Metodyka i dydaktyka terapii zaburzeń artykulacji 1
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1.S3.LJPO.54 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Metodyka i dydaktyka terapii zaburzeń artykulacji 1 |
Jednostka: | Wydział Filologiczny |
Grupy: |
Studia stacjonarne Studia stacjonarne |
Punkty ECTS i inne: |
1.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Tryb prowadzenia: | Realizowany w sali |
Nakład pracy studenta: | A. Godziny kontaktowe: 20h/ 0,5 ECTS Udział w zajęciach: 15h Udział w konsultacjach: 5h B. Praca własna studenta: 15h/ 0,5 ECTS Przygotowanie do zajęć: 10h Przygotowanie do zaliczenia: 5h |
Skrócony opis: |
• Zapoznanie studenta z podstawowymi założeniami pracy z dzieckiem z uszkodzonym słuchem • Przybliżenie pojęcia specyficznych zaburzeń w rozwoju mowy i odbiorze dźwięków oraz specyficznych trudności szkolnych dziecka z uszkodzonym narządem słuchu. • Przygotowanie do wczesnego podjęcia interwencji specjalistycznych. • Nabycie kompetencji w zakresie dokonywania wstępnej oceny logopedycznej możliwości komunikacyjnych dzieci z uszkodzonym słuchem. • Poznanie metod i form pracy z dzieckiem z uszkodzonym w różnym wieku. |
Pełny opis: |
A. Problematyka wykładu C. Problematyka ćwiczeń / konwersatorium / laboratorium • Rys historyczny występowania uszkodzeń słuchu w Polsce i na świecie. • Uszkodzenia słuchu –geneza i ewaluacja podstawowych pojęć. • Przedmiot badań , cele i zadania surdologopedii. • Podstawowe terminy i ich definicje. • Współczesny model organizacji opieki nad dziećmi z uszkodzonym słuchem • Klasyfikacja uszkodzeń słuchu. • Struktura akustyczna głosek polskich . • Charakterystyka uszkodzeń narządu słuchu. • Charakterystyczne zaburzenia w rozwoju mowy i odbiorze dźwięków. • Specyficzne trudności szkolne dziecka z uwzględnieniem jakościowego i ilościowego ubytku słuchu. • Rozwój funkcji słuchowych. • Zasady i metody terapii logopedycznej dzieci z zaburzeniami słuchu. • Ćwiczenia kształtujące i wspomagające rozwój mowy dziecka z uszkodzonym słuchem. • Diagnoza logopedyczna dzieci z zaburzeniami słuchu i mowy. • Organizacja pomocy dziecku w grupie przedszkolnej i szkolnej. |
Literatura: |
A. Literatura wymagana do ostatecznego zaliczenia zajęć (zdania egzaminu): A.1. wykorzystywana podczas zajęć : 1. G. Gunia Terapia logopedyczna dzieci z zaburzeniami słuchu i mowy- Wybrane problemy teorii i praktyki surdologopedycznej. Kraków 2006 2. B. Szczepankowski Niesłyszący-Głusi –Głuchoniemi Warszawa 1999 3.K. Bieńkowska Słucham , mówię, jestem-Program terapeutyczny 60 kroków do oceny i terapii dzieci z wadą słuchu 2011 A.2. studiowana samodzielnie przez studenta: 1.G. Jastrzębowska, M. Kukuła Diagnoza i terapia zaburzeń mowy dzieci niedosłyszących i głuchych Logopedia .Pytania i odpowiedzi-Podręcznik akademicki , tom 2 , red. UO -T. Gałkowski, G. Jastrzębowska Opole 2003 B. Literatura uzupełniająca: 1.M.Lise Bargues Źle słyszę Warszawa 1994 2. O. Perier Dziecko z uszkodzonym narządem słuchu Warszawa 1992 3.Z. M. Kurkowski Przegląd metod kształcenia mowy dzieci z uszkodzonym słuchem pod. red. St. Grabiasa Głuchota a język Lublin 1994 4.red. A. Pruszewicz Audiologia Kliniczna Poznań 2004 5.S. Schmid-Giovannini Rady i wskazówki dla rodziców i wychowawców dzieci z uszkodzonym słuchem Warszawa 1995 |
Efekty uczenia się: |
