Uniwersytet Opolski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Prawo autorskie

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 1.S3.ED.79
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Prawo autorskie
Jednostka: Wydział Filologiczny
Grupy: Studia stacjonarne
Punkty ECTS i inne: 1.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Poziom studiów:

studia I stopnia

Kierunek studiów:

Edytorstwo

Profil kształcenia:

ogólnouniwersytecki

Wymagania:

udział w zajęciach 15 h 0,5 Ects

przygotowanie do zaliczenia i udział w nim 15 h 0,5 Ects

Literatura uzupełniająca:

B. Literatura uzupełniająca


A. Gołaszewska, Wyczerpanie autorskich praw majątkowych, Warszawa 2011.


R. Golat, Prawo autorskie i prawa pokrewne, Warszawa 2019 [wyd. X]


M.J. Zabłocki, Prawo autorskie: zagadnienia praktyczne, Warszawa 2020.


E. Konopczyńska, Granice dozwolonego użytku prywatnego, Centrum Cyfrowe Projekt: Polska, Warszawa 2012.


Świerczyński M., Wilkowski M., Czajka R., Lipszyc J., Czerniawski P., Siewicz K., Krótki kurs własności intelektualnej. Materiały dla uczelni, Warszawa 2017.


Gliściński K., Wszystkie prawa zastrzeżone. Historia sporów o autorskie prawa majątkowe. 1469–1928, Warszawa 2016.


E. Moglen, Wolność w chmurze i inne eseje, Warszawa 2013.

Założenia:

Podstawowym celem kursu jest zapoznanie studentów z konkretnymi zapisami prawnoautorskimi (w świetle ustawy i orzecznictwa sądowego rozmaitych instancji), z którymi może stykać się w swoich doświadczeniach zawodowych edytor (redaktor, korektor, pracownik administracyjny, wydawca). Poszczególne problemy (np. ustalenie dzieła, autorstwa, prawa autorskie i majątkowe) ilustrowane będą przykładami konkretnych casusów.

Skrócony opis:

Cele przedmiotu:

1) Wyposażyć studenta w wiedzę dotyczącą podstawowych zapisów prawa autorskiego.

2) Wypracować strategie analizy sytuacji problemowych, do których rozwiązania niezbędna jest wiedza z zakresu prawa autorskiego.

3) Zwrócić uwagę studenta na różnorodność sposobów interpretowania (punkty widzenia: autora, wydawcy, konsumenta, krytyka) podstawowych problemów wynikających ze stosowania zapisów prawa autorskiego.

Pełny opis:

Treści programowe. Problematyka zajęć:

1) Wprowadzenie w główne pojęcia i obszary definiowane w prawie autorskim (utwór – co jest, a co nie jest utworem w świetle p.a.?; autorstwo / współautorstwo; prawa do utworu; zbywanie / nabywanie praw do utworu; licencja; prawa osobiste (niezbywalne) a prawa majątkowe (zbywalne); sytuacje zbycia praw ma-jątkowych; sytuacje naruszenia praw osobistych i majątkowych; plagiat; własność przedmiotu a prawa au-torskie; funkcjonowanie domeny publicznej; utwory osierocone; dozwolony użytek prywatny; cytowanie i oznaczanie cytowań; status utworów zależnych (tłumaczenie, adaptacja, parafraza, pastisz); organizacje zbiorowego zarządzania prawami majątkowymi; pola eksploatacji dzieła w umowach licencyjnych; zjawisko tzw. wolnych licencji.

2) Analiza wybranych przez prowadzącego casusów prawnych dotyczących: naruszenia dóbr autorskich, granic obowiązywania prawa autorskiego, granic możliwości wykorzystywania dzieła bez naruszenia dóbr autorskich.

Literatura:

Wykaz literatury:

A. Literatura wymagana do ostatecznego zaliczenia zajęć:

Jednolity tekst ustawy:

https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/download.xsp/WDU19940240083/U/D19940083Lj.pdf

Literatura podstawowa:

https://poradnik.ngo.pl/prawo-autorskie-podstawowe-pojecia

https://poradnikprzedsiebiorcy.pl/-ochrona-praw-autorskich-co-warto-wiedziec

I. Kuś, Z. Senda, Prawo autorskie i prawa pokrewne, Warszawa 2004.

R. Markiewicz, Ilustrowane prawo autorskie, Warszawa 2019.

M. Jakubowiak, Nieuchronny plagiat. Prawo autorskie w nowoczesnym dyskursie literackim, Kraków 2017.

B. Literatura uzupełniająca

A. Gołaszewska, Wyczerpanie autorskich praw majątkowych, Warszawa 2011.

R. Golat, Prawo autorskie i prawa pokrewne, Warszawa 2019 [wyd. X]

M.J. Zabłocki, Prawo autorskie: zagadnienia praktyczne, Warszawa 2020.

E. Konopczyńska, Granice dozwolonego użytku prywatnego, Centrum Cyfrowe Projekt: Polska, Warszawa 2012.

Świerczyński M., Wilkowski M., Czajka R., Lipszyc J., Czerniawski P., Siewicz K., Krótki kurs własności intelektualnej. Materiały dla uczelni, Warszawa 2017.

Gliściński K., Wszystkie prawa zastrzeżone. Historia sporów o autorskie prawa majątkowe. 1469–1928, Warszawa 2016.

E. Moglen, Wolność w chmurze i inne eseje, Warszawa 2013.

Efekty uczenia się:

Wiedza

1) Student rozumie złożoną rzeczywistość społeczno-kulturalną, w ramach której obowiązują zapisy p.a.;

[weryfikacja efektu: kolokwium]

2) Student samodzielnie charakteryzuje wybrane zapisy p.a.;

[weryfikacja efektu: kolokwium]

3) Student nabywa wiedzę dotyczącą najważniejszych casusów dotyczących stosowalności p.a.;

[weryfikacja efektu: sprawdzian]

Umiejętności

1) Student potrafi wyjaśniać mechanizmy rządzące zapisami i zjawiskami regulowanymi przez p.a.;

[weryfikacja efektu: kolokwium]

2) Student samodzielnie interpretuje typowe sytuacje problemowe wynikające z różnorodności postrzegania p.a.;

[weryfikacja efektu: kolokwium]

Kompetencje społeczne (postawy)

1) Student zostaje uwrażliwiony na problemy estetyczne, krytyczne i aksjologiczne wynikające z istnienia rozmaitych sposobów postrzegania zapisów p.a.;

[weryfikacja efektu: kolokwium, aktywność podczas zajęć]

2) Student wykształca świadomość szacunku do wartości zabezpieczanych przez zapisy p.a.;

[weryfikacja efektu: kolokwium, aktywność podczas zajęć]

Metody i kryteria oceniania:

Student pisze kolokwium weryfikującą jego wiedzę dotyczącą znajomości prawa autorskiego, granic jego stosowalności, w ramach której analizuje / rozwiązuje problemy związane z funkcjonowaniem prawa autorskiego.

kolokwium zaliczeniowe – 70%;

aktywność na zajęciach – 30%

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-02-29
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Adrian Gleń, Tomasz Wielg
Prowadzący grup: Adrian Gleń
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/2025" (w trakcie)

Okres: 2024-10-01 - 2025-02-28
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Adrian Gleń, Tomasz Wielg
Prowadzący grup: Adrian Gleń
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Opolski.
pl. Kopernika 11a, 45-040 Opole https://uni.opole.pl kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.0.0-5 (2024-09-13)