Literatura romantyzmu
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1.S3.FP1.15 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Literatura romantyzmu |
Jednostka: | Wydział Filologiczny |
Grupy: |
Studia stacjonarne |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Poziom studiów: | I |
Kierunek studiów: | Filologia polska |
Semestr, w którym realizowany jest przedmiot: | 3 |
Profil kształcenia: | ogólnoakademicki |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Tryb prowadzenia: | Realizowany w sali |
Nakład pracy studenta: | udział w zajęciach 30 h 1 ects przygotowanie do zajęć, czytanie literatury przedmiotu 15 h 0,5 ects przygotowanie do egzaminu i udział w nim 15 h 0,5 ects |
Pełny opis: |
ZAGADNIENIA – Znaczenie i zakres pojęcia romantyzm. Romantyzm polski a europejski – cechy wspólne i różnicujące. Wyraz filozoficznych założeń i podstawowe kategorie estetyczne w literaturze romantyzmu (kreacja, wyobraźnia, mit, natura, historycyzm, ludowość, bajronizm, werteryzm, scottyzm, szekspiryzm, realizm, fantastyka, tragizm, komizm, ironia, groteska). – Podstawowe gatunki klasycyzmu postanisławowskiego – poemat heroiczny, poemat opisowy, hymn, oda, tragedia. – Podstawowe gatunki sentymentalizmu – elegia, dumanie, duma, sielanka. – Przełom romantyczny w Polsce. Poglądy estetyczne J. Śniadeckiego, K. Brodzińskiego, M. Mochnackiego. – Rozwój powieści w latach 1795-1831. Podstawowe gatunki. – Rozwój liryki polskiej do 1831 r. Typologia gatunków, twórcy i ich dzieła, wartości ideowe i artystyczne. – Ballada – cechy gatunkowe i manifest romantycznej postawy. – Powieść poetycka – cechy strukturalne i dzieje gatunku. – Okolicznościowa poezja powstania listopadowego – główne nurty. – Dramat romantyczny – struktura i cechy świata przedstawionego. – Główne etapy życia i twórczości Adama Mickiewicza. Najważniejsze edycje i opracowania dzieł poety. – Forma Dziadów kowieńsko-wileńskich jako projekt nowego teatru. – Charakterystyka liryki Mickiewicza. Nowatorstwo artystyczne Sonetów krymskich i liryków lozańskich. – Profetyzm jako składnik kultury romantycznej (Księgi narodu i pielgrzymstwa polskiego). – Tytanizm i mesjanizm III części Dziadów. – Pan Tadeusz A. Mickiewicza – miejsce w rozwoju form epiki wierszowanej; wizja i ocena narodu z perspektywy emigracyjnego oddalenia. – Główne etapy życia i twórczości Juliusza Słowackiego. Najważniejsze wydania dzieł i opracowania twórczości. – Kordian J. Słowackiego wobec teatru romantycznego. Spójność kompozycji. Wizja sceniczna. – Etapy rozwojowe dramaturgii J. Słowackiego – charakterystyka poszczególnych okresów poprzez podejmowane wzorce i autorskie modyfikacje. – Poglądy historiozoficzne J. Słowackiego, charakterystyka okresu mistycznego w jego twórczości. – Ironia romantyczna – istota zjawiska i przejawy w twórczości romantyków. – Poemat dygresyjny – charakterystyka gatunku. – Główne etapy życia i twórczości Zygmunta Krasińskiego. Podstawowe wydania