Uniwersytet Opolski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Praktyczna nauka języka polskiego - Sprawności zintegrowane 1

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 1.S3.JPJN1.1
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Praktyczna nauka języka polskiego - Sprawności zintegrowane 1
Jednostka: Wydział Filologiczny
Grupy: Studia stacjonarne
Punkty ECTS i inne: 9.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Poziom studiów:

licencjackie

Kierunek studiów:

Język polski od podstaw z językiem niemieckim

Semestr, w którym realizowany jest przedmiot:

I

Profil kształcenia:

ogólnoakademicki

Rodzaj przedmiotu:

języki obce
obowiązkowe

Wymagania:

brak

Literatura uzupełniająca:

Małgorzata Małolepsza, Aneta Szymkiewicz,

HURRA!!! PO POLSKU 1 Zeszyt ćwiczeń. Nowa Edycja

Nakład pracy studenta:

Liczba punktów ECTS: 9


Godziny kontaktowe (140 h / 5 ECTS)

- udział w zajęciach: 90 h

- udział w konsultacjach: 50 h


Praca własna studenta: (120 h / 4 ECTS)

- przygotowanie do zajęć: 60 h

- prace domowe: 30 h

- przygotowanie do kolokwium: 30 h

Skrócony opis:

Celem zajęć jest wykształcenie wszystkich kompetencji językowo-komunikacyjnych na poziomie A1. Cel ten jest osiągany poprzez:

- wprowadzenie w system języka i jego podstawowe cechy

- zaznajomienie z podstawową leksyką i składnią zdań

- wypracowanie i doskonalenie umiejętności umożliwiających posługiwanie się językiem w zakresie podstawowych sprawności receptywnych i produktywnych.

Pełny opis:

Treści:

1. Proszę powtórzyć: pierwszy kontakt; nawiązywanie kontaktu, formuły powitalne i pożegnalne; terminy gramatyczne po polsku; wymowa i akcent.

2. Jak masz na imię?: nawiązywanie kontaktu, przedstawianie się, pytanie o samopoczucie, wyrażanie samopoczucia; liczebniki 1-10, imię, nazwisko, adres; pytania o informację, pytania o rozstrzygnięcie, odmiana czasowników: być, mieć, mieszkać, przysłówki, zaimki osobowe.

3. Mam pytanie. Co to jest?: zadawanie pytań, określenie cech osób, liczebniki 11-23, internacjonalizmy, opis wyglądu i charakteru; pytania o informację, mianownik lp. przymiotników i rzeczowników w funkcji podmiotu rodzaje gramatyczne, koniugacja - m, -sz.

4.Kim jesteś?: zadawanie pytań cd., przedstawianie się cd.; narodowości, zawody i zajęcia, przymiotniki określające pochodzenie; narodowości, zawody i zajęcia, przymiotniki określające pochodzenie ; orzeczenie imienne z orzecznikiem w mianowniku i narzędniku l. poj. i l. mn. przymiotników i rzeczowników, koniugacja -ę, -isz.

5. To jest moja rodzina: pytanie o wiek, pytanie o adres e-mailowy, informacje o rodzinie; liczebniki 20 – 100, rodzina i stosunki osobiste, adres e-mailowy; biernik l. poj. przymiotników, rzeczowników, zaimków w funkcji dopełnienia bliższego, zaimki dzierżawcze w mianowniku, zasady podawania wieku: lat, lata.

6. Co lubisz robić?: wyrażanie upodobania, uzasadnianie, wyrażanie relacji czasowych; pytanie o informacje, czasowniki opisujące hobby, przysłówki określające częstotliwość; struktury: interesować się + narzędnik;

lubić + biernik; lubić + bezokolicznik; czasowniki zakończone na -ować, czasowniki modalne, zestawienie koniugacji.

7. Proszę rachunek; wyrażanie upodobań kulinarnych (lubię ...), pytanie i podawanie cen, pytanie i podawanie numeru telefonu, sytuacje w kawiarni i restauracji, pytanie o informację i pozwolenie (Gdzie jest ... ?, Czy mogę ... ?, Czy tu można ... ?); nazwy żywności, potraw i napojów, liczebniki 100 – 10, powtórzenie odmiany czasowników jeść, pić oraz biernika

przymiotników i rzeczowników; mianownik l.mn. przymiotników i rzeczowników rodzaju męskiego nieżywotnych, żeńskiego i nijakiego, narzędnik w wyrażeniach przyimkowych po przyimku z, podawanie cen.

