Uniwersytet Opolski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Metodyka i dydaktyka pracy z dzieckiem dysfunkcyjnym 2

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 1.S3.LJPO.98
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Metodyka i dydaktyka pracy z dzieckiem dysfunkcyjnym 2
Jednostka: Wydział Filologiczny
Grupy: Studia stacjonarne
Punkty ECTS i inne: 4.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Literatura uzupełniająca:

Franczyk A., Krajewska K. (2015). Skarbiec nauczyciela terapeuty. Kraków: Impuls.

Kmiecik Z. R. (2017). Losy wariata i głupka w państwie i społeczeństwie. Warszawa: Wolters Kluwer.

Kutscher M. L., Attwood T., Wolff R. R. (2007). Dzieci z zaburzeniami łączonymi. Warszawa: Liber.

Moor J. (2006). Śmiech, zabawa I nauka z dziećmi o profilu autystyczym. Warszawa – Łódź: Wydawnictwo Cyklady, wydawnictwo mała litera.

Reid G., Green S. (2017). 100 i więcej pomysłów, jak pomóc dziecku z dysleksją. Gdańsk: Harmonia.

Wiącek R. (2016). Dzieci nadpobudliwe psychoruchowo w wieku przedszkolnym. Kraków: Impuls

Nakład pracy studenta:

A. Godziny kontaktowe: 60h/ 2 ECTS

Udział w zajęciach: 45h

Udział w konsultacjach: 15h

B. Praca własna studenta: 60h/ 2 ECTS

Przygotowanie do zajęć: 35h

Przygotowanie do zaliczenia: 25h

Założenia:

Zakres tematów:

1. Zarys historii terapii.

2. Norma i jej brak.

4. Opinia psychologiczno-pegagogiczna – studium przypadku.

5. Tworzenie planu terapii.

6. Budowanie warsztatu terapeutycznego.

7. Metody terapeutyczne – przegląd.

8. Plan terapii w praktyce – realizacja i ewaluacja.

9. Diagnoza i terapia logopedyczna w teorii i praktyce.

10. Praca terapeutyczna w dyslalii.

11. Ankyloglosja – diagnoza i terapia.

12. Praca manualna w gabinecie logopedycznym.

13. Przygotowanie i przeprowadzenie zajęć logopedycznych z grupą przedszkolną

Skrócony opis:

Zajęcia mają za zadanie przybliżyć studentom zagadnienia związane z prowadzeniem diagnozy i terapii logopedycznej z dziećmi z dysfunkcjami.

Pełny opis:

Studenci zapoznają się z zagadnieniami związanymi z historią oddziaływań terapeutycznych, trudnościami w definiowaniu normy, podejmą dyskusję na temat „braku normy” oraz konotacji z tym związanych. Zapoznają się z etapami postępowania diagnostycznego wśród dzieci przedszkolnych i wczesnoszkolnych, przeprowadzą diagnozę oraz zanalizują jej wyniki. Zapoznają się z kwestią ankyloglosji, będą mieli okazję przeprowadzić diagnozą wędzidełek jamy

ustnej, poznają metody ich korekty, opiekę przed i po zabiegu. Poznają podstawy wykorzystywania pracy manualnej w terapii logopedycznej, przećwiczą poszczególne jej elementy na sobie. Będą mieli możliwość pracy z opinią wystawioną przez Poradnię Psychologiczno-Pedagogiczną, poznają metody terapeutyczne i zasady planowania terapii. Będą mieli możliwość zapoznania się z różnorodnymi źródłami pomocy terapeutycznych, począwszy od pozycji wydawniczych a na źródłach internetowych skończywszy. Nauczą się budowania własnego warsztatu terapeutycznego oraz zbudują jego zalążek do wykorzystania „na start”. W ramachh zajęć przygotują również konspekt zajęć terapautycznych, który potem będą mieli możliwość zrealizować z grupą przedszkolną.

Literatura:

Brzezińska A. (2005). Psychologiczne portrety człowieka. Gdańsk: GWP.

Cieszyńska J. (2012). Metody wywoływania głosek. Kraków: Wydawnictwo Metody Krakowskiej.

Franczyk A., Krajewska K. (2006). Program psychostymulacji dzieci w wieku przedszkolym z deficytami i zaburzeniami rozwoju. Kraków: Impuls.

Franczyk A., Krajewska K. (2015). Zabawy i ćwiczenia na cały rok. Kraków: Impuls.

Gałkowski T., Jastrzębowska G. (2017). Logopedia – pytania i odpowiedzi. Tom 2. Opole: Wydawnictwo Uniwersytetu Opolskiego.

Kaja B. (1995). Zarys terapii dziecka. Bydgoszcz: Wydawnictwo Uczelniane WSI.

Wianecka E. (2012). Manualne Torowanie Głosek. Kraków: Arson.

Efekty uczenia się:

Wiedza: student zna i rozumie

1. Ogólny rys historyczny związany z oddziaływaniami terapeutycznymi, dostrzega trudności związane z określaniem szeroko pojętej normy (k_W02);

2. Zasady diagnostyki logopedycznej, rodzaje zaburzeń wymowy, metodykę postępowania logopedycznego i zasady konstruowania programów terapii logopedycznej (L_W04);

3. Zasady organizacji pomocy logopedycznej oraz rolę warsztatu pracy logopedy (L_W03).

Umiejętności: student potrafi

4. Realizować zdania zawodowe wynikające z roli logopedy (k_U05);

5. Analizować i stosować diagnostykę logopedyczną, określać zaburzenia wymowy, przeprowadzać diagnozę i konstruować programy terapii logopedycznej (L_U04);

6. Opracować i przeprowadzić zajęcia logopedyczne z grupą przedszkolną (L_U08).

Kompetencje społeczne: student jest gotów do

7. Współpracy z nauczycielami i specjalistami w celu doskonalenia swojego warsztatu pracy (L_K06).

Metody i kryteria oceniania:

Metody dydaktyczne: Ćwiczenia praktyczne, praca indywidualna, praca w grupach, metoda słowna, metoda oglądowa

Metody i kryteria oceniania:

A. Formy zaliczenia (weryfikacja efektów uczenia się) Praca zaliczeniowa – przygotowanie oraz przeprowadzenie grupowych zajęć logopedycznych (efekty 4, 5, 6); Zadania cząstkowe – aktywność na zajęciach (efekty 1, 2, 3, 7). B. Podstawowe kryteria ustalenia oceny

Ustalenie oceny końcowej na podstawie ocen cząstkowych (40%) i pracy zaliczeniowej (60%).

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/2025" (w trakcie)

Okres: 2025-03-01 - 2025-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 45 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Sandra Caban-Maleńska, Natalia Ogórek
Prowadzący grup: Sandra Caban-Maleńska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2025/2026" (jeszcze nie rozpoczęty)

Okres: 2026-03-01 - 2026-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 45 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Natalia Ogórek
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Opolski.
pl. Kopernika 11a, 45-040 Opole https://uni.opole.pl kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.1.0-www3-6 (2025-03-04)