Uniwersytet Opolski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Introduction to linguistics

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 1.S3.EP.51
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Introduction to linguistics
Jednostka: Wydział Filologiczny
Grupy: Studia stacjonarne
Studia stacjonarne
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: angielski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Tryb prowadzenia:

Realizowany w sali
Realizowany zdalnie

Literatura uzupełniająca:

Language files: Materials for an introduction to language & linguistics. Columbus: Ohio State University Press.

Skrócony opis:

Course description:

The lecture provides students with introductory academic knowledge on key issues and phenomena dealt with by the widely understood

science of language, i.e. linguistics.

------------------------

total hours: 15

total ECTS: 2

0,5 ECTS: 15h attending classes

0,5 ECTS: 10h consultations

1 ECTS: 25h exam preparation

---------------------

Contact

course coordinator: sutarzewicz@uni.opole.pl

coordinator of studies: m.tukiendorf@uni.opole.pl

Pełny opis:

Course objectives:

- using linguistic terminology

- understanding historical development of linguistics

- knowing leading linguists' contributions

- understanding language interrelations

---------------------

Course content:

- Linguistics as a scientific discipline;

- Branches of present-day linguistic research (theoretical vs. applied, synchronic vs. diachronic, contextual vs. independent);

- A historical outline (hypotheses of the origin of language and history of writing, the development of linguistics in ancient Greece, Rome

and India, the development of European linguistics from the Middle Ages up to the present times);

- Divisions of linguistics in the 20th and 21st centuries (phonology, morphology, syntax, semantics, pragmatics, the role of the speech act

theory, psycholinguistics, language acquisition and learning [the role of contrastive linguistics and error analysis]; sociolinguistics and

language variety [“standard” language vs. dialect, slang, jargon; pidginisation and creolisation of language; contact-linguistics; bi- and

multilingualism], language typology.

---------------------

Methods of teaching: presentation, lecture, interactive lecture, ICT tools/e-learning option if needed

Literatura:

A. Used in class

Hayes, C. W., Ornstein, J., and Gage, W. W. (1991). The ABC's of languages and linguistics: A basic introduction to language science.

Lincolnwood: National Textbook Company.

B. Used for self-study

Crystal, D. (1997). A dictionary of linguistics and phonetics. Cambridge: Blackwell.

Fromkin, V., Rodman, R., and Hyams, N. (2003). An introduction to language. Boston: Thomson/Heinle.

Efekty uczenia się:

Learning outcomes acc to PQF 2019 (Polska Rama Kwalifikacji 2019)

Knowledge

Student has knowledge and understanding of:

1. how to use linguistic terminology (k_W02/P6S_WG)

2. the historical development of linguistics (k_W05/P6S_WG)

3. basic research focuses of particular contemporary linguistic branches (k_W04/P6S_WG)

4. the names (and is able to discuss the accomplishments) of the leading researchers who contributed to the development of the discipline

(k_W07/ P6S_WG)

Skills

Student can:

5. apply the acquired knowledge while studying other linguistic subjects, such as Descriptive grammar of English (k_U01/P6S_UW)

6. use the knowledge about contemporary linguistic theories (k_U03/P6S_UW)

7. select the sources relevant to further studies within particular branches of linguistics (k_U07/ P6S_UO)

Social competences

Student is ready to:

8. make critical choices as to the sources used in further studies of linguistic subjects (k_K02/P6S_KK)

9. perceive language as a living structure which is subject to both historical change and synchronic variety (k_K03/P6S_KO)

Metody i kryteria oceniania:

Forms of evaluation of learning outcomes

- 90% of the final grade = A written exam (learning outcomes:

1,2,3,4,5,6,7,8,9),

- 10 % of the final grade = class participation (learning outcomes: 3,4,6,7,9)

Praktyki zawodowe:

- none

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Opolski.
pl. Kopernika 11a, 45-040 Opole https://uni.opole.pl kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.2.0-www3-2 (2025-04-29)