Uniwersytet Opolski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Teoria komunikowania publicznego

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 1.S3.FP1.KWP.1
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Teoria komunikowania publicznego
Jednostka: Wydział Filologiczny
Grupy: Studia stacjonarne
Studia stacjonarne
Punkty ECTS i inne: 2.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Poziom studiów:

studia I stopnia

Kierunek studiów:

Filologia polska

Semestr, w którym realizowany jest przedmiot:

2

Profil kształcenia:

ogólnoakademicki

Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Tryb prowadzenia:

Realizowany zdalnie

Literatura uzupełniająca:

B. Dobek-Ostrowska, Podstawy komunikowania społecznego. Podstawowe orientacje, Wrocław 2002

B. Dobek-Ostrowska, Komunikowanie polityczne i publiczne, Wrocław 2018

B. Dobek-Ostrowska, R. Wiszniowski, Teoria komunikowania publicznego i politycznego, Wrocław 2007

B. Kudra, E. Olejniczak, Komunikowanie publiczne Zagadnienia wybrane, Łódź 2014

T. Goban-Klas, Media i komunikowanie masowe, Warszawa 1999

A. Mattelart, M. Mattelart, Teorie komunikacji, Warszawa – Kraków 2001

E. Griffin, Podstawy komunikacji, Warszawa 2004

S. Stewart (red.), Mosty zamiast murów. O komunikowaniu się między ludźmi, Warszawa 2000

M. Golka, Bariery w komunikowaniu się ludzi, Poznań 2000

M. Mrozowski, Media masowe, Warszawa 1998


Nakład pracy studenta:

udział w zajęciach 15 h 0,5 ects

przygotowanie do zajęć oraz przygotowanie do zaliczenia i udział w nim 45 h 1,5 ects

Skrócony opis:

Podczas kursu studenci poznają pojęcie i definicje komunikowania publicznego oraz narzędzia komunikacyjne wykorzystywane w tym obszarze.

Pełny opis:

1. Nauka o komunikacji masowej - podstawowe pojęcia. Relacje między pojęciami: teoria, doktryna, orientacja.

2. 5 epok teorii komunikowania masowego: *epoka teorii społeczeństwa masowego; powstanie naukowych badań komunikowania masowego; epoka teorii ograniczonych efektów mediów; * epoka krytyki kultury

medialnej; * powstanie teorii umiarkowanych efektów i negocjowanego wpływu mediów. Orientacje i główne kierunki w badaniach komunikowania masowego.

3. Główne kategorie teorie komunikowania: teorie postpozytywistyczne, teorie

hermeneutyczne, teorie krytyczne; teorie normatywne.

4. Oddziaływanie mediów masowych: skutki (efekty) komunikowania masowego. Pojęcie ‘wpływu’ mass mediów. Skuteczność mediów. Rodzaje skutków (efektów). Spory o siłę oddziaływania mediów. Wybrane czynniki sprzyjające skutecznościmediów. Czynniki ograniczające skuteczność mediów. Selekcja odbiorcza i związane z nią koncepcje (dysonans poznawczy, koncepcja użytkowania i korzyści, eskapizmu i inne). Wybrane tezy na temat wpływu oddziaływania mass mediów na podstawie wyników eksperymentalnych badań Hovlanda: *

5. Teorie demitologizujące potęgę mediów – wybrane przykłady – teoria fenomenalistyczna (Klapper), teorie selektywnego wpływu (DeFleur), dwustopniowy przepływ informacji i opinii (Katz, Lazarsfeld), teoria użytkowania i korzyści.

6. Funkcje komunikowania i mediów masowych. Pojęcie funkcji i założenia analizy funkcjonalnej, funkcje jawne i ukryte, eufunkcje i dysfunkcje, funkcje zamierzone, nadane i pełnione; omówienie wybranych typologii funkcji komunikowania i mediów (m.in. Lasswella, Lazarsfelda i Mertona, Schramma, Wrighta, UNESCO,

McQuail’a).

Literatura:

1. S. J. Baran, D. K. Davies, Teorie komunikowania masowego, Kraków 2007.

2. M. Kunczik, A. Zipfel, Wprowadzenie do nauki o dziennikarstwie i komunikowaniu. Warszawa 2000.

3. D. McQuail, Teoria komunikowania masowego, Warszawa 2008.

4. M. Mrozowski, Media masowe. Władza, rozrywka, biznes. Warszawa 2001.

5. W. Pisarek: Wstęp do nauki o komunikowaniu, Kraków 2008.

Efekty uczenia się:

WIEDZA: ABSOLWENT ZNA I ROZUMIE

k_W01

k_W09

k_W10

s_W01

s_W02

s_W03

UMIEJĘTNOŚCI: ABSOLWENT POTRAFI

k_U01

k_U05

k_U09

s_U01

s_U02

s_U03

KOMPETENCJE SPOŁECZNE: STUDENT JEST GOTÓW DO

k_K04

s_K01

s_K02

s_K03

Metody i kryteria oceniania:

udział i aktywność na zajęciach – 100 %

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/2024" (zakończony)

Okres: 2024-03-01 - 2024-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Tomasz Wielg
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/2025" (jeszcze nie rozpoczęty)

Okres: 2025-03-01 - 2025-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Opolski.
pl. Kopernika 11a, 45-040 Opole https://uni.opole.pl kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.0.0-www4-www4-5 (2024-09-13)