Przedmiot literaturoznawczy uzupełniejący kanon 4:
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1.S3.FP1.52 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Przedmiot literaturoznawczy uzupełniejący kanon 4: |
Jednostka: | Wydział Filologiczny |
Grupy: |
Studia stacjonarne |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Poziom studiów: | studia I stopnia |
Kierunek studiów: | Filologia polska |
Semestr, w którym realizowany jest przedmiot: | 5 |
Profil kształcenia: | ogólnoakademicki |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Tryb prowadzenia: | Realizowany w sali |
Literatura uzupełniająca: | Proza: I D. Odija, Pusty przelot, Wołowiec 2021. D. Kotas, Cukry, Warszawa 2021. Ł. Barys, Kości, które nosisz w kieszeni, Warszawa 2021. A. Żukowska, Mięcho, Kraków 2019. R. Pucek, Zastrzał albo trochę, Inowrocław 2020. W. Bawołek, Echo słońca, Wołowiec 2017. D. Słowik, Samosiejki, Kraków 2021. A. Stasiuk, Kroniki beskidzkie i światowe, Wołowiec 2018. E. Rylski, Jadąc, Warszawa 2021. O. Hund, Psy ras drobnych, Kraków 2018. I. Jarek, Halny, Warszawa 2020. II J. Małecki, Saturnin, Kraków 2020. M. Płaza, Skoruń, Warszawa 2016. N. Fiedorczuk, Ulga, Warszawa 2018. M. Bunda, Nieczułość, Kraków 2017. Z. Rudzka, Krótka wymiana ognia, Warszawa 2019. W. Gogola, Po trochu, Wrocław 2017. Ł. Orbitowski, Kult, Warszawa 2019. P. Sołtys, Mikrotyki, Wołowiec 2017. Sz. Twardoch, Król, Kraków 2016. A. Kańtoch, Wiosna zaginionych, Warszawa 2020. Z. Papużanka, Kąkol, Warszawa 2021. |
Nakład pracy studenta: | ILOŚĆ punktów ECTS- 3 punkty udział w zajęciach 30 h 1 ECTS przygotowanie do zajęć, czytanie literatury przedmiotu 45 h 1,5ECTS Przygotowanie do zaliczenia 15 h 0,5 ECTS |
Pełny opis: |
a. Ekokrytyka i ekopoezja. Poezja i teksty krytyczne Julii Fiedorczuk, Małgorzaty Lebdy, Michała Książka, Urszuli Zajączkowskiej i Urszuli Honek. b. Poezja kontestacji i brzmienia wiersza nowoczesnego (Szczepan Kopyt, Kamila Janiak, Tomasz Bąk, Maciej Taranek, Konrad Góra i in.). c. Kresy i końce. Radzenie sobie ze stratą i śmiercią we współczesnej prozie. Przypadek Marka Bieńczyka, Anety Żukowskiej, Ignacego Karpowicza, Izabeli Morskiej, Miry Marcinów. d. Proza o niedyspozycjach i ograniczeniach: Dorota Kotas, Olga Hund, Daniel Odija. e. Andrzej Stasiuk – pisarstwo drogi jako reprezentacja egzystencjalizmu. f. Pisarz zmysłowej frazy: Eustachy Rylski. g. Proza outsiderów. Antykoniukturalizm w twórczości Roberta Pucka i Waldemara Bawołka, z drobnym odniesieniem do Ziemowita Szczerka. h. Społeczne mielizny i doły. Proza Natalii Fiedorczuk i Doroty Masłowskiej. i. Mamy wielu poetów, a tak mało liryków. O Wojciechu Kassie, Mariuszu Grzebalskim i Wojciechu Bonowiczu. j. Tworzywo ciemnej wyobraźni: Tomasz Różycki. k. Poetyckie mantry: Eugeniusz Tkaczyszyn-Dycki. l. Pogranicza wyobraźni. Przypadki Dominiki Słowik. m. Osoby przypadek. Twórczość Michała Cichego i Zośki Papużanki. II n. Literatura środka: Jakub Małecki, Łukasz Orbitowski, Jarosław Kamiński. o. Sioło jako matryca. Maciej Płaza, Wioletta Grzegorzewska, Andrzej Muszyński. p. Poszukujący eksperymentatorzy: Igor Jarek, Maciej Bobula, Łukasz Barys q. Wyrafinowanie. Przypadek Zyty Rudzkiej r. Tajemnice z przeszłości. Pisarstwo Martyny Bundy i Dominiki Buczak. s. Wpisane w teraz. Anna Cieplak, Weronika Gogola, Weronika Murek. t. Śpiewający pisarze. O dwóch takich: Paweł Sołtys i Tomasz Organek. u. Rozrywka, towar, rynek. Przypadki Jakuba Żulczyka, Sczepana Twardocha i Wojciecha Chmielarza. v. Kryminał jako próba powieści obyczajowej: Anna Kańtoch i Maciej Siembieda. w. Nowe tomy niepodległych głosów: Piotr Szewc, Piotr Matywiecki, Dariusz Sośnicki, Jerzy Jarniewicz. x. Awangarda redivivus: Waldemar Jocher, Leszek Szaruga, Jakub Kornhauser. y. Poetyckie trofea i nagrody – o Natalii Malek, Radosławie Jurczaku, Annie Adamowicz. z. Starzy Mistrzowie: Krystyna Miłobędzka i Wiesław Myśliwski. |
