Podstawy dydaktyki i metodyki logopedii
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1.S3.LJPO.52 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Podstawy dydaktyki i metodyki logopedii |
Jednostka: | Wydział Filologiczny |
Grupy: |
Studia stacjonarne Studia stacjonarne |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Tryb prowadzenia: | Realizowany zdalnie |
Literatura uzupełniająca: | • Cieszyńska J., Korendo M., Wczesna interwencja terapeutyczna. Stymulacja rozwoju dziecka od noworodka do 6. roku życia, Kraków 2007. • Mackiewicz B., Wywiad biologiczno-środowiskowy, Gdańsk 2000. • Tarkowski Z., Jurkiewicz C., Rozwijanie mowy dziecka, Program terapeutyczno-stymulujący, Lublin 1993. • Rodak H., Nawrocka D., Od obrazka do słowa. Poradnik dla pedagogów, logopedów i rodziców dzieci z trudnościami w porozumiewaniu się, WSiP, Warszawa 1993. |
Nakład pracy studenta: | A. Godziny kontaktowe: 25h/ 1 ECTS Udział w zajęciach: 15h Udział w konsultacjach: 10h B. Praca własna studenta: 25h/ 1 ECTS Przygotowanie do zajęć: 15h Przygotowanie do zaliczenia: 10h |
Skrócony opis: |
Podstawy dydaktyki, metodyki diagnozy logopedycznej poszczególnych zaburzeń rozwoju mowy. Schemat badania logopedycznego. Narzędzia diagnostyczne, a także cele, zasady i metody terapii logopedycznej dzieci z zaburzeniami rozwoju mowy i języka to podstawowe treści tego przedmiotu. Ważnymi z perspektywy praktyki logopedycznej są również wiedza i umiejętności w takich obszarach jak: stymulacja rozwoju językowego, profilaktyka logopedyczna; współpraca ze środowiskiem wychowawczym dziecka oraz terapia logopedyczna dzieci z rozwojowych zaburzeniami mowy. |
Pełny opis: |
• Diagnoza logopedyczna. Schemat i etapy badań diagnostycznych. Badania uzupełniające • Badanie podstawowe (mówienia i rozumienia, czytania i pisania) • Metody i techniki stosowane w terapii logopedycznej. Metody logopedyczne • Metody i techniki stosowane w terapii logopedycznej. Metody lingwistyczne • Metody i techniki stosowane w terapii logopedycznej. Metody medyczne, psychologiczne, pedagogiczne • Badanie i rozwijanie kompetencji komunikacyjnej (socjolingwistycze i psycholingwistyczne metody badań) • Terapia logopedyczna.Narzędzia, środki, pomoce wykorzystywane w diagnozowaniu i terapii logopedycznej |
Literatura: |
Jastrzębowska G., Podstawy teorii i diagnozy logopedycznej, wyd. UO, Opole 1998. Logopedia – pytania i odpowiedzi. Podręcznik akademicki, red. T. Gałkowski, G. Jastrzębowska, wyd. UO, wyd. II, Opole 2003. Człowiek wobec ograniczeń, red. Z. Tarkowski, G. Jastrzębowska, wyd. „Orator”, Lublin 2002. Podstawy neurologopedii. Podręcznik akademicki, red. T. Gałkowski, E. Szeląg, G. Jastrzębowska, wyd. UO, Opole 2005. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza: Student zna: 1. podstawy metodyki diagnozy i terapii logopedycznej L_W03 2. metody i techniki pracy z dziećmi wymagającymi stymulacji rozwoju językowego, usprawniania realizacyjnego i wspomagania rozwoju funkcji psychomotorycznych, warunkujących rozwój mowy L_W03 Umiejętności Student potrafi: 3. ocenić przebieg i poziom rozwoju sprawności językowej L_U02 4. właściwie przeprowadzać postępowanie diagnostyczne i konstruować programy terapii logopedycznej, zgodne z dydaktyką i metodyką logopedyczną; L_U03 5. w praktyce zastosować wiedzę na temat stymulacji rozwoju językowego i doskonalenia techniki mowy (sprawności realizacyjnej) oraz zapobiegania zaburzeniom mowy L_U04 Kompetencje społeczne Student jest gotów go: 6. moderowania i rozwiązywania konfliktów w środowisku zawodowym/szkolnym L_K04 |
Metody i kryteria oceniania: |
Metody i kryteria oceniania: A. Formy zaliczenia (weryfikacja efektów uczenia się) Praca zaliczeniowa (efekty 1,2,3,4); Zadania cząstkowe (efekty 1-5). B. Podstawowe kryteria ustalenia oceny Ustalenie oceny końcowej na podstawie: Prezentacja multimedialna 80% Aktywność 20% |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/2025" (w trakcie)
Okres: | 2025-03-01 - 2025-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT KON
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Natalia Ogórek, Monika Rokosa-Wilk | |
Prowadzący grup: | Monika Rokosa-Wilk | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2025/2026" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2026-03-01 - 2026-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Natalia Ogórek | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Opolski.