Przedmiot z metodyki logopedycznej do wyboru 3: Metodyka pracy z dziećmi ze specyficznymi trudnościami w czytaniu i pisaniu
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1.S3.LJPO-PM.5 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Przedmiot z metodyki logopedycznej do wyboru 3: Metodyka pracy z dziećmi ze specyficznymi trudnościami w czytaniu i pisaniu |
Jednostka: | Wydział Filologiczny |
Grupy: |
Studia stacjonarne |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania: | Student posiada podstawową wiedzę z metodologii badań logopedycznych. |
Literatura uzupełniająca: | Bogdanowicz M., Integracja percepcyjno-motoryczna. Teoria – diagnoza - terapia, Warszawa 2000. |
Nakład pracy studenta: | A. Godziny kontaktowe: 20h/ 0,5 ECTS Udział w zajęciach: 15h Udział w konsultacjach:5h B. Praca własna studenta: 15h/ 0,5 ECTS Przygotowanie do zajęć: 10 Przygotowanie do zaliczenia:5 |
Założenia: | Celem zajęć jest opanowanie umiejętności rozpoznawania uwarunkowań zaburzeń rozwoju mowy i języka i trudności w czytaniu i pisaniu oraz zaplanowanie odpowiedniej terapii. Zakres tematów: a) ryzyko dysleksji; b) przyczyny trudności w nauce czytania i pisania; c) symptomy trudności w nauce czytania i pisania; d) diagnoza dysleksji; e) terapia trudności w nauce czytania i pisania. |
Skrócony opis: |
Celem zajęć jest opanowanie umiejętności rozpoznawania trudności w czytaniu i pisaniu. |
Pełny opis: |
Celem zajęć jest opanowanie umiejętności rozpoznawania uwarunkowań zaburzeń rozwoju mowy i języka i trudności w czytaniu i pisaniu oraz zaplanowanie odpowiedniej terapii. |
Literatura: |
Awramiuk E., Lingwistyczne podstawy początkowej nauki czytania i pisania po polsku, Białystok 2006 Domagała A., Mirecka U., Zaburzenia komunikacji pisemnej, Gdańsk 2017. Grabowska Rymarczyk K. (red.), Dysleksja. Od badań mózgu do praktyki, Warszawa 2004 Krasowicz-Kupis G., Język, czytanie i dysleksja, Lublin 2001 Maciejewska A. (red.), Zaburzenia komunikacji językowej w czytaniu i pisaniu, Siedlce 2007 |
Efekty uczenia się: |
Wiedza: student zna i rozumie 1. ma wiedzę o powiązaniach dyscyplin filologicznych z dyscyplinami koniecznymi do poszerzania wiedzy (k_W02). Umiejętności: student potrafi 2. potrafi zaplanować odpowiednie zajęcia kształtujące zdolności pisania i czytania (k_U02); Kompetencje społeczne: student jest gotów do 3. dysponuje umiejętnościami komunikacyjnymi, tworzącymi porozumienie, opartymi na empatii i tolerancji (k_K06). |
Metody i kryteria oceniania: |
Metody i kryteria oceniania: A. Formy zaliczenia (weryfikacja efektów uczenia się) Zadania cząstkowe (efekty 1-3). B. Podstawowe kryteria ustalenia oceny Ustalenie oceny końcowej na podstawie uczestnictwa w zajęciach i uzyskanych podczas nich ocen cząstkowych. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Opolski.