Lingworealioznawstwo rosyjskie
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1.S3.JBZ.47 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Lingworealioznawstwo rosyjskie |
Jednostka: | Wydział Filologiczny |
Grupy: |
Studia stacjonarne |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | rosyjski |
Poziom studiów: | licencjat |
Kierunek studiów: | jezyk biznesu |
Semestr, w którym realizowany jest przedmiot: | 5 |
Profil kształcenia: | ogólnoakademicki |
Rodzaj przedmiotu: | języki obce |
Tryb prowadzenia: | Realizowany w sali |
Wymagania: | brak |
Nakład pracy studenta: | udział w zajęciach 30 h 1 ects przygotowanie do zajęć 25 h 1 ects |
Skrócony opis: |
Cykl zajęć o charakterze interdyscyplinarnym, przedstawiających szeroko pojętą kulturę i tradycje Rosji, ze szczególnym uwzględnieniem jej historii i współczesnego życia społecznego, podziałów geograficznych i administracyjnych, elementów literatury, filmu, muzyki. Zajęcia z lingworealioznawstwa pozwalają studentom zapoznać się przede wszystkim z materiałem językowym odzwierciedlającym te aspekty. |
Pełny opis: |
Zajęcia mają na celu wypracowanie kompetencji komunikacyjnej w komunikacji międzykulturowej poprzez przybliżenie i objaśnienie jednostek języka charakterystycznych dla rosyjskiego kręgu kulturowego. Nabycie podstawowej wiedzy z zakresu realioznawstwa Rosji. Przyswojenie określonego słownictwa z dziedziny polityki, gospodarki oraz uwarunkowań społecznych i rozwinięcie umiejętności dyskutowania na temat aktualnych wydarzeń zachodzących w obrębie rosyjskiego obszaru językowego. |
Literatura: |
Aleksander Z., Elementy lingworealioznawcze w nauczaniu języka rosyjskiego, Warszawa 1982. Rosjoznawstwo, pod red. L. Suchanka, Kraków 2004. Вьюнов Ю., Данецкая И., Стародубцев В., Россия: страна и люди, Opole 2004. Прохоров Ю., Россия. Большой лингвострановедческий словарь, Москва 2008. Устманов К., Православные обряды: крещение, венчание, погребение, Ростов-на-Дону 2001. Фелицына В., Прохоров Ю., Русские пословицы, поговорки и крылатые выражения. Лингвострановедческий словарь, Москва 1988. |
Efekty uczenia się: |
WIEDZA: student ZNA I ROZUMIE k_W01 w zaawansowanym stopniu – wybrane fakty, obiekty i zjawiska językowe oraz dotyczące ich metody i teorie językoznawcze wyjaśniające złożone zależności między nimi, stanowiące podstawową wiedzę ogólną z zakresu filologii, tworzące jej podstawy teoretyczne oraz wybrane zagadnienia z zakresu szczegółowej wiedzy językoznawczej oraz wiedzy z zakresu języków branżowych P6S_WG k_W02 miejsce i znaczenie nauk filologicznych w systemie nauk, ich specyfikę przedmiotową i metodologiczną oraz kierunki ich rozwoju P6S_WG k_W03 teorie, metodologię i terminologię ogólną i szczegółową z zakresu dziedzin nauki o języku P6S_WG k_W04 metody analizy i interpretacji tekstów i wytworów kultury, w obrębie wybranych tradycji, teorii i szkół badawczych w językoznawstwie (z możliwością powiązania ich z metodami charakterystycznymi dla literaturoznawstwa, nauk o kulturze i nauk o komunikacji) P6S_WG UMIEJĘTNOŚCI: student POTRAFI k_U02 formułować i analizować problemy badawcze, dobierać metody i narzędzia ich rozwiązania z wykorzystaniem wiedzy z zakresu językoznawstwa i z zakresu języków branżowych (z możliwością uwzględnienia wiedzy z nauk pokrewnych) P6S_UW k_U03 rozpoznać teksty i inne wytwory kultury oraz przeprowadzić ich krytyczną analizę i interpretację z zastosowaniem typowych metod filologicznych pozwalających na ocenę ich znaczenia i oddziaływania w procesie historyczno-kulturowym P6S_UW k_U04 komunikować się w języku polskim i obcym z użyciem specjalistycznej terminologii dotyczącej opisu języka P6S_UK k_U05 brać udział w debacie – przedstawiać i oceniać różne opinie i stanowiska w zakresie tematycznym dotyczącym filologii oraz dyskutować o nich P6S_UK k_U06 posługiwać się językiem rosyjskim na poziomie C1 P6S_UK k_U07 planować i organizować pracę – indywidualną oraz w zespole P6S_UO k_U08 samodzielnie planować i realizować własne uczenie się przez całe życie P6S_UU KOMPETENCJE SPOŁECZNE: STUDENT JEST GOTÓW DO k_K01 krytycznej oceny posiadanej wiedzy filologicznej i uznawania znaczenia wiedzy o języku w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych P6S_KK k_K02 wypełniania zobowiązań społecznych, współorganizowania działalności na rzecz środowiska społecznego inicjowania działania na rzecz interesu publicznego myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy P6S_KO |
Metody i kryteria oceniania: |
Sposób sprawdzenia osiągnięcia efektów zamierzonych oraz ich procentowy udział w ocenie końcowej: Aktywność: 20% Prezentacja: 50% Test końcowy: 30 % |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-29 |
Przejdź do planu
PN KON
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Alicja Przyszlak, Tomasz Wielg | |
Prowadzący grup: | Alicja Przyszlak | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/2025" (w trakcie)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-02-28 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR KON
CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Alicja Przyszlak, Tomasz Wielg | |
Prowadzący grup: | Alicja Przyszlak | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Opolski.