Przedmiot kierunkowy do wyboru 5: Komunikacja międzykulturowa
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1.S3.GS.42 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Przedmiot kierunkowy do wyboru 5: Komunikacja międzykulturowa |
Jednostka: | Wydział Filologiczny |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Poziom studiów: | licencjackie |
Kierunek studiów: | Game Studies |
Semestr, w którym realizowany jest przedmiot: | 5 |
Profil kształcenia: | ogólnoakademicki |
Rodzaj przedmiotu: | fakultatywne |
Tryb prowadzenia: | Realizowany w sali |
Wymagania: | brak wymagań |
Literatura uzupełniająca: | Nisbett R. E., Geografia myślenia. Dlaczego ludzie Wschodu i Zachodu myślą inaczej?, dowolne wyd. Tomański R., Tatami kontra krzesła: O Japończykach i Japonii, dowolne wyd. |
Skrócony opis: |
Celem zajęć jest uświadomienie studentom różnic między kulturami oraz wskazanie na bariery w komunikacji wynikające z tego zróżnicowania. Podczas zajęć student zapozna się z wiedzą z zakresu komunikacji interpersonalnej i medialnej, ewolucyjnymi podstawami ludzkiej komunikacji, a także ze specyfiką komunikacyjną wybranych grup etnicznych, narodowych etc. i wynikających z różnic między nimi problemów komunikacyjnych. |
Pełny opis: |
Zakres tematów: 1. Podział na kultury uniwersalistyczne i kontekstualne 2. Pojęcie komunikacji werbalnej i pozawerbalnej 3. Przegląd badań nad uniwersalnością emocji – od Karola Darwina po koncepcje współczesne 4. Rola emocji i ich ekspresji w różnych kulturach 5. Udział zmysłów - węchu, dotyku, słuchu i zachowań wzrokowych - w procesie komunikacji 6. Pozycje ciała i ich funkcja ekspresywna oraz komunikacyjna 7. Tradycyjne i współczesne modele komunikacji 8. Pamięć komunikatywna i kulturowa w koncepcji Jana Assmanna 9. Rola komunikacji w kształtowaniu tożsamości kulturowej. |
Literatura: |
Hall E. T., Bezgłośny język, przeł. Z. Roman, Skarbińska Alicja, Warszawa 1987. Hall E. T., Ukryty wymiar, przeł. T. Hołówka, Warszawa 2003. Hofstede G., G. J. Hofstede, Kultury i organizacje, przeł. Durska Małgorzata, Warszawa 2007. Trompenaars A., Siedem wymiarów kultury: znaczenie różnic kulturowych w działalności gospodarczej, przeł. B. Nawrot, Kraków 2002. |
Efekty uczenia się: |
Efekty: Wiedza: 1.metody analizy i interpretacji tekstów i wytworów kultury (k_W04) Umiejętności: 2. rozpoznać teksty i i inne wytwory kultury, oraz przeprowadzić ich krytyczną analizę i interpretację z zastosowaniem typowych metod nauk o kulturze i religii pozwalających na ocenę ich znaczenia i oddziaływania w procesie historyczno-kulturowym(k_U03) 3. komunikować się z użyciem specjalistycznej terminologii dotyczącej opisu zjawisk kultury, (k_U04) Kompetencje społeczne 4. krytycznej oceny posiadanej wiedzy z zakresu nauk o kulturze i religii i uznawania znaczenia wiedzy o kulturze, w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych (k_K01) |
Metody i kryteria oceniania: |
A. Formy zaliczenia (weryfikacja efektów uczenia się) 1. Aktywność na zajęciach (efekty 1,2,3,4); 2. Zaliczenie ustne/pisemne w formie prezentacji/pracy pisemnej) (efekty 1,2,3) B. Podstawowe kryteria ustalenia oceny Ustalenie oceny końcowej na aktywności (40%) i prezentacji (60%). |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Opolski.