8. Co robisz dzisiaj?: wyrażanie relacji czasowych, wyrażanie możliwości, zdolności, rutyna dnia codziennego, pory dnia, godziny, dni tygodnia, środki komunikacji; odmiana czasowników brać, myć się, spać, czasowniki ruchu (iść / chodzić; jechać / jeździć), zestawienie czasowników umieć, wiedzieć, znać, biernik i narzędnik po czasownikach spotykać / spotykać się z, narzędnik zaimków osobowych l. poj. i l. mn., liczebniki porządkowe 1 – 24.

9. Może pójdziemy do kina?: – wyrażanie relacji godzinowych (o, od, do), proponowanie, przyjmowanie i odrzucanie propozycji spotkania, pytanie o informację (dworzec PKP), zamawianie taksówki, pomyłka telefoniczna, kupowanie biletu na pociąg; powtórzenie nazw czynności

codziennych i dni tygodnia, na dworcu PKP (informacja, kupowanie

biletu); dopełniacz l. poj. przym., rzecz. i zaimków w wyrażaniu

kierunku (do) i w wyrażaniu negacji, biernik po wyrażeniu przyimkowym w pytaniu o cel (na co?)

10. Robimy zakupy:

- zakupy w sklepie spożywczym

– zakupy w sklepie odzieżowym

– wyrażanie preferencji, negacji, uznania

– komplementowanie

– nazwy sklepów

– nazwy miar, ilości

– nazwy ubrań, kolorów

– idiomy (czarna owca, jasne jak słońce, być

zielonym z / ze..., czerwony jak burak)

– dopełniacz l. mn. w określeniu ilości oraz jako forma

dopełnienia bliższego po czasownikach zaprzeczonych

– celownik zaimków osobowych (podoba mi się)

– powtórzenie biernika (nosić, mieć na sobie)

11. To już było:

– wyrażanie relacji czasowych (przeszłość)

– relacjonowanie

– nazwy miesięcy w miejscowniku

– okoliczniki czasu

– czas przeszły (aspekt niedokonany) z okolicznikami czasu

(Jak długo?, Jak często?)

– odmiana czasowników iść, móc, jeść, typu -eć w czasie

przeszłym

12. Jakie masz plany?:

– wyrażanie relacji czasowych (przyszłość)

– wyrażanie życzenia

– plany

– okoliczniki czasu cd.

– postanowienia noworoczne

– telefon komórkowy

– czas przyszły (aspekt niedokonany)

– zestawienie i powtórzenie czasów

13. Gdzie jesteś?:

– określanie lokalizacji

– zwracanie uwagi (w pytaniu o drogę)

– uzasadnianie

– nazwy kierunków świata

– nazwy obiektów w mieście

– nazwy zabytków

– miejscownik przymiotników, rzeczowników i zaimków osobowych w wyrażeniach przyimkowych określających miejsce, czas (w, na, przy, po) oraz

przedmiot rozmowy (o)

14. Jadę na urlop:

– pytanie o informację

– wyrażanie upodobania

– wyrażanie relacji w przestrzeni (kierunek)

– urlop

– dworzec, lotnisko, hotel, kemping,

biuro podróży

– dopełniacz, biernik, narzędnik i miejscownik w wyrażeniach przyimkowych (do, u, na, nad, w)

15. Szukam mieszkania:

– pytanie o relacje w przestrzeni (miejsce) – urządzanie i wyposażenie mieszkania

– rodzaje pomieszczeń

– wynajmowanie mieszkania, pokoju

(rodzaj, położenie)

– dopełniacz, narzędnik i miejscownik w wyrażeniach przyimkowych (obok, naprzeciwko, nad, pod, przed, za, między, w, na, po)

– mianownik l. mn. rodzaju niemęskoosobowego rzeczowników i przymiotników

16. Jest zimno i wszystko mnie boli:

– wyrażanie opinii na temat pogody i pór roku

– rejestracja w przychodni

– wizyta u lekarza

– udzielanie rady

– nazwy zjawisk atmosferycznych i pór roku

– nazwy części ciała

– nazwy objawów choroby

– zróżnicowanie przymiotnik / przysłówek

– struktura boli / bolą mnie

17. Urodziłem się w Polsce:

- wyrażanie relacji czasowych w przeszłości (proces, fakt)

– biografia – czas przeszły (aspekt dokonany)

– zestawienie czasów

18. Sport to zdrowie?:

– pytanie, wyrażanie opinii i preferencji dotyczących sportu

– pytanie o informację

Chciałbym się dowiedzieć .....,

Proszę mi powiedzieć .....

