Praktyczna nauka języka polskiego - Sprawności zintegrowane 1
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1.S3.JPJN1.1 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Praktyczna nauka języka polskiego - Sprawności zintegrowane 1 |
Jednostka: | Wydział Filologiczny |
Grupy: |
Studia stacjonarne |
Punkty ECTS i inne: |
9.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Poziom studiów: | licencjackie |
Kierunek studiów: | Język polski od podstaw z językiem niemieckim |
Semestr, w którym realizowany jest przedmiot: | I |
Profil kształcenia: | ogólnoakademicki |
Rodzaj przedmiotu: | języki obce |
Wymagania: | brak |
Literatura uzupełniająca: | Małgorzata Małolepsza, Aneta Szymkiewicz, HURRA!!! PO POLSKU 1 Zeszyt ćwiczeń. Nowa Edycja |
Nakład pracy studenta: | Liczba punktów ECTS: 9 Godziny kontaktowe (140 h / 5 ECTS) - udział w zajęciach: 90 h - udział w konsultacjach: 50 h Praca własna studenta: (120 h / 4 ECTS) - przygotowanie do zajęć: 60 h - prace domowe: 30 h - przygotowanie do kolokwium: 30 h |
Skrócony opis: |
Celem zajęć jest wykształcenie wszystkich kompetencji językowo-komunikacyjnych na poziomie A1. Cel ten jest osiągany poprzez: - wprowadzenie w system języka i jego podstawowe cechy - zaznajomienie z podstawową leksyką i składnią zdań - wypracowanie i doskonalenie umiejętności umożliwiających posługiwanie się językiem w zakresie podstawowych sprawności receptywnych i produktywnych. |
Pełny opis: |
Treści: 1. Proszę powtórzyć: pierwszy kontakt; nawiązywanie kontaktu, formuły powitalne i pożegnalne; terminy gramatyczne po polsku; wymowa i akcent. 2. Jak masz na imię?: nawiązywanie kontaktu, przedstawianie się, pytanie o samopoczucie, wyrażanie samopoczucia; liczebniki 1-10, imię, nazwisko, adres; pytania o informację, pytania o rozstrzygnięcie, odmiana czasowników: być, mieć, mieszkać, przysłówki, zaimki osobowe. 3. Mam pytanie. Co to jest?: zadawanie pytań, określenie cech osób, liczebniki 11-23, internacjonalizmy, opis wyglądu i charakteru; pytania o informację, mianownik lp. przymiotników i rzeczowników w funkcji podmiotu rodzaje gramatyczne, koniugacja - m, -sz. 4.Kim jesteś?: zadawanie pytań cd., przedstawianie się cd.; narodowości, zawody i zajęcia, przymiotniki określające pochodzenie; narodowości, zawody i zajęcia, przymiotniki określające pochodzenie ; orzeczenie imienne z orzecznikiem w mianowniku i narzędniku l. poj. i l. mn. przymiotników i rzeczowników, koniugacja -ę, -isz. 5. To jest moja rodzina: pytanie o wiek, pytanie o adres e-mailowy, informacje o rodzinie; liczebniki 20 – 100, rodzina i stosunki osobiste, adres e-mailowy; biernik l. poj. przymiotników, rzeczowników, zaimków w funkcji dopełnienia bliższego, zaimki dzierżawcze w mianowniku, zasady podawania wieku: lat, lata. 6. Co lubisz robić?: wyrażanie upodobania, uzasadnianie, wyrażanie relacji czasowych; pytanie o informacje, czasowniki opisujące hobby, przysłówki określające częstotliwość; struktury: interesować się + narzędnik; lubić + biernik; lubić + bezokolicznik; czasowniki zakończone na -ować, czasowniki modalne, zestawienie koniugacji. 7. Proszę rachunek; wyrażanie upodobań kulinarnych (lubię ...), pytanie i podawanie cen, pytanie i podawanie numeru telefonu, sytuacje w kawiarni i restauracji, pytanie o informację i pozwolenie (Gdzie jest ... ?, Czy mogę ... ?, Czy tu można ... ?); nazwy żywności, potraw i napojów, liczebniki 100 – 10, powtórzenie odmiany czasowników jeść, pić oraz biernika przymiotników i rzeczowników; mianownik l.mn. przymiotników i rzeczowników rodzaju męskiego nieżywotnych, żeńskiego i nijakiego, narzędnik w wyrażeniach przyimkowych po przyimku z, podawanie cen. 8. Co robisz dzisiaj?: wyrażanie relacji czasowych, wyrażanie możliwości, zdolności, rutyna dnia codziennego, pory dnia, godziny, dni tygodnia, środki komunikacji; odmiana czasowników brać, myć się, spać, czasowniki ruchu (iść / chodzić; jechać / jeździć), zestawienie czasowników umieć, wiedzieć, znać, biernik i narzędnik po czasownikach spotykać / spotykać się z, narzędnik zaimków osobowych l. poj. i l. mn., liczebniki porządkowe 1 – 24. 