Uniwersytet Opolski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Metodyka i dydaktyka terapii zaburzeń artykulacji 1

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 1.S3.LJPO.53
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Metodyka i dydaktyka terapii zaburzeń artykulacji 1
Jednostka: Wydział Filologiczny
Grupy: Studia stacjonarne
Studia stacjonarne
Punkty ECTS i inne: 1.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Nakład pracy studenta:

A. Godziny kontaktowe: 25h/ 1 ECTS

Udział w zajęciach: 15h

Udział w konsultacjach: 10h

Skrócony opis:

• Zapoznanie studenta z podstawowymi założeniami pracy z dzieckiem z uszkodzonym słuchem

• Przybliżenie pojęcia specyficznych zaburzeń w rozwoju mowy i odbiorze dźwięków oraz specyficznych trudności szkolnych dziecka z uszkodzonym narządem słuchu.

• Przygotowanie do wczesnego podjęcia interwencji specjalistycznych.

• Nabycie kompetencji w zakresie dokonywania wstępnej oceny logopedycznej możliwości komunikacyjnych dzieci z uszkodzonym słuchem.

• Poznanie metod i form pracy z dzieckiem z uszkodzonym w różnym wieku.

Pełny opis:

A. Problematyka wykładu

C. Problematyka ćwiczeń / konwersatorium / laboratorium

• Rys historyczny występowania uszkodzeń słuchu w Polsce i na świecie.

• Uszkodzenia słuchu –geneza i ewaluacja podstawowych pojęć.

• Przedmiot badań , cele i zadania surdologopedii.

• Podstawowe terminy i ich definicje.

• Współczesny model organizacji opieki nad dziećmi z uszkodzonym słuchem

• Klasyfikacja uszkodzeń słuchu.

• Struktura akustyczna głosek polskich .

• Charakterystyka uszkodzeń narządu słuchu.

• Charakterystyczne zaburzenia w rozwoju mowy i odbiorze dźwięków.

• Specyficzne trudności szkolne dziecka z uwzględnieniem jakościowego i ilościowego ubytku słuchu.

• Rozwój funkcji słuchowych.

• Zasady i metody terapii logopedycznej dzieci z zaburzeniami słuchu.

• Ćwiczenia kształtujące i wspomagające rozwój mowy dziecka z uszkodzonym słuchem.

• Diagnoza logopedyczna dzieci z zaburzeniami słuchu i mowy.

• Organizacja pomocy dziecku w grupie przedszkolnej i szkolnej.

Literatura:

A. Literatura wymagana do ostatecznego zaliczenia zajęć (zdania egzaminu):

A.1. wykorzystywana podczas zajęć :

1. G. Gunia Terapia logopedyczna dzieci z zaburzeniami słuchu i mowy- Wybrane problemy teorii i

praktyki surdologopedycznej. Kraków 2006

2. B. Szczepankowski Niesłyszący-Głusi –Głuchoniemi Warszawa 1999

3.K. Bieńkowska Słucham , mówię, jestem-Program terapeutyczny 60 kroków do oceny i terapii dzieci z wadą słuchu 2011

A.2. studiowana samodzielnie przez studenta:

1.G. Jastrzębowska, M. Kukuła Diagnoza i terapia zaburzeń mowy dzieci niedosłyszących i głuchych Logopedia .Pytania i odpowiedzi-Podręcznik akademicki , tom 2 , red. UO -T. Gałkowski, G. Jastrzębowska Opole 2003

B. Literatura uzupełniająca:

1.M.Lise Bargues Źle słyszę Warszawa 1994

2. O. Perier Dziecko z uszkodzonym narządem słuchu Warszawa 1992

3.Z. M. Kurkowski Przegląd metod kształcenia mowy dzieci z uszkodzonym słuchem pod. red. St. Grabiasa Głuchota a język

Lublin 1994

4.red. A. Pruszewicz Audiologia Kliniczna Poznań 2004

5.S. Schmid-Giovannini Rady i wskazówki dla rodziców i wychowawców dzieci z uszkodzonym słuchem Warszawa 1995

Efekty uczenia się:

Wiedza: student zna i rozumie

1. Zna elementarną terminologię dotyczącą terapii i wielostronnej stymulacji dziecka z uszkodzonym słuchem.(K_W02)

2. Ma elementarną wiedzę dotyczącą podziały ilościowego, jakościowego ubytków słuchu (K_W01)

3. Posiada elementarna wiedzę na temat konsekwencji uszkodzeń słuchu z uwzględnieniem jakościowego i ilościowego ubytku słuchu. (L_W01)

4. Posiada wiadomości na temat sposobów komunikowania się osób z uszkodzonym słuchem (L_W02)

5. Zna etapy rozwoju funkcji słuchowych (K_W04)

6. Zna strukturę akustyczna głosek polskich (K_W01; L_W02)

7. Zna metody i formy pracy z dzieckiem z uszkodzonym słuchem (L_W03)

Umiejętności - Student

8. Potrafi posługiwać się podstawową terminologią związaną z terapią i wielostronną stymulacją dziecka z wadą słuchu (K_U04)

9. Używa adekwatnego języka specjalistycznego w opisie działań diagnostycznych i terapeutycznych

10. Potrafi dokonać analizy diagnozy konkretnego przypadku dziecka z uszkodzonym słuchem. Wskazać źródło pro-blemu. Potrafi zaobserwować symptomy trudności (L_U03)

11. Potrafi stworzyć model pomocy terapeutycznej skierowany na dziecko z wadą słuchu. (L_U04)

12. Umie zaplanować i wybrać odpowiednie metody i formy terapii. (L_U04)

13. Potrafi zastosować zabawy i ćwiczenia stymulujące słuch i rozwój mowy . (L_U03)

14. Umie skonstruować scenariusze spotkań terapeutycznych w oparciu o własne pomysły oraz rozwiązania dostępne w literaturze przedmiotu. (L_U02)

15. Potrafi wykorzystać narzędzia terapeutyczne i dostosować je do poziomu możliwości dziecka. (L_U05)

16. Potrafi dokonać krytycznej analizy gotowych materiałów i narzędzi terapeutycznych pod katem przydatności do pracy z dzieckiem z wadą słuchu. (L_U09)

Kompetencje społeczne (postawy)

17. Ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, Rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego. (L_K01)

18. Ma przekonanie o wartości i potrzebie wspierania rozwoju i udzielania pomocy dzieciom z uszkodzonym słuchem. (L_K01)

19. Jest gotowy do podejmowania wyzwań zawodowych i osobistych związanych z pracą z dziećmi z wadą słuchu, Wykazuje aktywność w projektowaniu terapii logopedycznej, (L_K06)

20. Ma przekonanie o wadze zachowania się w sposób profesjonalny, refleksji na tematy etyczne i przestrzegania za-sad etyki zawodowej. (K_K04)

21. Próbuje oceniać własne predyspozycje do wykonywania zawodu terapeuty. (K_K01)

22. Odpowiedzialnie przygotowuje się do swojej pracy, projektuje i wykonuje działania logopedyczne wobec dziecka z zaburzeniami słuchu i mowy. (K_K06)

Metody i kryteria oceniania:

A. Sposób zaliczenia

zaliczenie z oceną

B. Formy zaliczenia

• Prezentacja dot. zagadnień związanych z tematem ćwiczeń

• Samodzielne przeprowadzenie ćwiczeń słuchowych z dzieckiem i omówienie ich na zajęciach

• Przygotowanie do zajęć, aktywność

• Kolokwium powtórzeniowe

C. Podstawowe kryteria

Uzyskanie pozytywnej oceny z kolokwium, przygotowanie prezentacji, omówienie przeprowadzonych ćwiczeń, obecność i aktywny udział w zajęciach

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/2025" (w trakcie)

Okres: 2025-03-01 - 2025-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Natalia Ogórek, Monika Rokosa-Wilk
Prowadzący grup: Monika Rokosa-Wilk
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2025/2026" (jeszcze nie rozpoczęty)

Okres: 2026-03-01 - 2026-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Natalia Ogórek
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Opolski.
pl. Kopernika 11a, 45-040 Opole https://uni.opole.pl kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.2.0-www6-4 (2025-05-14)