Psychologia w turystyce
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1.S3.JAT.PP.27 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Psychologia w turystyce |
Jednostka: | Wydział Filologiczny |
Grupy: |
Studia stacjonarne Studia stacjonarne |
Strona przedmiotu: | http://jat.wfil.uni.opole.pl/ |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Poziom studiów: | studia pierwszego stopnia |
Kierunek studiów: | Język Angielski w Turystyce |
Semestr, w którym realizowany jest przedmiot: | semestr 1 |
Profil kształcenia: | studia stacjonarne profil praktyczny |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Tryb prowadzenia: | Realizowany w sali |
Nakład pracy studenta: | suma ECTS: 2 1 ECTS = 30h udział w zajęciach 1 ECTS = 30h samodzielne przygotowanie do zajęć |
Skrócony opis: |
Opis kursu: Kurs Psychologia w turystyce daje studentom możliwość poznania warunków skutecznej komunikacji z klientami biur podróży, hoteli, w placówkach kultury. Zajęcia mają charakter warsztatowy, co oznacza nacisk na kształtowanie umiejętności związanych z pracą na takich stanowiskach jak pracownik biura podróży, hotelu, przewodnik wycieczek, rezydent czy animator. |
Pełny opis: |
Cel kursu: - poznanie głównych teorii i technik z zakresu komunikacji interpersonalnej - rozwijanie umiejętności w zakresie podstawowych oraz bardziej zaawansowanych technik komunikacyjnych. - poznanie podstawowych problemów komunikacji interpersonalnej w sytuacji konfliktu - rozwijanie umiejętności w zakresie głównych narzędzi konstruktywnego radzenia sobie z trudnymi sytuacjami interpersonalnymi. - poznanie technik wpływu społecznego oraz podstaw przygotowania do prowadzenia rozmowy - wywiadu. - symulacja przemawiania na forum publicznym. ----------------- Treści programowe I. Umiejętności podstawowe i umiejętności na poziomie zaawansowanym. Bariery komunikacji interpersonalnej Słuchanie Odsłanianie się: otwartość i zaufanie w komunikacji interpersonalnej Język ciała II. Komunikacja w sytuacjach konfliktowych. Trening postawy asertywnej Strategie kierowania konfliktem Negocjacje skupione na problemie III. Przygotowanie wywiadu. IV. Techniki wpływu społecznego. V. Przemawianie na forum publicznym. ---------------- Metody dydaktyczne stosowane podczas zajęć: warsztaty w sali wykładowej, prezentacja multimedialna, analiza materiałów, symulacja, dyskusja, praca w parach, praca w grupach, narzędzia technologii informacyjno-telekomunikacyjnych/ MS Teams |
Literatura: |
Literatura podstawowa McKay M., Davis M., Faning P. (2001). Sztuka skutecznego porozumiewania się. Gdańsk: GWP. Król-Fijewska M. (1991). Trening asertywności. Warszawa. Instytut Psychologii Zdrowia i Trzeźwości PTP. Literatura uzupełniająca: Gracz J., Tadeusz Sankowski T. (2001). Psychologia w rekreacji i turystyce. Poznań: AWF. Leathers D. G. (2007). Komunikacja niewerbalna. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. Miotko-Mrozowska M. (2009) Komunikacja interpersonalna w internecie. Bydgoszcz:Wydawnictwo Uniwersyteckie. Pease A. (1992). Język ciała. Kraków: Gemini. Sikorski W. (2011) Niewerbalna komunikacja interpersonalna. Doskonalenie przez trening. Warszawa: Difin. Stewart J. (2002). Mosty zamiast murów. Warszawa: PWN. |
Efekty uczenia się: |
