Uniwersytet Opolski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Podstawy psychologii klinicznej dziecka i neuropsychologii

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 1.S3.LJPO.48
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Podstawy psychologii klinicznej dziecka i neuropsychologii
Jednostka: Wydział Filologiczny
Grupy: Studia stacjonarne
Studia stacjonarne
Punkty ECTS i inne: 1.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Literatura uzupełniająca:

Pilecka, W. (2011). Psychologia zdrowia dzieci i młodzieży. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego

Białecka-Pikul, M. (2007), O potrzebie nowego spojrzenia na zaburzenia rozwoju, Sztuka leczenia, t. XIV, nr 1-2, s. 13-24

Jerzak. M. (red.). (2016). Zaburzenia psychiczne i rozwojowe a szkolna rzeczywistość. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN

Kendall, P. (2018). Zaburzenia okresu dzieciństwa i adolescencji. Gdańsk: GWP

Sęk H. (red.) (2005) Psychologia kliniczna t.1 i 2.

Seligman,M. E.P., Walker, E.F., Rosenhan, D.L. (2003). Psychopatologia, Poznań: Zysk i sk-a

Nakład pracy studenta:

A. Godziny kontaktowe: 25/ 1 ECTS

Udział w zajęciach: 15h

Udział w konsultacjach: 10h

Skrócony opis:

Celem przedmiotu jest wprowadzenie studentów do tematyki zaburzeń psychicznych występujących u dzieci ze szczególnym uwzględnieniem zaburzeń o charakterze neurorozwojowym.

Pełny opis:

W ramach zajęć omówione zostaną: specyfika zaburzeń psychicznych u dzieci, kryteria normy i patologii w rozwoju dziecka, neuropsychologiczne podstawy powstawania zaburzeń psychicznych, psychospołeczne uwarunkowania powstawania zaburzeń psychicznych u dzieci, charakterystyka wybranych zaburzeń neurorozwojowych, internalizacyjnych i eksternalizacyjnych oraz problemy diagnozy i terapii dzieci z uwzględnieniem systemu rodzinnego.

Zakres tematów:

Wykłady:

1. Wprowadzenie do psychologii klinicznej dziecka i neuropsychologii

2. Norma i patologia w funkcjonowaniu dziecka. Klasyfikacje zaburzeń psychicznych.

3. Czynniki biologiczne i psychospołeczne w rozwoju zaburzeń okresu dzieciństwa. Psychologiczne modele zaburzeń wieku dziecięcego

4. Diagnoza zaburzeń u dzieci

5. Całościowe zaburzenia rozwoju

6. Charakterystyka zaburzeń emocjonalnych u dzieci i młodzieży

7. Charakterystyka zaburzeń behawioralnych u dzieci i młodzieży

8. Terapia i rehabilitacja zaburzeń psychicznych dzieci

Literatura:

Literatura wymagana do ostatecznego zaliczenia zajęć

A1. wykorzystywana podczas zajęć

Borkowska, A., Domańska, Ł. (2007). Neuropsychologia kliniczna dziecka. Wybrane zagadnienia. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN

Grzegorzewska, I., Cierpiałkowska, L., Borkowska, A. (2020). Psychologia kliniczna dzieci i młodzieży. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Efekty uczenia się:

Wiedza: student zna i rozumie

Wiedza:

1. Student zna podstawowe pojęcia z zakresu psychologii klinicznej dziecka i neuropsychologii (k_W04, L_W01, L_W03 L_W04)

2. Potrafi scharakteryzować podstawowe rodzaje zaburzeń u dzieci w kontekście rozwojowym (k_W04, L_W01, L_W03 L_W04)

3. Ma wiedzę o mechanizmach kształtujących i utrwalających zaburzenia oraz czynnikach etiopatologicznych (k_W04, L_W01, L_W03 L_W04)

4. Zna neuropsychologiczne podstawy powstawania zaburzeń rozwojowych u dzieci i ich leczenia (k_W04, L_W01, L_W03 L_W04)

Umiejętności: student potrafi

5. Potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę do rozpoznania i analizy przyczyny zaburzeń oraz stymulacji rozwoju dzieci (K_U10, L_U03, L_U04)

