Uniwersytet Opolski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Critical Discourse Analysis

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 1.S3.EPC.33
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (0220) Nauki humanistyczne Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Critical Discourse Analysis
Jednostka: Wydział Filologiczny
Grupy: Studia stacjonarne
Studia stacjonarne
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: angielski
Poziom studiów:

studia pierwszego stopnia

Kierunek studiów:

English in Public Communication

Semestr, w którym realizowany jest przedmiot:

semestr 3

Profil kształcenia:

Studia stacjonarne

Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Tryb prowadzenia:

Realizowany w sali

Nakład pracy studenta:

ECTS points in relation to student’s duties

total number of ECTS points: 2

1 ECTS – 30 hours: participation in classes

1 ECTS – 25 hours: preparation + 5 hours: consultations

Skrócony opis:

Course description

The course has been designed to provide a general introduction to the study of discourse and the practice of Critical Discourse Analysis. It introduces the social concerns of the discipline and a range of techniques available to the critical discourse analyst.

Pełny opis:

Course objectives

- familiarising the students with the concepts of Critical Discourse Analysis

--------------------

Course content:

1. Theoretical background - multidisciplinarity of CDA, basic terms and tools, language and institutions

2. Discourse and social context - public communication and institutional constraints

3. Stance in public communication - positioning and point of view, social and language bias, unconscious stance in racist and sexist discourse

4. Networks of texts - intertextual analysis

5. Expert discourse and the issues of power

6. The construction of identity - inequality of power and social roles

7. The discourse of prejudice

8. The discourse of consumerism

---------------

Methods of instruction/ forms of classroom activity:

multimedia presentation, discussion, ICT tools/Moodle & Teams, report writing, pair work, group work

Literatura:

Reading list:

Bloor, M. and T. Bloor, 2007, The Practice of Critical Discpourse Analysis, Hodder Arnold

Wodak, R. and M.Meyer, 2001, Methods of Critical Discourse Analysis, Sage

Reading materials provided by the teacher

Efekty uczenia się:

Learning outcomes acc to PRK 2019

Knowledge:

Students know and understand:

1. the place and significance of the communication studies among humanities and their analytical and methodological tools (k_W01/P6S_WG)

2. basic terminology and theories of linguistic, media studies and their critical analysis (k_W02/P6S_WG)

3. economic, political and institutional facts referring to public communication in the English speaking countries (k_W06 /P6S_WG)

Skills

Students can:

4. recognize different types of texts in order to perform their critical analysis and assess their relevance and impact in public communication (k_U02/P6S_UW)

5. use arguments and formulate logical conclusions based on studies of other authors (k_U03 /P6S_UW)

6. explore and critically analyse information from various sources, institutions and media (k_U07/P6S_UO)

Social competences

Students are ready to:

7. critically evaluate and solve problems arising from the implementation of professional tasks such as creating public texts for media or business or providing language support in institutions and enterprises (k_K02/P6S_KK)

8. accept linguistic and cultural differences and recognize them as natural vocational factors (k_K03/P6S_KO)

Metody i kryteria oceniania:

Forms of evaluation of learning outcomes:

1. A record of classroom participation on the basis of the material prepared beforehand – 45% of the final grade (outcomes: 1,2,3,4,5,6,7,8)

2. The final project/essay/in-class presentation – 55% of the final grade (outcomes 1,2,3,4,5,6)

the final task: project/essay/in-class presentation take form selected by Students

100% - 5.0

80% - 4.0

60% - 3.0

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Opolski.
pl. Kopernika 11a, 45-040 Opole https://uni.opole.pl kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-www6 (2024-03-22)