Zagadnienia drukarstwa
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1.S3.ED.Z.W.11 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Zagadnienia drukarstwa |
Jednostka: | Wydział Filologiczny |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Poziom studiów: | studia I stopnia |
Kierunek studiów: | Edytorstwo |
Semestr, w którym realizowany jest przedmiot: | 3 |
Profil kształcenia: | ogólnouniwersytecki |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Tryb prowadzenia: | Realizowany w sali |
Literatura uzupełniająca: | – Zasady typowego opracowania edytorskiego, oprac. A. Czachowski i in., Warszawa 1969. |
Nakład pracy studenta: | udział w zajęciach 30 h 1 ECTS przygotowanie do zajęć czytanie literatury przedmiotu 25 h 1ECTS przygotowanie prezentacji zaliczeniowej i zaliczenie 50 h 2 ECTS |
Skrócony opis: |
Celem zajęć jestprzekazanie studentom usystematyzowanej wiedzy o zagadnieniach ortoepicznych, estetycznych, technologicznych, organizacyjnych, prawnych i ekonomicznych – składających się na proces produkcji i dystrybucji publikacji drukowanych oraz elektronicznych, |
Pełny opis: |
Zapoznanie studenta z podstawową wiedzą na temat warunków publikacji projektów na różnych nośnikach: poligrafia, mała poligrafia (druk cyfrowy), internet, publikacja cyfrowa dla urządzeń mobilnych (eBook). Zagadnienia drukarskie druku cyfrowego i poligrafii: CMYK, paser, linie cięcia, linie złożeń, wykrojniki, kolory dodatkowe. Praktyka przygotowania do druku (cyfra, poligrafia). Zagadnienia typograficzne: rodzaje fontów (język opisu, postać użytkowa); technologiczna (cyfrowa) postać znaku drukarskiego – atrybuty fontu (pole znaku, system linii, pary kerningowe, informacje własnościowe), obwiednie kształtów; miary typograficzne; technika składu, formatowania i łamania tekstu; technika makietowania; narzędzia programistyczne. Programy do tworzenia publikacji dla poligrafii (Adobe: InDesign, Illustrator, Photoshop, Acrobat); współpraca niezbędnych programów |
Literatura: |
– Bierkowski T., O typografii, [Gdańsk], Czysty Warsztat 2009. – Bogusławski L., Korekta drukarska i wydawnicza, Warszawa 1961. – Cybulski R., Księgarstwo w społeczeństwie współczesnym, Wrocław 1978. – Dahl S., Dzieje książki, tłum. E. Garbacik, T. Zapiór, H. Devechy, Wrocław 1965. – Encyklopedia wiedzy o książce, Wrocław 1971. – Filiciak M., Druk kontra piksele, w: Liternet. Literatura i Internet, pod red. P. Mareckiego, Kraków 2002. – Głombiowski K., Książka w procesie komunikacji społecznej, Wrocław 1980. – Gołębiewski Ł., Śmierć książki, Warszawa 2008. – Gołąb A., DTP. Od projektu aż po druk. O współpracy grafika z drukarzem, Gliwice, Helion 2013. – Góralska M., Funkcjonalność oraz komunikatywność książki tradycyjnej i elektronicznej w perspektywie semiotycznej, w: Bibliologia. Problemy badawcze nauk humanistycznych, pod red. D. Kuźmy, Warszawa 2007, s. 360-370. – Górski K., Tekstologia i edytorstwo dzieł literackich, Warszawa 1975. – Havlik E., Einüfhrung in die Comic-Literatur, Linz 1982. – Informatyczne przygotowanie nauczycieli. Konkurencja edukacji informatycznej, pod red. B. Kędzierskiej, J. Migdałka, Kraków 2002. – Ingarden R., O dziele literackim. Badania z pogranicza ontologii, teorii języka i filozofii literatury, tłum. M. Turowska, Warszawa 1960 – Inwentarium wiedzy o poligrafii, pod