Uniwersytet Opolski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Praktyczna nauka języka polskiego - Sprawności zintegrowane 4

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 1.S3.JPJN1.4
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Praktyczna nauka języka polskiego - Sprawności zintegrowane 4
Jednostka: Wydział Filologiczny
Grupy: Studia stacjonarne
Punkty ECTS i inne: 9.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Poziom studiów:

licencjacki

Kierunek studiów:

Język Polski od Podstaw z Językiem Niemieckim




Semestr, w którym realizowany jest przedmiot:

semestr 4

Profil kształcenia:

ogólnoakademicki

Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Tryb prowadzenia:

Realizowany w sali

Wymagania:

Wymagania wstępne:

Zaliczenie przedmiotu Praktyczna nauka języka polskiego - Sprawności zintegrowane 3


Literatura uzupełniająca:

Lewiński P. (2001), Oto polska mowa, Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego, Wrocław.

Lipińska E., Dąmbska E. G. (2016), Pisać jak z nut. Podręcznik rozwijający sprawność pisania dla

obcokrajowców na poziomie B1+/B2+, Universitas, Kraków.

Madelska L., Warchoł-Schlottman M. (2013), Odkrywamy język polski. Gramatyka dla uczących

(się) języka polskiego, Prolog, Kraków


Nakład pracy studenta:

Nakład pracy studenta:


A. Godziny kontaktowe: 140h/ 5 ECTS

Udział w zajęciach: 90h

Udział w konsultacjach: 50h


B. Praca własna studenta: 120h/ 4 ECTS

Przygotowanie do zajęć: 60h

Przygotowanie do zaliczenia: 60h



Założenia:

Formy zajęć, sposób ich realizacji i przypisana im liczba godzin:


A. Formy zajęć

konwersatorium


B. Liczba godzin

90h


C. Sposób zaliczenia

zaliczenie z oceną


Skrócony opis:

Kurs językowy języka polskiego jako obcego na poziomie B1, kształtujący wszystkie sprawności językowe, tj. rozumienie ze słuchu, rozumienie tekstu czytanego, pisanie oraz mówienie.

Pełny opis:

Celem kursu w semestrze 4 jest doskonalenie umiejętności językowych i komunikacyjnych, w tym poszerzanie umiejętności pisemnego wypowiadania się w języku polskim o elementy precyzujące intencję tekstu o charakterze związanym z kulturą i społecznością (opis, opowiadanie, sprawozdanie). Materiałem wyjściowym kursu są teksty pisane lub audiowizualne zgodne z treściami programowymi, charakterystyczne dla współczesnej cywilizacji (strona internetowa, forum dyskusyjne, blog). Oprócz zrozumienia warstwy informacyjnej sekwencji student powinien rozumieć jej intencję. Celem przedmiotu jest także dalsze rozwijanie i utrwalanie u studenta umiejętności reagowania w prostych sytuacjach życia codziennego.

Zakres tematów:

1. Muszę załatwić kilka spraw – wyrażanie konieczności, prośba o przyzwolenie, przyzwalanie i odmawia-nie.

2. Usługi – obiecywanie i zapewnianie, oferowanie, podziękowanie.

3. Pieniądze szczęścia nie dają… – rozpoczynanie rozmowy, wyrażanie pewności i niepewności.

4. Weźmy się do roboty – wyrażanie warunku i konsekwencji.

5. Polityka? To mnie nie interesuje – wyrażanie ważności, obojętności i dystansu.

6. Mam do tego prawo! – przebieg rozmowy (cd.), dyskusja, wyrażanie opinii.

7. W żadnym wypadku! – przebieg rozmowy (cd.): m.in. wzywanie do mówienia, relacjonowanie.

8. W zgodzie z naturą – powtórzenie: wyrażanie aprobaty i dezaprobaty, wyrażanie protestu.

9. Czwarta władza – nawiązywanie kontaktu w rozmowie i liście, pytanie.

10. Przejdźmy do rzeczy! – namawianie, przekonywanie.

11. Kultura – wyrażanie opinii, upodobania, opowiadanie o wydarzeniach artystycznych.

12. W co wierzymy?- powtórzenie: formułowanie pytań i hipotez.

Literatura:

A. Literatura wymagana do ostatecznego zaliczenia zajęć

A1. wykorzystywana podczas zajęć

Burkat A., Jasińska A., Małolepsza M., Szymkiewicz A., (2022), Hurra!!! Po polsku 3. Podręcznik studenta. Nowa edycja, Prolog, Kraków.

Stempek I., Stelmach A. (2013), Polski krok po kroku. Tablice gramatyczne, Glossa, Kraków.

A2. studiowana samodzielnie przez studenta

Gębal P.E. (2009), Od słowa do słowa toczy się rozmowa. Repetytorium leksykalne z języka polskiego jako obcego dla poziomów B1 i B2, Universitas, Kraków.

Burkat A., Jasińska A., Małolepsza M., Szymkiewicz A., (2022), Hurra!!! Po polsku 3. Zeszyt ćwiczeń. Nowa edycja, Prolog, Kraków.

Efekty uczenia się:

Efekty uczenia się (z odniesieniem do efektów kierunkowych):

Wiedza: student zna i rozumie

1. słownictwo, gramatykę, struktury językowe, stylistykę, strategie wypowiedzi, role komunikacyjne, zagadnienia socjolingwistyczne, socjokulturowe i realioznawcze w języku polskim na poziomie A2 (k_W02).

Umiejętności: student potrafi

2. odbierać i tworzyć teksty mówione i pisane w języku polskim, przygotowywać prezentacje na tematy językowe, literackie, kulturowe, społeczne; posługiwać się narzędziami cyfrowo-technologicznymi (k_U04);

3. posługiwać się językiem polskim na poziomie A2, efektywnie i etycznie komunikować się z otoczeniem (k_U05),

4. brać udział w debatach, dyskusjach, negocjacjach i rozmowach oraz prezentować i oceniać różne komunikaty, opinie, stanowiska na dany temat (k_U06)

5. podejmować działania indywidualne oraz grupowe mające na celu rozwijanie kompetencji komunikacyjno-kulturowych w językach polskim i niemieckim (k_U07).

Kompetencje społeczne: student jest gotów do

6. ustalania priorytetów, wyznaczania sobie celów i ich sposobów realizacji podczas wykonywania zadań związanych ze studiowaniem i pracą zawodową (k_K01).

Metody i kryteria oceniania:

Metody dydaktyczne:

podejście komunikacyjne (praca z materiałami autentycznymi, ćwiczenia praktyczne, dialogi, dyskusje w parach i grupach, symulacje, scenki, gry i zabawy komunikacyjne, ćwiczenia przedkomunikacyjne, wykorzystywanie różnych mediów, trening rozwoju poszczególnych sprawności, ćwiczenia z luką informacyjną).

A. Formy zaliczenia (weryfikacja efektów uczenia się)

Prace zaliczeniowe (efekty 1,2,6);

Zadania cząstkowe (efekty 3,4,5).

B. Podstawowe kryteria ustalenia oceny

Ustalenie oceny końcowej na podstawie cząstkowych prac zaliczeniowych i zadań cząstkowych (60%).

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/2025" (w trakcie)

Okres: 2025-03-01 - 2025-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 90 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Aleksandra Bogocz, Anna Modelska-Kwaśniowska
Prowadzący grup: Anna Modelska-Kwaśniowska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2025/2026" (jeszcze nie rozpoczęty)

Okres: 2026-03-01 - 2026-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 90 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Aleksandra Bogocz
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Opolski.
pl. Kopernika 11a, 45-040 Opole https://uni.opole.pl kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.2.0-www3-2 (2025-04-29)