Wiedza: student zna i rozumie 1. Zna elementarną terminologię dotyczącą terapii i wielostronnej stymulacji dziecka z uszkodzonym słuchem.(K_W02) 2. Ma elementarną wiedzę dotyczącą podziały ilościowego, jakościowego ubytków słuchu (K_W01) 3. Posiada elementarna wiedzę na temat konsekwencji uszkodzeń słuchu z uwzględnieniem jakościowego i ilościowego ubytku słuchu. (L_W01) 4. Posiada wiadomości na temat sposobów komunikowania się osób z uszkodzonym słuchem (L_W02) 5. Zna etapy rozwoju funkcji słuchowych (K_W04) 6. Zna strukturę akustyczna głosek polskich (K_W01; L_W02) 7. Zna metody i formy pracy z dzieckiem z uszkodzonym słuchem (L_W03) Umiejętności - Student 8. Potrafi posługiwać się podstawową terminologią związaną z terapią i wielostronną stymulacją dziecka z wadą słuchu (K_U04) 9. Używa adekwatnego języka specjalistycznego w opisie działań diagnostycznych i terapeutycznych 10. Potrafi dokonać analizy diagnozy konkretnego przypadku dziecka z uszkodzonym słuchem. Wskazać źródło pro-blemu. Potrafi zaobserwować symptomy trudności (L_U03) 11. Potrafi stworzyć model pomocy terapeutycznej skierowany na dziecko z wadą słuchu. (L_U04) 12. Umie zaplanować i wybrać odpowiednie metody i formy terapii. (L_U04) 13. Potrafi zastosować zabawy i ćwiczenia stymulujące słuch i rozwój mowy . (L_U03) 14. Umie skonstruować scenariusze spotkań terapeutycznych w oparciu o własne pomysły oraz rozwiązania dostępne w literaturze przedmiotu. (L_U02) 15. Potrafi wykorzystać narzędzia terapeutyczne i dostosować je do poziomu możliwości dziecka. (L_U05) 16. Potrafi dokonać krytycznej analizy gotowych materiałów i narzędzi terapeutycznych pod katem przydatności do pracy z dzieckiem z wadą słuchu. (L_U09) Kompetencje społeczne (postawy) 17. Ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, Rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego. (L_K01) 18. Ma przekonanie o wartości i potrzebie wspierania rozwoju i udzielania pomocy dzieciom z uszkodzonym słuchem. (L_K01) 19. Jest gotowy do podejmowania wyzwań zawodowych i osobistych związanych z pracą z dziećmi z wadą słuchu, Wykazuje aktywność w projektowaniu terapii logopedycznej, (L_K06) 20. Ma przekonanie o wadze zachowania się w sposób profesjonalny, refleksji na tematy etyczne i przestrzegania za-sad etyki zawodowej. (K_K04) 21. Próbuje oceniać własne predyspozycje do wykonywania zawodu terapeuty. (K_K01) 22. Odpowiedzialnie przygotowuje się do swojej pracy, projektuje i wykonuje działania logopedyczne wobec dziecka z zaburzeniami słuchu i mowy. (K_K06) |
Metody i kryteria oceniania: |
A. Sposób zaliczenia zaliczenie z oceną B. Formy zaliczenia • Prezentacja dot. zagadnień związanych z tematem ćwiczeń • Samodzielne przeprowadzenie ćwiczeń słuchowych z dzieckiem i omówienie ich na zajęciach • Przygotowanie do zajęć, aktywność • Kolokwium powtórzeniowe C. Podstawowe kryteria Uzyskanie pozytywnej oceny z kolokwium, przygotowanie prezentacji, omówienie przeprowadzonych ćwiczeń, obecność i aktywny udział w zajęciach |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/2025" (w trakcie)
Okres: | 2025-03-01 - 2025-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR KON
CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Natalia Ogórek | |
Prowadzący grup: | Monika Rokosa-Wilk | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2025/2026" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2026-03-01 - 2026-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Natalia Ogórek | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Opolski.