Efekty uczenia się wg PRK 2019: Wiedza Student/ka zna i rozumie: 1. w stopniu zaawansowanym pozycję i znaczenie studiów filologicznych w sferze psychologicznej, ze szczególnym uwzględnieniem obsługi ruchu turystycznego (k_W01/P6S_WG) 2. terminologię psychologiczną używaną do opisu procesów komunikacyjnych w kontekście turystyki (k_W04/P6S_WG) 3. zaawansowane techniki wykorzystywane w komunikacji i wygłaszaniu prezentacji (k_W03/P6S_WG) 4. zasady organizacji i funkcjonowania instytucji związanych z turystyką, a w szczególności psychologiczne uwarunkowaniach funkcjonowania na różnych stanowiskach w instytucjach związanych z turystyką (k_W07/P6S_WK) 5. metody diagnozowania potrzeb odbiorców działań promocyjno-reklamowych w turystyce i oceny jakości usług, z uwzględnieniem aspektów psychologicznych (k_W09/P6S_WK) Umiejętności Student/ka potrafi: 6. samodzielnie wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i wykorzystywać informacje ze źródeł pisanych i elektronicznych i rozwijać umiejętności profesjonalne w zakresie psychologii związane z turystyką (k_U05/ P6S_UW) 7. uczestniczyć w komunikacji biznesowej związanej z obsługą ruchu turystycznego (prowadzenie rozmów z klientem indywidualnym oraz z grupą, prezentacja atrakcji turystycznych, umiejętność wykorzystania technik wpływu społecznego w sprzedaży usług turystycznych), w języku polskim i angielskim (k_U12/P6S_UK) Kompetencje społeczne Student/ka ma gotowość do: 8. ustalania priorytetów podczas realizacji różnych zadań związanych ze studiowaniem i pracą zawodową (k_K01/P6S_KK) 9. krytycznej oceny i rozwiązywania problemów wynikających z realizacji zadań; działania w stresujących sytuacjach jak przemówienia publiczne, dawanie prezentacji czy debatowanie (k_K02/P6S_KK) |
Metody i kryteria oceniania: |
Formy sprawdzające osiągnięcie efektów uczenia się: 1. Aktywny udział w warsztatach - 20% oceny końcowej (efekt 1,2,3,4,5,6,7,8,9) 2. Przeprowadzenie i opisanie wywiadu (10 minutowy wywiad) 40% oceny końcowej (efekt 2,4,5,6,7,8,9) 3. Prezentacja wybranej atrakcji turystycznej zgodnie z zasadami skutecznych wystąpień publicznych - 40% oceny końcowej (efekt 2,3,4,5,7,8,9) Podstawowe kryteria: Wywiad (praca indywidualna) Oceniane będzie - merytoryczne przygotowanie się studenta do rozmowy – opis stanowiska oraz przygotowanie pytań do wywiadu (0-5 pkt), - opis i analiza wniosków z wywiadu (0-5 pkt), - jakość dokumentacji (notatki, zapis audio)(0-2 pkt), Wystąpienie publiczne (praca zespołowa) Przygotowanie wystąpienia publicznego na podstawie wskazówek i informacji zawartych w podręczniku. Przygotowanie merytoryczne na podstawie wybranej przez studenta literatury. Oceniane będzie - merytoryczne przygotowanie się studenta do omawianego tematu (0-5 pkt), - forma wystąpienia (dopasowanie formy wystąpienia do jego celu i założonego typu) (0-5 pkt), - komunikacja niewerbalna (umiejętność wykorzystania elementów komunikacji niewerbalnej do efektywnej prezentacji wystąpienia) (0-5 pkt), - umiejętność zainteresowania tematem słuchaczy (0-1 pkt), - przygotowanie planu wystąpienia (0-2 pkt) zaliczenie przy 60% oceny końcowej |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-29 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ WAR
WAR
PT WAR
WAR
|
Typ zajęć: |
Warsztaty, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Małgorzata Adams-Tukiendorf, Natalia Ogórek | |
Prowadzący grup: | Natalia Ogórek | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Warsztaty - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/2025" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-02-28 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Warsztaty, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Warsztaty - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Opolski.