– nazwy dyscyplin sportowych,

zawodników i czasowniki związane ze sportem

– rzeczowniki odczasownikowe

– wyrażenie Coś zajmuje mi ....

19. Czy lubisz uczyć się języka polskiego?

– zadawanie pytań

– wyrażanie upodobania

– wyrażanie opinii

– nauka

– kursy, szkolenia

– pamięć

– dopełniacz, biernik, narzędnik, miejscownik w funkcji dopełnienia bliższego (po czasownikach uczyć się, zajmować się, interesować się itp.)

20. Wszsytkiego najlepszego!:

– relacjonowanie: tradycje w Polsce i w innych krajach

– składanie życzeń oficjalnych i nieoficjalnych

– nazwy świąt i tradycji: Wielkanoc, Wigilia, Boże Narodzenie, Nowy Rok,

imieniny, urodziny

– składanie życzeń

– struktura życzyć + celownik + dopełniacz

21. To jest moja wizytówka:

– wygłaszanie krótkiego przemówienia

– porównywanie i argumentowanie

– prośba o pomoc

– rozwiązywanie problemów z urządzeniami biurowymi

– organizacja przedsiębiorstwa

– nazwy urządzeń biurowych

– słownictwo komputerowe

– słowa obce

Literatura:

Małgorzata Małolepsza, Aneta Szymkiewicz,

HURRA!!! PO POLSKU 1 Podręcznik studenta, Nowa Edycja

Małgorzata Małolepsza, Aneta Szymkiewicz,

HURRA!!! PO POLSKU 1 Zeszyt ćwiczeń. Nowa Edycja

Efekty uczenia się:

Wiedza

1. zna podstawową terminologię filologiczną w języku polskim, zna słownictwo na poziomie A1 (K_W02, K_W05)

2. rozpoznaje części mowy i podstawowe typy ich odmiany oraz świadomie używa części mowy w odpowiedniej odmianie (K_W02)

3. rozumie zachowania pozajęzykowe towarzyszące zachowaniom językowym rodzimych użytkowników języka polskiego (K_W02)

Umiejętności

4. stosuje poprawnie zasady wymowy oraz reguły ortograficzne i gramatyczne (K_U01, K_U05)

5. formułuje zdania pojedyncze i proste zdania złożone oraz posługuje się nimi płynnie w wypowiedzi ustnej i pisemnej (K_U05)

6. stosuje poznane słownictwo do przekazania podstawowych i bardziej szczegółowych informacji o sobie i otoczeniu w prostej konwersacji (K_U04)

Kompetencje społeczne (postawy)

7. potrafi współdziałać i pracować w grupie (K_K03)

8. potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania (K_K01)

Metody i kryteria oceniania:

Metody dydaktyczne: ćwiczenia audytoryjne: analiza tekstów z dyskusją, gry symulacyjne, praca w grupach, rozwiązywanie zadań.

Sposób zaliczenia: zaliczenie z oceną.

Formy zaliczenia: ustalenie oceny zaliczeniowej na podstawie ocen cząstkowych otrzymywanych w trakcie trwania semestru, krótkie wypowiedzi ustne i pisemne, testy pisemne sprawdzające wszystkie kształcone kompetencje.

Podstawowe kryteria:

1. Krótka wypowiedź ustna i pisemna – 40% (efekty 1-8)

2. Test leksykalno-gramatyczny – 50% (efekty 1-8)

3. Aktywność – 10% (efekty 1-8).

Praktyki zawodowe:

nie dotyczy

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-02-28
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 90 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Anna Andrzejewska, Aleksandra Bogocz, Anna Modelska-Kwaśniowska, Aleksandra Pająk-Głogiewicz
Prowadzący grup: Anna Andrzejewska, Anna Modelska-Kwaśniowska, Aleksandra Pająk-Głogiewicz
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-02-29
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 90 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Aleksandra Bogocz, Anna Modelska-Kwaśniowska
Prowadzący grup: Anna Modelska-Kwaśniowska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/2025" (w trakcie)

Okres: 2024-10-01 - 2025-02-28
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 90 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Aleksandra Bogocz, Anna Modelska-Kwaśniowska
Prowadzący grup: Anna Modelska-Kwaśniowska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Opolski.
pl. Kopernika 11a, 45-040 Opole https://uni.opole.pl kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.0.0-8 (2024-11-08)