Publikacja elektroniczna
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1.S3.ED.71 |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0211) Techniki audiowizualne i produkcja medialna
|
Nazwa przedmiotu: | Publikacja elektroniczna |
Jednostka: | Wydział Filologiczny |
Grupy: |
Studia stacjonarne |
Punkty ECTS i inne: |
1.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Poziom studiów: | studia pierwszego stopnia |
Kierunek studiów: | Edytorstwo |
Semestr, w którym realizowany jest przedmiot: | 2 |
Profil kształcenia: | ogólnoakademicki |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Tryb prowadzenia: | Realizowany w sali |
Literatura uzupełniająca: | Aarseth, Espen J. Cybertekst. Spojrzenia na literaturę ergodyczną. Tł. Mariusz Pisarski, Michał Tabaczyński, Paweł Schreiber i Dorota Sikora. Cyfrowa Humanistyka. Kraków-Bydgoszcz: Korporacja Ha!art; Miejskie Centrum Kultury, 2014. Bolter, J. D. Przestrzeń pisma. Komputery, hipertekst i remediacja druku. Tł. Aleksandra Małecka i Michał Tabaczyński. Cyfrowa Humanistyka. Kraków-Bydgoszcz: Korporacja Ha!art ; Miejskie Centrum Kultury, 2014. Teksty kultury uczestnictwa. Red. Andrzej Dąbrówka, Maciej Maryl i Aleksandra Wójtowicz. Prace Centrum Humanistyki Cyfrowej. Warszawa: Fundacja Akademia Humanistyczna; Instytut Badań Literackich PAN, 2016. Liberatura, e-literatura i.... Remiksy, remediacje, redefinicje. Red. Monika Górska-Olesińska, Wydawnictwo Uniwersytetu Opolskiego, 2012. Hammond, Adam. Literature in the digital age. An introduction. Cambridge: Cambridge University Press, 2016. Janusiewicz, Małgorzata. Literatura doby Internetu. Interaktywność i multimedialność tekstu. Kraków: TAiWPN Universitas, 2013. Maryl, Maciej. Życie literackie w sieci. Pisarze, instytucje i odbiorcy wobec przemian technologicznych. Prace Centrum Humanistyki Cyfrowej. Warszawa: Instytut Badań Literackich PAN, 2015. McLuhan, Marshall. Galaktyka Gutenberga. Tworzenie człowieka druku. Zredagowane przez Grzegorz Godlewski i Kalina Kukiełko-Rogozińska. Tł. Andrzej Wojtasik. Myśl o Kulturze. Warszawa: Narodowe Centrum Kultury, 2019. Nycz, Ryszard. Poetyka doświadczenia: teoria, nowoczesność, literatura. Nowa Humanistyka. Warszawa: Instytut Badań Literackich PAN, 2012. O’Neill, Stephen. Shakespeare and YouTube: New Media Forms of the Bard. The Arden Shakespeare. London: Bloomsbury, 2015. Ong, Walter J. Oralność i piśmienność. Słowo poddane technologii. Przetłumaczone przez Józef Japola. Communicare. Warszawa: Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego, 2011. Winiecka, Elżbieta. Poszerzanie pola literackiego: studia o literackości w Internecie. Kraków: Towarzystwo Autorów i Wydawców Prac Naukowych Uniwersitas, 2020. Wójtowicz, Aleksandra. „Ucyfrowienie - Echo Informacyjne – Recepcja Dzieła Zdigitalizowanego”. Teksty Drugie, nr 1–2 (2013): 361–71. |
Nakład pracy studenta: | udział w zajęciach 15 h 0,5 ECTS przygotowanie do zaliczenia i udział w nim 15 h 0,5 ECTS |
Skrócony opis: |
Celem zajęć jest zapoznanie studentów i studentki z teoretyczną refleksją nad funkcjonowaniem tekstów w nowych mediach oraz uwrażliwienie na typograficzny aspekt interfejsów. |
Pełny opis: |
W trakcie zajęć studenci i studentki zapoznają się z klasycznymi już tekstami dotyczącymi nowych mediów, nowych nowych mediów, hieprtekstu oraz remediacji druku. Krytyczna lektura teoretyków pozwoli studentom i studentkom zweryfikować przewidywane przez badaczy negatywne skutki pojawienia się nowej formy komunikacji i funkcjonowania tekstu w świecie cyfrowym. Refleksji zostanie również poddane zjawisko przekształcenia tekstu drukowanego w “tekst internetowy” w ciągu ostatnich kilkudziesięciu lat. Analiza remediacji druku (na przykładzie encyklopedii, słowników, bibliografii i czasopism internetowych) stanie się punktem wyjścia do dyskusji nad przyszłością publikacji elektronicznych w różnych formach (od ebooków po e-encyklopedie). W części praktycznej, śledząc przemiany publikacji elektronicznych, studenci i studentki zdobędą widzę na temat siatek w projektowaniu interfejsów i “typografii elektronicznej” oraz podstawowe informacje z zakresu typografii elektronicznej. |
