradycyjnego i nowoczesnego (zinformatyzowanego) przechowywania, porządkowania, opracowywania i udostępniania wszelkich materiałów dokumentujących dziedzictwo kulturowe, w tym także twórczość pisarzy oraz życie literackie.

Pełny opis:

W ramach zajęć przekazana zostaje wiedza o historii archiwów i bibliotek oraz zasadach ich obecnego funkcjonowania w oparciu o konkretne przykłady. Dzięki tym informacjom student buduje swój warsztat badawczy i zawodowy umożliwiający realizację prac bibliograficznych, dokumentacyjnych, biograficznych, a także prac bibliotekarskich. Dzięki temu, że zajęcia prowadzone są w siedzibie archiwum państwowego student ma bezpośredni kontakt z materiałami archiwalnymi. Na zajęciach zapoznaje się ponadto z podstawami archiwistyki oraz zasadami tworzenia informatycznych baz danych na konkretnych przykładach.

Literatura:

H. ROBÓTKA, Wprowadzenie do archiwistyki, Toruń 2002;

A. TOMCZAK, Zarys dziejów archiwów polskich, Toruń 1982.

Archiwa polskie i ich zbiory, red. Kazimierz Kozłowski, Warszawa-Szczecin 2000;

Archiwa w postaci cyfrowej, Warszawa 2003.

Metodyka pracy archiwalnej, red. S. Nawrocki, S. Sierpowski, Poznań 1988.

E. ROSOWSKA, Archiwa w polityce Unii Europejskiej. Vademecum, Warszawa 2004;

Archiwistyka na studiach historycznych, red. Wanda Roman, Warszawa 2004.

H.E. WYCZAWSKI, Przygotowanie do studiów w archiwach kościelnych, Kalwaria Zebrzydowska 1989.

S. OLCZAK, Kancelaria kościelna w okresie staropolskim, ABMK 64:1995.

Efekty uczenia się:

WIEDZA: ABSOLWENT ZNA I ROZUMIE

k_W01 w zaawansowanym stopniu – wybrane fakty, obiekty i zjawiska

kulturowe oraz dotyczące ich metody i teorie literaturoznawcze i

językoznawcze (w tym tekstologiczne) wyjaśniające złożone

zależności między nimi, stanowiące podstawową wiedzę ogólną z

zakresu polonistycznego literaturoznawstwa i językoznawstwa z

elementami kulturoznawstwa (w tym edytorstwa i liternictwa),

tworzące jej podstawy teoretyczne oraz wybrane zagadnienia z

zakresu szczegółowej wiedzy z obszaru literaturoznawstwa i

językoznawstwa polskiego

k_W02 miejsce i znaczenie polskiego literaturoznawstwa i

językoznawstwa w systemie nauk humanistycznych i

społecznych, ich specyfikę przedmiotową i metodologiczną oraz

kierunki ich rozwój

k_W06

podstawowe ekonomiczne, prawne i inne uwarunkowania oraz

pojęcia związane z badaniami literaturoznawczymi, w tym

dotyczącymi edytorstwa i liternictw

k_W08 zasady działania systemów i instytucji kulturalnych właściwych

dla zakresu działalności zawodowej właściwej dla

literaturoznawstwa (przede wszystkim wydawniczej, jak również

edukacyjnej, kulturalnej, medialnej

UMIEJĘTNOŚCI: ABSOLWENT POTRAFI

k_U01 wykorzystywać posiadaną wiedzę literaturoznawczą i

językoznawczą (w tym szczególnie dotyczącą korekty, redakcji i

edycji krytycznej dzieł literackich, naukowych oraz

popularnonaukowych) – formułować i rozwiązywać złożone i

nietypowe problemy dotyczące zjawisk literackich oraz

wykonywać zadania w warunkach nie w pełni przewidywalnych

przez:

- właściwy dobór źródeł oraz informacji z nich pochodzących,

dokonywanie oceny, krytycznej analizy i syntezy tych informacji,

- właściwy dobór technik i metod pracy edytora związanych z

przygotowaniem tekstu do druku (m.in. prace organizacyjne,

adiustacja, dbałość o właściwy poziom merytoryczny,

artystyczny, graficzny, typograficzny wydawanego dzieła)

- dobór oraz stosowanie właściwych metod i narzędzi, w tym

zaawansowanych technik informacyjno-komunikacyjnych (ICT)

k_U04 komunikować się z użyciem specjalistycznej terminologii

dotyczącej opisu tekstów literackich, naukowych i

popularnonaukowych posługując się filologicznymi i

tekstologicznymi metodami badawczymi

k_U05 brać udział w debacie – przedstawiać i oceniać różne opinie i

stanowiska w zakresie tematycznym dotyczącym zjawisk kultury

oraz dyskutować o nich

KOMPETENCJE SPOŁECZNE: STUDENT JEST GOTÓW DO

k_K01 krytycznej oceny posiadanej wiedzy literaturoznawczej i

językoznawczej (w tym z dziedziny edytorstwa) oraz uznawania

znaczenia wiedzy o literaturze, języku i kulturze w rozwiązywaniu

problemów poznawczych i praktycznych

k_K02 wypełniania zobowiązań społecznych, współorganizowania

działalności na rzecz środowiska społecznego

Metody i kryteria oceniania:

Praca zaliczeniowa polegająca na opracowaniu wybranych materiałów archiwalnych.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-02-29
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Tomasz Wielg
Prowadzący grup: Roksana Rał-Niemeczek
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/2025" (w trakcie)

Okres: 2024-10-01 - 2025-02-28
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Roksana Rał-Niemeczek, Tomasz Wielg
Prowadzący grup: Roksana Rał-Niemeczek
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Opolski.
pl. Kopernika 11a, 45-040 Opole https://uni.opole.pl kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.0.0-5 (2024-09-13)