Przedmiot literaturoznawczy uzupełniejący kanon 1:
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1.S3.FP1.48.1 |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0232) Literatura i językoznawstwo (lingwistyka)
|
Nazwa przedmiotu: | Przedmiot literaturoznawczy uzupełniejący kanon 1: |
Jednostka: | Wydział Filologiczny |
Grupy: |
Studia stacjonarne |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Poziom studiów: | studia pierwszego stopnia |
Kierunek studiów: | Filologia polska |
Semestr, w którym realizowany jest przedmiot: | II semestr |
Profil kształcenia: | ogólnoakademicki |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Tryb prowadzenia: | Mieszany: realizowany zdalnie i w sali |
Wymagania: | Obecność na zajęciach. Podstawowa wiedza z zakresu: literatury starożytnej Grecji i Rzymu, literatury staropolskiej i oświecenia. |
Literatura uzupełniająca: | Podręczniki i słowniki: 1) T. Koskiewiczowa, Słownik literatury polskiego oświecenia, Wrocław 1977. 2) Polska genologia literacka, red. R. Cudak, D. Ostaszewska, PWN, Warszawa 2007. 3) Słownik literatury staropolskiej, red. T. Michałowska, Wrocław – Warszawa – Kraków 1990. 4) Słownik współczesnego języka polskiego, red. Bogusław Dunaj, Warszawa 1996. 5) Słownik terminów literackich, red. M. Głowiński, T. Kostkiewiczowa, A. Okopień-Sławińska, J. Sławiński, Wrocław 1989. |
Nakład pracy studenta: | udział w zajęciach 30 h 1 ects przygotowanie do zajęć , czytanie literatury przedmiotu 45 h 1,5 ects przygotowanie do zaliczenia i udział w nim 15 h 0,5 ects |
Założenia: | Zapoznanie studentów z tradycją i przemianami polskiej genologii literackiej czasów staropolskich oraz oświecenia, podnoszenie sprawności analityczno-interpretacyjnych studentów. |
Skrócony opis: |
Przedmiot poświęcony jest wybranym zagadnieniom genologiczno-literackim doby staropolskiej i czasów oświecenia. Analizie zostaną poddane takie problemy jak: proces formowania się i adaptowania gatunków, ich konwencjonalizacja, przekształcenia itp. |
Pełny opis: |
Zajęcia mają charakter konwersatorium. Ich celem jest pogłębienie wiedzy o głównych problemach gatunkowych epok dawnych. Studenci będą czytać i porównywać teksty reprezentujące konkretne gatunki literackie, które zostały zaadaptowane na polskim gruncie z tradycji antycznej, jak również te, które należy zaliczyć do rodzimych form uprawianych w polskiej literaturze staropolskiej i w czasach oświecenia. Ponadto na zajęciach będą analizowane stare teksty normatywne, a także pierwsze poetyki, w których sformułowano teoretyczne ustalenia na temat genologii, typologizacji i kwalifikacji gatunków w systemie danej epoki. W ramach zajęć odbędą się konsultacje związane z zaliczeniem przedmiotu. |
Literatura: |
LITERATURA PODMIOTOWA: I. Polemiki „starych” z „młodymi” na temat ducha poezji polskiej: 1) K. Brodziński, O klasyczności i romantyczności tudzież o duchu poezji polskiej; 2) A. Mickiewicz, O poezji romantycznej; M. Mochnacki, O duchu i źródłach poezji w Polszcze; w: Idee programowe romantyków polskich. Antologia, oprac. A. Kowalczykowa, BN I 26, Wrocław 2000. Teksty normatywne oświecenia: 1_ Oświeceni o literaturze. Wypowiedzi pisarzy polskich 1740-1800, oprac. T. Kostkiewiczowa i Z. Goliński, Warszawa 1993; stąd: J. Szymanowski, Listy o guście, czyli smaku; F. Karpiński, O wymowie w prozie albo wierszu; F. K. Dmochowski, Sztuka rymotwórcza. 2) Sz. Bielski, Wybór różnych gatunków poezji z rymopisów polskich dla użytku młodzieży, cz. 1, Drukania XX Pijarów, Warszawa 1818 (dostępna online). 3) J. de Carlancas, Historia nauk wyzwolonych, w tłumaczeniu Ignacego Magurczewskiego, wydana nakładem Towarzystwa Literatów, Warszawa 1766 (dostępna online).. 4) F. N. Golański, O wymowie i poezji, nakładem Drukarni J. K. Mci Rzeczypospolitey, Wilno 1788 (dostępna online). 5) L. Kropiński, Sztuka rymotwórcza, w: Rozmaite pisma Ludwika Kropińskiego Byłego Jenerała Wojsk Polskich i Wielu Towarzystw Uczonych Członka itd., nakładem Jana Milikowskiego, Lwów – Stanisławów – Tarnów 1844 (dostępna online). 