Elementy psychopatologii i psychiatrii dziecięcej
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1.S3.LJPO.27 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Elementy psychopatologii i psychiatrii dziecięcej |
Jednostka: | Wydział Filologiczny |
Grupy: |
Studia stacjonarne Studia stacjonarne |
Punkty ECTS i inne: |
1.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Literatura uzupełniająca: | • Kendall, P. C. (2015). Zaburzenia okresu dzieciństwa i adolescencji. Sopot: GWP. • Pużyński S., Wciórka J. (2000), Klasyfikacja zaburzeń psychicznych i zaburzeń zachowania w ICD-10. Opisy kliniczne i wskazówki diagnostyczne. Kraków, Versalius |
Nakład pracy studenta: | A. Godziny kontaktowe: 25h/ 1 ECTS Udział w zajęciach: 15h Udział w konsultacjach: 10h |
Skrócony opis: |
Cele przedmiotu: - w zakresie wiedzy (przedstawienie terminologii stosowanej w obszarze psychiatrii dziecięcej i psychopatologii, przedstawienie zasad zbierania informacji i formułowania wniosków diagnostycznych, omówienie zasad działania systemów i instytucji właściwych dla zakresu działalności diagnostycznej i leczniczej z obszaru psychopatologii i psychiatrii dziecka) - w zakresie umiejętności (omówienie podstaw formułowania i analizowania problemów badawczych i diagnostycznych oraz dobierania metod i narzędzi ich rozwiązania z wykorzystaniem wiedzy z zakresu psychopatologii i psychiatrii dziecięcej) - w zakresie kompetencji (budowanie krytycyzmu w ocenie posiadanej wiedzy oraz samodzielnego jej pogłębiania, w zakresie psychopatologii i psychiatrii dziecięcej) |
Pełny opis: |
Zakres tematów: Treści programowe: 1. Psychopatologia i psychiatria jako dziedziny naukowe i kliniczne. 2. Psychopatologia i psychiatria w ujęciu klasyfikacji diagnostycznych DC:0-3, ICD-10 i ICD-11 oraz DSM5. 3. Zaburzenia nastroju i emocji u dzieci. 4. Zaburzenia lękowe u dzieci i zaburzenia obsesyjno-kompulsywne. 5. Całościowe zaburzenia rozwojowe i zaburzenia funkcjonowania społecznego. 6. Upośledzenie umysłowe. 7. Zaburzenia odżywiania. 8. Zaburzenia hiperkinetyczne i sensoryczne |
Literatura: |
A. Literatura wymagana do ostatecznego zaliczenia zajęć: A.1. wykorzystywana podczas zajęć • Cierpiałkowska, L. (2007). Psychopatologia. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar. • Janas-Kozik, M., Wolańczyk T. (2021). Psychiatria dzieci i młodzieży, tom 1 i 2. Warszawa: PZWL. • Kmita, G. (red.) (2007). Klasyfikacja diagnostyczna DC:0-3. Warszawa: Oficyna Wydawnicza Fundament. • Morrison J. (2016). DSM-5 bez tajemnic. Praktyczny przewodnik dla klinicystów. Kraków, WUJ. • Namysłowska, I. (red.) (2007). Psychiatria dzieci i młodzieży. Warszawa: PZWL. • Sęk, H. (red.) (2010). Psychologia kliniczna, tom 1 i 2. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. A.2. studiowana samodzielnie przez studenta • Lieberman, A., Wieder, S., Fenichel, E. (2013). DC:0-3. Opisy kliniczne dzieci oraz ich rodzin. Warszawa: Oficyna Wydawnicza Fundament. • WHO, Międzynarodowa Klasyfikacja Chorób i Problemów Zdrowotnych ICD-10 (2008). |
Efekty uczenia się: |
Wiedza: student zna i rozumie 1. w zaawansowanym stopniu terminologię stosowaną w obszarze psychiatrii i psychopato-logii dzieci (L_W04) 2. zasady działania systemów i instytucji właściwych dla zakresu działalności diagnostycznej i leczniczej z obszaru psychopatologii i psychiatrii dziecka (L_W04) Umiejętności: student potrafi 3. formułować i analizować problemy badawcze i diagnostyczne oraz dobierać metody i narzędzia ich rozwiązania z wykorzystaniem wiedzy z zakresu psychopatologii i psychiatrii dziecięcej (L_U04) Kompetencje społeczne: student wykazuje 4. gotowość do krytycznej oceny posiadanej wiedzy oraz samodzielnego jej pogłębiania, w zakresie psychopatologii i psychiatrii dziecięcej (L_K01) |
Metody i kryteria oceniania: |
Metody dydaktyczne: wykład prezentacje multimedialne analiza tekstów naukowych i innych Metody i kryteria oceniania: A. Formy zaliczenia (weryfikacja efektów uczenia się) Prezentacja (efekty 1-4) B. Podstawowe kryteria ustalenia oceny Ustalenie oceny końcowej na podstawie prezentacji |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-29 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT WYK
|
Typ zajęć: |
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Justyna Migoń-Sasuła, Magdalena Okruta-Mrozowska | |
Prowadzący grup: | Magdalena Okruta-Mrozowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/2024" (w trakcie)
Okres: | 2024-03-01 - 2024-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Magdalena Okruta-Mrozowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/2025" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-02-28 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Opolski.