Uniwersytet Opolski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Historia i kultura regionu opolskiego

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 1.S3.JAT.PP.38
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Historia i kultura regionu opolskiego
Jednostka: Wydział Filologiczny
Grupy: Katalog przedmiotów dla Język angielski w turystyce , stacjonarne, I stopień, 3 semestr
Studia stacjonarne
Studia stacjonarne
Strona przedmiotu: http://jat.wfil.uni.opole.pl/
Punkty ECTS i inne: 3.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Poziom studiów:

studia pierwszego stopnia

Kierunek studiów:

Język Angielski w Turystyce

Semestr, w którym realizowany jest przedmiot:

semestr 3

Profil kształcenia:

studia stacjonarne

profil praktyczny

Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Tryb prowadzenia:

Realizowany w sali
Realizowany w terenie

Nakład pracy studenta:

suma ECTS: 3

1 ECTS = 30h udział w zajęciach

2 ECTS = 60h przygotowanie do zajęć z bezpośrednim udziałem nauczyciela

Skrócony opis:

Opis kursu

Historia i kultura regionu opolskiego to kurs dedykowany poszerzaniu wiedzy studentów na temat regionu Opolszczyzny. Tematyka i program zajęć ułożone są wokół czterech zagadnień: HISTORIA - LUDZIE - RELACJE - MIEJSCA (Opole i Opolszczyzna). Związki chronologiczne wyjaśniają przyczyny i skutki złożoności procesów historycznych niezbędnych do zrozumienia specyfiki regionu. Najważniejsze postaci prezentowane przez studentów zasadniczo opierają się na analizie nazw ulic Opola. Szczególnie ważny i trudny jest wiek XX, powstania Śląskie, podział po plebiscycie, czasy wojenne oraz zmiany ludnościowe, przybycie „repatriantów” ze wschodu, polityka PRL „repolonizacja” tych ziem. W ramach kursu przewidziane są wizyty w muzeów i instytucji kultury Opola, bezpośrednim spotkaniem z miejscami ważnymi dla Opola i Opolan dawniej i dziś.

Pełny opis:

Cel kursu

- zapoznanie z historią regionu Opolszczyzny

- zapoznanie z ludźmi Opolszczyzny

- zapoznanie z miejscami w Opolu i na Opolszczyźnie

- rozwijanie wrażliwości na dziedzictwo kulturowe

---------------------------

Treści programowe

I BLOK (4 godz.)

1. Wprowadzenie. Specyfika regionu Opolskiego

2. Ankieta dotycząca stopnia znajomości zagadnienia przez studentów

3. Historia najbliższego „obszaru” – Muzeum Uniwersytetu Opolskiego

4. Zwiedzanie muzeum z przewodnikiem

II BLOK (4 godz.)

1. Historia Opola – ćwiczenia w grupach z mapami

2. Czasy książąt i mieszczan – krótka charakterystyka życia w Opolu

3. Artefakty z przeszłości – wizyta w Muzeum Śląska Opolskiego

4. Zwiedzanie wystawy „Opole: gród – miasto”

III BLOK (4 godz.)

1. Śląsk – co to takiego? – ćwiczenia z mapami

2. Wybór tematów prac dotyczących OPOLSZCZYZNY

3. Czy rozpoznajesz te miejsca – wycieczka sentymentalna po XIX-wiecznym Opolu. Zwiedzanie Zamku Górnego

4. Zwiedzanie ekspozycji w kamienicy przy ul. Św. Wojciecha

IV BLOK (4 godz.)

1. Trudny wiek XX: Polacy, Żydzi, Niemcy, Ślązacy, „repatrianci”

2. Wybitni mieszkańcy Opola – kto i jak o nich pamięta

3. Biogramy przygotowane przez studentów – prezentacja.

4. Film „Tutaj możecie zamieszkać” . Recenzja

V BLOK (4 godz.)

1. Opolszczyzna od Powstań Śląskich do II wojny światowej. Różne spojrzenia.

2. Spotkanie w Muzeum w Łambinowicach (Oddział Opole)

3. Zwiedzanie wystawy,

4. Dyskusja

VI BLOK (4 godz.)

