Diagnoza i terapia dysleksji rozwojowej
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1.S3.LJPO.39 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Diagnoza i terapia dysleksji rozwojowej |
Jednostka: | Wydział Filologiczny |
Grupy: |
Studia stacjonarne Studia stacjonarne |
Punkty ECTS i inne: |
1.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Poziom studiów: | I stopnia |
Kierunek studiów: | logopedia, filologia polska |
Semestr, w którym realizowany jest przedmiot: | 2 |
Profil kształcenia: | stacjonarny |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Tryb prowadzenia: | Realizowany w sali |
Literatura uzupełniająca: | Grabowska A., Rymarczyk K., (red.), Dysleksja. Od badań mózgu do praktyki, Warszawa 2004. Gindrich P.A., Funkcjonowanie psychospołeczne uczniów dyslektycznych, Lublin 2002. Jędrzejowska E., (red.), Dysleksja rozwojowa – rozpoznanie problemu i praca z uczniem dysfunkcyjnym, Opole 2003. Kaja B. (red.), Diagnoza dysleksji, Bydgoszcz 2003. Reid G., Dysleksja, Warszawa 2005. Turewicz W. (red.), Jak pomóc dziecku z dysortografią. Zielona Góra 2000. |
Nakład pracy studenta: | A. Godziny kontaktowe: 20h/ 0,5 ECTS Udział w zajęciach: 15h Udział w konsultacjach: 5h B. Praca własna studenta: 15h/ 0,5 ECTS przygotowanie do zajęć - 10 godz. przygotowanie do kolokwium zaliczeniowego: 5h |
Skrócony opis: |
Zapoznanie studentów z pojęciem dysleksji rozwojowej oraz przybliżenie jej podstaw teoretycznych; przybliżenie symptomów dysleksji rozwojowej, przygotowanie do rozpoznawania problemu specyficznych trudności w czytaniu i pisaniu; nabycie kompetencji w zakresie pracy z uczniem dyslektycznym; poznanie wybranych metod, sposobów i środków dydaktycznych pomocnych w pracy z uczniami dyslektycznymi. |
Pełny opis: |
1. Ryzyko dysleksji. Objawy specyficznych trudności w czytaniu i pisaniu w klasach I-III szkoły podstawowej– wczesne rozpoznanie, wczesna interwencja. Skala Ryzyka Dysleksji Marty Bogdanowicz narzędziem wczesnej diagnozy trudności w czytaniu i pisaniu. 2. Symptomy specyficznych trudności w czytaniu i pisaniu – charakterystyka objawów w różnych okresach życia (uczniowie klas IV-VI szkoły podstawowej, uczniowie szkół ponadpodstawowych, osoby dorosłe). 3. Błędy w czytaniu uczniów dyslektycznych. 4. Błędy w pisaniu uczniów dyslektycznych. 5. Cechy pisma dysgraficznego. 6. Specyfika trudności uczniów z dysleksją na lekcjach języka polskiego. 7. Diagnoza specyficznych trudności w czytaniu i pisaniu – przegląd niektórych narzędzi diagnozy pedagogicznej. 8. Zasady terapii szczególne istotne w pracy z uczniami dyslektycznymi. 9. Terapia ucznia z dysleksją rozwojową – metody tradycyjne i niekonwencjonalne. Polecane pomoce dydaktyczne. 10. Tok metodycznego postępowania na zajęciach korekcyjno-kompensacyjnych. 11. Organizacja pracy w klasie, w której są uczniowie z dysleksją. 12. Opinia poradni psychologiczno-pedagogicznej – analiza i wykorzystanie. 13. Projektowanie ćwiczeń, scenariuszy zajęć i pomocy dydaktycznych dla uczniów z dysleksją rozwojową. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza: student zna i rozumie 1. terminologię logopedyczną, rozumie jej pochodzenie oraz jakie ma zastosowanie i odpowiedniki w obszarze dyscyplin pokrewnych; (K_W02) 2. wiedzę z zakresu diagnozy i terapii dysleksji rozwojowej (specyficznych trudności w czytaniu i pisaniu);(L_W03) 3. rangę problemu społecznego, jakim są zaburzenia komunikacji językowej (w tym specyficzne trudności w czytaniu i pisaniu) i potrafi wskazać ich konsekwencje: w wymiarze ogólnym i jednostkowym oraz dostrzega znaczenie opieki logopedycznej (profilaktyki, wczesnej diagnozy i wczesnej interwencji) dla prawidłowego rozwoju psychomotorycznego dziecka i jego kariery szkolnej; (K_W05) Umiejętności: student potrafi 4. w oparciu o posiadaną wiedzę teoretyczną analizować i interpretować objawy zaburzeń dysleksji rozwojowej, dokonywać wstępnej diagnozy i opracować program terapii, dostosowany do indywidualnych potrzeb pacjenta; (L_U04) 5. ma przekonanie o wartości i potrzebie wspierania opieki logopedycznej; rozumie celowość i sens udzielania profesjonalnej pomocy osobom z zaburzeniami komunikacji językowej, w tym z dysleksją rozwojową,(L_U06) 6. odpowiedzialnie przygotować się do swojej pracy, projektuje i podejmuje działania w obszarze logopedii na rzecz różnych środowisk i jednostek z zaburzeniami mowy, w tym ze specyficznymi trudnościami w czytaniu i pisaniu; (L_U07) Kompetencje społeczne: student jest gotowy 7. do podejmowania wyzwań zawodowych związanych z pracą z uczniami z trudnościami w uczeniu się, wykazuje aktywność, zaangażowanie i wytrwałość w dążeniu do celu, jakim jest skuteczność prowadzonej terapii logopedycznej. (L_K01, L_K05) |
Metody i kryteria oceniania: |
Metody i kryteria oceniania: A. Formy zaliczenia (weryfikacja efektów uczenia się) kolokwium (efekty 1-6); zadania cząstkowe (efekty 1-7) aktywność B. Podstawowe kryteria ustalenia oceny uczestnictwo w zajęciach przygotowanie do zajęć wykonanie prawidłowe zadań związanych z tematem konwersatorium; kolokwium |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/2025" (zakończony)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-02-28 |
Przejdź do planu
PN WT KON
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Natalia Ogórek, Sebastian Taboł | |
Prowadzący grup: | Sebastian Taboł | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2025/2026" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2025-10-01 - 2026-02-28 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Natalia Ogórek | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Opolski.