Uniwersytet Opolski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Metodyka i dydaktyka terapii zaburzeń artykulacji 2

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 1.S3.LJPO.55
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Metodyka i dydaktyka terapii zaburzeń artykulacji 2
Jednostka: Wydział Filologiczny
Grupy: Studia stacjonarne
Punkty ECTS i inne: 1.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Literatura uzupełniająca:

1. Bogdanowicz M., Kisiel B., Przasnyska M., Metoda Weroniki Sherborne w terapii i wspomaganiu rozwoju dziecka, WSiP, Warszawa 1994

2.Młynarska M., Smereka T., Psychostymulacyjna metoda kształtowania i rozwoju mowy oraz myślenia, Warszawa 2000

3.Walencik-Topiłko, Rytm muzyczny i logorytmika w terapii logopedycznej dotyczącej dyslalii. Logopedia jako nauka interdy-scyplinarna - teoretyczna i stosowana, (red.) I. Nowakowska-Kempny, Katowice 1998

4.E. Sachajska, Uczymy się poprawnej wymowy, WSiP, Warszawa 1987

5.Bogdanowicz M., Metoda dobrego startu w pracy z dzieckiem od 5 do 10 lat, Warszawa 1985

6.Bogdanowicz M., Szlagowska D., Piosenki do rysowania, Gdańsk 1996

7.Kaja B., Zarys terapii dziecka, Bydgoszcz 2001

8.Pruszewicz A. i wsp., Znaczenie rehabilitacji psychicznej w procesie wykształcania mowy zstępczej u laryngektomowanych, Otolaryngologia Polska 1997

Nakład pracy studenta:

A. Godziny kontaktowe: 25h/ 1 ECTS

Udział w zajęciach: 15h

Udział w konsultacjach: 10h

Skrócony opis:

Zagadnieniami metodyki terapii logopedycznej, rodzajów funkcjonujących technik oraz zasad ich stosowania

Pełny opis:

Opis:

1) Terapia logopedyczna – zagadnienia ogólne (definicja, etapy terapii, cel i główne zadania terapii)

2) Plan pracy, zasady terapii logopedycznej

3) Metody stosowane w terapii logopedycznej (definicja, podział metod)

4) Szczegółowe metody logopedyczne – (ćwiczenia oddechowe, fonacyjne, słuchu fonematycznego, autokontroli słuchowej) - cel terapii, propozycje ćwiczeń

5) Szczegółowe metody logopedyczne - usprawnianie aparatu artykulacyjnego – omówienie aparatu artykulacyjnego, cel terapii, propozycje ćwiczeń

6)Techniki logopedyczne

7) Fonogesty, język migowy

8) Metody lingwistyczne i pedagogiczne w terapii logopedycznej (rodzaje stosowanych technik)

9) Metody psychologiczne i medyczne w terapii logopedycznej (rodzaje stosowanych technik)

10) Alternatywne metody stosowane w terapii logopedycznej – omówienie wybranych zagadnień

11) Metody prowadzenia terapii zaburzeń artykulacji - Metoda przekształceń artykulacyjnych

12) Metoda Ruchu Rozwijającego Weroniki Sherborne

13) Metody automatyzacji głosek na wybranych przykładach zabawy logopedyczne (zajęcia warsztatowe, demonstracja programów komputerowych)

14) Metody terapii logopedycznej u osób dorosłych - wybrane zagadnienia logopedii artystycznej, wybrane zagadnienia metod terapii logopedycznej u pacjentów po laryngektomii.

Zakres tematów:

Procedury logopedyczne.

Organizacja pracy logopedy i współpracy ze specjalistami w służbie zdrowia.

Formułowanie diagnozy i opinii logopedycznej.

Programy i pomoce logopedyczne. Metody terapii logopedycznej.

Literatura:

Literatura wymagana do ostatecznego zaliczenia zajęć

A1. wykorzystywana podczas zajęć

1. Gałkowski T., Jastrzębowska G. (red.) Logopedia. Pytania i odpowiedzi – podręcznik akademicki, wyd. UO, Opole 2003

2.Błachnio K.,Wybrane zagadnienia z metodyki logoterapii. Podręczny słownik terminów specjalistycznych stosowanych w logopedii, Warszawa 1989

3.Minczakiewicz E.M., Mowa – Rozwój – Zaburzenia – Terapia, WSP, Kraków 1997.

Efekty uczenia się:

Wiedza: student zna i rozumie

1 terminologię z zakresu metodyki terapii logopedycznej, jej pochodzenie oraz zastosowanie, (k_W01).

2 zna metody, narzędzia, środki służące do badania i rozwijania sprawności językowej, (k_W02).

3 posiada wiedzę z zakresu terapii logopedycznej oraz metodyk szczegółowych dotyczących poszczególnych zaburzeń, (k_W03).

4 zna zastosowanie różnych technik w terapii logopedycznej. (k_W04).

Umiejętności: student potrafi

5 kierować przebiegiem procesu opieki logopedycznej umiejętnie dobierając metody terapii logopedycznej do zaburzenia, (k_U05);

6 posiada umiejętność prezentowania własnych sugestii, potrafi ocenić różne metody, techniki terapeutyczne oraz argumentować zasadność ich zastosowania, (k_U06);

7 potrafi dokonać analizy i oceny działań w przebiegu, terapeutycznym, weryfikować je w zależności od osiąganych efektów terapii, (k_U07);

Kompetencje społeczne: student jest gotów do

8 o potrzebie opieki logopedycznej, rozumie celowość udzielania profesjonalnej pomocy osobom z zaburzeniami komunikacji językowej, (k_K03,)

9 jest ostrożny we wprowadzaniu różnych nowych technik terapii logopedycznej, (k_K04)

10 ma przekonanie o wartości teoretycznej wiedzy z zakresu metodyki terapii logopedycznej. (k_K05)

Metody i kryteria oceniania:

Metody dydaktyczne: ćwiczenia praktyczne / metoda projektu

Metody i kryteria oceniania:

A. Formy zaliczenia (weryfikacja efektów uczenia się) Praca zaliczeniowa (efekty 1,2); Zadania cząstkowe (efekty 3,4).

B. Podstawowe kryteria ustalenia oceny Ustalenie oceny końcowej na podstawie ocen cząstkowych (40%) i pracy zaliczeniowej (60%).

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/2025" (zakończony)

Okres: 2024-10-01 - 2025-02-28
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Sandra Caban-Maleńska, Natalia Ogórek
Prowadzący grup: Sandra Caban-Maleńska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2025/2026" (jeszcze nie rozpoczęty)

Okres: 2025-10-01 - 2026-02-28
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Natalia Ogórek
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Opolski.
pl. Kopernika 11a, 45-040 Opole https://uni.opole.pl kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.1.0-www4-6 (2025-03-04)