9. Może pójdziemy do kina?: – wyrażanie relacji godzinowych (o, od, do), proponowanie, przyjmowanie i odrzucanie propozycji spotkania, pytanie o informację (dworzec PKP), zamawianie taksówki, pomyłka telefoniczna, kupowanie biletu na pociąg; powtórzenie nazw czynności codziennych i dni tygodnia, na dworcu PKP (informacja, kupowanie biletu); dopełniacz l. poj. przym., rzecz. i zaimków w wyrażaniu kierunku (do) i w wyrażaniu negacji, biernik po wyrażeniu przyimkowym w pytaniu o cel (na co?) 10. Robimy zakupy: - zakupy w sklepie spożywczym – zakupy w sklepie odzieżowym – wyrażanie preferencji, negacji, uznania – komplementowanie – nazwy sklepów – nazwy miar, ilości – nazwy ubrań, kolorów – idiomy (czarna owca, jasne jak słońce, być zielonym z / ze..., czerwony jak burak) – dopełniacz l. mn. w określeniu ilości oraz jako forma dopełnienia bliższego po czasownikach zaprzeczonych – celownik zaimków osobowych (podoba mi się) – powtórzenie biernika (nosić, mieć na sobie) 11. To już było: – wyrażanie relacji czasowych (przeszłość) – relacjonowanie – nazwy miesięcy w miejscowniku – okoliczniki czasu – czas przeszły (aspekt niedokonany) z okolicznikami czasu (Jak długo?, Jak często?) – odmiana czasowników iść, móc, jeść, typu -eć w czasie przeszłym 12. Jakie masz plany?: – wyrażanie relacji czasowych (przyszłość) – wyrażanie życzenia – plany – okoliczniki czasu cd. – postanowienia noworoczne – telefon komórkowy – czas przyszły (aspekt niedokonany) – zestawienie i powtórzenie czasów 13. Gdzie jesteś?: – określanie lokalizacji – zwracanie uwagi (w pytaniu o drogę) – uzasadnianie – nazwy kierunków świata – nazwy obiektów w mieście – nazwy zabytków – miejscownik przymiotników, rzeczowników i zaimków osobowych w wyrażeniach przyimkowych określających miejsce, czas (w, na, przy, po) oraz przedmiot rozmowy (o) 14. Jadę na urlop: – pytanie o informację – wyrażanie upodobania – wyrażanie relacji w przestrzeni (kierunek) – urlop – dworzec, lotnisko, hotel, kemping, biuro podróży – dopełniacz, biernik, narzędnik i miejscownik w wyrażeniach przyimkowych (do, u, na, nad, w) 15. Szukam mieszkania: – pytanie o relacje w przestrzeni (miejsce) – urządzanie i wyposażenie mieszkania – rodzaje pomieszczeń – wynajmowanie mieszkania, pokoju (rodzaj, położenie) – dopełniacz, narzędnik i miejscownik w wyrażeniach przyimkowych (obok, naprzeciwko, nad, pod, przed, za, między, w, na, po) – mianownik l. mn. rodzaju niemęskoosobowego rzeczowników i przymiotników 16. Jest zimno i wszystko mnie boli: – wyrażanie opinii na temat pogody i pór roku – rejestracja w przychodni – wizyta u lekarza – udzielanie rady – nazwy zjawisk atmosferycznych i pór roku – nazwy części ciała – nazwy objawów choroby – zróżnicowanie przymiotnik / przysłówek – struktura boli / bolą mnie 17. Urodziłem się w Polsce: - wyrażanie relacji czasowych w przeszłości (proces, fakt) – biografia – czas przeszły (aspekt dokonany) – zestawienie czasów 18. Sport to zdrowie?: – pytanie, wyrażanie opinii i preferencji dotyczących sportu – pytanie o informację Chciałbym się dowiedzieć ....., Proszę mi powiedzieć ..... – nazwy dyscyplin sportowych, zawodników i czasowniki związane ze sportem – rzeczowniki odczasownikowe – wyrażenie Coś zajmuje mi .... 