Uniwersytet Opolski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Metody badań językoznawczych

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 1.S3.JAT.PP.60
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (0232) Literatura i językoznawstwo (lingwistyka) Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Metody badań językoznawczych
Jednostka: Wydział Filologiczny
Grupy: Studia stacjonarne
Punkty ECTS i inne: 2.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: angielski
Poziom studiów:

studia pierwszego stopnia

Kierunek studiów:

Język Angielski w Turystyce

Semestr, w którym realizowany jest przedmiot:

semestr 5

Profil kształcenia:

studia stacjonarne

profil praktyczny

Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe
seminaria dyplomowe

Tryb prowadzenia:

Realizowany w sali

Nakład pracy studenta:

suma ECTS: 2

1 ECTS = 30h udział w zajęciach;

1 ECTS = 30h przygotowanie do zajęć z bezpośrednim udziałem nauczyciela

Skrócony opis:

Opis kursu

Kurs Metody badań językoznawczych ma formę seminarium i przygotowuje studentów do zaprojektowania badania oraz jego poprawnego przeprowadzenia zgodnie z zasadami i wymogami obranej metodologii badań. W szczególności studenci poznają proces tworzenia pracy badawczej ze szczególnym uwzględnieniem poprawnego sformułowania pytania badawczego oraz sposobu zbierania i kodowania danych do analizy. Przedstawione zostają również metody ilościowe oraz jakościowe w ramach wybranych zagadnień z metodologii badań językoznawczych (np. analiza korpusowa) oraz analizy dyskursu (np. krytyczna analiza dyskursu).

Pełny opis:

Cel kursu:

Kurs ma na celu zapoznanie studentów z różnymi metodologiami badań językoznawczych oraz analizy dyskursu.

---------------

Treści programowe:

1. Projekt badawczy.

2. Pytanie badawcze.

3. Metody ilościowe.

4. Ankieta.

5. Metodologia korpusowa.

6. Metody jakościowe.

7. (Krytyczna) Analiza Dyskursu

8. Multimodalność.

9. Metodologie łączone.

-----------------

Metody dydaktyczne stosowane podczas zajęć:

prezentacja multimedialna, dyskusja, analiza przykładów, narzędzia technologii informacyjno-telekomunikacyjnych/ MSTeams

Literatura:

Literatura podstawowa:

Kumar, R. (2011). Research methodology: A step-by-step guide for beginners (3rd ed.). London: Sage.

Litoselliti, L. (Ed.). (2010). Research methods in linguistics. London: Continuum.

Walliman, N. (2011). Research methods: The basics. London: Routledge.

Efekty uczenia się:

EFEKTY UCZENIA SIĘ WG PRK z 2019 r.:

WIEDZA

Student/ka zna i rozumie:

1. zna zaawansowaną terminologię i metody wykorzystywane w projektowaniu i stworzeniu pracy badawczej (k_W04/P6S_WG)

2. zna zasady prawa autorskiego i jego ochrony w odniesieniu do różnych wytworów kultury (k_W06/P6S_WK)

UMIEJĘTNOŚCI:

Student/ka potrafi:

3. zastosować zwroty, struktury i zasady stylistyczne w celu sformułowania własnego projektu badawczego (k_U01/P6S_UW)

4. zaplanować i przeprowadzić własny projekt badawczy, dokonać analizy materiału posługując się różnymi źródłami, metodami i umiejętnościami informatycznymi (k_U04/P6S_WU)

KOMPETENCJE SPOŁECZNE:

Student/ka ma gotowość do:

5. ustalania priorytetów podczas realizacji różnych zadań związanych ze studiowaniem i pracą zawodową (k_K01/P6S_KK)

Metody i kryteria oceniania:

Formy sprawdzające osiągnięcie efektów uczenia się:

1. Aktywny udział w zajęciach, dyskusja w grupie - 45% oceny końcowej (efekt 1,2,3,4)

2. Indywidualny projekt badawczy 55% oceny końcowej (efekt 1,2,3,4,5)

60 -67% - ocena 3.0

68 - 75% - ocena 3.5

76 - 83% - ocena 4.0

84 - 91% - ocena 4.5

92 - 100% - ocena 5.0

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/2025" (zakończony)

Okres: 2024-10-01 - 2025-02-28
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Seminarium, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Małgorzata Adams-Tukiendorf, Przemysław Wilk
Prowadzący grup: Przemysław Wilk
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Seminarium - Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2025/2026" (jeszcze nie rozpoczęty)

Okres: 2025-10-01 - 2026-02-28
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Seminarium, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Małgorzata Adams-Tukiendorf
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Seminarium - Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Opolski.
pl. Kopernika 11a, 45-040 Opole https://uni.opole.pl kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.2.0-www4-2 (2025-04-29)