Uniwersytet Opolski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Praktyczna nauka języka polskiego - Sprawności zintegrowane 2

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 1.S3.JPJN1.2
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Praktyczna nauka języka polskiego - Sprawności zintegrowane 2
Jednostka: Wydział Filologiczny
Grupy: Studia stacjonarne
Punkty ECTS i inne: 9.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Poziom studiów:

pierwszego stopnia

Kierunek studiów:

Język polski od podstaw z językiem niemieckim

Semestr, w którym realizowany jest przedmiot:

2

Profil kształcenia:

ogólnoakademicki

Rodzaj przedmiotu:

języki obce
obowiązkowe

Tryb prowadzenia:

Realizowany w sali

Wymagania:

Zaliczenie przedmiotu Praktyczna nauka języka polskiego - Sprawności zintegrowane 1

Literatura uzupełniająca:

Lechowicz J., Podsiadły J. (2001), Ten, ta, to. Ćwiczenia nie tylko gramatyczne dla cudzoziemców,

Wing, Łódź.

Gałyga D. (2011), Jak to łatwo powiedzieć, Universitas, Kraków.

Pelc T. (1997), Teraz polski, Wing, Łódź.

Seretny A. (2033), A co to takiego? Obrazkowy słownik języka polskiego, Universitas, Kraków.

Stempek I., Stelmach A., (2012), Polski. Krok po kroku 2, Glossa, Kraków.

Stempek I. (2012), Polski krok po kroku. Gry i zabawy językowe 1, Glossa, Kraków.

Wasilewski P. (2022), Polish in pictures. Dictionary, Phrasebook, Grammar, Edgard, Warszawa.


Nakład pracy studenta:

Liczba punktów ECTS: 9



Godziny kontaktowe (140 h / 5 ECTS)


- udział w zajęciach: 90 h

- udział w konsultacjach: 50 h



Praca własna studenta: (120 h / 4 ECTS)


- przygotowanie do zajęć: 60 h

- prace domowe: 30 h

- przygotowanie do kolokwium: 30 h

Założenia:

Znajomość języka polskiego na poziomie A2.

Skrócony opis:

Kurs językowy języka polskiego jako obcego na poziomie A1/A2, kształtujący wszystkie sprawności językowe, tj. rozumienie ze słuchu, rozumienie tekstu czytanego, pisanie oraz mówienie.

Pełny opis:

Kontynuacja założeń programowych : opanowanie umiejętności rozumienia ze słuchu rozbudowanych sekwencji dotyczących życia codziennego, na podstawie rozpoznawania w nich wyrażeń i oraz identyfikacji rodzaju wiadomości (narracja, dialog itp.). Wprowadzanie leksyki tematycznej w odniesieniu do treści programowych. Rozumienie podstawowych tekstów użytkowych w języku polskim. Priorytetem jest warstwa informacyjna tekstu. Student powinien nauczyć się rozpoznawać w tekście znane słowa, wyrażenia i struktury, wyróżniać poszczególne części tekstu (tytuł, nagłówek, akapity,…) oraz określać typ wypowiedzi (narracja, dialog, e-mail,…).

Celem przedmiotu jest dalsze rozwijanie i utrwalanie u studenta umiejętności reagowania w prostych sytuacjach życia codziennego oraz wypowiadania się w języku polskim w formie pisemnej o charakterze związanym z relacjami międzyludzkimi. Proponowane formy wypowiedzi na tym etapie to np. kartka pocztowa, list, fragment dziennika, zaproszenie.

Zakres tematów:

1. Urodziłem się w Polsce – wyrażanie relacji czasowych w przeszłości (proces, fakt).

2. Sport to zdrowie? – pytanie, wyrażanie opinii i preferencji dotyczących sportu, pytanie o informację Chciałbym się dowiedzieć ....., Proszę mi powiedzieć .....

3. Czy lubisz uczyć się języka polskiego? – zadawanie pytań, wyrażanie upodobania, wyrażanie opinii.

4. Wszystkiego najlepszego! – relacjonowanie: tradycje w Polsce i w innych krajach, składanie życzeń oficjalnych i nieoficjalnych.

5. To jest moja wizytówka – wygłaszanie krótkiego przemówienia, porównywanie i argumentowanie, prośba o pomoc, rozwiązywanie problemów z urządzeniami biurowymi.

6. Osobowość - opis osoby, porównywanie, wyrażanie opinii. Powtórzenie: deklinacja przymiotników i rzeczowników.

7. To już historia - opisywanie sytuacji i przedstawianie faktów z przeszłości, wyrażanie relacji czasowych związanych z przeszłością.

8. Praca – wyrażanie opinii na temat pracy, dyskutowanie, formułowanie uogólnień: wszyscy, każdy, powtórzenie: wyrażanie relacji czasowych (godziny i pory dnia).

9. Edukacja i plany na przyszłość – wyrażanie nadziei, obawy, strachu i zmartwienia, dyskusja o szkole, edukacji, wykształceniu, planach na przyszłość, wyrażanie warunku, powtórzenie: wyrażanie relacji czasowych związanych z przyszłością.

10. Miasto – porównywanie, argumentowanie, opisywanie życia w mieście, powtórzenie: wyrażanie swo-ich preferencji, wyrażanie relacji przestrzennych w wybranych sytuacjach komunikacyjnych.