Literatura: |
a. Ekokrytyka i ekopoezja. Poezja i teksty krytyczne Julii Fiedorczuk, Małgorzaty Lebdy, Michała Książka, Urszuli Zajączkowskiej i Urszuli Honek. b. Poezja kontestacji i brzmienia wiersza nowoczesnego (Szczepan Kopyt, Kamila Janiak, Tomasz Bąk, Maciej Taranek, Konrad Góra i in.). c. Kresy i końce. Radzenie sobie ze stratą i śmiercią we współczesnej prozie. Przypadek Marka Bieńczyka, Anety Żukowskiej, Ignacego Karpowicza, Izabeli Morskiej, Miry Marcinów. d. Proza o niedyspozycjach i ograniczeniach: Dorota Kotas, Olga Hund, Daniel Odija. e. Andrzej Stasiuk – pisarstwo drogi jako reprezentacja egzystencjalizmu. f. Pisarz zmysłowej frazy: Eustachy Rylski. g. Proza outsiderów. Antykoniukturalizm w twórczości Roberta Pucka i Waldemara Bawołka, z drobnym odniesieniem do Ziemowita Szczerka. h. Społeczne mielizny i doły. Proza Natalii Fiedorczuk i Doroty Masłowskiej. i. Mamy wielu poetów, a tak mało liryków. O Wojciechu Kassie, Mariuszu Grzebalskim i Wojciechu Bonowiczu. j. Tworzywo ciemnej wyobraźni: Tomasz Różycki. k. Poetyckie mantry: Eugeniusz Tkaczyszyn-Dycki. l. Pogranicza wyobraźni. Przypadki Dominiki Słowik. m. Osoby przypadek. Twórczość Michała Cichego i Zośki Papużanki. II n. Literatura środka: Jakub Małecki, Łukasz Orbitowski, Jarosław Kamiński. o. Sioło jako matryca. Maciej Płaza, Wioletta Grzegorzewska, Andrzej Muszyński. p. Poszukujący eksperymentatorzy: Igor Jarek, Maciej Bobula, Łukasz Barys q. Wyrafinowanie. Przypadek Zyty Rudzkiej r. Tajemnice z przeszłości. Pisarstwo Martyny Bundy i Dominiki Buczak. s. Wpisane w teraz. Anna Cieplak, Weronika Gogola, Weronika Murek. t. Śpiewający pisarze. O dwóch takich: Paweł Sołtys i Tomasz Organek. u. Rozrywka, towar, rynek. Przypadki Jakuba Żulczyka, Sczepana Twardocha i Wojciecha Chmielarza. v. Kryminał jako próba powieści obyczajowej: Anna Kańtoch i Maciej Siembieda. w. Nowe tomy niepodległych głosów: Piotr Szewc, Piotr Matywiecki, Dariusz Sośnicki, Jerzy Jarniewicz. x. Awangarda redivivus: Waldemar Jocher, Leszek Szaruga, Jakub Kornhauser. y. Poetyckie trofea i nagrody – o Natalii Malek, Radosławie Jurczaku, Annie Adamowicz. z. Starzy Mistrzowie: Krystyna Miłobędzka i Wiesław Myśliwski. |
Efekty uczenia się: |
WIEDZA: ABSOLWENT ZNA I ROZUMIE k_W01 k_W02 k_W03 k_W04 k_W06 k_W09 UMIEJĘTNOŚCI: ABSOLWENT POTRAFI k_U01 k_U02 k_U03 k_U04 k_U05 k_U08 KOMPETENCJE SPOŁECZNE: STUDENT JEST GOTÓW DO k_K01 k_K03 |
Metody i kryteria oceniania: |
aktywny udział w zajeciach 40 % praca zaliczeniowa 60% |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-29 |
Przejdź do planu
PN WT KON
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Tomasz Wielg | |
Prowadzący grup: | Tomasz Wielg | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/2025" (w trakcie)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-02-28 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR KON
CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Bartosz Swoboda, Tomasz Wielg | |
Prowadzący grup: | Bartosz Swoboda | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Opolski.