Uniwersytet Opolski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Zagadnienia drukarstwa

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 1.S3.ED.Z.W.11
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Zagadnienia drukarstwa
Jednostka: Wydział Filologiczny
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Poziom studiów:

studia I stopnia

Kierunek studiów:

Edytorstwo

Semestr, w którym realizowany jest przedmiot:

3

Profil kształcenia:

ogólnouniwersytecki

Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Tryb prowadzenia:

Realizowany w sali

Literatura uzupełniająca:

– Zasady typowego opracowania edytorskiego, oprac. A. Czachowski i in., Warszawa 1969.

Nakład pracy studenta:

udział w zajęciach 30 h 1 ECTS

przygotowanie do zajęć czytanie literatury przedmiotu 25 h 1ECTS

przygotowanie prezentacji zaliczeniowej i zaliczenie 50 h 2 ECTS

Skrócony opis:

Celem zajęć jestprzekazanie studentom usystematyzowanej wiedzy o zagadnieniach ortoepicznych, estetycznych, technologicznych, organizacyjnych, prawnych i ekonomicznych – składających się na proces produkcji i dystrybucji publikacji drukowanych oraz elektronicznych,

Pełny opis:

Zapoznanie studenta z podstawową wiedzą na temat warunków publikacji projektów na różnych nośnikach: poligrafia, mała poligrafia (druk cyfrowy), internet, publikacja cyfrowa dla urządzeń mobilnych (eBook).

Zagadnienia drukarskie druku cyfrowego i poligrafii: CMYK, paser, linie cięcia, linie złożeń, wykrojniki, kolory dodatkowe. Praktyka przygotowania do druku (cyfra, poligrafia).

Zagadnienia typograficzne: rodzaje fontów (język opisu, postać użytkowa); technologiczna (cyfrowa) postać znaku drukarskiego – atrybuty fontu (pole znaku, system linii, pary kerningowe, informacje własnościowe), obwiednie kształtów; miary typograficzne; technika składu, formatowania i łamania tekstu; technika makietowania; narzędzia programistyczne.

Programy do tworzenia publikacji dla poligrafii (Adobe: InDesign, Illustrator, Photoshop, Acrobat); współpraca niezbędnych programów

Literatura:

– Bierkowski T., O typografii, [Gdańsk], Czysty Warsztat 2009.

– Bogusławski L., Korekta drukarska i wydawnicza, Warszawa 1961.

– Cybulski R., Księgarstwo w społeczeństwie współczesnym, Wrocław 1978.

– Dahl S., Dzieje książki, tłum. E. Garbacik, T. Zapiór, H. Devechy, Wrocław 1965.

– Encyklopedia wiedzy o książce, Wrocław 1971.

– Filiciak M., Druk kontra piksele, w: Liternet. Literatura i Internet, pod red. P. Mareckiego, Kraków 2002.

– Głombiowski K., Książka w procesie komunikacji społecznej, Wrocław 1980.

– Gołębiewski Ł., Śmierć książki, Warszawa 2008.

– Gołąb A., DTP. Od projektu aż po druk. O współpracy grafika z drukarzem, Gliwice, Helion 2013.

– Góralska M., Funkcjonalność oraz komunikatywność książki tradycyjnej i elektronicznej w perspektywie semiotycznej, w: Bibliologia. Problemy badawcze nauk humanistycznych, pod red. D. Kuźmy, Warszawa 2007, s. 360-370.

– Górski K., Tekstologia i edytorstwo dzieł literackich, Warszawa 1975.

– Havlik E., Einüfhrung in die Comic-Literatur, Linz 1982.

– Informatyczne przygotowanie nauczycieli. Konkurencja edukacji informatycznej, pod red. B. Kędzierskiej, J. Migdałka, Kraków 2002.

– Ingarden R., O dziele literackim. Badania z pogranicza ontologii, teorii języka i filozofii literatury, tłum. M. Turowska, Warszawa 1960

– Inwentarium wiedzy o poligrafii, pod red. H. Janowskiego, Wrocław 1988.

– Jakucewicz S., Farby drukowe, Wrocław 2001.

– Jakucewicz S., Papier do drukowania. Właściwości i rodzaje, Wrocław 2010.

– Kalisz B., Słownik wydawcy, Warszawa 1997.

– Kamiński B., Cyfrowy prepress, drukowanie i procesy wykończeniowe, Warszawa 2001.

