Uniwersytet Opolski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Wprowadzenie do badań naukowych

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 1.S3.ED.62
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Wprowadzenie do badań naukowych
Jednostka: Wydział Filologiczny
Grupy: Studia stacjonarne
Punkty ECTS i inne: 2.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Poziom studiów:

Studia I stopnia

Kierunek studiów:

Edytorstwo

Semestr, w którym realizowany jest przedmiot:

4

Profil kształcenia:

ogólnouniwersytecki

Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Tryb prowadzenia:

Realizowany w sali

Literatura uzupełniająca:

Grochowski M., Strukturalizm i poststrukturalizm w polskim językoznawstwie synchronicznym (refleksje metodologiczne), [w:] „Biuletyn Polskiego Towarzystwa Językoznawczego” LXVII, s. 15–28.

Kleszczowa K., Strukturalizm i poststrukturalizm w badaniach historycznojęzykowych, [w:] „Biuletyn Polskiego Towarzystwa Językoznawczego” LXVII, s. 97–115.


Nakład pracy studenta:

udział w zajęciach 15 h 0,75 ECTS

przygotowanie do zajęć, samodzielne studiowanie literatury fachowej 40 h 1,25 ECTS


Skrócony opis:

Przygotowanie studentów do seminariów dyplomowych i pisania pracy licencjackiej, do prowadzenia pracy badawczej i prezentacji jej wyników.

Przedmiot realizuje materiał z zakresu językoznawstwa.

Pełny opis:

Celem przedmiotu jest nabycie umiejętności formułowania treści naukowych, prowadzenia dyskusji i poprawnego wnioskowania. Student zdobywa pogłębioną i ugruntowaną wiedzę zakresu wybranych współczesnych kierunków i trendów badań językoznawczych oraz metod ich analizy, jak również umiejętności gromadzenia materiału językowego i krytycznego podejścia do literatury językoznawczej oraz metod opisu języka.

1. Nauka a wiedza.

2. Proces badawczy i jego etapy.

3. Metody badań lingwistycznych: historyczno-porównawczych, socjolingwistycznych, etymologicznych, statystycznych.

4. Metalingwistyka: przedmiot badań, stosunek do innych dyscyplin językoznawczych, zadania.

5. Metody gromadzenia materiału badawczego: ekscerpcja źródeł językowych, ankieta, nagrania/zapisy języka mówionego,

6. Metody analizy zgromadzonego materiału: podział logiczny, klasyfikacja, typologia.

Literatura:

Bobrowski I., Zaproszenie do językoznawstwa, Kraków 1998.

Lachur Cz., Zarys językoznawstwa ogólnego, Opole 2004.

Lubaś W., Polityka językowa, Opole 2009.

Żmigrodzki P., Metalingwistyka, [w:] Metodologie językoznawstwa. Podstawy teoretyczne, red. P. Stalmaszczyk, Łódź 2006, s. 57–73.

Efekty uczenia się:

Wiedza – Student:

1. Wymienia i opisuje wybrane współczesne metody badań językoznawczych (K_W06, P6S_WK).

2. Ma wiedzę z zakresu metod gromadzenia materiału językowego (K_W04, P6S_WG).

3. Zna i charakteryzuje metody analizy materiału językowego (K_W03, P6S_WG).

Umiejętności – Student:

4. Potrafi gromadzić i selekcjonować materiał badawczy z różnych źródeł językowych (K_U10, P6S_UW).

5. Analizuje zjawiska językowe z wykorzystaniem odpowiedniej metody (K_U01, P6S_UW).

6. Formułuje problem badawczy i potrafi w sposób krytyczny wykorzystać w swojej pracy badawczej literaturę językoznawczą (K_U02, P6S_UW).

Kompetencje społeczne – Student:

7. Rozumie konieczność postępowania zgodnie z normami i wartościami ideału nauki (K_K03, P6S_KR).

8. Ma świadomość potrzeby doskonalenia się przez całe życie i konieczności poszerzania już zdobytej wiedzy (K_U07, P6S_UW).

9. Wykazuje gotowość do realizowania określonych zadań (K_K02, P6S_KR).

Metody i kryteria oceniania:

analiza tekstów

dyskusja

A. Formy zaliczenia

Udział w dyskusji

Praca zaliczeniowa

B. Podstawowe kryteria ustalenia oceny

Ustalenie oceny końcowej na podstawie udziału w dyskusji (30%) i pracy zaliczeniowej (70%).

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/2024" (zakończony)

Okres: 2024-03-01 - 2024-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Tomasz Wielg
Prowadzący grup: Adrian Gleń
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/2025" (jeszcze nie rozpoczęty)

Okres: 2025-03-01 - 2025-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Adrian Gleń, Tomasz Wielg
Prowadzący grup: Adrian Gleń
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Opolski.
pl. Kopernika 11a, 45-040 Opole https://uni.opole.pl kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.0.0-5 (2024-09-13)