Literatura wobec innych sztuk 2
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1.S3.FP1.HA.2 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Literatura wobec innych sztuk 2 |
Jednostka: | Wydział Filologiczny |
Grupy: |
Studia stacjonarne |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Poziom studiów: | studia I stopnia |
Kierunek studiów: | Filologia polska |
Semestr, w którym realizowany jest przedmiot: | 3 |
Profil kształcenia: | ogólnoakademicki |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Tryb prowadzenia: | Realizowany w sali |
Wymagania: | Zaliczony przedmiot: Literatura wobec innych sztuk 1. |
Literatura uzupełniająca: | Gęborska M., Adaptacje filmowe polskiej literatury młodzieżowej XXI wieku jako system kodów kulturowych, „Perspektywy Kultury”, 2021, Vol.34 (3), s.157-176. Lubelski T. (red.), Od Mickiewicza do Masłowskiej : adaptacje filmowe literatury polskiej, Kraków 2014. |
Nakład pracy studenta: | Udział w zajęciach 30 h 1 ECTS. Przygotowanie do zajęć, czytanie literatury przedmiotu, przygotowanie prezentacji 45 h 1,5 ECTS. Przygotowanie do zaliczenia i udział w nim 15 h 0,5 ECTS. |
Założenia: | Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z pojęciami i problemami dotyczącymi relacji między literaturą a sztukami wizualnymi. Szczegółowo, zarówno w ujęciu teoretycznym, jak i praktycznym, omówione zostanie pojęcie intersemiotyczności oraz ekfrazy. Ponadto podejmowane będą zagadnienia związane z procesem filmowej adaptacji utworu literackiego w odwołaniu do konkretnych przykładów dzieł filmowych. |
Skrócony opis: |
Konwersatorium poświęcone związkom między literaturą, sztukami wizualnymi, muzyką i filmem, zarówno w aspekcie teoretycznym, jak i historycznoartystycznym i interpretacyjnym. Przedmiotem analiz będą wybrane teksty teoretyczne oraz utwory literackie i teksty kultury. |
Pełny opis: |
Opis: 1. Wprowadzenia: związki literatury i sztuk wizualnych. 2. Podstawowe tematy i motywy literatury oraz innych sztuk (na wybranych przykładach). 3. Ekfrazy, czyli o metodach literackich opisów dzieł sztuk wizualnych. 4. Teorie ekfrazy (analiza wybranych przypadków). 5. Literatura i architektura: literackie opisy architektury (na wybranych przykładach). 6. Poetyka piosenki literackiej (na wybranych przykładach). 7. Problemy filmowej adaptacji dzieła literackiego (na wybranych przykładach). 8. Współczesne konteksty awangardowej intersemiotyczności |
Literatura: |
1. Dziadek A., Obrazy i wiersze. Z Zagadnień interferencji sztuk w polskiej poezji współczesnej, Katowice 2011. 2. Sendyka R., Esej i ekfraza (Herbert – Bieńkowska – Bieńczyk), „Przestrzenie Teorii” 2009, nr 11. 3. Słodczyk R., Ekfraza, hypotypoza, przekład. Interferencje literatury i malarstwa w prozie włoskiej i eseistyce polskiej XX wieku, Kraków 2020. 4. Swoboda B., Zniewalająca siła ekfrazy (rzecz o zmaganiach słowa i obrazu w poglądach W.J.T. Mitchella), „Przestrzenie Teorii” 2011, nr 16. 5. Witosz B., Ekfraza w tekście użytkowym – w perspektywie genologicznej i użytkowej, „Teksty Drugie” 2009, nr 1-2. 6. Czermińska M., Gotyk i pisarze. Topika opisu katedry, Gdańsk 2005. 7. Praz M., Mnemosyne. Rzecz o powinowactwie literatury i sztuk plastycznych, przeł. W. Jekiel, Gdańsk 2006. 8. Intersemiotyczność. Literatura wobec innych sztuk (i odwrotnie). Studia, red. S. Balbus, A. Hejmej, J. Niedźwiedź, Kraków 2004. |
Efekty uczenia się: |
WIEDZA: ABSOLWENT ZNA I ROZUMIE 1. relacje między literaturą a sztukami wizualnymi; k_W01; k_W10 (s_W02); 2. terminy i pojęcia związane z problematyką zajęć: ekfraza (wyznaczniki; typologia), intersemiotyczność (znaczenie; konteksty); adaptacja (rodzaje; strategie adaptowania; modele adaptatora), ekranizacja; k_W03; k_W10 (s_W02). UMIEJĘTNOŚCI: ABSOLWENT POTRAFI 3. prowadzić rozważania na temat utworów literackich, wchodzących w relacje z dziełami sztuki, oraz dokonywać ich oceny. Przedstawić problem występowania ekfrazy w tekstach użytkowych; k_U09 (s_U02); 4. analizować i interpretować adaptacje filmowe literatury polskiej; k_U09 (s_U01). KOMPETENCJE SPOŁECZNE: STUDENT JEST GOTÓW DO 5. podejmowania działań mających na celu prezentowanie związków literatury z innymi dziedzinami sztuki; k_K04 (s_K01). |
Metody i kryteria oceniania: |
Metody dydaktyczne: dyskusja, praca grupowa. Metody i kryteria oceniania: A. Formy zaliczenia (weryfikacja efektów uczenia się): - aktywne uczestnictwo w zajęciach (efekty 1, 2); - prezentacja (efekt 4); - praca zaliczeniowa (efekt 3). B. Podstawowe kryteria ustalenia oceny - oceny cząstkowe: aktywność 30%; prezentacja 30% ; praca zaliczeniowa 40%. Ocena dostateczna: 60%. |
Praktyki zawodowe: |
Nie dotyczy. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/2025" (zakończony)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-02-28 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ KON
PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Daria Ambroziak, Tomasz Wielg | |
Prowadzący grup: | Daria Ambroziak | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2025/2026" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2025-10-01 - 2026-02-28 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Tomasz Wielg | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Opolski.