Wymiary komunikacji międzykulturowej
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1.S3.JPJN.51 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Wymiary komunikacji międzykulturowej |
Jednostka: | Wydział Filologiczny |
Grupy: |
Studia stacjonarne |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Poziom studiów: | licencjackie |
Kierunek studiów: | JPPJN |
Semestr, w którym realizowany jest przedmiot: | 5. |
Profil kształcenia: | ogólnoakademicki |
Rodzaj przedmiotu: | fakultatywne |
Wymagania: | brak |
Literatura uzupełniająca: | R. E. Nisbett, Geografia myślenia. Dlaczego ludzie Wschodu i Zachodu myślą inaczej?, dowolne wyd. R. Tomański, Tatami kontra krzesła: O Japończykach i Japonii, dowolne wyd. |
Skrócony opis: |
1. Pogłębienie wiedzy z zakresu komunikacji interpersonalnej i medialnej, 2. Zapoznanie się z ewolucyjnymi podstawami ludzkiej komunikacji, 3. Zapoznanie się ze specyfiką komunikacyjną wybranych kultur. |
Pełny opis: |
Problematyka zajęć: 1. Podział na kultury uniwersalistyczne i kontekstualne 2. Pojęcie komunikacji werbalnej i pozawerbalnej 3. Przegląd badań nad uniwersalnością emocji – od Karola Darwina po koncepcje współczesne 4. Rola emocji i ich ekspresji w różnych kulturach 5. Udział zmysłów - węchu, dotyku, słuchu i zachowań wzrokowych - w procesie komunikacji 6. Pozycje ciała i ich funkcja ekspresywna oraz komunikacyjna 7. Tradycyjne i współczesne modele komunikacji 8. Pamięć komunikatywna i kulturowa w koncepcji Jana Assmanna 9. Rola komunikacji w kształtowaniu tożsamości kulturowej. |
Literatura: |
E. T. Hall, Bezgłośny język, przeł. Z. Roman, Skarbińska Alicja, Warszawa 1987. E. T. Hall, Ukryty wymiar, przeł. T. Hołówka, Warszawa 2003. G. Hofstede, G. J. Hofstede, Kultury i organizacje, przeł. Durska Małgorzata, Warszawa 2007. A. Trompenaars, Siedem wymiarów kultury: znaczenie różnic kulturowych w działalności gospodarczej, przeł. B. Nawrot, Kraków 2002. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza 1. Rozumie biologiczne i ewolucyjne podstawy ekspresji emocjonalnej u ludzi, 2. Zna specyfikę werbalnej oraz pozawerbalnej komunikacji w wybranych kulturach. Umiejętności 1. Interpretuje zachowania pozawerbalne ludzi, 2. Interpretuje komunikację werbalną z wykorzystaniem podstawowych teorii kultury do analizy strategii działań społecznych. Kompetencje społeczne (postawy) 1. Pogłębienie umiejętności komunikacji interpersonalnej, 2. Pogłębienie skutecznej i spójnej komunikacji werbalnej i pozawerbalnej z uwzględnieniem różnic kulturowych |
Metody i kryteria oceniania: |
Metody dydaktyczne 1. Analiza tekstów z dyskusją 2. Dyskusja Podstawowe kryteria 1. Aktywność na zajęciach (50%), 2. Prezentacja (50%) |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Opolski.