6. Potrafi wyjaśnić różnice w obrazie i przebiegu zaburzeń psychicznych dzieci (K_U10, L_U03, L_U04)

Kompetencje społeczne: student jest gotów do

7. Jest wrażliwy na problemy dzieci z zaburzeniami psychicznymi i neurorozwojowymi i ich rodzin (K_K03, K_K04)

8. Ma świadomość konieczności ciągłego rozwoju i doskonalenia swoich umiejętności (K_K03, K_K04)

Metody i kryteria oceniania:

Metody dydaktyczne: Wykład z prezentacją multimedialną

Metody i kryteria oceniania:

A. Formy zaliczenia (weryfikacja efektów uczenia się) Sprawdzian pisemny testowy (efekty 1,2,3,4,5,6,7,8).

B. Podstawowe kryteria ustalenia oceny Ustalenie oceny końcowej na podstawie sprawdzianu pisemnego (100%).

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/2025" (zakończony)

Okres: 2024-10-01 - 2025-02-28
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Natalia Ogórek, Monika Stawiarska-Lietzau
Prowadzący grup: Monika Stawiarska-Lietzau
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę
Literatura uzupełniająca:

Pilecka, W. (2011). Psychologia zdrowia dzieci i młodzieży. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego

Białecka-Pikul, M. (2007), O potrzebie nowego spojrzenia na zaburzenia rozwoju, Sztuka leczenia, t. XIV, nr 1-2, s. 13-24

Jerzak. M. (red.). (2016). Zaburzenia psychiczne i rozwojowe a szkolna rzeczywistość. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN

Kendall, P. (2018). Zaburzenia okresu dzieciństwa i adolescencji. Gdańsk: GWP

Sęk H. (red.) (2005) Psychologia kliniczna t.1 i 2.

Seligman,M. E.P., Walker, E.F., Rosenhan, D.L. (2003). Psychopatologia, Poznań: Zysk i sk-a


Założenia:

Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów zaburzeniami psychicznymi i zachowania charakterystycznymi dla okresu dzieciństwa, ich specyfiką, uwarunkowaniami, ze szczególnym uwzględnieniem neuropsychologicznego podłoża zaburzeń i sposobami pomocy dzieciom i ich rodzinom.

Skrócony opis:

Opis:

W ramach zajęć omówione zostaną: specyfika zaburzeń psychicznych u dzieci, kryteria normy i patologii w rozwoju dziecka, neuropsychologiczne podstawy powstawania zaburzeń psychicznych, psychospołeczne uwarunkowania powstawania zaburzeń psychicznych u dzieci, charakterystyka wybranych zaburzeń neurorozwojowych, internalizacyjnych i eksternalizacyjnych oraz problemy diagnozy i terapii dzieci z uwzględnieniem systemu rodzinnego.

Pełny opis:

W ramach zajęć poruszone zostaną następujące tematy:

1. Wprowadzenie do psychologii klinicznej dziecka i neuropsychologii

2. Norma i patologia w funkcjonowaniu dziecka. Klasyfikacje zaburzeń psychicznych.

3. Czynniki biologiczne i psychospołeczne w rozwoju zaburzeń okresu dzieciństwa. Psychologiczne modele zaburzeń wieku dziecięcego

4. Diagnoza zaburzeń u dzieci

5. Całościowe zaburzenia rozwoju

6. Charakterystyka zaburzeń emocjonalnych u dzieci i młodzieży

7. Charakterystyka zaburzeń behawioralnych u dzieci i młodzieży

8. Terapia i rehabilitacja zaburzeń psychicznych dzieci

Literatura:

Borkowska, A., Domańska, Ł. (2007). Neuropsychologia kliniczna dziecka. Wybrane zagadnienia. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN

Grzegorzewska, I., Cierpiałkowska, L., Borkowska, A. (2020). Psychologia kliniczna dzieci i młodzieży. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN

Uwagi:

Zajęcia odbywają się na MSTeams

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2025/2026" (jeszcze nie rozpoczęty)

Okres: 2025-10-01 - 2026-02-28
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Natalia Ogórek
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Opolski.
pl. Kopernika 11a, 45-040 Opole https://uni.opole.pl kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.2.0-www2-2 (2025-04-29)