– Karpiński A., Tradycja tekstu w „Wieku rękopisu”. Uwagi o rękopiśmiennym funkcjonowaniu dzieła literackiego, w: Staropolska kultura rękopisu, Warszawa 1990.

– Kluszczyński R.W., Film – wideo – multimedia. Sztuka ruchomego obrazu w erze elektronicznej, Kraków 2002

– Kluszczyński R.W., Społeczeństwo informacyjne. Cyberkultura. Sztuka multimediów, Kraków 2002.

– Kubiak M., Słownik technologii informacyjnej, Warszawa 1999.

– Lem S., Filozofia przypadku. Literatura w świetle empirii, t. 1, Kraków 1975, s. 34-36

– Malinowska T., Syta L., Redagowanie techniczne książki, Warszawa 1977.

– Marszałek L., Edytorstwo publikacji naukowych, Warszawa 1986.

– Marszałek L., Podstawowe wiadomości z edytorstwa i księgarstwa, Warszawa 1988.

– Osuchowska B., Poradnik redaktora i autora. Nauki ścisłe i technika, Warszawa, 1988.

– Ożóg M., Książka elektroniczna, w: Liternet. Literatura i Internet, pod red. P. Mareckiego, Kraków 2002.

– Pietruch-Reizes D., Książka – komunikacja hipertekstowa – komunikacja społeczna, w: Książka i prasa w systemie komunikacji społecznej. Przeszłość – dzień dzisiejszy – perspektywy, pod red. M. Judy, Lublin 2002, s. 227-232.

– Pirożyński J., Czy rzeczywiście koniec ery Gutenberga? Kilka uwag na temat dalszych perspektyw tradycyjnej formy książki, w: Sztuka książki. Historia, teoria, praktyka, pod red. M. Komzy, Wrocław 2003, s. 207-211.

– Reizes-Dzieduszycki J., Publikacje elektroniczne w procesie komunikacji społecznej, w: Książka i prasa w systemie komunikacji społecznej. Przeszłość – dzień dzisiejszy – perspektywy, pod. red. M. Judy, Lublin 2002, s. 233-244.

– Starnawski J., Praca wydawcy naukowego, Wrocław 1992.

– The Smithsonian Collection of Newspaper Comics, ed. by Blackbeard and Martin Williams, Foreword by John Canaday, Copublished by Smithsonian Institution Press and Harry N. Abrams Inc. New York 1977.

– Tinker M.A., Podstawy efektywnego czytania, Warszawa 1980.

– Tschichold J., Nowa typografia. Podręcznik dla tworzących w duchu współczesności, przeł. E. Borg, Łódź, Recto verso 2011.

– Tomaszewski A., Leksykon pism drukarskich, Warszawa 1996.

– Trzaska F., Podstawy techniki wydawniczej, Warszawa 1987.

– Trzaska F., Poradnik redaktora, Warszawa 1976.

– Trznadlowski J., Autor, dzieło, wydawca, Wrocław 1978.

– Trznadlowski J., Edytorstwo. Tekst, język, opracowanie, Warszawa 1983.

– Vanderdorpe Ch., Od papirusu do hipertekstu. Esej o przemianach tekstu i kultury, tłum. A. Sawisz, Warszawa 2008.

– Wiercińska J., Sztuka i książka, Warszawa 1986.

– Zachrisson B., Studia nad czytelnością druku, tłum. K. Chocianowicz, J. Hyc, Warszawa 1970.

Efekty uczenia się:

WIEDZA: ABSOLWENT ZNA I ROZUMIE

k_W01

k_W02

k_W04

k_W05

k_W07

k_W08

m-W-1

m-W-2

m-W-3

UMIEJĘTNOŚCI: ABSOLWENT POTRAFI

k_U01

k_U04

k_U05

k_U06

k_U07

k_U09

m-U-1

m-U-2

m-U-3

KOMPETENCJE SPOŁECZNE: STUDENT JEST GOTÓW DO

k_K1

k_K2

k_K3

k_K5

Metody i kryteria oceniania:

aktywne uczestnictwo w zajęciach, 40%

przygotowanie pracy/ prezentacji zaliczeniowej 60%

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Opolski.
pl. Kopernika 11a, 45-040 Opole https://uni.opole.pl kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.0.0-www2-5 (2024-09-13)