Uniwersytet Opolski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Krytyka genetyczna

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 1.S3.ED.66
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Krytyka genetyczna
Jednostka: Wydział Filologiczny
Grupy: Studia stacjonarne
Punkty ECTS i inne: 3.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Poziom studiów:

studia I stopnia

Kierunek studiów:

Edytorstwo

Semestr, w którym realizowany jest przedmiot:

6

Profil kształcenia:

ogólnoakademicki

Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Tryb prowadzenia:

Realizowany w sali

Literatura uzupełniająca:

Wybrane artykuły poświęcone tekstom analizowanym na zajęciach.

Skrócony opis:

Krytyka genetyczna a edytorstwo. Pojęcia i strategie genetyki tekstów. Transliteracja rękopisu (ćwiczenia praktyczne). Edycja genetyczna a edycja krytyczna. Analizy i interpretacje dokumentów genezy - brulionów, czystopisów, odpisów redakcyjnych i teatralnych.

Pełny opis:

Krytyka genetyczna a edytorstwo. Pojęcia i strategie genetyki tekstów. Transliteracja rękopisu (ćwiczenia praktyczne). Edycja genetyczna a edycja krytyczna. Analizy i interpretacje dokumentów genezy - brulionów, czystopisów, odpisów redakcyjnych i teatralnych.

Literatura:

P. M. de Biasi, Genetyka tekstów, przeł. F. Kwiatek i M. Prussak, Warszawa 2015.

J. Bryant, Płynny tekst, przeł. Ł. Cybulski, Warszawa 2020.

Archiwa i bruliony pisarzy. Odkrywanie, red. M. Prussak, P. Bem, Ł. Cybulski, Warszawa 2017.

Tożsamość tekstu. Tożsamość literatury, red. P. Bem, Ł. Cybulski, M. Prussak, Warszawa 2016.

Ł. Cybulski, Krytyka tekstu na rozdrożach, Warszawa 2017.

"Teksty Drugie" 2014 nr 2 (wybrane artykuły).

T. Winek, "Pan Tadeusz" Adama Mickiewicza. Autografy i edycje, Toruń-Warszawa 2011.

M. Troszyński, Alchemia rękopisu. "Samuel Zborowski" Juliusza Słowackiego, Warszawa 2017.

Efekty uczenia się:

Student zna pojęcia i strategie genetyki tekstów, rozróżnia rodzaje rękopisów, potrafi wykonać transliterację (w jej podstawowych odmianach) i zaprojektować edycję genetyczną, przeprowadzić analizę i interpretację tekstu na różnych etapach jego genezy.

W 1 – Student orientuje się w głównych odmianach publicystycznych form literatury (komentarz, esej, felieton, reportaż, wywiad, rozmowa,

recenzja).

k_W01 / P6S_WG

W 2 – Student zostaje zaznajomiony z diachronicznym ujęciem gatunków publicystycznych i literackich.

k_W05 / P6S_WK

W 3 – Student posiada wiedzę na temat odmian gatunkowych form publicystycznych w związku z rozwojem mediów.

k_W02 / P6S_WG

USOSweb: Szczegóły przedmiotu: 1.S3.ED.36, w cyklu: <brak>, jednostka dawcy: <brak>, grupa przedm.: <brak>

Strona 2 z 2

11.01.2023 18:23

W 4 – Student orientuje się w zasadach poprawnego komponowania tekstu publicystycznego i literackiego.

k_W03 / P6S_WG

W 5 – Student nabywa wiedzę dotyczącą stylistyki tekstu publicystycznego i literackiego.

k_W03 / P6S_WG

U 1 - Student potrafi interpretować wybrane dzieła literackie utrzymane w poetyce i stylistyce wybranych form (komentarz, esej, felieton,

reportaż, wywiad, rozmowa, recenzja).

k_U03 / P6S_UW

U 2 - Student umie samodzielnie budować wypowiedzi utrzymane w poetyce i stylistyce wybranych gatunków literatury (komentarz, esej,

felieton, reportaż, wywiad, rozmowa).

k_U04 / P6S_UK

U 3 Student potrafi samodzielnie korygować typowe błędy językowe i kompozycyjne w strukturze wybranych gatunków (komentarz, esej,

USOSweb: Szczegóły przedmiotu: 1.S3.ED.35, w cyklu: , jednostka dawcy: , grupa przedm.:

Strona 2 z 2

11.01.2023 18:11

felieton, reportaż, wywiad, rozmowa).

k_U02 / P6S_UW

K 1 – Student nabywa umiejętności krytycznej i empatycznej lektury tekstów z zakresu literatury pogranicza (tj. wybranych gatunków

literatury publicystycznej: komentarz, esej, felieton, reportaż, wywiad, rozmowa).

k_K01 / P6S_KK

K – 2 Student uczy się spoglądania na tekst jako wyraz określonej interferencji czynników socjoliterackich i językowych.

k_K01 / P6S_KK

K – 3 Student uczy się etycznego wymiaru interpretowania w kontekście pełnienia ról zawodowych (wydawcy, redaktora, korektora).

k_K03 / P6S_KR

Metody i kryteria oceniania:

- ćwiczenia praktyczne w czasie zajęć;

- praca zaliczeniowa;

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/2024" (zakończony)

Okres: 2024-03-01 - 2024-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Tomasz Wielg
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/2025" (jeszcze nie rozpoczęty)

Okres: 2025-03-01 - 2025-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Opolski.
pl. Kopernika 11a, 45-040 Opole https://uni.opole.pl kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.0.0-www4-www4-5 (2024-09-13)