19. Czy lubisz uczyć się języka polskiego? – zadawanie pytań – wyrażanie upodobania – wyrażanie opinii – nauka – kursy, szkolenia – pamięć – dopełniacz, biernik, narzędnik, miejscownik w funkcji dopełnienia bliższego (po czasownikach uczyć się, zajmować się, interesować się itp.) 20. Wszsytkiego najlepszego!: – relacjonowanie: tradycje w Polsce i w innych krajach – składanie życzeń oficjalnych i nieoficjalnych – nazwy świąt i tradycji: Wielkanoc, Wigilia, Boże Narodzenie, Nowy Rok, imieniny, urodziny – składanie życzeń – struktura życzyć + celownik + dopełniacz 21. To jest moja wizytówka: – wygłaszanie krótkiego przemówienia – porównywanie i argumentowanie – prośba o pomoc – rozwiązywanie problemów z urządzeniami biurowymi – organizacja przedsiębiorstwa – nazwy urządzeń biurowych – słownictwo komputerowe – słowa obce |
Literatura: |
Małgorzata Małolepsza, Aneta Szymkiewicz, HURRA!!! PO POLSKU 1 Podręcznik studenta, Nowa Edycja Małgorzata Małolepsza, Aneta Szymkiewicz, HURRA!!! PO POLSKU 1 Zeszyt ćwiczeń. Nowa Edycja |
Efekty uczenia się: |
Wiedza 1. zna podstawową terminologię filologiczną w języku polskim, zna słownictwo na poziomie A1 (K_W02, K_W05) 2. rozpoznaje części mowy i podstawowe typy ich odmiany oraz świadomie używa części mowy w odpowiedniej odmianie (K_W02) 3. rozumie zachowania pozajęzykowe towarzyszące zachowaniom językowym rodzimych użytkowników języka polskiego (K_W02) Umiejętności 4. stosuje poprawnie zasady wymowy oraz reguły ortograficzne i gramatyczne (K_U01, K_U05) 5. formułuje zdania pojedyncze i proste zdania złożone oraz posługuje się nimi płynnie w wypowiedzi ustnej i pisemnej (K_U05) 6. stosuje poznane słownictwo do przekazania podstawowych i bardziej szczegółowych informacji o sobie i otoczeniu w prostej konwersacji (K_U04) Kompetencje społeczne (postawy) 7. potrafi współdziałać i pracować w grupie (K_K03) 8. potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania (K_K01) |
Metody i kryteria oceniania: |
Metody dydaktyczne: ćwiczenia audytoryjne: analiza tekstów z dyskusją, gry symulacyjne, praca w grupach, rozwiązywanie zadań. Sposób zaliczenia: zaliczenie z oceną. Formy zaliczenia: ustalenie oceny zaliczeniowej na podstawie ocen cząstkowych otrzymywanych w trakcie trwania semestru, krótkie wypowiedzi ustne i pisemne, testy pisemne sprawdzające wszystkie kształcone kompetencje. Podstawowe kryteria: 1. Krótka wypowiedź ustna i pisemna – 40% (efekty 1-8) 2. Test leksykalno-gramatyczny – 50% (efekty 1-8) 3. Aktywność – 10% (efekty 1-8). |
Praktyki zawodowe: |
nie dotyczy |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-28 |
Przejdź do planu
PN KON
KON
KON
WT KON
ŚR KON
CZ KON
KON
KON
KON
PT KON
|
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 90 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Anna Andrzejewska, Aleksandra Bogocz, Anna Modelska-Kwaśniowska, Aleksandra Pająk-Głogiewicz | |
Prowadzący grup: | Anna Andrzejewska, Anna Modelska-Kwaśniowska, Aleksandra Pająk-Głogiewicz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-29 |
Przejdź do planu
PN KON
KON
KON
WT KON
KON
KON
ŚR CZ KON
KON
KON
PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 90 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Aleksandra Bogocz, Anna Modelska-Kwaśniowska | |
Prowadzący grup: | Anna Modelska-Kwaśniowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/2025" (w trakcie)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-02-28 |
Przejdź do planu
PN KON
KON
KON
WT ŚR CZ KON
KON
KON
PT KON
KON
KON
|
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 90 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Aleksandra Bogocz, Anna Modelska-Kwaśniowska | |
Prowadzący grup: | Anna Modelska-Kwaśniowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Opolski.