Uniwersytet Opolski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Podstawy dydaktyki i metodyki logopedii

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 1.S3.LJPO.52
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Podstawy dydaktyki i metodyki logopedii
Jednostka: Wydział Filologiczny
Grupy: Studia stacjonarne
Studia stacjonarne
Punkty ECTS i inne: 2.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Tryb prowadzenia:

Realizowany zdalnie

Literatura uzupełniająca:

• Cieszyńska J., Korendo M., Wczesna interwencja terapeutyczna. Stymulacja rozwoju dziecka od noworodka do 6. roku życia, Kraków 2007.

• Mackiewicz B., Wywiad biologiczno-środowiskowy, Gdańsk 2000.

• Tarkowski Z., Jurkiewicz C., Rozwijanie mowy dziecka, Program terapeutyczno-stymulujący, Lublin 1993.

• Rodak H., Nawrocka D., Od obrazka do słowa. Poradnik dla pedagogów, logopedów i rodziców dzieci z trudnościami w porozumiewaniu się, WSiP, Warszawa 1993.


Nakład pracy studenta:

A. Godziny kontaktowe: 25h/ 1 ECTS

Udział w zajęciach: 15h

Udział w konsultacjach: 10h


B. Praca własna studenta: 25h/ 1 ECTS

Przygotowanie do zajęć: 15h

Przygotowanie do zaliczenia: 10h

Skrócony opis:

Podstawy dydaktyki, metodyki diagnozy logopedycznej poszczególnych zaburzeń rozwoju mowy. Schemat badania logopedycznego. Narzędzia diagnostyczne, a także cele, zasady i metody terapii logopedycznej dzieci z zaburzeniami rozwoju mowy i języka to podstawowe treści tego przedmiotu.

Ważnymi z perspektywy praktyki logopedycznej są również wiedza i umiejętności w takich obszarach jak: stymulacja rozwoju językowego, profilaktyka logopedyczna; współpraca ze środowiskiem wychowawczym dziecka oraz terapia logopedyczna dzieci z rozwojowych zaburzeniami mowy.

Pełny opis:

• Diagnoza logopedyczna. Schemat i etapy badań diagnostycznych. Badania uzupełniające

• Badanie podstawowe (mówienia i rozumienia, czytania i pisania)

• Metody i techniki stosowane w terapii logopedycznej. Metody logopedyczne

• Metody i techniki stosowane w terapii logopedycznej. Metody lingwistyczne

• Metody i techniki stosowane w terapii logopedycznej. Metody medyczne, psychologiczne, pedagogiczne

• Badanie i rozwijanie kompetencji komunikacyjnej (socjolingwistycze i psycholingwistyczne metody badań)

• Terapia logopedyczna.Narzędzia, środki, pomoce wykorzystywane w diagnozowaniu i terapii logopedycznej

Literatura:

Jastrzębowska G., Podstawy teorii i diagnozy logopedycznej, wyd. UO, Opole 1998.

Logopedia – pytania i odpowiedzi. Podręcznik akademicki, red. T. Gałkowski, G. Jastrzębowska, wyd. UO, wyd. II, Opole 2003.

Człowiek wobec ograniczeń, red. Z. Tarkowski, G. Jastrzębowska, wyd. „Orator”, Lublin 2002.

Podstawy neurologopedii. Podręcznik akademicki, red. T. Gałkowski, E. Szeląg, G. Jastrzębowska, wyd. UO, Opole 2005.

Efekty uczenia się:

Wiedza:

Student zna:

1. podstawy metodyki diagnozy i terapii logopedycznej L_W03

2. metody i techniki pracy z dziećmi wymagającymi stymulacji rozwoju językowego, usprawniania realizacyjnego i wspomagania rozwoju funkcji psychomotorycznych, warunkujących rozwój mowy L_W03

Umiejętności

Student potrafi:

3. ocenić przebieg i poziom rozwoju sprawności językowej L_U02

4. właściwie przeprowadzać postępowanie diagnostyczne i konstruować programy terapii logopedycznej, zgodne z dydaktyką i metodyką logopedyczną; L_U03

5. w praktyce zastosować wiedzę na temat stymulacji rozwoju językowego i doskonalenia techniki mowy (sprawności realizacyjnej) oraz zapobiegania zaburzeniom mowy L_U04

Kompetencje społeczne

Student jest gotów go:

6. moderowania i rozwiązywania konfliktów w środowisku zawodowym/szkolnym L_K04

Metody i kryteria oceniania:

Metody i kryteria oceniania:

A. Formy zaliczenia (weryfikacja efektów uczenia się)

Praca zaliczeniowa (efekty 1,2,3,4);

Zadania cząstkowe (efekty 1-5).

B. Podstawowe kryteria ustalenia oceny

Ustalenie oceny końcowej na podstawie:

Prezentacja multimedialna 80%

Aktywność 20%

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/2025" (w trakcie)

Okres: 2025-03-01 - 2025-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Natalia Ogórek, Monika Rokosa-Wilk
Prowadzący grup: Monika Rokosa-Wilk
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2025/2026" (jeszcze nie rozpoczęty)

Okres: 2026-03-01 - 2026-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Natalia Ogórek
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Opolski.
pl. Kopernika 11a, 45-040 Opole https://uni.opole.pl kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.2.0-www5-4 (2025-05-14)