Uniwersytet Opolski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Terapia logopedyczna dziecka z palatolalią

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 1.S3.LJPO.46
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Terapia logopedyczna dziecka z palatolalią
Jednostka: Wydział Filologiczny
Grupy: Studia stacjonarne
Punkty ECTS i inne: 2.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Literatura uzupełniająca:

Z. Dudkiewicz, M. Hortis-Dzierzbicka: Rozszczep wargi i/lub podniebienia – standard postępowania, „Standardy Medyczne” 2000, t. 5 (8), s. 28–33.


Z. Pawłowski: Foniatryczna diagnostyka wykonawstwa emisji głosu śpiewaczego i mówionego, Kraków 2005.


D. Pluta-Wojciechowska: Podstawy patofonetyki mowy rozszczepowej. Dyslokacje, Bytom 2010.


M. Hortis-Dzierzbicka: Rozszczep wargi i podniebienia – problematyka mowy rozszczepowej, „Medycyna Wieku Rozwojowego” 1999, t. 3, nr 3, s. 369–375.


Mowa pacjenta z rozszczepem podniebienia. Szkice foniatryczno-logopedyczne, red. M. Hortis-Dzierzbicka, E. Stecko, Warszawa 2005.


M. Hortis-Dzierzbicka, Z. Dudkiewicz, E. Stecko: Nosowanie otwarte – przyczyny, diagnostyka, sposoby eliminacji, „Nowa Pediatria” 2000, nr 18, s. 18–19.

Nakład pracy studenta:

A. Godziny kontaktowe: 35h/ 1 ECTS

Udział w zajęciach: 30h

Udział w konsultacjach: 5h


B. Praca własna studenta: 25h/ 1 ECTS

Przygotowanie do zajęć: 15h

Przygotowanie do zaliczenia: 10h

Skrócony opis:

Zapoznanie studentów z zagadnieniami metodyki terapii logopedycznej dziecka z palatolalią.

Pełny opis:

Omówienie zagadnień związanych z powstawaniem zaburzeń, ich diagnozą, epikryzą, rodzajami funkcjonujących technik terapii oraz zasad ich stosowania.

Zakres tematów:

1. Omówienie zagadnień anatomicznych w kontekście dysfunkcji w obrębie jamy ustnej

2. Rozszczep wargi i podniebienia – klasyfikacje

3. Rozszczep wargi i podniebienia – cechy prototypowe

4. Charakterystyka mowy rozszczepowej

5. Palatolalia, mowa nosowa, rynolalia, rynizm –omówienie zagadnień

6. Dyslalia rozszczepowi – charakterystyka zaburzenia rozwoju mowy

7. Rozszczep wargi i podniebienia – diagnoza wielospecjalistyczna

8. Rozszczep wargi i podniebienia – diagnoza logopedyczna

9. Ramowy program terapii pacjenta z rozszczepem wargi i podniebienia

10. Współpraca logopedy ze środowiskiem medycznym i opiekunami w ramach diagnozy i terapii pacjenta z rozszczepem

11. Praktyka i schematy postępowania logopedycznego w ramach terapii pacjenta z rozszczepem

Literatura:

Logopedia. Pytania i odpowiedzi [red]: T. Gałkowskiego i G. Jastrzębowskiej. Uniwersytet Opolski, Opole 2001 r.

D. Pluta-Wojciechowska: Zaburzenia mowy u dzieci z rozszczepem podniebienia. Badania-teoria-praktyka, Bielsko-Biała 2006.

D. Pluta-Wojciechowska: Mowa dzieci z rozszczepem wargi i podniebienia, Kraków 2011.

D. Pluta-Wojciechowska: Standard postępowania logopedycznego w przypadku osób z rozszczepem wargi i podniebienia, „Logopedia” 2008, t. 37, s. 175–206.

E. Stecko: Znaczenie oceny i wczesnej stymulacji logopedycznej dziecka z rozszczepem wargi i/lub podniebienia, [w:] II konferencja robocza – rehabilitacja mowy. Rozszczep wargi i podniebienia, red. Z. Dudkiewicz, Warszawa 1996, s. 38–44.

Foniatria kliniczna, red. A. Pruszewicz, Warszawa 1992

Efekty uczenia się:

Wiedza: student zna i rozumie

- zna terminologię z zakresu terapii logopedycznej pacjenta z rozszczepem

- zna metody, narzędzia, środki służące do badania i diagnozowania oraz terapii pacjenta z rozszczepem

- posiada wiedzę z zakresu terapii logopedycznej oraz metod szczegółowych dotyczących poszczególnych zaburzeń w obrębie rozszczepów

- zna zastosowanie różnych technik w terapii logopedycznej pacjenta z rozszczepem

K_W01

Umiejętności: student potrafi:

- potrafi kierować przebiegiem procesu opieki logopedycznej umiejętnie dobierając metody terapii logopedycznej do zaburzenia

- posiada umiejętność prezentowania własnych sugestii, potrafi ocenić różne metody, techniki terapeutyczne oraz argumentować zasadność ich zastosowania

- potrafi dokonać analizy i oceny działań w przebiegu terapeutycznym, weryfikować je w zależności od osiąganych efektów terapii

K_U03; K_U06;

Kompetencje społeczne:

- ma przekonanie o potrzebie opieki logopedycznej, rozumie celowość udzielania profesjonalnej pomocy osobom z zaburzeniami komunikacji językowej,

- ma przekonanie o wartości wiedzy z zakresu metodyki terapii logopedycznej pacjentów z rozszczepami i umiejętnie ją wykorzystuje w diagnozie i terapii

K_K04; K_K03

Metody i kryteria oceniania:

Metody dydaktyczne:

Metody nauczania teoretycznego: wykład, pogadanka, dyskusja, opis, opowiadanie, wyjaśnienie.

Metody nauczania praktycznego: pokaz, ćwiczenie, instruktaż, inscenizacja. Metody aktywizujące: integracyjna, definiowania pojęć, twórczego rozwiązywania problemów, diagnostyczna, dyskusyjna, gry dydaktyczne, burza mózgów.

Metody i kryteria oceniania:

A. Formy zaliczenia (weryfikacja efektów uczenia się)

Praca zaliczeniowa

Zliczenie pisemne z oceną (kolokwium zaliczeniowe)

B. Podstawowe kryteria ustalenia oceny

Praca zaliczeniowa (40%) i kolokwium zaliczeniowe (60%).

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/2025" (w trakcie)

Okres: 2025-03-01 - 2025-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Natalia Ogórek, Monika Rokosa-Wilk
Prowadzący grup: Monika Rokosa-Wilk
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2025/2026" (jeszcze nie rozpoczęty)

Okres: 2026-03-01 - 2026-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Natalia Ogórek
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Opolski.
pl. Kopernika 11a, 45-040 Opole https://uni.opole.pl kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.2.0-www6-4 (2025-05-14)