Praktyczna nauka języka polskiego - Sprawności zintegrowane 3
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1.S3.JPJN1.3 |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0231) Nauka języków
|
Nazwa przedmiotu: | Praktyczna nauka języka polskiego - Sprawności zintegrowane 3 |
Jednostka: | Wydział Filologiczny |
Grupy: |
Studia stacjonarne |
Punkty ECTS i inne: |
9.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Poziom studiów: | licencjackie |
Kierunek studiów: | Język polski od podstaw z językiem niemieckim |
Semestr, w którym realizowany jest przedmiot: | 3 |
Profil kształcenia: | ogólnoakademicki |
Rodzaj przedmiotu: | języki obce |
Tryb prowadzenia: | Realizowany w sali |
Wymagania: | Zaliczenie przedmiotu Praktyczna nauka języka polskiego - Sprawności zintegrowane 2 |
Literatura uzupełniająca: | Lipińska E. (2003), Z polskim na ty, Universitas, Kraków. Lipińska E. (2009), Nie ma róży bez kolców. Ćwiczenia ortograficzne dla cudzoziemców, Universitas, Kraków. Madelska L., Warchoł-Schlottman M. (2013), Odkrywamy język polski. Gramatyka dla uczących (się) języka polskiego, Prolog, Kraków. Pelc T. (1997), Teraz polski, Wing, Łódź. |
Nakład pracy studenta: | A. Godziny kontaktowe: 140h/ 5 ECTS Udział w zajęciach: 90h Udział w konsultacjach: 50h B. Praca własna studenta: 120h/ 4 ECTS Przygotowanie do zajęć: 60h Przygotowanie do zaliczenia: 60h |
Założenia: | Kurs językowy języka polskiego jako obcego na poziomie A2/B1, kształtujący wszystkie sprawności językowe, tj. rozumienie ze słuchu, rozumienie tekstu czytanego, pisanie oraz mówienie. |
Skrócony opis: |
Celem kursu jest doskonalenie umiejętności językowych i komunikacyjnych, w tym poszerzanie umiejętności pisemnego wypowiadania się w j. polskim o elementy precyzujące intencję tekstu. Proponowane formy wypowiedzi koncentrują się wokół konkretnych aktów mowy, takich jak np. propozycja, akceptacja, odmowa, polecenie, prośba oraz pisanie tekstów o charakterze użytkowo-zawodowym. Materiałem wyjściowym są teksty pisane lub nagrania o charakterze informacyjnym, rozrywkowym (quiz), dokumentalnym (wywiad, wypowiedź świadka zdarzenia), a także teksty charakterystyczne dla współczesnej cywilizacji (strona internetowa, forum dyskusyjne, blog). Oprócz zrozumienia warstwy informacyjnej sekwencji student powinien rozumieć jej intencję. Celem przedmiotu jest dalsze rozwijanie i utrwalanie u studenta umiejętności reagowania w prostych sytuacjach życia codziennego. |
Pełny opis: |
Zakres tematów: 1. Sprzęty domowe – określanie przeznaczenia rzeczy z najbliższego otoczenia, zachęcanie do zakupów, reklamowanie produktów, porównywanie przeszłości z teraźniejszością, powtórzenie: wyrażanie proś-by, pytanie o informacje, opisywanie mieszkania. 2. Technika i wynalazki – opisywanie wynalazków i odkryć, ich wykorzystywanie w życiu codziennym, wyrażanie zadowolenia i niezadowolenia, składanie reklamacji i skargi, powtórzenie: wyrażanie przypuszczenia, formułowanie hipotez, określanie celu i przeznaczenia. 3. Samopoczucie – pytanie o samopoczucie, wyrażanie: nadziei, obawy, strachu, zmartwienia (cd.), po-wtórzenie: opis stanu zdrowia, prośba o radę, doradzanie i odradzanie. 4. Turystyka – opowiadanie o podróżach, zachęcanie i zniechęcanie do różnych form spędzania wolnego czasu, powtórzenie: lokalizowanie w przestrzeni. 5. Polska od kuchni – wyrażanie upodobania, zachęcanie, przekonywanie. 6. Święta, uroczystości, zwyczaje – opowiadanie o świętach i tradycji, składanie życzeń i gratulacji, wyrażanie żalu, smutku, współczucia i radości. 7. Internet – mówienie o internecie, jego podstawowych funkcjach i roli w naszym życiu, wyrażanie zdziwienia, zaskoczenia, powtórzenie: określanie celu i przeznaczenia, zachęcanie do kupna sprzętu komputerowego. 