6) J. Morelowski, Prawidła wierszopiskie i kaznodziejskie, oprac. Marek Nalepa i Grzegorz Trościński, Wydawnictwo Naukowe Collegium Columbinum, Kraków 2013. 7) E. Słowacki, Prawidła wymowy i poezji, Wydawca: Józef Zawadzki, Wilno 1826 (dostępna online). LITERATURA PRZEDMIOTOWA: 1) R. Cohen, Historia i gatunek, „Pamiętnik literacki” 2(1989), 80, s. 265-281. 2) K. Bartoszyński, Wobec genologii, „Teksty drugie” 5(2000), 64, s. 17-29. 3) Z. Bednarek, Kategorie genologiczne ortogatunku, paragatunku i meta gatunku, „Acta Universitatis Lodziensis. Folia Litteraria Polonica” 2(2013), 20, s. 111-123. 4) Genette Gérard, Gatunki, „typy", tryby, przekł. Krystyna Falicka, „Pamiętnik Literacki" 2(1979), 70, s. 269-307. 5) Genologia dzisiaj, red. Wacław Bolecki, Ireneusz Opacki, Instytut Badań Literackich PAN, Warszawa 2000. 6) G. R. Kaiser, O dynamice gatunków literackich, „Pamiętnik literacki” 2(1989), 80, s. 283-306. 7) R. Krzywy, Poezja staropolska wobec genologii retorycznej. Wprowadzenie do problematyki, Warszawa 2014. 8) T. Michałowska, Gatunek staropolski – obiekt i narzędzie poznania historycznoliterackiego, „Pamiętnik Literacki” 2(1975), 66, s. 99-124. 9) T. Michałowska, Staropolska teoria genologiczna, Wrocław 1974. 10) E. Miodońska-Brookes, Genologia polska, Warszawa 1983. 11) K. Obremski, Gatunkowa hybryda z 1638 roku: Samuela Twardowskiego Dafnis drzewem bobkowym (przyczynek do „zagłady gatunków”), „Teksty Drugie” 6(2017), s. 142-165. 12) I. Opacki, Krzyżowanie się postaci gatunkowych jako wyznacznik ewolucji poezji, „Pamiętnik Literacki” 4(1963), 54, s. 349-389. 13) T. Todorov, O pochodzeniu gatunków, „Pamiętnik literacki” 3(1979), 70, s. 307-321. 14) P. Żbikowski, Klasycyzm postanisławowski. Doktryna estetycznoliteracka, Warszawa 1999. |
Efekty uczenia się: |
W ZAKRESIE WIEDZY: k_W01 Student(ka) rozumie w stopniu podstawowym wybrane fakty i zjawiska związane z rozwojem genologii. Zna terminologię gatunkową czasów staropolskich i doby oświecenia. Rozumie jej źródła, jak również potrafi się nią posługiwać w kontekście teoretyczno i historyczno-literackim. Ma pogłębioną i uporządkowaną wiedzę na temat wybranych zagadnień dotyczących gatunków literackich. k_W03 Posiada wiedzę o: procesie formowania się i adaptowania gatunków na polskim gruncie, o ich konwencjonalizacji, przekształceniach, głównych tendencjach rozwojowych oraz o jej związkach z literaturą powszechną i dorobkiem antyku. W ZAKRESIE UMIEJĘTNOŚCI: k_U01 Student(ka) potrafi scharakteryzować cechy gatunków przewodnich omawianego okresu i zlokalizować je w przestrzeni genologicznej, historycznej, teoretycznej, literackiej i kulturowej. k_U02 Potrafi korzystać ze specjalistycznych słowników, jak również wyszukiwać informacji na temat gatunków staropolskich i oświeceniowych oraz wykorzystywać posiadaną wiedzę w pracy badawczej. W ZAKRESIE KOMPETENCJI SPOŁECZNYCH: k_K01 Student(ka) jest gotów(a) do krytycznej oceny odbieranych treści, uznawania znaczenia wiedzy o genologii literackiej w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych. Jest gotów(a) propagować świadomość znaczenia wspólnotowego dorobku genologicznego. |
Metody i kryteria oceniania: |
Obecność na zajęciach, aktywny w nich udział - 60% Kolokwium semestralne -40% |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2024-03-01 - 2024-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT KON
|
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Roksana Rał-Niemeczek, Tomasz Wielg | |
Prowadzący grup: | Roksana Rał-Niemeczek | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/2025" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2025-03-01 - 2025-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Roksana Rał-Niemeczek, Tomasz Wielg | |
Prowadzący grup: | Roksana Rał-Niemeczek | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Opolski.