11. Wieś, przyroda i zwierzęta – porównywanie (cd.), argumentowanie (cd.), wyrażanie przekonania, opi-sywanie życia na wsi, jego dobrych i złych stron, opisywanie środowiska naturalnego, powtórzenie: wyrażanie swoich preferencji.

12. Relacje z ludźmi - wyrażanie życzenia, oczekiwania, powinności, opisywanie relacji rodzinnych, obo-wiązki rodzinne.

13. Przyjaźń – wyrażanie przypuszczenia i warunku, opisywanie związków uczuciowych z innymi ludźmi – przyjaźń, powtórzenie: wyrażanie życzenia, propozycji, prośby, sympatii, antypatii.

Literatura:

A. Literatura wymagana do ostatecznego zaliczenia zajęć

A1. wykorzystywana podczas zajęć

Burkat A., Jasińska A. (2022), Hurra!!! Po polsku 1. Podręcznik studenta. Nowa edycja, Prolog, Kraków.

Burkat A., Jasińska A. (2022), Hurra!!! Po polsku 2. Podręcznik studenta. Nowa edycja, Prolog, Kraków.

Pasek J. (2022), 68 pomysłów na lekcje polskiego, Glossa, Kraków.

Stempek I., Stelmach A. (2013), Polski krok po kroku. Tablice gramatyczne, Glossa, Kraków.

A2. studiowana samodzielnie przez studenta

Burkat A., Jasińska A. (2022), Hurra!!! Po polsku 1. Zeszyt ćwiczeń. Nowa edycja, Prolog, Kraków.

Burkat A., Jasińska A. (2022), Hurra!!! Po polsku 2. Zeszyt ćwiczeń. Nowa edycja, Prolog, Kraków.

Machowska J. (2011), Gramatyka? Ależ tak!, Ćwiczenia gramatyczne dla poziomu A2,

Universitas, Kraków.

Madelska L., Warchoł-Schlottman M. (2013), Odkrywamy język polski. Gramatyka dla uczących

(się) języka polskiego, Prolog, Kraków.

Efekty uczenia się:

Efekty uczenia się (z odniesieniem do efektów kierunkowych):

Wiedza: student zna i rozumie

1. słownictwo, gramatykę, struktury językowe, stylistykę, strategie wypowiedzi, role komunikacyjne, zagadnienia socjolingwistyczne, socjokulturowe i realioznawcze w języku polskim na poziomie A2 (k_W02).

Umiejętności: student potrafi

2. odbierać i tworzyć teksty mówione i pisane w języku polskim, przygotowywać prezentacje na tematy językowe, literackie, kulturowe, społeczne; posługiwać się narzędziami cyfrowo-technologicznymi (k_U04);

3. posługiwać się językiem polskim na poziomie A2, efektywnie i etycznie komunikować się z otoczeniem (k_U05),

4. brać udział w debatach, dyskusjach, negocjacjach i rozmowach oraz prezentować i oceniać różne komunikaty, opinie, stanowiska na dany temat (k_U06)

5. podejmować działania indywidualne oraz grupowe mające na celu rozwijanie kompetencji komunikacyjno-kulturowych w językach polskim (k_U07).

Kompetencje społeczne: student jest gotów do

6. ustalania priorytetów, wyznaczania sobie celów i ich sposobów realizacji podczas wykonywania zadań związanych ze studiowaniem i pracą zawodową (k_K01).

Metody i kryteria oceniania:

Metody dydaktyczne:

podejście komunikacyjne (praca z materiałami autentycznymi, ćwiczenia praktyczne, dialogi, dyskusje w parach i grupach, symulacje, scenki, gry i zabawy komunikacyjne, ćwiczenia przedkomunikacyjne, wykorzystywanie różnych mediów, trening rozwoju poszczególnych sprawności, ćwiczenia z luką informacyjną).

Metody i kryteria oceniania:

A. Formy zaliczenia (weryfikacja efektów uczenia się)

Prace zaliczeniowe (efekty 1,2,6);

Zadania cząstkowe (efekty 3,4,5).

B. Podstawowe kryteria ustalenia oceny

Ustalenie oceny końcowej na podstawie cząstkowych prac zaliczeniowych i zadań cząstkowych (60%).

Praktyki zawodowe:

nie dotyczy

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2023-03-01 - 2023-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 90 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Anna Andrzejewska, Aleksandra Bogocz, Małgorzata Burzka-Janik, Anna Modelska-Kwaśniowska, Aleksandra Pająk-Głogiewicz
Prowadzący grup: Anna Andrzejewska, Małgorzata Burzka-Janik, Anna Modelska-Kwaśniowska, Aleksandra Pająk-Głogiewicz
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/2024" (zakończony)

Okres: 2024-03-01 - 2024-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 90 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Małgorzata Burzka-Janik, Mateusz Szubert
Prowadzący grup: Małgorzata Burzka-Janik, Mateusz Szubert
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/2025" (jeszcze nie rozpoczęty)

Okres: 2025-03-01 - 2025-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 90 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Aleksandra Bogocz, Marta Chyb-Winnicka, Aleksandra Pająk-Głogiewicz
Prowadzący grup: Marta Chyb-Winnicka, Aleksandra Pająk-Głogiewicz
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Opolski.
pl. Kopernika 11a, 45-040 Opole https://uni.opole.pl kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.0.0-www2-5 (2024-09-13)