Terapia logopedyczna dziecka z palatolalią
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1.S3.LJPO.46 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Terapia logopedyczna dziecka z palatolalią |
Jednostka: | Wydział Filologiczny |
Grupy: |
Studia stacjonarne |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Literatura uzupełniająca: | Z. Dudkiewicz, M. Hortis-Dzierzbicka: Rozszczep wargi i/lub podniebienia – standard postępowania, „Standardy Medyczne” 2000, t. 5 (8), s. 28–33. Z. Pawłowski: Foniatryczna diagnostyka wykonawstwa emisji głosu śpiewaczego i mówionego, Kraków 2005. D. Pluta-Wojciechowska: Podstawy patofonetyki mowy rozszczepowej. Dyslokacje, Bytom 2010. M. Hortis-Dzierzbicka: Rozszczep wargi i podniebienia – problematyka mowy rozszczepowej, „Medycyna Wieku Rozwojowego” 1999, t. 3, nr 3, s. 369–375. Mowa pacjenta z rozszczepem podniebienia. Szkice foniatryczno-logopedyczne, red. M. Hortis-Dzierzbicka, E. Stecko, Warszawa 2005. M. Hortis-Dzierzbicka, Z. Dudkiewicz, E. Stecko: Nosowanie otwarte – przyczyny, diagnostyka, sposoby eliminacji, „Nowa Pediatria” 2000, nr 18, s. 18–19. |
Nakład pracy studenta: | A. Godziny kontaktowe: 35h/ 1 ECTS Udział w zajęciach: 30h Udział w konsultacjach: 5h B. Praca własna studenta: 25h/ 1 ECTS Przygotowanie do zajęć: 15h Przygotowanie do zaliczenia: 10h |
Skrócony opis: |
Zapoznanie studentów z zagadnieniami metodyki terapii logopedycznej dziecka z palatolalią. |
Pełny opis: |
Omówienie zagadnień związanych z powstawaniem zaburzeń, ich diagnozą, epikryzą, rodzajami funkcjonujących technik terapii oraz zasad ich stosowania. Zakres tematów: 1. Omówienie zagadnień anatomicznych w kontekście dysfunkcji w obrębie jamy ustnej 2. Rozszczep wargi i podniebienia – klasyfikacje 3. Rozszczep wargi i podniebienia – cechy prototypowe 4. Charakterystyka mowy rozszczepowej 5. Palatolalia, mowa nosowa, rynolalia, rynizm –omówienie zagadnień 6. Dyslalia rozszczepowi – charakterystyka zaburzenia rozwoju mowy 7. Rozszczep wargi i podniebienia – diagnoza wielospecjalistyczna 8. Rozszczep wargi i podniebienia – diagnoza logopedyczna 9. Ramowy program terapii pacjenta z rozszczepem wargi i podniebienia 10. Współpraca logopedy ze środowiskiem medycznym i opiekunami w ramach diagnozy i terapii pacjenta z rozszczepem 11. Praktyka i schematy postępowania logopedycznego w ramach terapii pacjenta z rozszczepem |
Literatura: |
Logopedia. Pytania i odpowiedzi [red]: T. Gałkowskiego i G. Jastrzębowskiej. Uniwersytet Opolski, Opole 2001 r. D. Pluta-Wojciechowska: Zaburzenia mowy u dzieci z rozszczepem podniebienia. Badania-teoria-praktyka, Bielsko-Biała 2006. D. Pluta-Wojciechowska: Mowa dzieci z rozszczepem wargi i podniebienia, Kraków 2011. D. Pluta-Wojciechowska: Standard postępowania logopedycznego w przypadku osób z rozszczepem wargi i podniebienia, „Logopedia” 2008, t. 37, s. 175–206. E. Stecko: Znaczenie oceny i wczesnej stymulacji logopedycznej dziecka z rozszczepem wargi i/lub podniebienia, [w:] II konferencja robocza – rehabilitacja mowy. Rozszczep wargi i podniebienia, red. Z. Dudkiewicz, Warszawa 1996, s. 38–44. Foniatria kliniczna, red. A. Pruszewicz, Warszawa 1992 |
Efekty uczenia się: |
Wiedza: student zna i rozumie - zna terminologię z zakresu terapii logopedycznej pacjenta z rozszczepem - zna metody, narzędzia, środki służące do badania i diagnozowania oraz terapii pacjenta z rozszczepem - posiada wiedzę z zakresu terapii logopedycznej oraz metod szczegółowych dotyczących poszczególnych zaburzeń w obrębie rozszczepów - zna zastosowanie różnych technik w terapii logopedycznej pacjenta z rozszczepem K_W01 Umiejętności: student potrafi: - potrafi kierować przebiegiem procesu opieki logopedycznej umiejętnie dobierając metody terapii logopedycznej do zaburzenia - posiada umiejętność prezentowania własnych sugestii, potrafi ocenić różne metody, techniki terapeutyczne oraz argumentować zasadność ich zastosowania - potrafi dokonać analizy i oceny działań w przebiegu terapeutycznym, weryfikować je w zależności od osiąganych efektów terapii K_U03; K_U06; Kompetencje społeczne: - ma przekonanie o potrzebie opieki logopedycznej, rozumie celowość udzielania profesjonalnej pomocy osobom z zaburzeniami komunikacji językowej, - ma przekonanie o wartości wiedzy z zakresu metodyki terapii logopedycznej pacjentów z rozszczepami i umiejętnie ją wykorzystuje w diagnozie i terapii K_K04; K_K03 |
Metody i kryteria oceniania: |
Metody dydaktyczne: Metody nauczania teoretycznego: wykład, pogadanka, dyskusja, opis, opowiadanie, wyjaśnienie. Metody nauczania praktycznego: pokaz, ćwiczenie, instruktaż, inscenizacja. Metody aktywizujące: integracyjna, definiowania pojęć, twórczego rozwiązywania problemów, diagnostyczna, dyskusyjna, gry dydaktyczne, burza mózgów. Metody i kryteria oceniania: A. Formy zaliczenia (weryfikacja efektów uczenia się) Praca zaliczeniowa Zliczenie pisemne z oceną (kolokwium zaliczeniowe) B. Podstawowe kryteria ustalenia oceny Praca zaliczeniowa (40%) i kolokwium zaliczeniowe (60%). |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/2025" (w trakcie)
Okres: | 2025-03-01 - 2025-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT KON
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Natalia Ogórek, Monika Rokosa-Wilk | |
Prowadzący grup: | Monika Rokosa-Wilk | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2025/2026" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2026-03-01 - 2026-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Natalia Ogórek | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Opolski.