Metodyka i dydaktyka pracy z dzieckiem dysfunkcyjnym 2
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1.S3.LJPO.98 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Metodyka i dydaktyka pracy z dzieckiem dysfunkcyjnym 2 |
Jednostka: | Wydział Filologiczny |
Grupy: |
Studia stacjonarne |
Punkty ECTS i inne: |
4.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Literatura uzupełniająca: | Franczyk A., Krajewska K. (2015). Skarbiec nauczyciela terapeuty. Kraków: Impuls. Kmiecik Z. R. (2017). Losy wariata i głupka w państwie i społeczeństwie. Warszawa: Wolters Kluwer. Kutscher M. L., Attwood T., Wolff R. R. (2007). Dzieci z zaburzeniami łączonymi. Warszawa: Liber. Moor J. (2006). Śmiech, zabawa I nauka z dziećmi o profilu autystyczym. Warszawa – Łódź: Wydawnictwo Cyklady, wydawnictwo mała litera. Reid G., Green S. (2017). 100 i więcej pomysłów, jak pomóc dziecku z dysleksją. Gdańsk: Harmonia. Wiącek R. (2016). Dzieci nadpobudliwe psychoruchowo w wieku przedszkolnym. Kraków: Impuls |
Nakład pracy studenta: | A. Godziny kontaktowe: 60h/ 2 ECTS Udział w zajęciach: 45h Udział w konsultacjach: 15h B. Praca własna studenta: 60h/ 2 ECTS Przygotowanie do zajęć: 35h Przygotowanie do zaliczenia: 25h |
Założenia: | Zakres tematów: 1. Zarys historii terapii. 2. Norma i jej brak. 4. Opinia psychologiczno-pegagogiczna – studium przypadku. 5. Tworzenie planu terapii. 6. Budowanie warsztatu terapeutycznego. 7. Metody terapeutyczne – przegląd. 8. Plan terapii w praktyce – realizacja i ewaluacja. 9. Diagnoza i terapia logopedyczna w teorii i praktyce. 10. Praca terapeutyczna w dyslalii. 11. Ankyloglosja – diagnoza i terapia. 12. Praca manualna w gabinecie logopedycznym. 13. Przygotowanie i przeprowadzenie zajęć logopedycznych z grupą przedszkolną |
Skrócony opis: |
Zajęcia mają za zadanie przybliżyć studentom zagadnienia związane z prowadzeniem diagnozy i terapii logopedycznej z dziećmi z dysfunkcjami. |
Pełny opis: |
Studenci zapoznają się z zagadnieniami związanymi z historią oddziaływań terapeutycznych, trudnościami w definiowaniu normy, podejmą dyskusję na temat „braku normy” oraz konotacji z tym związanych. Zapoznają się z etapami postępowania diagnostycznego wśród dzieci przedszkolnych i wczesnoszkolnych, przeprowadzą diagnozę oraz zanalizują jej wyniki. Zapoznają się z kwestią ankyloglosji, będą mieli okazję przeprowadzić diagnozą wędzidełek jamy ustnej, poznają metody ich korekty, opiekę przed i po zabiegu. Poznają podstawy wykorzystywania pracy manualnej w terapii logopedycznej, przećwiczą poszczególne jej elementy na sobie. Będą mieli możliwość pracy z opinią wystawioną przez Poradnię Psychologiczno-Pedagogiczną, poznają metody terapeutyczne i zasady planowania terapii. Będą mieli możliwość zapoznania się z różnorodnymi źródłami pomocy terapeutycznych, począwszy od pozycji wydawniczych a na źródłach internetowych skończywszy. Nauczą się budowania własnego warsztatu terapeutycznego oraz zbudują jego zalążek do wykorzystania „na start”. W ramachh zajęć przygotują również konspekt zajęć terapautycznych, który potem będą mieli możliwość zrealizować z grupą przedszkolną. |
Literatura: |
Brzezińska A. (2005). Psychologiczne portrety człowieka. Gdańsk: GWP. Cieszyńska J. (2012). Metody wywoływania głosek. Kraków: Wydawnictwo Metody Krakowskiej. Franczyk A., Krajewska K. (2006). Program psychostymulacji dzieci w wieku przedszkolym z deficytami i zaburzeniami rozwoju. Kraków: Impuls. Franczyk A., Krajewska K. (2015). Zabawy i ćwiczenia na cały rok. Kraków: Impuls. Gałkowski T., Jastrzębowska G. (2017). Logopedia – pytania i odpowiedzi. Tom 2. Opole: Wydawnictwo Uniwersytetu Opolskiego. Kaja B. (1995). Zarys terapii dziecka. Bydgoszcz: Wydawnictwo Uczelniane WSI. Wianecka E. (2012). Manualne Torowanie Głosek. Kraków: Arson. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza: student zna i rozumie 1. Ogólny rys historyczny związany z oddziaływaniami terapeutycznymi, dostrzega trudności związane z określaniem szeroko pojętej normy (k_W02); 2. Zasady diagnostyki logopedycznej, rodzaje zaburzeń wymowy, metodykę postępowania logopedycznego i zasady konstruowania programów terapii logopedycznej (L_W04); 3. Zasady organizacji pomocy logopedycznej oraz rolę warsztatu pracy logopedy (L_W03). Umiejętności: student potrafi 4. Realizować zdania zawodowe wynikające z roli logopedy (k_U05); 5. Analizować i stosować diagnostykę logopedyczną, określać zaburzenia wymowy, przeprowadzać diagnozę i konstruować programy terapii logopedycznej (L_U04); 6. Opracować i przeprowadzić zajęcia logopedyczne z grupą przedszkolną (L_U08). Kompetencje społeczne: student jest gotów do 7. Współpracy z nauczycielami i specjalistami w celu doskonalenia swojego warsztatu pracy (L_K06). |
Metody i kryteria oceniania: |
Metody dydaktyczne: Ćwiczenia praktyczne, praca indywidualna, praca w grupach, metoda słowna, metoda oglądowa Metody i kryteria oceniania: A. Formy zaliczenia (weryfikacja efektów uczenia się) Praca zaliczeniowa – przygotowanie oraz przeprowadzenie grupowych zajęć logopedycznych (efekty 4, 5, 6); Zadania cząstkowe – aktywność na zajęciach (efekty 1, 2, 3, 7). B. Podstawowe kryteria ustalenia oceny Ustalenie oceny końcowej na podstawie ocen cząstkowych (40%) i pracy zaliczeniowej (60%). |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/2025" (w trakcie)
Okres: | 2025-03-01 - 2025-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT KON
|
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 45 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Sandra Caban-Maleńska, Natalia Ogórek | |
Prowadzący grup: | Sandra Caban-Maleńska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2025/2026" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2026-03-01 - 2026-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 45 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Natalia Ogórek | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Opolski.