Uniwersytet Opolski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Psychologia w turystyce

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 1.S3.JAT.PP.27
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Psychologia w turystyce
Jednostka: Wydział Filologiczny
Grupy: Studia stacjonarne
Studia stacjonarne
Strona przedmiotu: http://jat.wfil.uni.opole.pl/
Punkty ECTS i inne: 2.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Poziom studiów:

studia pierwszego stopnia

Kierunek studiów:

Język Angielski w Turystyce

Semestr, w którym realizowany jest przedmiot:

semestr 1

Profil kształcenia:

studia stacjonarne

profil praktyczny

Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Tryb prowadzenia:

Realizowany w sali

Nakład pracy studenta:

suma ECTS: 2

1 ECTS = 30h udział w zajęciach

1 ECTS = 30h samodzielne przygotowanie do zajęć

Skrócony opis:

Opis kursu:

Kurs Psychologia w turystyce daje studentom możliwość poznania

warunków skutecznej komunikacji z klientami biur podróży, hoteli, w placówkach kultury. Zajęcia mają charakter warsztatowy, co oznacza nacisk na kształtowanie umiejętności związanych z pracą na takich stanowiskach jak pracownik biura podróży, hotelu, przewodnik wycieczek, rezydent czy animator.

Pełny opis:

Cel kursu:

- poznanie głównych teorii i technik z zakresu komunikacji interpersonalnej

- rozwijanie umiejętności w zakresie podstawowych oraz bardziej zaawansowanych technik komunikacyjnych.

- poznanie podstawowych problemów komunikacji interpersonalnej w sytuacji konfliktu

- rozwijanie umiejętności w zakresie głównych narzędzi konstruktywnego radzenia sobie z trudnymi sytuacjami interpersonalnymi.

- poznanie technik wpływu społecznego oraz podstaw przygotowania do prowadzenia rozmowy - wywiadu.

- symulacja przemawiania na forum publicznym.

-----------------

Treści programowe

I. Umiejętności podstawowe i umiejętności na poziomie zaawansowanym.

Bariery komunikacji interpersonalnej

Słuchanie

Odsłanianie się: otwartość i zaufanie w komunikacji interpersonalnej

Język ciała

II. Komunikacja w sytuacjach konfliktowych.

Trening postawy asertywnej

Strategie kierowania konfliktem

Negocjacje skupione na problemie

III. Przygotowanie wywiadu.

IV. Techniki wpływu społecznego.

V. Przemawianie na forum publicznym.

----------------

Metody dydaktyczne stosowane podczas zajęć:

warsztaty w sali wykładowej, prezentacja multimedialna, analiza materiałów, symulacja, dyskusja, praca w parach, praca w grupach, narzędzia technologii informacyjno-telekomunikacyjnych/ MS Teams

Literatura:

Literatura podstawowa

McKay M., Davis M., Faning P. (2001). Sztuka skutecznego porozumiewania się. Gdańsk: GWP.

Król-Fijewska M. (1991). Trening asertywności. Warszawa. Instytut Psychologii Zdrowia i Trzeźwości PTP.

Literatura uzupełniająca:

Gracz J., Tadeusz Sankowski T. (2001). Psychologia w rekreacji i turystyce. Poznań: AWF.

Leathers D. G. (2007). Komunikacja niewerbalna. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Miotko-Mrozowska M. (2009) Komunikacja interpersonalna w internecie. Bydgoszcz:Wydawnictwo Uniwersyteckie.

Pease A. (1992). Język ciała. Kraków: Gemini.

Sikorski W. (2011) Niewerbalna komunikacja interpersonalna. Doskonalenie przez trening. Warszawa: Difin.

Stewart J. (2002). Mosty zamiast murów. Warszawa: PWN.

