Uniwersytet Opolski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Przedmiot z metodyki logopedycznej do wyboru 2: Diagnoza logopedyczna dziecka w oddziale neonatologicznym

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 1.S3.LJPO-PM.3.2
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Przedmiot z metodyki logopedycznej do wyboru 2: Diagnoza logopedyczna dziecka w oddziale neonatologicznym
Jednostka: Wydział Filologiczny
Grupy: Studia stacjonarne
Punkty ECTS i inne: 4.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Poziom studiów:

I stopnia

Kierunek studiów:

Logopedia z językiem polskim jako obcym

Profil kształcenia:

ogólnoakademicki

Tryb prowadzenia:

Realizowany w sali

Literatura uzupełniająca:

1. Czajkowska M., - „Pozycjonowanie w terapii logopedycznej”, (2021), Wydawnictwo GooGoo, Zabrze

2. Machoś M., Czajkowska M., - „Ssanie bez tajemnic”, (2020), Wydawnictwo GooGoo, Zabrze


Nakład pracy studenta:

A. Godziny kontaktowe: 55h/ 2 ECTS

Udział w zajęciach: 30h

Udział w konsultacjach: 25h


B. Praca własna studenta: 55h/ 2 ECTS

Przygotowanie do zajęć: 30h

Przygotowanie do zaliczenia: 25h


Założenia:

Zakres tematów:

Noworodek urodzony o czasie (jama ustna- ocena strukturalna, ocena funkcji prymarnych i odruchów ustno-twarzowych, karmienie naturalne, sztuczne-dobór akcesoriów do karmienia)

Wcześniactwo (ocena koordynacji triady ssanie-oddychanie-połykanie, gotowości do karmienia doustnego, karmienie przez sondę dożoładkową)

Noworodek z chorobami i wadami genetycznymi ( wsparcie w karmieniu).

Ankyloglosja u noworodków (wskazania do frenotomii, postępowanie przed i po frenotomii)

Noworodek z hypotonią

Wiadomości na temat profilaktyki logopedycznej prowadzonej w oddziale neonatologicznym

Wiadomości na temat działań terapeutycznych podejmowanych przez logopedę w oddziale neonatologicznym


Skrócony opis:

Zapoznanie z zagadnieniami dotyczącymi podejmowania działań profilaktycznych i terapeutycznych logopedy w oddziale neonatologicznym

Pełny opis:

1. Ocena funkcji prymarnych

2. Odruchy ustno-twarzowe (ocena)

3 .Dziecko urodzone przedwcześnie

4.Noworodek z ankyloglosją

5. Niektóre metody profilaktyczne i terapeutyczne wykorzystywane w pracy z noworodkiem w oddziale szpitalnym

6. Interdyscyplinarny charakter pracy logopedy w oddziale neonatologicznym

7. Współpraca logopedy z rodzicami / opiekunami małego pacjenta w procesie diagnostycznym i terapeutycznym

8. Badanie logopedyczne noworodka

9. Badanie gotowości wcześniaka do karmienia doustnego

Literatura:

1. Stecko E., - „Logopedia małego dziecka’, Wydawnictw@stecko.com.pl

2. Cieszyńska J., Korendo M. (2007) - "Wczesna interwencja terapeutyczna. Stymulacja rozwoju dziecka. Od noworodka do 6. roku życia", Kraków

3. Grabias S., Panasiuk J.,Woźniak T.(2015) - „Logopedia. Standardy postepowania logopedycznego), Lublin

4. Cieszyńska J. - Korendo M.,(2018) „Wczesna interwencja Terapeutyczna”, Kraków

5. Kaczorowska – Bray K.,Milewaski S., Wczesna Interwencja Logopedyczna, Harmonia Universalis, Gdańsk , 2018

6. Rządzka M. - Odruchy oralne u noworodków i niemowląt. Diagnoza i stymulacja, Impuls, Kraków 2019

Efekty uczenia się:

Wiedza: student zna i rozumie:

1. założenia medyczne i psychopedagogiczne wczesnej interwencji logopedycznej (L_W04)

2. mechanizm powstawania zaburzeń mowy i komunikacji z uwzględnieniem czynności fizjologicznych (L_W01; L_W04)

3. etapy rozwoju mowy małego dziecka (L_W03)

Umiejętności: student potrafi:

4. określić cele podejmowanych działań profilaktycznych i terapeutycznych (L_U03; L_U04);

5. scharakteryzować zaburzenia funkcji prymarnych (L_U04);

6. scharakteryzować odruchy ustno-twarzowe i dostrzec nieprawidłowości w tym obszarze (L_U04);

7. właściwie dobrać działania profilaktyczne dla konkretnego pacjenta (L_U03)

8. dobrać właściwe niektóre działania terapeutyczne dla konkretnego pacjenta (L_U04)

9. współpracować ze specjalistami w zakresie konstruowania programu diagnozy i terapii pacjenta oddziału neonatologicznego (L_U06)

Kompetencje społeczne: student jest gotów do:

10. Autorefleksji nad własnym rozwojem zawodowym (L_K01)

11. Wykorzystania zdobytej wiedzy do analizy zdarzeń logopedycznych (L_K02)

12. Okazywania empatii pacjentom i ich opiekunom (L_K03)

13. Samodzielnego pogłębiania wiedzy związanej z pracą zawodową (L_K05)

14. Współpracy ze specjalistami w celu doskonalenia warsztatu pracy (L_K06)

15. Współpracy z opiekunem praktyk zawodowych oraz z nauczycielami w celu zdobywania dalszej wiedzy (L_K07)

Metody i kryteria oceniania:

Metody i kryteria oceniania:

A. Formy zaliczenia (weryfikacja efektów uczenia się)

Praca zaliczeniowa (efekty 1-9; 11, 13);

Zadania cząstkowe (efekty 1-15).

B. Podstawowe kryteria ustalenia oceny

Ustalenie oceny końcowej na podstawie ocen cząstkowych (40%) i pracy zaliczeniowej (60%).

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/2025" (zakończony)

Okres: 2024-10-01 - 2025-02-28
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Aneta Mironowicz, Natalia Ogórek
Prowadzący grup: Aneta Mironowicz
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Opolski.
pl. Kopernika 11a, 45-040 Opole https://uni.opole.pl kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.2.0-www4-2 (2025-04-29)