Uniwersytet Opolski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Language skills: public speaking

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 1.S3.EP.18
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (0231) Nauka języków Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Language skills: public speaking
Jednostka: Wydział Filologiczny
Grupy: Katalog przedmiotów dla studiów krótkoterminowych (Erasmus+ lub inne umowy o współpracy)
Studia stacjonarne
Punkty ECTS i inne: 2.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: angielski
Poziom studiów:

studia pierwszego stopnia

Kierunek studiów:

English Philology

Semestr, w którym realizowany jest przedmiot:

semestr 5

Profil kształcenia:

stacjonarne

Rodzaj przedmiotu:

języki obce
obowiązkowe

Tryb prowadzenia:

Realizowany w sali

Wymagania:

Language skills: speaking and writing 2

Nakład pracy studenta:

ECTS points in relation to student’s duties:

total ECTS: 3

1 ECTS – 30 hours of classes

1 ECTS – 30 hours preparation to classes with direct participation of the teacher

Skrócony opis:

Course description:

The course in public speaking offers an opportunity to develop and practice textual analysis skills as well as the opportunity to develop oral and written skills using rhetorical and oratory devices with requireed effect on the audience.

Pełny opis:

Course objectives:

The objective of the course is to explore strategies for analysing public speeches as texts by learning how to identify commonly used rhetorical devices and be familiar with how they construct meaning. The fundamental skill to be practiced will involve analysing how context helps shape the language and meaning of speeches.

----------------------

Course content:

1. Key Features: getting started - an introduction to rhetorical devices.

2. Key Features : appeal in speeches: ethos, pathos and logos.

3. Key Features: analyising Barack Obama's victory speech - 'This is your victory' - using key features of speeches.

4. Key Features: famous speeches in the English language and their key features.

5. Key features: analysing key fetaures of 'Statement on the assassination of Martin Luther King' by Robert F. Kennedy

6. Contexts: analysing cultural, political and social contexts of 'Statement on the assassination of Martin Luther King' by Robert F. Kennedy

7. Contexts: analysing the effects a speech can have using 'Chocolate Biscuits' by TeachingHeads.

8. Contexts: How cultural contexts influence how texts are written and received by analyisng Nelson Mandela's 'An ideal for which I am prepared to die for'.

9. Contexts: intertextuality - connecting texts Nelson Mandela's 'Inaugural Speech, Pretoria' (1994) versus Martin Luther King's 'I have a dream' (1963).

10. Contexts: references and allusions in 'I have a dream'

11. Putting it into practice: developing a written response using PEEL (writing solid introductions and developing body paragraphs)

12. Putting it into practice: developing a written response using PEEL (writing solid introductions and developing body paragraphs)

13. Putting it into practice: developing a written response using PEEL (writing conclusions)

14. Written commentary in class assessment

15. Reflections

----------------------

Methods of instruction/ forms of classroom activity:

power point presentations, group discussion, pair-work & small group activities (in breakout rooms when online), individual reflective activities, analytical tasks related to the texts; ICT tools - MS Teams

Literatura:

Reading list:

A variety of public speeches which can be accessed in the public domain are to be used such as:

-President Obama 'This is your victory'

-President Kennedy 'Ask not what your country can do for you'

-Winston Churchill 'We shall fight on the beeches'

-Queen Elizabeth I - Tilbury Speech

-Tony Blair: eulogy at Princess Diana's funeral

-Martin Luther Kind - 'I have a dream'

-Robert F. Kennedy 'Statement on the assassinaion of Martin Luther King'

-Abraham Lincoln 'Gettysburg Address'

-William Wilberforce 'Abolirtion Speech'

-Chief Joseph 'Surrender Speech'

-Susan B. Anthony 'Women's right to the suffrage'

-Gandhi 'Quit India'

-Nelson Mandela 'A cause for which I am prepared to die for'

-Subhas Chandra Bose 'Give me blood and I will give you freedom'

-Barack Obama 'Yes we can'

-Teaching heads 'Chocolate Biscuits'

- William Faulkner 'Nobel Prize in Literature acceptance speech'

Further reading

'When they go low, we go high' by Philip Collins

'Speeches that Changed the World' by Simon Sebag Montefiore

'You Talkin' to Me? by Sam Leith

'The Penguin Book of Modern Speeches' Edited by Brian MacArthur

Efekty uczenia się:

Learning outcomes acc to PQR 2019

Knowledge

1. The student knows and understands the main methods of analysis and interpretation of culture products (pubic speeches), in the studied disciplines, including theories and research schools within English philology (k_W04/P6S_WG).

Skills

2. The student is able to recognize different types of public speech texts in order to perform their critical analysis and assess their relevance and impact in cultural processes (k_U02/P6S_UW).

3. The student is able to create English-language public speech texts and prepare elaborate presentations relating to their English studies of public speeches using formal sources (k_U04/P6S_UK).

4. The student is able to use English at the level of C1 of the Common European Framework for Languages (k_U05/P6S_UK).

Social Competences

5. The student is ready to critically evaluate and solve problems arising from the implementation of professional tasks such as public speaking (k_K02/P6S_KK).

6. The student is ready to participate in various forms of cultural life (k_K04/P6S_KO).

Metody i kryteria oceniania:

Forms of evaluation of learning outcomes:

1. Active participation - 40% of the final grade (outcome 1,2,3,4,5,6)

2. Writing and delivering own public speech - 30% of the final grade (outcome 3,4,5,6)

3. A written commentary analysis of a public speech - 30% of the final grade (outcome 1,2,4,5,6)

Criteria of evaluation:

60% = 3

80% = 4

100% = 5

Pass at the 60% of the final grade

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/2025" (zakończony)

Okres: 2024-10-01 - 2025-02-28
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Małgorzata Adams-Tukiendorf, Stephen Dewsbury
Prowadzący grup: Stephen Dewsbury
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2025/2026" (jeszcze nie rozpoczęty)

Okres: 2025-10-01 - 2026-02-28
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Małgorzata Adams-Tukiendorf
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Opolski.
pl. Kopernika 11a, 45-040 Opole https://uni.opole.pl kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.2.0-www2-4 (2025-05-14)