Przedmiot językoznawczy uzupełniejący kanon 2: Analiza językowa tekstów biznesowych
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1.S3.FP1.46.2.2 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Przedmiot językoznawczy uzupełniejący kanon 2: Analiza językowa tekstów biznesowych |
Jednostka: | Wydział Filologiczny |
Grupy: |
Studia stacjonarne |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Literatura uzupełniająca: | Współczesny język polski, red. J. Bartmiński, Lublin 2014. Zdunkiewicz-Jedynak D., Wykłady ze stylistyki, Warszawa 2008. Markowski A., Kultura języka polskiego: teoria, zagadnienia leksykalne, Warszawa 2005. |
Skrócony opis: |
Przedmiot ma zaznajamiać studenta/studentkę z podstawowymi pojęciami z zakresu wybranych odmian funkcjonalnych polszczyzny (ze szczególnym uwzględnieniem tekstów marketingowych/biznesowych), poprawności językowej, języka biznesu, pisania, promocji i PR-u, marketingu. Założeniem jest to, aby po zakończeniu kursu student/ka miał świadomość tego, jakie są współczesne gatunki biznesowe tekstu i wypowiedzi, jak oceniać ich poprawność i funkcjonalność oraz jak skutecznie tworzyć tego rodzaju treści. Celem przedmiotu jest poznanie struktury i wyróżników językowo-stylistycznych gatunków reprezentatywnych dla sfery biznesu oraz zdobycie umiejętności ich redagowania. |
Pełny opis: |
Treści: • Definicja reklamy i jej rodzaje. • Strategie perswazyjne. • Stylistyczne i funkcjonalne wykładniki poprawności tekstu. • Środki językowe wykorzystywane w reklamach. • Struktura i język wybranych biznesowych gatunków. • Reklama w mediach społecznościowych. • Analiza i redagowanie wybranych tekstów marketingowych/biznesowych. |
Literatura: |
Bralczyk J., Język na sprzedaż. GWP, Gdańsk 2004. Kuziak M., Rzepczyńśki S., Jak pisać?, Park Edukacja, Warszawa - Bielsko-Biała 2008. Wolański A., Edycja tekstów Słownik dobrego stylu,, red. M. Bańko, Warszawa 2000. Butcher A., Dunin-Dudkowska A., Polski język biznesu dla cudzoziemców, Lublin 1998. Mordoch A., Język public relations, Warszawa. Musiałkiewicz J., Marketing, Warszawa. Nowacki R. Reklama, Warszawa. Jabłońśki A., Jak pisać, żeby chcieli czytać (i kupować) Copywriting & Webwriting. OnePress, 2018. Wrycza-Bekier J., Webwriting. Profesjonalne tworzenie tekstów dla Internetu, Helion, Gliwice 2000. |
Efekty uczenia się: |
Student • zna i rozumie środki językowe i pozajęzykowe wykorzystywane w tworzeniu tekstów promocyjnych, potrafi je nazwać opierając się na terminologii z zakresu językoznawstwa w tym retoryki (k_W01; P6S_WG) • zna i rozumie treści związane z modułem wybieralnym (k_W10) • potrafi formułować i analizować problemy badawcze, dobierać metody i narzędzia ich rozwiązania z wykorzystaniem wiedzy z zakresu językoznawstwa (z możliwością uwzględnienia wiedzy z nauk pokrewnych) (k_U02; P6S_UW) • potrafi rozpoznać zjawiska językowe oraz przeprowadzić ich krytyczną analizę i interpretację z zastosowaniem typowych metod językoznawczych pozwalających na ocenę ich znaczenia i oddziaływania w procesie historyczno-kulturowym (k_U03; P6S_UW) • jest gotów do odpowiedzialnego pełnienia ról zawodowych, w tym przestrzegania zasad etyki zawodowej i wymagania tego od innych (k_K02; P6S_KR) • jest gotów do kompetentnego, odpowiedzialnego i etycznego funkcjonowania w obszarze określonym przez moduł wybieralny (k_K04) |
Metody i kryteria oceniania: |
- metoda podająca, - dyskusja, - ćwiczenia praktyczne (samodzielna analiza i redagowanie). Weryfikacja efektów kształcenia: - obecność 50% - praca zaliczeniowa 50% |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Opolski.