dzieł i opracowania twórczości. – Dramaty Z. Krasińskiego a historiozofia polskiego romantyzmu. – Przejawy myśli mesjanistycznej w twórczości Mickiewicza, Słowackiego i Krasińskiego. – Poglądy estetyczne i historiozoficzne Cypriana Norwida. – Liryka Cypriana Norwida wobec poezji romantycznej – motywy, tematy, środki stylistyczne. – Dramatopisarska teoria i praktyka Cypriana Norwida. Teoria białej tragedii. – Komedia i komizm w literaturze okresu romantyzmu – główni komediopisarze i ich twórczość. – Charakterystyka twórczości A. Fredry. – Romantyczne słowianofilstwo – źródła, przejawy. – Charakterystyka liryki krajowej okresu międzypowstaniowego (twórczość T. Lenartowicza, W. Pola, K. Ujejskiego, W. Syrokomli). – Epika wierszowana w okresie międzypowstaniowym (gawędy, formy stylizowane, romantyczne odmiany poematu). – Gatunki dramatyczne w epoce międzypowstaniowej (twórczość J. Korzeniowskiego, D. Magnuszewskiego, J. Szujskiego). – Rozwój powieści i innych form prozatorskich w okresie międzypowstaniowym (powieść realistyczna o tematyce współczesnej i historycznej, formy powieści romantycznej. Krytyczne spory o powieść. |
Literatura: |
A. Literatura wymagana do ostatecznego zaliczenia zajęć (zdania egzaminu): Obowiązkowa literatura podmiotu (obowiązuje znajomość wstępów do wskazanych edycji tekstów w serii BN): Poezja polska 1800-1830, oprac. Z. Libera, Warszawa 1984 (wybór); Polska tragedia neoklasycystyczna, oprac. D. Ratajczak, BN I 260 – tu: A. Feliński, Barbara Radziwiłłówna; Idee programowe romantyków polskich, oprac. A. Kowalczykowa, BN I 261; Polska krytyka literacka (1800-1918). Materiały, oprac. J. Krzyżanowski, Z. Libera, E. Warzenica, T. I i II Warszawa 1959 (wybór); A. Fredro, Śluby panieńskie, oprac. M. Inglot, BN I 22; A. Fredro, Zemsta, oprac. M. Inglot; BN I 32; A. Fredro, Pan Jowialski, oprac. W. Billip, BN I 36; S. Goszczyński, Zamek kaniowski; Z. Krasiński, Nie-Boska komedia, oprac. M. Janion, BN I 24; Z. Krasiński, Irydion, oprac. W. Kubacki, BN I 42; J. I. Kraszewski, Ulana; A. Malczewski, Maria, oprac. R. Przybylski, PIW; A. Mickiewicz, Dziady kowieńsko-wileńskie, (cz. II, IV, I) oprac. J. Skuczyński, Wrocław 2012, BN I 317; A. Mickiewicz, Dziady drezdeńskie, (cz. III) oprac. J. Skuczyński, Wrocław 2012, BN I 318; A. Mickiewicz, Grażyna; A. Mickiewicz, Konrad Wallenrod, oprac. S. Chwin, BN I 72; A. Mickiewicz, Pan Tadeusz, oprac. S. Pigoń, BN I 83; A. Mickiewicz, Wybór poezyj, t. I-II, oprac. Cz. Zgorzelski, BN I 6. C. Norwid, Pierścień Wielkiej Damy, oprac. S. Świontek, BN I 274; C. Norwid, Vade-mecum, oprac. J. Fert, BN I 271; J. Słowacki, Balladyna, oprac. M. Inglot, BN I 51; J. Słowacki, Beniowski. Poema. Pięć pierwszych pieśni, oprac. A. Kowalczykowa, BN I 13/14; J. Słowacki, Kordian, oprac. M. Inglot, BN I 2; J. Słowacki, Wiersze, oprac. J. Brzozowski, Z. Przychodniak, BN I 319; J. Słowacki, Krąg pism mistycznych, oprac. A. Kowalczykowa, BN I 245; N. Żmichowska, Poganka, oprac. G. Borkowska, Wrocław 