Gramatyka kontrastywna
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1.S3.LJPO.65 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Gramatyka kontrastywna |
Jednostka: | Wydział Filologiczny |
Grupy: |
Studia stacjonarne Studia stacjonarne |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Poziom studiów: | studia I stopnia |
Kierunek studiów: | Logopedia z nauczaniem języka polskiego jako obcego |
Semestr, w którym realizowany jest przedmiot: | letni |
Profil kształcenia: | akademicki |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Tryb prowadzenia: | Realizowany w sali |
Wymagania: | Ukończony kurs współczesnej gramatyki języka polskiego (lub innego współczesnego języka), warunkujący znajomość terminów językoznawczych z zakresu fonetyki, fonologii, fleksji, słowotwórstwa i składni. |
Literatura uzupełniająca: | Wykaz literatury A. Literatura wymagana do ostatecznego zaliczenia zajęć: Koczerhan Pietrowicz K., Podstawy językoznawstwa konfrontatywnego. Podręcznik, przeł. P. Jóźwikiewicz, Cz. Lachur, A. Nowacki, Opole 2009. B. Literatura uzupełniająca: Dostępne podręczniki do (gramatyki) języków: angielskiego, niemieckiego, francuskiego, rosyjskiego, ukraińskiego i innych (według wyboru studentów), jak np.: Czapiga A., Gramatyka konfrontatywna rosyjsko-polska. Morfologia. Składnia zdania pojedynczego, Rzeszów 2013. Dulewiczowa I., Gramatyka konfrontatywna rosyjsko-polska: fonetyka i fonologia, grafia i ortografia, Warszawa. Kononenko I., Język ukraiński i polski: studium kontrastywne, Warszawa 2017. Morciniec N., Prędota S., Fonetyka kontrastywna języka niemieckiego i polskiego, Wrocław 1990. Kwapisz –Osadnik K., Podstawowe wiadomości z gramatyki polskiej i francuskiej. Szkic porównawczy, Katowice 2007. Prejbisz A., Gramatyka języka angielskiego, Warszawa 2002. Tęcza, Z., Gramatyka angielska i niemiecka w opisie równoległym, Rzeszów 2010. A także m.in.: Kaproń-Charzyńska I., 2020, Nauczanie fonetyki języka polskiego z perspektywy logopedycznej – studium przypadku studentów z Chin, „Postscriptum Polonistyczne” 2(26)/2020, s. 65-75. Korytkowska A., Sawicka I., Uwagi na temat ilościowej charakterystyki fonetyki słowiańskiej, w: Komparacja współczesnych języków słowiańskich 2: Fonetyka i fonologia, red. I. Sawicka, Opole 2007, 199-217. Lewandowski T., No More Polglish! A Polish Studnet’s Handbook for Eliminating Interlingual Errors, Opole, 2020. Zakrzewska-Verdugo M., Kompetencja fonologiczna w nauczaniu języka polskiego Słowaków. Trudne miejsca w wymowie (i ortografii), „Postscriptum Polonistyczne” 2(26)/2020, s. 55-64. |
Nakład pracy studenta: | A. Godziny kontaktowe: 45h/ 1,5 ECTS Udział w zajęciach: 30h Udział w konsultacjach: 15h B. Praca własna studenta: 15h/ 0,5 ECTS Przygotowanie do zajęć: 10h Przygotowanie do zaliczenia: 5h |
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu jest: • zapoznanie studentów z przedmiotem i metodami analizy kontrastywnej; • uświadomienie studentom celowości porównywania języków (cele poznawcze i praktyczne); • zapoznanie studentów z najważniejszymi typami podobieństw i różnic między poszczególnymi poziomami języków (fonologicznym, fleksyjnym, słowotwórczym i składniowym); • uświadomienie studentom możliwych konsekwencji podobieństw i różnic między językami w procesie uczenia (się) języków (transfer pozytywny i negatywny). |
Pełny opis: |
1. Ogólne aspekty językoznawstwa kontrastywnego (przedmiot, cele, metody, miejsce wśród innych dyscyplin językoznawczych, krótka historia przednaukowego i naukowego porównywania języków). 2. Najważniejsze zagadnienia językoznawstwa typologicznego (cechy typologiczne języków, uniwersalia językowe). 3. Fonetyka i fonologia kontrastywna (ilościowe i jakościowe właściwości systemów fonologicznych różnych języków, aspekty porównywania samogłosek i spółgłosek oraz środków suprasegmentalnych – akcent i intonacji). 4. Systemy morfologiczne języków i kategorie gramatyczne (rodzaju, liczby, przypadka i in.) w aspekcie porównawczym. 5. Słowotwórstwo w aspekcie kontrastywnym. 6. Składniowe modele różnych języków (różnice i podobieństwa w budowie zdań, szyku wyrazów w zdaniu, wyrażania zaprzeczenia, pasywności i in.). 7. Fakultatywnie – wybrane aspekty leksykologii i frazeologii kontrastywnej (problem ekwiwalencji, luki leksykalne itp.). |
Literatura: |
Koczerhan Pietrowicz K., Podstawy językoznawstwa konfrontatywnego. Podręcznik, przeł. P. Jóźwikiewicz, Cz. Lachur, A. Nowacki, Opole 2009. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza: Student 1. zna najważniejsze cele poznawcze i praktyczne językoznawstwa kontrastywnego (k_W01) 2. zna najważniejsze aspekty i metody porównywania języków na poszczególnych poziomach systemu językowego; (k_W02) 3. rozumie mechanizmy motywowane różnicami i podobieństwami między językami w glottodydaktyce (nauczaniu języków obcych). (k_W05) Umiejętności: Student potrafi 4. czytać ze zrozumieniem literaturę z zakresu językoznawstwa kontrastywnego (k_U01) 5. omawiać różnice między poszczególnymi poziomami systemu porównywanych języków (k_U02) Kompetencje społeczne: student jest gotów do 6. pogłębiania naukowej wiedzy o uniwersaliach językowych i swoistościach języków jako elementu bio-kulturowej różnorodności świata (k_K01); 7. szukania dróg przezwyciężania trudności w uczeniu się i nauczaniu języków poprzez analizę podobieństw i różnic między językami (k_K04). |
Metody i kryteria oceniania: |
Zaliczenie na podstawie ustnej aktywności na zajęciach. Zaliczenie prac pisemnych (kolokwia). Aktywność na zajęciach (20%) Starannie przygotowany referat (40%) Kolokwia napisane na min. 50% punktów (40% ) |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/2025" (w trakcie)
Okres: | 2025-03-01 - 2025-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT KON
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Marzena Makuchowska, Natalia Ogórek | |
Prowadzący grup: | Marzena Makuchowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2025/2026" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2026-03-01 - 2026-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Natalia Ogórek | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Opolski.