1. Opole powojenne.

2. Stolica polskiej piosenki

3. Muzeum Polskiej Piosenki – zwiedzanie

4. Wieża Piastowska – zwiedzanie

VII BLOK (6 godz.)

Opole i Opolszczyzna – najważniejsze miejsca: zabytki, muzea, zamki i pałace, założenia urbanistyczne. Zaliczenie w terenie lub prezentacje multimedialne studentów (do uzgodnienia).

-------------------

Metody dydaktyczne stosowane podczas zajęć:

dyskusja; wizyty w muzeum i innych instytucjach kulturalnych, spacer po ulicach miasta, prezentacja, narzędzia technologii informacyjno-komunikacyjnej, MSTeams

Literatura:

T. Chrzanowski, M. Kornecki, Sztuka Śląska Opolskiego. K-w 1975.

Opole monografia miasta. red. W. Dziewulski, F. Hawranek) Opole 1975.

M. Gaworski, Zamki, pałace i dwory Opolszczyzny. 2007.

film Tutaj możecie zamieszkać https://www.youtube.com/watch?v=GrOjb613e4w

Monografie miast i zamków Opolszczyzny oraz strony internetowe - wybór dokonywany przez studentów

Materiały uzupełniające:

Niezwykła Opolszczyzna - MUZEUM SZTUKI SAKRALNEJ - odcinek 1.

https://www.youtube.com/watch?v=isnrIkV1SKM

M Cichoń- Bitka, Zamek w Mosznej. Opole 1987.

Efekty uczenia się:

Efekty uczenia się wg PRK 2019

Wiedza

Student/ka zna i rozumie:

1. geograficzne, historyczne i kulturowe aspekty regionu Opolszczyzny niezbędne w obsłudze ruchu turystycznego (k_W11/P6S_WK)

Umiejętności

Student/ka potrafi:

2. samodzielnie wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i wykorzystywać informacje ze źródeł pisanych i elektronicznych na temat regionu Opolszczyzny i rozwijać umiejętności profesjonalne związane z turystyką (k_U05/P6S_UW)

3. planować i organizować pracę indywidualną oraz w zespole (k_U14/P6S_UO)

Kompetencje społeczne

Student/ka ma gotowość do:

4. krytycznej oceny i rozwiązywania problemów wynikających z realizacji zadań; działania w stresujących sytuacjach jak przemówienia publiczne, dawanie prezentacji czy debatowanie (k_K02/P6S_KK )

5 akceptacji różnic kulturowych i uznawania ich za naturalne

uwarunkowania zawodowe (k_K04/P6S_KO)

6. uczestnictwa w różnych formach życia kulturalnego Opolszczyzny, (współ)organizowania otwartych wydarzeń publicznych, dyskusji i prezentacji na temat regionu Opolszczyzny (k_K05/P6S_KO)

Metody i kryteria oceniania:

Formy sprawdzające osiągnięcie efektów uczenia się:

1. Aktywny udział w warsztatach - 50% oceny końcowej (efekt 1,2,3,4,5,6)

- ćwiczenia w terenie; praca w grupach

- recenzja z filmu "Tu możecie zamieszkać" (dyskusja)

- krytyczna ocena pracy przewodników w opolskich muzeach - analiza ich mocnych i słabych stron. Wnioski.

2. Biogram (praca indywidualna; prezentacja na zajęciach) - 25% oceny końcowej (efekt 1,2,3,4,5,6)

3. Prezentacja multimedialna (lub w terenie) wybranego tematu (praca w grupach) - 25% oceny końcowej (efekt 1,2,3,4,5,6)

Zaliczenie przy 60% oceny końcowej.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/2025" (zakończony)

Okres: 2024-10-01 - 2025-02-28
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Warsztaty, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Małgorzata Adams-Tukiendorf, Andrzej Szczepaniak
Prowadzący grup: Andrzej Szczepaniak
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Warsztaty - Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2025/2026" (jeszcze nie rozpoczęty)

Okres: 2025-10-01 - 2026-02-28
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Warsztaty, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Małgorzata Adams-Tukiendorf
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Warsztaty - Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Opolski.
pl. Kopernika 11a, 45-040 Opole https://uni.opole.pl kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.2.0-www2-1 (2025-04-18)