Uniwersytet Opolski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Retoryka wystąpień publicznych

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 1.S3.FP.KWP.7
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Retoryka wystąpień publicznych
Jednostka: Wydział Filologiczny
Grupy: Studia stacjonarne
Studia stacjonarne
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Poziom studiów:

studia I stopnia

Kierunek studiów:

filologia polska

Semestr, w którym realizowany jest przedmiot:

3

Profil kształcenia:

ogólnoakademicki

Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Tryb prowadzenia:

Realizowany w sali

Literatura uzupełniająca:

1. Ćwiczenia z retoryki. Red. Maria Barłowska, Agnieszka Budzyńska-Daca, Maria Załęska.

Warszawa 2010.

2. Pragmatyka, Retoryka, Argumentacja. Obrazy języka i dyskursu w naukach humanistycznych,

red.: Piotr Stalmaszczyk, Piotr Cap, Kraków 2014

3. J. Steward, Mosty zamiast murów, Warszawa 2012 (wybrane rozdziały)

4. I. Szczepankowska, Semantyka i pragmatyka językowa. Słownik podstawowych pojęć z

zadaniami i literaturą przedmiotu, Warszawa 2011

5. J. Ziomek, Retoryka opisowa, Wrocław 1990.

6. Zmiany w publicznych zwyczajach językowych, pod red. J. Bralczyka i K. Mosiołek-Kłosińskiej,

Warszawa 2001 (wybrane artykuły)

Nakład pracy studenta:

udział w zajęciach 30 h 1 ects

przygotowanie do zajęć, czytanie literatury przedmiotu oraz przygotowanie prezentacji 70 h 2,5 ects

przygotowanie do zaliczenia i udział w nim 15 h 0,5 ects

Skrócony opis:

Celem zajęć jest przekazanie studentom podstawowej wiedzy z zakresu retoryki, występów publicznych, erystyki, po-staw negocjacji wraz z

elementami teorii komunikacji, psychologii i socjologii.

Pełny opis:

1.Czym jest retoryka? Cele retoryki. Zadania mówcy i etyczne aspekty retoryki.

2, Zadania i cele pragmatyki.

3.Język jako system, język jako działanie – pragmatyka językowa. Kompetencja językowa, kulturowa,

komunikacyjna.

4.Mowa a/i pismo – język czy dwa języki? Typy wypowiedzi (ze względu na cel).

5,Funkcje języka i wypowiedzi.

7.Teoria aktów mowy. Bezpośrednie i pośrednie akty mowy oraz implikatury konwersacyjne Grice’a. Teoria

grzeczności Geoffreya Leecha, Teoria uprzejmości Robyn Lakoff. Klasyfikacja aktów mowy

8. Komunikacja werbalna, a komunikacja niewerbalna. Odmowa jako reakcja. Zachowania asertywne, agresywne i

nieasertywne.

9..Implikatury i presupozycje.

10. Perswazja językowa. Typy perswazji. Perswazja językowa w świecie współczesnym (polityka, reklama, religia

itp.)

11. Rodzaje przemówień publicznych. Gatunek wypowiedzi w perspektywie komunikacyjnej.

12. Zasady konstruowania wypowiedzi. Inventio – zbieranie materiału, określanie tematu i tytułu wypowiedzi. Teoria i

praktyka. Dispositio (Elementy konstrukcji wypowiedzi (plan). Argumentacja: sposoby argumentowania i

konstruowania układu argumentów)

13.Prezentacja przemówienia. Językowy kształt wypowiedzi: style funkcjonalne współczesnej polszczyzny, tropy i

figury retoryczne (ich typologia, charakterystyka, funkcje) w strategii perswazyjnej.

14. Rola strategii komunikacyjnych w budowaniu wizerunku własnego i firmy: retoryka w public relations,

przemówieniach politycznych, tekstach wyborczych, w reklamie. Tworzenie i analiza tekstów

15.Style konwersacyjne kobiet i mężczyzn.

Literatura:

1. Bruce E. Gronbeck, Kathleen German, Douglas Ehninger, Alan H. Monroe, Zasady komunikacji

werbalnej, przeł. Anna Bartkowicz, Anna Bezwińska-Walerjan, Poznań 2001.

3. Michał Kuziak, Sztuka mówienia. Poradnik praktyczny, Bielsko-Biała 2006.

4. Levinson, S, C, Pragmatyka, Warszawa 2010

5. E. Lewandowska-Tarasiuk, Sztuka wystąpień publicznych czyli jak zostać dobrym mówcą, Warszawa

2001.

6. M. Rusinek, Anna Załazińska, Retoryka podręczna, czyli jak wnikliwie słuchać i przekonująco mówić.

Wydawnictwo ZNAK, Kraków 2005.

5.Ch. Perelman, Imperium retoryki. Retoryka i argumentacja, przekł. M. Chomicz, Warszawa 2004.

Efekty uczenia się:

WIEDZA: ABSOLWENT ZNA I ROZUMIE

k_W01

k_W09

k_W10

s_W01

s_W02

s_W03

UMIEJĘTNOŚCI: ABSOLWENT POTRAFI

k_U01

k_U05

k_U09

s_U01

s_U02

s_U03

KOMPETENCJE SPOŁECZNE: STUDENT JEST GOTÓW DO

k_K04

s_K01

s_K02

s_K03

Metody i kryteria oceniania:

udział i aktywność na zajęciach – 40 %

praca zaliczeniowa 60 %

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Opolski.
pl. Kopernika 11a, 45-040 Opole https://uni.opole.pl kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.0.0-www4-www4-5 (2024-09-13)