2013, BN I 121; Podstawowa literatura przedmiotu: (opracowania wprowadzane na zajęciach stają się również obowiązkowe) A. Witkowska, Literatura romantyzmu, Warszawa 1989 i wyd. nast. A. Witkowska, R. Przybylski, Romantyzm, Warszawa 1997. Słownik literatury polskiej XIX wieku, red. J. Bachórz i A. Kowalczykowa (hasła: Bajeczne dzieje w literaturze, Bajronizm, Ballada, Dramat, Dygresyjny poemat, Epopeja (Epos, Poemat heroiczny), Fantastyka, Gotycyzm, Ironia romantyczna, Liryka romantyczna, Mesjanizm, Mistycyzm, Orientalizm, Powieść poetycka), wstępy i posłowia towarzyszące tekstom z literatury podmiotu we wskazanych edycjach. B. Literatura uzupełniająca Uzupełniająca literatura podmiotu: Polska epopeja klasycystyczna. Antologia, oprac. R. Dąbrowski, Kraków 2011; J. B. Dziekoński, Sędziwój; A. Fredro, Dożywocie, oprac. M. Inglot, BN I 93. A. Fredro, Trzy po trzy; S. Goszczyński, Król zamczyska, oprac. M. Inglot, BN I 50. J. Korzeniowski, Kollokacja, oprac. S. Kawyn, BN I 28; Z. Krasiński, Przedświt; Z. Krasiński, Psalmy przyszłości; Z. Krasiński, Listy. Wybór, oprac. Z. Sudolski, BN I 282; J. I. Kraszewski, Latarnia czarnoksięska (seria I); T. Lenartowicz, Wybór poezji, oprac. J. Nowakowski, BN I 5; A. Mickiewicz, Prelekcje paryskie (wybór); C. Norwid, Zwolon; C. Norwid, Promethidion; C. Norwid, Aktor; C. Norwid, Tyrtej – Za kulisami; C. Norwid, Czarne kwiaty; Białe kwiaty; Cywilizacja. Legenda; „Ad leones!”; W. Pol, Wybór poezji, oprac. M. Janion, BN I 180 H. Rzewuski, Pamiątki Soplicy; J. Słowacki, Fantazy, oprac. M. Inglot, BN I 105; J. Słowacki, Horsztyński, oprac. J. Ławski, BN I 314; J. Słowacki, Król-Duch; J. Słowacki, Ksiądz Marek, oprac. M. Piwińska, BN I 29; J. Słowacki, Sen srebrny Salomei, oprac. A. Kowalczykowa, BN I 57; Korespondencja Juliusza Słowackiego, oprac. E. Sawrymowicz, t. I-II (wybór); L. Sztyrmer, Powieści nieboszczyka Pantofla; K. Ujejski, Wybór poezji, oprac. K. Poklewska, BN ; W. Syrokomla, Wybór poezji, oprac. F. Bielak, BN I 54; M. Wirtemberska, Malwina; J. B. Zaleski, Wybór poezji, oprac. B. Stelmaszczyk-Świontek, BN I 30; Uzupełniająca literatura przedmiotu: Literatura krajowa w okresie romantyzmu 1831-1863, red. M. Janion, B. Zakrzewski, M. Dernałowicz, T. I-III, Kraków 1975. Słownik polskiej krytyki literackiej 1764–1918. Pojęcia – terminy – zjawiska – przekroje, red. J. Bachórz, G. Borkowska i in., t. 1–2, Toruń 2016. R. Przybylski, Klasycyzm, czyli prawdziwy koniec Królestwa Polskiego, Gdańsk 1996. M. Janion, M. Żmigrodzka, Romantyzm i historia, Warszawa 1978. Trzynaście arcydzieł romantycznych, red. E. Kiślak i M. Gumkowski, Warszawa 1996. M. Stanisz, Wczesnoromantyczne spory o poezję, Kraków 1998. I. Opacki, „W środku niebokręga”. Poezja romantycznych przełomów, Katowice 1995. M. Janion, Prace wybrane, T. I: Gorączka romantyczna, Kraków 2000. A. Walicki, Między filozofią, religią i polityką. Studia o myśli polskiej epoki romantyzmu, Warszawa 