Retoryka wystąpień publicznych
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1.S3.FP.KWP.7 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Retoryka wystąpień publicznych |
Jednostka: | Wydział Filologiczny |
Grupy: |
Studia stacjonarne Studia stacjonarne |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Poziom studiów: | studia I stopnia |
Kierunek studiów: | filologia polska |
Semestr, w którym realizowany jest przedmiot: | 3 |
Profil kształcenia: | ogólnoakademicki |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Tryb prowadzenia: | Realizowany w sali |
Literatura uzupełniająca: | 1. Ćwiczenia z retoryki. Red. Maria Barłowska, Agnieszka Budzyńska-Daca, Maria Załęska. Warszawa 2010. 2. Pragmatyka, Retoryka, Argumentacja. Obrazy języka i dyskursu w naukach humanistycznych, red.: Piotr Stalmaszczyk, Piotr Cap, Kraków 2014 3. J. Steward, Mosty zamiast murów, Warszawa 2012 (wybrane rozdziały) 4. I. Szczepankowska, Semantyka i pragmatyka językowa. Słownik podstawowych pojęć z zadaniami i literaturą przedmiotu, Warszawa 2011 5. J. Ziomek, Retoryka opisowa, Wrocław 1990. 6. Zmiany w publicznych zwyczajach językowych, pod red. J. Bralczyka i K. Mosiołek-Kłosińskiej, Warszawa 2001 (wybrane artykuły) |
Nakład pracy studenta: | udział w zajęciach 30 h 1 ects przygotowanie do zajęć, czytanie literatury przedmiotu oraz przygotowanie prezentacji 70 h 2,5 ects przygotowanie do zaliczenia i udział w nim 15 h 0,5 ects |
Skrócony opis: |
Celem zajęć jest przekazanie studentom podstawowej wiedzy z zakresu retoryki, występów publicznych, erystyki, po-staw negocjacji wraz z elementami teorii komunikacji, psychologii i socjologii. |
Pełny opis: |
1.Czym jest retoryka? Cele retoryki. Zadania mówcy i etyczne aspekty retoryki. 2, Zadania i cele pragmatyki. 3.Język jako system, język jako działanie – pragmatyka językowa. Kompetencja językowa, kulturowa, komunikacyjna. 4.Mowa a/i pismo – język czy dwa języki? Typy wypowiedzi (ze względu na cel). 5,Funkcje języka i wypowiedzi. 7.Teoria aktów mowy. Bezpośrednie i pośrednie akty mowy oraz implikatury konwersacyjne Grice’a. Teoria grzeczności Geoffreya Leecha, Teoria uprzejmości Robyn Lakoff. Klasyfikacja aktów mowy 8. Komunikacja werbalna, a komunikacja niewerbalna. Odmowa jako reakcja. Zachowania asertywne, agresywne i nieasertywne. 9..Implikatury i presupozycje. 10. Perswazja językowa. Typy perswazji. Perswazja językowa w świecie współczesnym (polityka, reklama, religia itp.) 11. Rodzaje przemówień publicznych. Gatunek wypowiedzi w perspektywie komunikacyjnej. 12. Zasady konstruowania wypowiedzi. Inventio – zbieranie materiału, określanie tematu i tytułu wypowiedzi. Teoria i praktyka. Dispositio (Elementy konstrukcji wypowiedzi (plan). Argumentacja: sposoby argumentowania i konstruowania układu argumentów) 13.Prezentacja przemówienia. Językowy kształt wypowiedzi: style funkcjonalne współczesnej polszczyzny, tropy i figury retoryczne (ich typologia, charakterystyka, funkcje) w strategii perswazyjnej. 14. Rola strategii komunikacyjnych w budowaniu wizerunku własnego i firmy: retoryka w public relations, przemówieniach politycznych, tekstach wyborczych, w reklamie. Tworzenie i analiza tekstów 15.Style konwersacyjne kobiet i mężczyzn. |
Literatura: |
1. Bruce E. Gronbeck, Kathleen German, Douglas Ehninger, Alan H. Monroe, Zasady komunikacji werbalnej, przeł. Anna Bartkowicz, Anna Bezwińska-Walerjan, Poznań 2001. 3. Michał Kuziak, Sztuka mówienia. Poradnik praktyczny, Bielsko-Biała 2006. 4. Levinson, S, C, Pragmatyka, Warszawa 2010 5. E. Lewandowska-Tarasiuk, Sztuka wystąpień publicznych czyli jak zostać dobrym mówcą, Warszawa 2001. 6. M. Rusinek, Anna Załazińska, Retoryka podręczna, czyli jak wnikliwie słuchać i przekonująco mówić. Wydawnictwo ZNAK, Kraków 2005. 5.Ch. Perelman, Imperium retoryki. Retoryka i argumentacja, przekł. M. Chomicz, Warszawa 2004. |
Efekty uczenia się: |
WIEDZA: ABSOLWENT ZNA I ROZUMIE k_W01 k_W09 k_W10 s_W01 s_W02 s_W03 UMIEJĘTNOŚCI: ABSOLWENT POTRAFI k_U01 k_U05 k_U09 s_U01 s_U02 s_U03 KOMPETENCJE SPOŁECZNE: STUDENT JEST GOTÓW DO k_K04 s_K01 s_K02 s_K03 |
Metody i kryteria oceniania: |
udział i aktywność na zajęciach – 40 % praca zaliczeniowa 60 % |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Opolski.