Estetyka
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1.S3.FP1.HA.6 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Estetyka |
Jednostka: | Wydział Filologiczny |
Grupy: |
Studia stacjonarne Studia stacjonarne |
Punkty ECTS i inne: |
1.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Poziom studiów: | studia I stopnia |
Kierunek studiów: | Filologia polska |
Semestr, w którym realizowany jest przedmiot: | 2 |
Profil kształcenia: | ogólnoakademicki |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Tryb prowadzenia: | Realizowany w sali |
Literatura uzupełniająca: | 1. Berger K., Potęga smaku, przeł. A. Tenczyńska, Gdańsk 2008 (BU) 2. Dziemidok B., Główne kontrowersje estetyki współczesnej, Warszawa 2002 (BU) 3. Estetyka Aborygenów. Antologia, red. M. Bakke, Kraków 2008 (BU) 4. Estetyka Afryki. Antologia, red. M. Cymorek, Kraków 2008 (BU) 5. Estetyka Indian Ameryki Południowej. Antologia, red. K. Zajda, Kraków 2007 (BU) 6. Estetyka japońska. Antologia, t. 1-3, red. K. Wilkoszewska, Kraków 2001-2005 (BU) 7. Estetyka i filozofia sztuki. Tradycje, przecięcia, perspektywy, red. M. Bokiniec, P. J. Przybysz, Gdańsk 2009 (BU) 8. Ingarden R., Studia z estetyki, t. 1-3 (wyd. dowolne) (BU) 9. Jaroszyński P., Spór o piękno, Kraków 2002 (BU) 10. Morawski S., Główne nurty estetyki XX wieku. Zarys syntetyczny, Wrocław 1992 (BU) 11. Ortega y Gasset J., Dehumanizacja sztuki i inne eseje, przeł. P. Niklewicz, oprac. S. Cichowicz, Warszawa 1980 (BU) 12. Ossowski S., U podstaw estetyki, Warszawa 1966 (BU) 13. Piękno w sieci. Estetyka a nowe media, red. K. Wilkoszewska, Kraków 1999 (BU) 14. Stróżewski W., Wokół piękna. Szkice z estetyki, Kraków 2002 (BU) 15. Shusterman R., Estetyka pragmatyczna. Żywe piękno i refleksja nad sztuką, przeł. A. Chmielewski [i in.], Wrocław 1998 (BU) 16. Tatarkiewicz W., Historia estetyki, t. 1-3 (wyd. dowolne) (BU) |
Nakład pracy studenta: | 1 punkt ECTS: A. Godziny kontaktowe (15 h / 0,5 ECTS) - obecność (aktywność) na wykładzie: 15 h B. Praca własna studenta (15 h / 0,5 ECTS) - przygotowanie do zajęć: 5 h - przygotowanie prezentacji: 10 h |
Założenia: | Zapoznanie studenta ze specyfiką dyskursu estetycznego w dziejach kultury |
Skrócony opis: |
Przedstawienie na wybranych przykładach głównych koncepcji i problemów estetycznych (dyskurs filozoficzno-teologiczny, artystyczny i naukowy), ze szczególnym uwzględnieniem tradycji europejskiej |
Pełny opis: |
„Wielka teoria estetyczna” w dziejach estetyki europejskiej. Koncepcje „smaku” i przeżycia estetycznego. Rodzaje i klasyfikacje wartości (kategorii) estetycznych. Specyfika poszczególnych sztuk ("paragony" i "korespondencje" sztuk). Teorie i koncepcje przeżycia estetycznego. Kryzys tradycyjnej estetyki, postmodernizm i zjawisko estetyzacji. Przykładowe tradycje estetyczne w różnych kulturach świata. |
Literatura: |
1. Estetyka w świecie. Wybór tekstów, red. M. Gołaszewska, t. 5, Kraków 1997 (BU) 2. Estetyka, sztuka, media. Przestrzenie i konteksty pedagogiczne, red. M. Jabłońskiej, Wrocław 2008 (BU) 3. Estetyki filozoficzne XX wieku, red. K. Wilkoszewska, Kraków 2000 (BU) 4. Gołaszewska M., Zarys estetyki. Problematyka, metody, teorie, Kraków 1973 (i inne wyd.) (BU) 5. Historia brzydoty, red. U. Eco, przekład zbiorowy, Poznań 2013 (BU) 6. Historia piękna, red. U. Eco, przeł. A. Kuciak, Poznań 2005 (BU) 7. Potocka M. A., Estetyka kontra sztuka. Kompromitacja założeń estetycznych w konfrontacji ze sztuką nowoczesną, Warszawa 2007 (WBP) 8. Tatarkiewicz W., Dzieje sześciu pojęć, Warszawa 1988 (wyd. dowolne) (BU) 9. Welsch W., Estetyka poza estetyką. O nową postać estetyki, przeł. K. Guczalska, Kraków 2005 (BU) 10. Wizje i re-wizje. Wielka księga estetyki w Polsce, red. K. Wilkoszewska, Kraków 2007 (BU) |
Efekty uczenia się: |
WIEDZA: ABSOLWENT ZNA I ROZUMIE ważniejsze zagadnienia i tradycje estetyczne (s_W01) UMIEJĘTNOŚCI: ABSOLWENT POTRAFI zidentyfikować określone tradycje estetyczne na konkretnych przykładach (s_U02) |
Metody i kryteria oceniania: |
Metody: - wykład, prezentacja, elementy dyskusji Sposób weryfikacji efektów: - prezentacje związane z problematyką wykładu (s_W01; s_U02) Kryteria: - obecność (aktywność) na wykładach (50%) - ocena prezentacji (50%) Ocena dostateczna od 60% |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/2025" (w trakcie)
Okres: | 2025-03-01 - 2025-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT WYK
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Aneta Mazur, Tomasz Wielg | |
Prowadzący grup: | Aneta Mazur | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę |
|
Dyscyplina: | literaturoznawstwo |
|
Literatura uzupełniająca: | DODANA POZYCJA: Szpetne w sztukach pięknych. Brzydota, deformacja i ekspresja w sztuce nowoczesnej, red. M. Geron, J. Malinowski, Kraków 2011 (BU) |
|
Literatura: |
DODANA POZYCJA: Bandura A., Aΐσθησις. Zmysłowość i racjonalność w estetyce tradycyjnej i współczesnej, Kraków 2013 (BU) |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2025/2026" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2026-03-01 - 2026-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Tomasz Wielg | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Opolski.