1983. W. Szturc, Ironia romantyczna. Pojęcie, granice i poetyka, Warszawa 1992. M. Kalinowska, Los. Miłość. Sacrum. Studia o dramacie romantycznym i jego dwudziestowiecznej recepcji, Toruń 2003. M. Dybizbański, Z romantycznego repertuaru, Poznań 2018. M. Dybizbański, Tragedia polska drugiej połowy XIX wieku, Poznań 2009 (część I). E. Owczarz, Między retoryką a dowolnością. Wśród romantycznych struktur powieściowych w okresie międzypowstaniowym, Toruń 1993. Antoniemu Malczewskiemu w 170 rocznicę pierwszej edycji "Marii", red. H. Krukowska, Białystok 1997. Z. Stefanowska, Próba zdrowego rozumu. Studia o Mickiewiczu, Warszawa 1976 i wyd. nast. W. Weintraub, Poeta i prorok. Rzecz o profetyzmie Mickiewicza, Warszawa 1998. I. Jokiel, Lornety i kapota. Studia o Mickiewiczu, Opole 2006; M. Burzka-Janik, W poszukiwaniu centrum. Dom i bezdomność w życiu i twórczości Adama Mickiewicza, Opole 2009. Cz. Zgorzelski, O sztuce poetyckiej Adama Mickiewicza, Warszawa 1976. Cz. Zgorzelski, Liryka w pełni romantyczna. Studia i szkice o wierszach Słowackiego, Warszawa 1981; A. Kowalczykowa, Słowacki, Warszawa 1994. M. Piwińska, Juliusz Słowacki od duchów, Warszawa 1992. J. Ławski, Ironia i mistyka. Doświadczenia graniczne wyobraźni poetyckiej Juliusza Słowackiego, Białystok 2005. M. Chacko, Dramat i teatr Juliusza Słowackiego. Rekonesans, Wrocław 2006. Juliusz Słowacki w kontekstach kulturowych dawnych i współczesnych, red. E. Dąbrowska, I. Jokiel, Opole 2012. Piękno Juliusza Słowackiego, red. J. Ławski i in., Białystok 2012-2015, t. I-III (wybór). Z. Sudolski, Zygmunt Krasiński, Warszawa 1974. A. Waśko, Zygmunt Krasiński. Oblicza poety, Kraków 2001; Księga w dwusetną rocznicę urodzin Aleksandra Fredry, red. J. Kolbuszewski; Wrocław 1994. I. Jokiel, Pasja i milczenie. O życiu i twórczości Aleksandra Fredry w latach 1839-1876, Częstochowa 1993. Z. Łapiński, Norwid, Kraków 1984. Z. Stefanowska, Strona romantyków. Studia o Norwidzie, Lublin 1993. W. Rzońca, Norwid a romantyzm polski, Warszawa 2005. G. Halkiewicz-Sojak, Nawiązane ogniwo. Studia o poezji Cypriana Norwida i jej kontekstach, Toruń 2010. I. Sławińska, O komediach Norwida, Lublin 1953. M. Woźniewska-Działak, Poematy narracyjne Cypriana Norwida, Kraków 2014. Dramaty Cypriana Norwida. Teksty – konteksty – interteksty, red. W. Rzońca, K. Samsel, Warszawa 2019. Europejskość i rodzimość. Horyzonty twórczości Józefa Ignacego Kraszewskiego, red. W. Ratajczak, T. Sobieraj, Poznań 2006. Kraszewski. Poeta i światy, red. T. Budrewicz, E. Ihnatowicz, E. Owczarz, Toruń 2012. |
Efekty uczenia się: |
WIEDZA: ABSOLWENT ZNA I ROZUMIE k_W01 k_W02 k_W03 k_W04 k_W06 k_W09 UMIEJĘTNOŚCI: ABSOLWENT POTRAFI k_U01 k_U02 k_U03 k_U04 k_U05 k_U08 KOMPETENCJE SPOŁECZNE: STUDENT JEST GOTÓW DO k_K01 k_K03 |
Metody i kryteria oceniania: |
Sposób zaliczenia: egzamin; Formy zaliczenia: egzamin w formie wypowiedzi ustnej lub pisemnej - 100%; |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Opolski.