Uniwersytet Opolski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Diagnoza i terapia dysleksji rozwojowej

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 1.S3.LJPO.39
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Diagnoza i terapia dysleksji rozwojowej
Jednostka: Wydział Filologiczny
Grupy: Studia stacjonarne
Studia stacjonarne
Punkty ECTS i inne: 1.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Poziom studiów:

I stopnia

Kierunek studiów:

logopedia, filologia polska

Semestr, w którym realizowany jest przedmiot:

2

Profil kształcenia:

stacjonarny

Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Tryb prowadzenia:

Realizowany w sali

Literatura uzupełniająca:

Grabowska A., Rymarczyk K., (red.), Dysleksja. Od badań mózgu do praktyki, Warszawa 2004.


Gindrich P.A., Funkcjonowanie psychospołeczne uczniów dyslektycznych, Lublin 2002.


Jędrzejowska E., (red.), Dysleksja rozwojowa – rozpoznanie problemu i praca z uczniem dysfunkcyjnym, Opole 2003.


Kaja B. (red.), Diagnoza dysleksji, Bydgoszcz 2003.


Reid G., Dysleksja, Warszawa 2005.


Turewicz W. (red.), Jak pomóc dziecku z dysortografią. Zielona Góra 2000.

Nakład pracy studenta:

A. Godziny kontaktowe: 20h/ 0,5 ECTS

Udział w zajęciach: 15h

Udział w konsultacjach: 5h


B. Praca własna studenta: 15h/ 0,5 ECTS

przygotowanie do zajęć - 10 godz.

przygotowanie do kolokwium zaliczeniowego: 5h

Skrócony opis:

Zapoznanie studentów z pojęciem dysleksji rozwojowej oraz przybliżenie jej podstaw teoretycznych; przybliżenie symptomów dysleksji rozwojowej, przygotowanie do rozpoznawania problemu specyficznych trudności w czytaniu i pisaniu; nabycie kompetencji w zakresie pracy z uczniem dyslektycznym; poznanie wybranych metod, sposobów i środków dydaktycznych pomocnych w pracy z uczniami dyslektycznymi.

Pełny opis:

1. Ryzyko dysleksji. Objawy specyficznych trudności w czytaniu i pisaniu w klasach I-III szkoły podstawowej– wczesne rozpoznanie, wczesna interwencja. Skala Ryzyka Dysleksji Marty Bogdanowicz narzędziem wczesnej diagnozy trudności w czytaniu i pisaniu.

2. Symptomy specyficznych trudności w czytaniu i pisaniu – charakterystyka objawów w różnych okresach życia (uczniowie klas IV-VI szkoły podstawowej, uczniowie szkół ponadpodstawowych, osoby dorosłe).

3. Błędy w czytaniu uczniów dyslektycznych.

4. Błędy w pisaniu uczniów dyslektycznych.

5. Cechy pisma dysgraficznego.

6. Specyfika trudności uczniów z dysleksją na lekcjach języka polskiego.

7. Diagnoza specyficznych trudności w czytaniu i pisaniu – przegląd niektórych narzędzi diagnozy pedagogicznej.

8. Zasady terapii szczególne istotne w pracy z uczniami dyslektycznymi.

9. Terapia ucznia z dysleksją rozwojową – metody tradycyjne i niekonwencjonalne. Polecane pomoce dydaktyczne.

10. Tok metodycznego postępowania na zajęciach korekcyjno-kompensacyjnych.

11. Organizacja pracy w klasie, w której są uczniowie z dysleksją.

12. Opinia poradni psychologiczno-pedagogicznej – analiza i wykorzystanie.

13. Projektowanie ćwiczeń, scenariuszy zajęć i pomocy dydaktycznych dla uczniów z dysleksją rozwojową.

Efekty uczenia się:

Wiedza: student zna i rozumie

1. terminologię logopedyczną, rozumie jej pochodzenie oraz jakie ma zastosowanie i odpowiedniki w obszarze dyscyplin pokrewnych; (K_W02)

2. wiedzę z zakresu diagnozy i terapii dysleksji rozwojowej (specyficznych trudności w czytaniu i pisaniu);(L_W03)

3. rangę problemu społecznego, jakim są zaburzenia komunikacji językowej (w tym specyficzne trudności w czytaniu i pisaniu) i potrafi wskazać ich konsekwencje: w wymiarze ogólnym i jednostkowym oraz dostrzega znaczenie opieki logopedycznej (profilaktyki, wczesnej diagnozy i wczesnej interwencji) dla prawidłowego rozwoju psychomotorycznego dziecka i jego kariery szkolnej; (K_W05)

Umiejętności: student potrafi

4. w oparciu o posiadaną wiedzę teoretyczną analizować i interpretować objawy zaburzeń dysleksji rozwojowej, dokonywać wstępnej diagnozy i opracować program terapii, dostosowany do indywidualnych potrzeb pacjenta; (L_U04)

5. ma przekonanie o wartości i potrzebie wspierania opieki logopedycznej; rozumie celowość i sens udzielania profesjonalnej pomocy osobom z zaburzeniami komunikacji językowej, w tym z dysleksją rozwojową,(L_U06)

6. odpowiedzialnie przygotować się do swojej pracy, projektuje i podejmuje działania w obszarze logopedii na rzecz różnych środowisk i jednostek z zaburzeniami mowy, w tym ze specyficznymi trudnościami w czytaniu i pisaniu; (L_U07)

Kompetencje społeczne: student jest gotowy

7. do podejmowania wyzwań zawodowych związanych z pracą z uczniami z trudnościami w uczeniu się, wykazuje aktywność, zaangażowanie i wytrwałość w dążeniu do celu, jakim jest skuteczność prowadzonej terapii logopedycznej. (L_K01, L_K05)

Metody i kryteria oceniania:

Metody i kryteria oceniania:

A. Formy zaliczenia (weryfikacja efektów uczenia się) kolokwium (efekty 1-6); zadania cząstkowe (efekty 1-7) aktywność

B. Podstawowe kryteria ustalenia oceny uczestnictwo w zajęciach przygotowanie do zajęć wykonanie prawidłowe zadań związanych z tematem konwersatorium; kolokwium

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/2025" (zakończony)

Okres: 2024-10-01 - 2025-02-28
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Natalia Ogórek, Sebastian Taboł
Prowadzący grup: Sebastian Taboł
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2025/2026" (jeszcze nie rozpoczęty)

Okres: 2025-10-01 - 2026-02-28
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Natalia Ogórek
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Opolski.
pl. Kopernika 11a, 45-040 Opole https://uni.opole.pl kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.2.0-www2-1 (2025-04-18)