Uniwersytet Opolski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Teoria dzieła literackiego

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 1.S3.FP1.11
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Teoria dzieła literackiego
Jednostka: Wydział Filologiczny
Grupy: Studia stacjonarne
Punkty ECTS i inne: 2.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Poziom studiów:

studia pierwszego stopnia

Kierunek studiów:

filologia polska

Semestr, w którym realizowany jest przedmiot:

3

Profil kształcenia:

ogólnoakademicki

Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Tryb prowadzenia:

Realizowany w sali

Wymagania:

brak

Literatura uzupełniająca:

1. Nycz R., Tezy o mimetyczności lub Literatura postmodernistyczna a mimesis (Wstępne rozróżnienia), [w:] idem, Tekstowy świat. Poststrukturalizm a wiedza o literaturze, Warszawa 1993.

2. Bartoszyński K., Podmiot literacki – konstrukcje i destrukcje, [w:] Ja, autor. Sytuacja podmiotu w polskiej literaturze współczesnej, red. D. Śnieżko, Warszawa 1996.

3. Nycz R., Tropy „ja”. Koncepcje podmiotowości w literaturze polskiej ostatniego stulecia, [w:] idem, Język modernizmu. Prolegomena historycznoliterackie, Wrocław 1997.

4. Sławiński J., Odbiór i odbiorca w procesie historycznoliterackim,[w:] idem, Próby teoretycznoliterackie, Kraków 2000.

5. Nycz R., Współczesne sylwy wobec literackości, [w:] idem, Sylwy współczesne, Kraków 1996.

6. Balcerzan E., W stronę genologii multimedialnej, „Teksty Drugie” 1999, z. 6.

7. Sawicki S., Problematyka aksjologiczna w nauce o literaturze,[w:] Problematyka aksjologiczna w nauce o literaturze, red. S. Sawicki, A. Tyszczyk, Lublin 1992.

Nakład pracy studenta:

Nakład pracy studenta:


A. Godziny kontaktowe:

Udział w zajęciach: 30 h 1 ECTS


B. Praca własna studenta:

przygotowanie do zajęć: 30 h 1 ECTS

Skrócony opis:

Zajęcia mają na celu omówienie najważniejszych zagadnień i problemów z zakresu teorii dzieła literackiego i przedstawienie ich znaczenia dla rozwoju badań literackich. Podczas zajęć student pozna podstawowe pojęcia, kategorie oraz terminy dotyczące teorii dzieła literackiego oraz zdobędzie umiejętność ich zastosowania we własnej praktyce badawczej oraz w pracy z tekstem literackim (interpretacja i analiza).

Pełny opis:

1. Tożsamość estetyczna dzieła literackiego.

2. Pojęcie i granice literackości.

3. Mimesis i reprezentacja.

4. Sztuka literacka w teorii komunikacji.

5. Podmiotowość w literaturze.

6. Problematyka zagadnienia interpretacji.

7. Intertekstualność.

8. Problematyka aksjologiczna w nauce o literaturze.

9. Proces historycznoliteracki.

Literatura:

1. Dąbrowski S., Zagadnienie określeń i wyznaczników literackości. Próba ujęcia,[w:] idem, Literatura i literackość. Zagadnienia, spory, wnioski, Kraków 1977.

2. Głowiński M., Cztery typy fikcji narracyjnej, [w:] idem, Dzieło wobec odbiorcy, Kraków 1998.

3. Barthes R., Śmierć autora, „Teksty Drugie” 1999, nr 1–2.

4. Nycz R., Osoba w nowoczesnej literaturze: ślady obecności,[w:] idem, Literatura jako trop rzeczywistości, Kraków 2001.

5. Czermińska M., Autobiograficzny trójkąt: świadectwo, wyznanie i wyzwanie, [w:] eadem, Autobiograficzny trójkąt. Świadectwo, wyznanie i wyzwanie, Kraków 2000.

6. Eco U., Rorty R., Culler J., Brooke-Rose Ch., Interpretacja i nadinterpretacja, Kraków 1996.

7. Nycz R., Intertekstualność i jej zakresy: teksty, gatunki, światy,[w:] idem, Tekstowy świat. Poststrukturalizm a wiedza o literaturze, Warszawa 1993.

8. Walas T., Ku innej perspektywie opisu, [w:] eadem, Czy jest możliwa inna historia literatury, Kraków 1993.

9. A. Burzyńska, Anty-teoria literatury, Kraków 2006.

Efekty uczenia się:

k_W01 Student zna i rozumie główne zagadnienia z zakresu teorii dzieła literackiego.

k_W03 Student zna i rozumie najważniejsze pojęcia i terminy z zakresu teorii dzieła literackiego.

k_W04 Student zna i rozumie podstawowe metody analizy i interpretacji literaturoznawczej.

k_U01 Student potrafi rozpoznawać podstawowe problemy teoretyczne z zakresu literaturoznawstwa.

k_U02 Student potrafi poprawnie posługiwać się podstawowymi pojęciami teoretycznoliterackimi.

Metody i kryteria oceniania:

Metody i kryteria oceniania:

A. Formy zaliczenia (weryfikacja efektów uczenia się)

prezentacja k_U01; k_U02; k_W01; k_W03; k_W04

ocena pracy studenta podczas zajęć k_W01; k_W03; k_W04;

B. Podstawowe kryteria ustalenia oceny

prezentacja (70%) ;

aktywność na zajęciach (30%)

Zaliczenie przedmiotu od 60%.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/2025" (zakończony)

Okres: 2024-10-01 - 2025-02-28
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Bartosz Swoboda, Tomasz Wielg
Prowadzący grup: Bartosz Swoboda
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2025/2026" (jeszcze nie rozpoczęty)

Okres: 2025-10-01 - 2026-02-28
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Tomasz Wielg
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Opolski.
pl. Kopernika 11a, 45-040 Opole https://uni.opole.pl kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.2.0-1 (2025-04-18)