Uniwersytet Opolski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Introduction to linguistics

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 1.S3.EP.63
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (0232) Literatura i językoznawstwo (lingwistyka) Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Introduction to linguistics
Jednostka: Wydział Filologiczny
Grupy: Katalog przedmiotów dla studiów krótkoterminowych (Erasmus+ lub inne umowy o współpracy)
Studia stacjonarne
Punkty ECTS i inne: 3.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: angielski
Poziom studiów:

studia pierwszego stopnia

Kierunek studiów:

English Philology

Semestr, w którym realizowany jest przedmiot:

semestr 1

Profil kształcenia:

studia stacjonarne

profil akademicki

Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Tryb prowadzenia:

Realizowany zdalnie

Nakład pracy studenta:

ECTS points in relation to student’s duties:

1 ECTS – 30 hours: participation in lecture

2,5 ECTS – 75 hours: preparation (readings)

0,5 ECT - 15 hours: consultations


Skrócony opis:

Course description:

The course provides students with introductory academic knowledge on key issues and phenomena dealt with by the widely understood science of language, i.e. linguistics

Pełny opis:

Course objectives:

The course introduces language and linguistics - presenting language in its complexity. Studens will get a deeper understanding of the structure of human language, the ways it is used, and its broader social and cultural context. It is devoted to the nuts and bolts of language study - speech sounds, sound patterns, sentence structure, meaning as well as functional aspects of language: discourse, pragmatics, and language contact.

--------------------

Course content:

- Linguistics as a scientific discipline;

- Branches of present-day linguistic research (theoretical vs. applied, synchronic vs. diachronic, contextual vs. independent);

- Divisions of linguistics in the 20th and 21st centuries (phonology, morphology, syntax, semantics, pragmatics, the role of the speech act theory, psycholinguistics, language acquisition and learning [the role of contrastive linguistics and error analysis]; sociolinguistics and language variety [“standard” language vs. dialect, slang, jargon; pidginisation and creolisation of language; contact-linguistics; bi- and multilingualism]

------------------

Methods of instruction/ forms of classroom activity:

lecture, presentation, ICT tools/MSTeams mode

Literatura:

Reading list

Crystal, D. (1997). A dictionary of linguistics and phonetics. Cambridge: Blackwell.

Fromkin, V., Rodman, R., and Hyams, N. (2003). An introduction to language. Boston: Thomson/Heinle.

Yule G. (2019) The Study of language. Cambridge: CUP

Efekty uczenia się:

Learning outcomes acc to PQF 2019 (Polska Rama Kwalifikacji 2019)

Knowledge

Student has knowledge and understanding of:

1. how to use linguistic terminology (k_W02/P6S_WG)

2. the historical development of linguistics (k_W05/P6S_WG)

3. basic research focuses of particular contemporary linguistic branches (k_W04/P6S_WG)

4. the names (and is able to discuss the accomplishments) of the leading researchers who contributed to the development of the discipline

(k_W07/ P6S_WG)

Skills

Student can:

5. apply the acquired knowledge while studying other linguistic subjects, such as Descriptive grammar of English (k_U01/P6S_UW)

6. use the knowledge about contemporary linguistic theories (k_U03/P6S_UW)

7. select the sources relevant to further studies within particular branches of linguistics (k_U07/ P6S_UO)

Social competences

Student is ready to:

8. make critical choices as to the sources used in further studies of linguistic subjects (k_K02/P6S_KK)

9. perceive language as a living structure which is subject to both historical change and synchronic variety (k_K03/P6S_KO)

Metody i kryteria oceniania:

Forms of evaluation of learning outcomes

Final evaluation written exam (ONLINE) - 100% of the final grade (outcomes 1-9)

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/2025" (zakończony)

Okres: 2024-10-01 - 2025-02-28
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Małgorzata Adams-Tukiendorf, Katarzyna Buczek
Prowadzący grup: Katarzyna Buczek
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Wykład - Egzamin

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2025/2026" (jeszcze nie rozpoczęty)

Okres: 2025-10-01 - 2026-02-28
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Małgorzata Adams-Tukiendorf
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Egzamin
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Opolski.
pl. Kopernika 11a, 45-040 Opole https://uni.opole.pl kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.2.0-www4-2 (2025-04-29)