Metodyka i dydaktyka terapii zaburzeń artykulacji 2
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1.S3.LJPO.55 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Metodyka i dydaktyka terapii zaburzeń artykulacji 2 |
Jednostka: | Wydział Filologiczny |
Grupy: |
Studia stacjonarne |
Punkty ECTS i inne: |
1.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Literatura uzupełniająca: | 1. Bogdanowicz M., Kisiel B., Przasnyska M., Metoda Weroniki Sherborne w terapii i wspomaganiu rozwoju dziecka, WSiP, Warszawa 1994 2.Młynarska M., Smereka T., Psychostymulacyjna metoda kształtowania i rozwoju mowy oraz myślenia, Warszawa 2000 3.Walencik-Topiłko, Rytm muzyczny i logorytmika w terapii logopedycznej dotyczącej dyslalii. Logopedia jako nauka interdy-scyplinarna - teoretyczna i stosowana, (red.) I. Nowakowska-Kempny, Katowice 1998 4.E. Sachajska, Uczymy się poprawnej wymowy, WSiP, Warszawa 1987 5.Bogdanowicz M., Metoda dobrego startu w pracy z dzieckiem od 5 do 10 lat, Warszawa 1985 6.Bogdanowicz M., Szlagowska D., Piosenki do rysowania, Gdańsk 1996 7.Kaja B., Zarys terapii dziecka, Bydgoszcz 2001 8.Pruszewicz A. i wsp., Znaczenie rehabilitacji psychicznej w procesie wykształcania mowy zstępczej u laryngektomowanych, Otolaryngologia Polska 1997 |
Nakład pracy studenta: | A. Godziny kontaktowe: 25h/ 1 ECTS Udział w zajęciach: 15h Udział w konsultacjach: 10h |
Skrócony opis: |
Zagadnieniami metodyki terapii logopedycznej, rodzajów funkcjonujących technik oraz zasad ich stosowania |
Pełny opis: |
Opis: 1) Terapia logopedyczna – zagadnienia ogólne (definicja, etapy terapii, cel i główne zadania terapii) 2) Plan pracy, zasady terapii logopedycznej 3) Metody stosowane w terapii logopedycznej (definicja, podział metod) 4) Szczegółowe metody logopedyczne – (ćwiczenia oddechowe, fonacyjne, słuchu fonematycznego, autokontroli słuchowej) - cel terapii, propozycje ćwiczeń 5) Szczegółowe metody logopedyczne - usprawnianie aparatu artykulacyjnego – omówienie aparatu artykulacyjnego, cel terapii, propozycje ćwiczeń 6)Techniki logopedyczne 7) Fonogesty, język migowy 8) Metody lingwistyczne i pedagogiczne w terapii logopedycznej (rodzaje stosowanych technik) 9) Metody psychologiczne i medyczne w terapii logopedycznej (rodzaje stosowanych technik) 10) Alternatywne metody stosowane w terapii logopedycznej – omówienie wybranych zagadnień 11) Metody prowadzenia terapii zaburzeń artykulacji - Metoda przekształceń artykulacyjnych 12) Metoda Ruchu Rozwijającego Weroniki Sherborne 13) Metody automatyzacji głosek na wybranych przykładach zabawy logopedyczne (zajęcia warsztatowe, demonstracja programów komputerowych) 14) Metody terapii logopedycznej u osób dorosłych - wybrane zagadnienia logopedii artystycznej, wybrane zagadnienia metod terapii logopedycznej u pacjentów po laryngektomii. Zakres tematów: Procedury logopedyczne. Organizacja pracy logopedy i współpracy ze specjalistami w służbie zdrowia. Formułowanie diagnozy i opinii logopedycznej. Programy i pomoce logopedyczne. Metody terapii logopedycznej. |
Literatura: |
Literatura wymagana do ostatecznego zaliczenia zajęć A1. wykorzystywana podczas zajęć 1. Gałkowski T., Jastrzębowska G. (red.) Logopedia. Pytania i odpowiedzi – podręcznik akademicki, wyd. UO, Opole 2003 2.Błachnio K.,Wybrane zagadnienia z metodyki logoterapii. Podręczny słownik terminów specjalistycznych stosowanych w logopedii, Warszawa 1989 3.Minczakiewicz E.M., Mowa – Rozwój – Zaburzenia – Terapia, WSP, Kraków 1997. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza: student zna i rozumie 1 terminologię z zakresu metodyki terapii logopedycznej, jej pochodzenie oraz zastosowanie, (k_W01). 2 zna metody, narzędzia, środki służące do badania i rozwijania sprawności językowej, (k_W02). 3 posiada wiedzę z zakresu terapii logopedycznej oraz metodyk szczegółowych dotyczących poszczególnych zaburzeń, (k_W03). 4 zna zastosowanie różnych technik w terapii logopedycznej. (k_W04). Umiejętności: student potrafi 5 kierować przebiegiem procesu opieki logopedycznej umiejętnie dobierając metody terapii logopedycznej do zaburzenia, (k_U05); 6 posiada umiejętność prezentowania własnych sugestii, potrafi ocenić różne metody, techniki terapeutyczne oraz argumentować zasadność ich zastosowania, (k_U06); 7 potrafi dokonać analizy i oceny działań w przebiegu, terapeutycznym, weryfikować je w zależności od osiąganych efektów terapii, (k_U07); Kompetencje społeczne: student jest gotów do 8 o potrzebie opieki logopedycznej, rozumie celowość udzielania profesjonalnej pomocy osobom z zaburzeniami komunikacji językowej, (k_K03,) 9 jest ostrożny we wprowadzaniu różnych nowych technik terapii logopedycznej, (k_K04) 10 ma przekonanie o wartości teoretycznej wiedzy z zakresu metodyki terapii logopedycznej. (k_K05) |
Metody i kryteria oceniania: |
Metody dydaktyczne: ćwiczenia praktyczne / metoda projektu Metody i kryteria oceniania: A. Formy zaliczenia (weryfikacja efektów uczenia się) Praca zaliczeniowa (efekty 1,2); Zadania cząstkowe (efekty 3,4). B. Podstawowe kryteria ustalenia oceny Ustalenie oceny końcowej na podstawie ocen cząstkowych (40%) i pracy zaliczeniowej (60%). |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/2025" (zakończony)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-02-28 |
Przejdź do planu
PN WT WYK
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Sandra Caban-Maleńska, Natalia Ogórek | |
Prowadzący grup: | Sandra Caban-Maleńska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2025/2026" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2025-10-01 - 2026-02-28 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Natalia Ogórek | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Opolski.