Literatura: |
W. J. Ong, Pismo – technologia przekształcająca myśl (1986), [w:] tegoż, Osoba, świadomość, komunikacja. Antologia, tł. J. Japola, Warszawa 2009. N. Postman, Media jako epistemologia, [w:] tegoż, Zabawić się na śmierć, tł. L. Niedzielski, Warszawa 2002. M. McLuhan, Galaktyka Gutenberga, [w:] tegoż, Galaktyka Gutenberga. Tworzenie człowieka druku, tł. A. Wojtasik, Warszawa 2019. [fragmenty] J. D. Bolter, Hipertekst i remediacja druku, [w:] tegoż, Przestrzeń pisma. Komputery, hipertekst i remediacja druku, tł. A. Małecka, M. Tabaczyński, Bydgoszcz 2014. L. Manovich, Logika bazy danych, [w:] Triumf typografii. Kultura, komunikacja, nowe media, wybór i opracowanie H. Hoeks, E. Lentjes, tł. M. Komorowska, Kraków 2017. P. Levinson, Twitter, [w:] tegoż, Nowe nowe media, tł. M. Zawadzka-Strączek, Kraków 2010. |
Efekty uczenia się: |
WIEDZA: po zakończeniu kursu student(-ka) zna i rozumie: k_W01 w zaawansowanym stopniu – wybrane fakty, obiekty i zjawiska kulturowe oraz dotyczące ich metody i teorie literaturoznawcze i językoznawcze (w tym tekstologiczne) wyjaśniające złożone zależności między nimi, stanowiące podstawową wiedzę ogólną z zakresu polonistycznego literaturoznawstwa i językoznawstwa z elementami kulturoznawstwa (w tym edytorstwa i liternictwa), tworzące jej podstawy teoretyczne oraz wybrane zagadnienia z zakresu szczegółowej wiedzy z obszaru literaturoznawstwa i językoznawstwa polskiego m-W-2 metody i teorie analizy literatury cyfrowej (ang. electronic literature) jej historię i uwarunkowania związane z rozwojem technologii (m.in. zjawiskiem mediatyzacji) UMIEJĘTNOŚCI: po zakończeniu kursu student(-ka) potrafi: k_U02 formułować i analizować problemy badawcze, dobierać metody i narzędzia ich rozwiązania z wykorzystaniem wiedzy z zakresu literaturoznawstwa i językoznawstwa (z możliwością uwzględnienia wiedzy z nauk pokrewnych, w tym szczególnie z zakresu edytorstwa i liternictwa) k_U04 komunikować się z użyciem specjalistycznej terminologii dotyczącej opisu tekstów literackich, naukowych i popularnonaukowych posługując się filologicznymi i tekstologicznymi metodami badawczymi k_U05 brać udział w debacie – przedstawiać i oceniać różne opinie i stanowiska w zakresie tematycznym dotyczącym zjawisk kultury oraz dyskutować o nich KOMPETENCJE SPOŁECZNE: po zakończeniu kursu student(-ka) jest gotów do: k_K01 krytycznej oceny posiadanej wiedzy literaturoznawczej i językoznawczej (w tym z dziedziny edytorstwa) oraz uznawania znaczenia wiedzy o literaturze, języku i kulturze w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych |
Metody i kryteria oceniania: |
Podstawowe metody i kryteria oceny: - aktywność na zajęciach: 70% - prace domowe 20% - frekwencja 10% |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-29 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Warsztaty, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Beata Koper | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Warsztaty - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2024-03-01 - 2024-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT WAR
WAR
|
Typ zajęć: |
Warsztaty, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Beata Koper, Tomasz Wielg | |
Prowadzący grup: | Beata Koper | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Warsztaty - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/2025" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2025-03-01 - 2025-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Łukasz Rożański, Tomasz Wielg | |
Prowadzący grup: | Łukasz Rożański | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Opolski.