Efekty uczenia się:

Efekty uczenia się wg PRK 2019:

Wiedza

Student/ka zna i rozumie:

1. w stopniu zaawansowanym pozycję i znaczenie studiów filologicznych w sferze psychologicznej, ze szczególnym uwzględnieniem obsługi ruchu turystycznego (k_W01/P6S_WG)

2. terminologię psychologiczną używaną do opisu procesów komunikacyjnych w kontekście turystyki (k_W04/P6S_WG)

3. zaawansowane techniki wykorzystywane w komunikacji i wygłaszaniu prezentacji (k_W03/P6S_WG)

4. zasady organizacji i funkcjonowania instytucji związanych z turystyką, a w szczególności psychologiczne uwarunkowaniach funkcjonowania na różnych stanowiskach w instytucjach związanych z turystyką (k_W07/P6S_WK)

5. metody diagnozowania potrzeb odbiorców działań promocyjno-reklamowych w turystyce i oceny jakości usług, z uwzględnieniem aspektów psychologicznych (k_W09/P6S_WK)

Umiejętności

Student/ka potrafi:

6. samodzielnie wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i wykorzystywać informacje ze źródeł pisanych i elektronicznych i rozwijać umiejętności profesjonalne w zakresie psychologii związane z turystyką (k_U05/ P6S_UW)

7. uczestniczyć w komunikacji biznesowej związanej z obsługą ruchu turystycznego (prowadzenie rozmów z klientem indywidualnym oraz z grupą, prezentacja atrakcji turystycznych, umiejętność wykorzystania technik wpływu społecznego w sprzedaży usług turystycznych), w języku polskim i angielskim (k_U12/P6S_UK)

Kompetencje społeczne

Student/ka ma gotowość do:

8. ustalania priorytetów podczas realizacji różnych zadań związanych ze studiowaniem i pracą zawodową (k_K01/P6S_KK)

9. krytycznej oceny i rozwiązywania problemów wynikających z realizacji zadań; działania w stresujących sytuacjach jak przemówienia publiczne, dawanie prezentacji czy debatowanie (k_K02/P6S_KK)

Metody i kryteria oceniania:

Formy sprawdzające osiągnięcie efektów uczenia się:

1. Aktywny udział w warsztatach - 20% oceny końcowej (efekt 1,2,3,4,5,6,7,8,9)

2. Przeprowadzenie i opisanie wywiadu (10 minutowy wywiad) 40% oceny końcowej (efekt 2,4,5,6,7,8,9)

3. Prezentacja wybranej atrakcji turystycznej zgodnie z zasadami skutecznych wystąpień publicznych - 40% oceny końcowej (efekt 2,3,4,5,7,8,9)

Podstawowe kryteria:

Wywiad (praca indywidualna)

Oceniane będzie

- merytoryczne przygotowanie się studenta do rozmowy – opis stanowiska oraz przygotowanie pytań do wywiadu (0-5 pkt),

- opis i analiza wniosków z wywiadu (0-5 pkt),

- jakość dokumentacji (notatki, zapis audio)(0-2 pkt),

Wystąpienie publiczne (praca zespołowa)

Przygotowanie wystąpienia publicznego na podstawie wskazówek i informacji zawartych w podręczniku. Przygotowanie merytoryczne na podstawie wybranej przez studenta literatury.

Oceniane będzie

- merytoryczne przygotowanie się studenta do omawianego tematu (0-5 pkt),

- forma wystąpienia (dopasowanie formy wystąpienia do jego celu i założonego typu) (0-5 pkt),

- komunikacja niewerbalna (umiejętność wykorzystania elementów komunikacji niewerbalnej do efektywnej prezentacji wystąpienia) (0-5 pkt),

- umiejętność zainteresowania tematem słuchaczy (0-1 pkt),

- przygotowanie planu wystąpienia (0-2 pkt)

zaliczenie przy 60% oceny końcowej

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-02-29
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Warsztaty, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Małgorzata Adams-Tukiendorf, Natalia Ogórek
Prowadzący grup: Natalia Ogórek
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Warsztaty - Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/2025" (jeszcze nie rozpoczęty)

Okres: 2024-10-01 - 2025-02-28
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Warsztaty, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Warsztaty - Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Opolski.
pl. Kopernika 11a, 45-040 Opole https://uni.opole.pl kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-1 (2024-04-02)