red. H. Janowskiego, Wrocław 1988. – Jakucewicz S., Farby drukowe, Wrocław 2001. – Jakucewicz S., Papier do drukowania. Właściwości i rodzaje, Wrocław 2010. – Kalisz B., Słownik wydawcy, Warszawa 1997. – Kamiński B., Cyfrowy prepress, drukowanie i procesy wykończeniowe, Warszawa 2001. – Karpiński A., Tradycja tekstu w „Wieku rękopisu”. Uwagi o rękopiśmiennym funkcjonowaniu dzieła literackiego, w: Staropolska kultura rękopisu, Warszawa 1990. – Kluszczyński R.W., Film – wideo – multimedia. Sztuka ruchomego obrazu w erze elektronicznej, Kraków 2002 – Kluszczyński R.W., Społeczeństwo informacyjne. Cyberkultura. Sztuka multimediów, Kraków 2002. – Kubiak M., Słownik technologii informacyjnej, Warszawa 1999. – Lem S., Filozofia przypadku. Literatura w świetle empirii, t. 1, Kraków 1975, s. 34-36 – Malinowska T., Syta L., Redagowanie techniczne książki, Warszawa 1977. – Marszałek L., Edytorstwo publikacji naukowych, Warszawa 1986. – Marszałek L., Podstawowe wiadomości z edytorstwa i księgarstwa, Warszawa 1988. – Osuchowska B., Poradnik redaktora i autora. Nauki ścisłe i technika, Warszawa, 1988. – Ożóg M., Książka elektroniczna, w: Liternet. Literatura i Internet, pod red. P. Mareckiego, Kraków 2002. – Pietruch-Reizes D., Książka – komunikacja hipertekstowa – komunikacja społeczna, w: Książka i prasa w systemie komunikacji społecznej. Przeszłość – dzień dzisiejszy – perspektywy, pod red. M. Judy, Lublin 2002, s. 227-232. – Pirożyński J., Czy rzeczywiście koniec ery Gutenberga? Kilka uwag na temat dalszych perspektyw tradycyjnej formy książki, w: Sztuka książki. Historia, teoria, praktyka, pod red. M. Komzy, Wrocław 2003, s. 207-211. – Reizes-Dzieduszycki J., Publikacje elektroniczne w procesie komunikacji społecznej, w: Książka i prasa w systemie komunikacji społecznej. Przeszłość – dzień dzisiejszy – perspektywy, pod. red. M. Judy, Lublin 2002, s. 233-244. – Starnawski J., Praca wydawcy naukowego, Wrocław 1992. – The Smithsonian Collection of Newspaper Comics, ed. by Blackbeard and Martin Williams, Foreword by John Canaday, Copublished by Smithsonian Institution Press and Harry N. Abrams Inc. New York 1977. – Tinker M.A., Podstawy efektywnego czytania, Warszawa 1980. – Tschichold J., Nowa typografia. Podręcznik dla tworzących w duchu współczesności, przeł. E. Borg, Łódź, Recto verso 2011. – Tomaszewski A., Leksykon pism drukarskich, Warszawa 1996. – Trzaska F., Podstawy techniki wydawniczej, Warszawa 1987. – Trzaska F., Poradnik redaktora, Warszawa 1976. – Trznadlowski J., Autor, dzieło, wydawca, Wrocław 1978. – Trznadlowski J., Edytorstwo. Tekst, język, opracowanie, Warszawa 1983. – Vanderdorpe Ch., Od papirusu do hipertekstu. Esej o przemianach tekstu i kultury, tłum. A. Sawisz, Warszawa 2008. – Wiercińska J., Sztuka i książka, Warszawa 1986. – Zachrisson B., Studia nad czytelnością druku, tłum. K. Chocianowicz, J. Hyc, Warszawa 1970. |
Efekty uczenia się: |
WIEDZA: ABSOLWENT ZNA I ROZUMIE k_W01 k_W02 k_W04 k_W05 k_W07 k_W08 m-W-1 m-W-2 m-W-3 UMIEJĘTNOŚCI: ABSOLWENT POTRAFI k_U01 k_U04 k_U05 k_U06 k_U07 k_U09 m-U-1 m-U-2 m-U-3 KOMPETENCJE SPOŁECZNE: STUDENT JEST GOTÓW DO k_K1 k_K2 k_K3 k_K5 |
Metody i kryteria oceniania: |
aktywne uczestnictwo w zajęciach, 40% przygotowanie pracy/ prezentacji zaliczeniowej 60% |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Opolski.