Uniwersytet Opolski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Przedmiot z metodyki logopedycznej do wyboru 3: Metodyka pracy z dziećmi ze specyficznymi trudnościami w czytaniu i pisaniu

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 1.S3.LJPO-PM.5
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Przedmiot z metodyki logopedycznej do wyboru 3: Metodyka pracy z dziećmi ze specyficznymi trudnościami w czytaniu i pisaniu
Jednostka: Wydział Filologiczny
Grupy: Studia stacjonarne
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Wymagania:

Student posiada podstawową wiedzę z metodologii badań logopedycznych.

Literatura uzupełniająca:

Bogdanowicz M., Integracja percepcyjno-motoryczna. Teoria – diagnoza - terapia, Warszawa 2000.

Nakład pracy studenta:

A. Godziny kontaktowe: 20h/ 0,5 ECTS

Udział w zajęciach: 15h

Udział w konsultacjach:5h

B. Praca własna studenta: 15h/ 0,5 ECTS

Przygotowanie do zajęć: 10

Przygotowanie do zaliczenia:5

Założenia:

Celem zajęć jest opanowanie umiejętności rozpoznawania uwarunkowań zaburzeń rozwoju mowy i języka i trudności w czytaniu i pisaniu oraz zaplanowanie odpowiedniej terapii.


Zakres tematów:

a) ryzyko dysleksji;

b) przyczyny trudności w nauce czytania i pisania;

c) symptomy trudności w nauce czytania i pisania;

d) diagnoza dysleksji;

e) terapia trudności w nauce czytania i pisania.

Skrócony opis:

Celem zajęć jest opanowanie umiejętności rozpoznawania trudności w czytaniu i pisaniu.

Pełny opis:

Celem zajęć jest opanowanie umiejętności rozpoznawania uwarunkowań zaburzeń rozwoju mowy i języka i trudności w czytaniu i pisaniu oraz zaplanowanie odpowiedniej terapii.

Literatura:

Awramiuk E., Lingwistyczne podstawy początkowej nauki czytania i pisania po polsku, Białystok 2006

Domagała A., Mirecka U., Zaburzenia komunikacji pisemnej, Gdańsk 2017. Grabowska

Rymarczyk K. (red.), Dysleksja. Od badań mózgu do praktyki, Warszawa 2004

Krasowicz-Kupis G., Język, czytanie i dysleksja, Lublin 2001

Maciejewska A. (red.), Zaburzenia komunikacji językowej w czytaniu i pisaniu, Siedlce 2007

Efekty uczenia się:

Wiedza: student zna i rozumie

1. ma wiedzę o powiązaniach dyscyplin filologicznych z dyscyplinami koniecznymi do poszerzania wiedzy (k_W02).

Umiejętności: student potrafi

2. potrafi zaplanować odpowiednie zajęcia kształtujące zdolności pisania i czytania (k_U02);

Kompetencje społeczne: student jest gotów do

3. dysponuje umiejętnościami komunikacyjnymi, tworzącymi porozumienie, opartymi na empatii i tolerancji (k_K06).

Metody i kryteria oceniania:

Metody i kryteria oceniania:

A. Formy zaliczenia (weryfikacja efektów uczenia się)

Zadania cząstkowe (efekty 1-3).

B. Podstawowe kryteria ustalenia oceny

Ustalenie oceny końcowej na podstawie uczestnictwa w

zajęciach i uzyskanych podczas nich ocen cząstkowych.

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Opolski.
pl. Kopernika 11a, 45-040 Opole https://uni.opole.pl kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.1.0-www2-6 (2025-03-04)