Uniwersytet Opolski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Gramatyka praktyczna języka rosyjskiego 2

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 1.S3.JBZ.14
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Gramatyka praktyczna języka rosyjskiego 2
Jednostka: Wydział Filologiczny
Grupy: Studia stacjonarne
Punkty ECTS i inne: 1.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: rosyjski
Poziom studiów:

studia I stopnia

Kierunek studiów:

Język biznesu

Semestr, w którym realizowany jest przedmiot:

letni (2)

Profil kształcenia:

ogólnoakademicki

Rodzaj przedmiotu:

języki obce
obowiązkowe

Tryb prowadzenia:

Realizowany w sali

Wymagania:

zaliczona Gramatyka praktyczna języka rosyjskiego 2

Literatura uzupełniająca:

Szadyko S. 2007, Poradnik gramatyczny współczesnego języka rosyjskiego, Warszawa

Nakład pracy studenta:

Nakład pracy studenta: 1 ECTS


A. Godziny kontaktowe: 30 h


Udział w zajęciach: 15 h (0,5 ECTS)

Udział w konsultacjach: 5 h


B. Praca własna studenta: 5 h (0,5 ECTS)


Przygotowanie do zajęć: 5 h

Skrócony opis:

Celem zajęć jest przygotowanie do komunikacji ustnej i pisemnej w języku rosyjskim w zakresie przewidzianym przez program.

Pełny opis:

Przedmiot Gramatyka praktyczna języka rosyjskiego wraz ze Stylistyką tekstów pisanych w języku rosyjskim, PNJR oraz Pracą z tekstem rosyjskim tworzy moduł przedmiotowy przygotowujący do porozumiewania się w języku obcym. Na zajęciach z PNJR studenci zdobywają kompetencję językowo-komunikacyjną oraz kulturową, kształtują cztery podstawowe rodzaje komunikacji. Dominującą kompetencją jest kompetencja lingwistyczna

Tematyka:

1. Przymiotnik - podział przymiotników; przymiotniki twardotematowe, miękkotematowe, z tematem na -к, -г, -х oraz na -ж, -ш, -ч, -щ; odmiana przymiotników;

Literatura:

1. Gołubiewa A., Kuratczyk M., Gramatyka języka rosyjskiego z ćwiczeniami, Warszawa 2009.

2. Dereń B, Wysoczańska-Pająk K., Gramatyka praktyczna języka rosyjskiego. Zbiór ćwiczeń dla studentów studiów licencjackich, Opole, 2022

3. Dziewanowska D., 2005, Gramatyka bez problemu. Gramatyka języka rosyjskiego z ćwiczeniami, Warszawa

Efekty uczenia się:

Wiedza

Po zakończeniu kursu student zna i rozumie:

1. czym jest przymiotnik, rozpoznaje przymiotniki twardotematowe, miękkotematowe, przymiotniki z tematem na -к, -г, -х oraz na -ж, -ш, -ч, -щ

zna termin deklinacja oraz nazwy przypadków rosyjskich,

odmienia przymiotniki przez przypadki - (k-W-1; k-W-2; k-W-3; k-W-4);

Umiejętności

Po zakończeniu kursu student potrafi:

1. konstruować proste wypowiedzi pisemne i ustne w języku rosyjskim poprawne pod względem gramatycznym, akcentuacyjnym i ortograficznym z użyciem przymiotników twardotematowych, miękkotematowych oraz z tematem na -к, -г, -х i na -ж, -ш, -ч, -щh - (k-U-1; k-U-4);

2. korzystać z jedno- i dwujęzycznych słowników, wykorzystywać w praktyce informacje w nich zawarte (K_U03, K_U04)

3. dokonywać tłumaczeń prostych tekstów - (k-U-4; k-U-3;);

4. rozwiązywać testy i inne zadania sprawdzające – (k-U-3; k-U-4;).

Kompetencje społeczne:

Student jest gotów do:

1. zajęcia świadomej postawy wobec własnego i cudzego wypowiadania się; (K_K01)

2. wykazania się zdolnością do autokorekcji mówienia i pisania, postrzegać współzależność między fonicznym i graficznym kształtem wypowiedzi, (K_K01)

3. dbania o kulturę wypowiadania się (K_K03)

4. otwartości i tolerancji nie tylko wobec innych zjawisk językowych, lecz także kulturowych. (K_K04)

Metody i kryteria oceniania:

A. Formy zaliczenia (weryfikacja efektów uczenia się)

1. Kolokwia.

2. Aktywność na zajęciach, prace domowe

B. Podstawowe kryteria ustalenia oceny

Ustalenie oceny końcowej na podstawie aktywności i prac domowych (50%) oraz ocen cząstkowych (50%)

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/2025" (w trakcie)

Okres: 2025-03-01 - 2025-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Bożena Dereń, Tomasz Wielg
Prowadzący grup: Bożena Dereń
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2025/2026" (jeszcze nie rozpoczęty)

Okres: 2026-03-01 - 2026-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Tomasz Wielg
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Opolski.
pl. Kopernika 11a, 45-040 Opole https://uni.opole.pl kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.2.0-www4-1 (2025-04-18)