8. Kino czy telewizja – wyrażanie opinii o filmie, cytowanie wypowiedzi innych, opowiadanie o telewizji i kinie – ich roli we współczesnym świecie, powtórzenie: proponowanie spędzenia wolnego czasu, argumentowanie, recenzowanie. 9. Przed egzaminem z polskiego – rozmowa: zadawanie pytań, odpowiadanie, uzasadnianie. 10. Mam to na końcu języka – wyrażanie sposobu, udzielanie rady, przebieg rozmowy. 11. Wyglądać jak milion dolarów – opisywanie wyglądu osób, wyrażanie uznania i komplementu. 12. Jak żyjemy? – wyrażanie zadowolenia, niezadowolenia i rozczarowania. 13. Żyć za granicą – porównywanie, opowiadanie, opis. |
Literatura: |
A. Literatura wymagana do ostatecznego zaliczenia zajęć A1. wykorzystywana podczas zajęć Burkat A., Jasińska A. (2022), Hurra!!! Po polsku 2. Podręcznik studenta. Nowa edycja, Prolog, Kraków. Burkat A., Jasińska A., Małolepsza M., Szymkiewicz A., (2022), Hurra!!! Po polsku 3. Podręcznik studenta. Nowa edycja, Prolog, Kraków. Stempek I., Stelmach A. (2013), Polski krok po kroku. Tablice gramatyczne, Glossa, Kraków. A2. studiowana samodzielnie przez studenta Burkat A., Jasińska A. (2022), Hurra!!! Po polsku 2. Zeszyt ćwiczeń. Nowa edycja, Prolog, Kraków. Burkat A., Jasińska A., Małolepsza M., Szymkiewicz A., (2022), Hurra!!! Po polsku 3. Zeszyt ćwiczeń. Nowa edycja, Prolog, Kraków. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza: student zna i rozumie 1. słownictwo, gramatykę, struktury językowe, stylistykę, strategie wypowiedzi, role komunikacyjne, zagadnienia socjolingwistyczne, socjokulturowe i realioznawcze w języku polskim na poziomie A2 (k_W02). Umiejętności: student potrafi 2. odbierać i tworzyć teksty mówione i pisane w języku polskim, przygotowywać prezentacje na tematy językowe, literackie, kulturowe, społeczne; posługiwać się narzędziami cyfrowo-technologicznymi (k_U04); 3. posługiwać się językiem polskim na poziomie A2, efektywnie i etycznie komunikować się z otoczeniem (k_U05), 4. brać udział w debatach, dyskusjach, negocjacjach i rozmowach oraz prezentować i oceniać różne komunikaty, opinie, stanowiska na dany temat (k_U06) 5. podejmować działania indywidualne oraz grupowe mające na celu rozwijanie kompetencji komunikacyjno-kulturowych w językach polskim i niemieckim (k_U07). Kompetencje społeczne: student jest gotów do 6. ustalania priorytetów, wyznaczania sobie celów i ich sposobów realizacji podczas wykonywania zadań związanych ze studiowaniem i pracą zawodową (k_K01). |
Metody i kryteria oceniania: |
Metody i kryteria oceniania: A. Formy zaliczenia (weryfikacja efektów uczenia się) Prace zaliczeniowe (efekty 1,2,6); Zadania cząstkowe (efekty 3,4,5). B. Podstawowe kryteria ustalenia oceny Ustalenie oceny końcowej na podstawie cząstkowych prac zaliczeniowych i zadań cząstkowych (minimum zaliczenia 60%). |
Praktyki zawodowe: |
nie dotyczy |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-29 |
Przejdź do planu
PN WT KON
KON
ŚR KON
KON
CZ KON
KON
PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 90 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Aleksandra Bogocz, Aleksandra Pająk-Głogiewicz | |
Prowadzący grup: | Aleksandra Pająk-Głogiewicz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/2025" (w trakcie)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-02-28 |
Przejdź do planu
PN WT KON
ŚR KON
CZ KON
PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 90 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Aleksandra Bogocz, Sebastian Taboł | |
Prowadzący grup: | Sebastian Taboł | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Opolski.